2016-01-27, 20:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Och? Vad har det med den här dåliga utredningen att göra?

(Det handlar förresten mest om pengar - inte om korruption som kommer av att makt/ära ska skyddas för då skulle Sverige inte ligga särskilt till + att vi har sämst granskande dagsmedia.)

Du verkar inte tagit del av det som granskas och som resultaten baserar sig på. Det är just Makt, som genererar pengar.

Vem var det som tog blodproverna? Från Rättsväseendet. Var finns belägg för det?
Senast redigerad av Remark 2016-01-27 kl. 20:16.
2016-01-27, 20:47
Medlem
Dom som envist hänvisar till brister i utredningen och att NB utsätts för ett jusititemord borde kunna ge ett logiskt svar på varför NB:s bror vägrade