2016-01-26, 01:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Hon yrkar på frikännande och frisläppande, och begär RPU om domstolen fäller NB, vad är konstigt med det, hovrätten är i princip sista instans, vad finns som kan motivera ett beviljat PT i högsta domstolen?

PT i HD är borta.

Hon borde begärt RPU i TR, antar klienten inte ville det. Det vill han säkert inte nu heller och det kommer inte att ske. Det vet IR, så varför agerar hon så här?
2016-01-26, 01:23
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det gäller att inte be mig läsa i tråden för det kan du glömma direkt.
När jag diskuterar gör jag det strikt från utredningsmaterialet och uttalande som är verifierade.
Då borde du väl svarat mig på vad du menade istället för att be mig läsa en massa smörja.

Då bör du kanske låta bli att blanda dig i diskussioner som förs med andra underlag än utredningsmaterialet, och därmed stå till ditt ord?

Ställ frågan igen, du distraherade mig, så lovar jag att svara, exakt samma fråga, putta upp den igen.
2016-01-26, 01:25
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
PT i HD är borta.

Hon borde begärt RPU i TR, antar klienten inte ville det. Det vill han säkert inte nu heller och det kommer inte att ske. Det vet IR, så varför agerar hon så här?

Okej, tack, nyhet för mig. Vilka alternativ återstår nu då, resning efter överklagandetiden om det tillkommer något nytt? Hur fixar man till ett prejudikat då om det skulle bli aktuellt i fallet?
2016-01-26, 01:26
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
I morgon stannar NB kvar i häktet inget annat.

Här har RÅ överklagat en morddom och vill ha prejudikat. Och som fått prövningstillstånd, så nej det blir inget PT i detta fallet.
http://www.aklagare.se/Dokumentsamli...oljd-for-mord/

Märkligt att det inte blev livstid. Hur försvårande kan det bli?
2016-01-26, 01:28
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag anser på fullt allvar att advokaten borde uteslutas ur Advokatsamfundet Dessutom anser jag att hon kvalar in för en psykundersökning. Hon har helt tappat både vett och sans.

T.o.m SVTs reporter verkar lite chockad

"Men Rönnbäcks teori om riggad utredning förefaller som ett skott i luften när den ställs mot den omfattande tekniska bevisning som visat på Nerijus Bilevicius blod och DNA på Lisa Holms kläder, mordplatsen och mordredskap. Trots det svingar Rönnbäck åt höger och vänster - talar om fuktig lada som kan ha blött upp blodet, skumma poliser som kan ha planterat bevis och hotfulla män som kanske tagit sig in i Bilevicius lägenhet för att sätta dit honom. Hon låter ingen gå fri från kritik: Missing people ställde till det, polisen ställde till det och Nationellt Forensiskt Centrum gjorde säkert också det, enligt hennes slutplädering."
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kr...irationteorier
Vett och sans rök tidigt för hennes del. Och knappast befrämjande för någon tillnyktring
fortsättningsvis kan de med största sannolikhet avlagda besöken i härvarande
trådar om fallet ha blivit. Mycket av allt det galna har man väl redan sett på pränt här.
Föga omdömesgillt att använda sig av sån skit som rättshaveristiska tokstollar på Flashback
sitter och fantiserar fram på sina kammare.
Dessa tokstollar för vilka precis alla utom just Nerijus kan vara den skyldige.
Trodde nog aldrig att den här tråden skulle behöva samla på sig så pass många såna
som det verkligen blev.

Jag vet inte riktigt med denna Rönnbäck, men det är nästan så att man får intrycket av att
hon på allvar trott att hon och klienten skulle ha en hygglig chans i detta mål
och därför agerat så våldsamt offensivt genomgående och har så verkligen varit fallet
så är det häpnadsväckande ty i realiteten var detta ett ärende förlorat på förhand
mot bakgrund av den alldeles överväldigande tekniska bevisningen och borde då
rimligen hanteras därefter med en helt annan taktik, en ödmjukare inställning, allt annat
än det upprörande spektakel som förevarit under denna tid.
En sund, omdömesgill, strikt realistisk advokat med klientens bästa för ögonen skulle
agerat utifrån målsättningen att försöka få ett tämligen givet livstidsstraff att istället
bli tidsbestämt, det var den största framgång som kunde uppnås i läget som var och
överge alla storhetsvansinniga tankar på ett frikännande. Men inte denne Rönnbäck inte.
Hon förlorade alldeles fotfästet i verkligheten och blev till en elak rättshaveristisk clown
och endast andra rättshaverister kan uppskatta hennes galenskaper.
Senast redigerad av Grandioso 2016-01-26 kl. 02:07.
2016-01-26, 01:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Så du menar att IR inte ska föra fram alternativa förklaringar till åklagarens slutsatser? Det var vad jag hade en åsikt om, försvararens roll gentemot åklagaren. Vad ska en försvarare göra då menar du? Knäböja inför skranket och de anhöriga, kanske läsa en dikt och be Silbersky om lov att uttala sig?

Alternativa rimliga teorier. Det är ju faktiskt så att det hon påstår är mer eller mindre att att polisen, MPS, Militären och NFC satt dit NB. Och detta utan att ha något som helst stöd för att det gått till så.

Precis som Silbersky säger är detta något som riskerar att tolkas väldigt illa av HR.
En dom är ju i princip garanterad med den här bevisningen ändå men hon gör verkligen inte sin klient en tjänst. Om något så förstärker hennes vilda och ogrundade anklagelser bilden av hur osannolikt det är att någon annan begått brottet.
Domare är bara människor de med och det är omöjligt att inte påverkas av den desperation hennes argumentering utstrålar.

Jag kan dock ha viss förståelse för hennes arbetssätt eftersom det kommer sig av desperation och det faktum att hon inte har något att arbeta med.
Hon försökte att angripa DNA-bevisningen med eget expertvittne. Det var egentligen det enda som kunnat hjälpa men det kom man ingenstans med. De lyckades på inget sätt misskreditera DNA-bevisen eller ge någon rimlig förklaring till DNA-spåren och i och med det var det i princip kört.

I det läget hade nog de flesta andra advokater kört på den mystiske okände GM och peka på att man saknar mordvapen, exakt tid för död, inga spår av flytten av kroppen och sedan nöjt sig med det även om man vet att det inte är nog.

Man kan se på IR antingen som att hon verkligen ger allt och se det som positivt eller också kan man se det som de flesta(speciellt inom hennes yrkesgrupp) ser det som att hon gått alldeles för långt.
2016-01-26, 01:30
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Kvalificerat skitsnack. Var finns handskarna då? Efter den enorma sökinsats, husrannsakan etc borde de väl hittats. Och förklara för mig om det här snacket om färska sår på underarmarna varför det då inte avsatts något blod på brottsoffret när denne måste haft fullt sjå att baxa in henne i det där skåpet. Där hon hittas i princip naken med byxor nere vid anklarna och bar på överkroppen. Hade NB varit och hämtat en överdragsoverall då? Det ligger i paritet med de övriga förklaringsmodeller varför det inte finns något blodspår på brottsoffrets kropp. Vilket är uppenbart solklart varför det inte finns.

Om inte annat så borde det finnas någon lite besudling på eller i skåpet tycker jag.

Vad jag har förstått så saknas ett emballage, ett par handskar samt del av offrets mobiltelefon. Hur är det med skor, har man undersökt NB:s skor?
2016-01-26, 01:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Kvalificerat skitsnack. Var finns handskarna då? Efter den enorma sökinsats, husrannsakan etc borde de väl hittats. Och förklara för mig om det här snacket om färska sår på underarmarna varför det då inte avsatts något blod på brottsoffret när denne måste haft fullt sjå att baxa in henne i det där skåpet. Där hon hittas i princip naken med byxor nere vid anklarna och bar på överkroppen. Hade NB varit och hämtat en överdragsoverall då? Det ligger i paritet med de övriga förklaringsmodeller varför det inte finns något blodspår på brottsoffrets kropp. Vilket är uppenbart solklart varför det inte finns.

Lisa kom till Martorp förpackad i byggplast, tror jag. Att knöla in Lisa i det lilla skåpet med byggplast melan GM och BO är att betrakta som STOR plasthandske.

En cigarettändare senare är byggplasten borta.
2016-01-26, 01:31
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Märkligt att det inte blev livstid. Hur försvårande kan det bli?

Vet inte men domstolarna är lite fega i sina utdömda straff. Man fick ändra på det 1 juli 2014 men det var ju tänkt från lagstiftaren sedan innan att mord som är försvårande ska ge mer.
Vi får se vad HD kan komma fram till och fortsätter det med för låga straff så kommer man att bokstavera det för dom. 14 år förut innan 1 juli för ett normal mord. Så det återstår att se vad det kan landa på. Dom har harvat runt lite sedan lagändringen och är inte riktigt överens de olika Hovrätterna.
2016-01-26, 01:37
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Alternativa rimliga teorier. Det är ju faktiskt så att det hon påstår är mer eller mindre att att polisen, MPS, Militären och NFC satt dit NB. Och detta utan att ha något som helst stöd för att det gått till så.

Precis som Silbersky säger är detta något som riskerar att tolkas väldigt illa av HR.
En dom är ju i princip garanterad med den här bevisningen ändå men hon gör verkligen inte sin klient en tjänst. Om något så förstärker hennes vilda och ogrundade anklagelser bilden av hur osannolikt det är att någon annan begått brottet.
Domare är bara människor de med och det är omöjligt att inte påverkas av den desperation hennes argumentering utstrålar.

Jag kan dock ha viss förståelse för hennes arbetssätt eftersom det kommer sig av desperation och det faktum att hon inte har något att arbeta med.
Hon försökte att angripa DNA-bevisningen med eget expertvittne. Det var egentligen det enda som kunnat hjälpa men det kom man ingenstans med. De lyckades på inget sätt misskreditera DNA-bevisen eller ge någon rimlig förklaring till DNA-spåren och i och med det var det i princip kört.

I det läget hade nog de flesta andra advokater kört på den mystiske okände GM och peka på att man saknar mordvapen, exakt tid för död, inga spår av flytten av kroppen och sedan nöjt sig med det även om man vet att det inte är nog.

Man kan se på IR antingen som att hon verkligen ger allt och se det som positivt eller också kan man se det som de flesta(speciellt inom hennes yrkesgrupp) ser det som att hon gått alldeles för långt.

Jag håller med dig i mycket, men jag tycker att vissa här i tråden gör fel vad gäller kritiken, dags att i någon mån växla om ifrån helhetsbilden att IR försöker påtala att det är en gigantisk konspiration med många inblandade och istället se samtliga påståenden som enskildheter som bör beaktas var för sig.

Jag kan inte tänka mig att IR menar att allting som hon drog upp skulle ha skett, så uppfattade jag inte saken när hon talade, jag förmodar att hon drar upp en lista på enskilda frågetecken som också bör betraktas som sådana.

Självklart finns det folk som raljerar, förstorar upp och drar slutsatser utan något som helst belägg för det, rena rama spekulationer för att använda ett omtyckt uttryck. Alla har en agenda tror jag, så även kritiker.
2016-01-26, 01:38
Medlem
Hopes.N.Dreamss avatar
Fyfan va patetiskt av försvarsadvokaten att använda sig av samma taktik som advokaterna i Steven Avery-fallet, alltså att skylla på polismyndigheten för att ha satt dit honom genom en sammansvärjning. GW hade rätt i att hon har tittat på för många filmer.

Hon påstår att polisen ska ha planerat hans blod-dna. Är det ingen annan som ser likheterna mellan Avery-fallet och det här, i synnerhet vad gäller advokaternas taktik.
2016-01-26, 01:39
Medlem
Annvonplatens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Lisa kom till Martorp förpackad i byggplast, tror jag. Att knöla in Lisa i det lilla skåpet med byggplast melan GM och BO är att betrakta som STOR plasthandske.

En cigarettändare senare är byggplasten borta.

Han måste väl tagit bort byggplasten före han baxar in henne i det trånga skåpet eller har du någon bra alternativ teori om det också? Om det hade brunnit plast hade väl hela kroppen uppvisat bränd hud med inbränd plast.
Senast redigerad av Annvonplaten 2016-01-26 kl. 01:43.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in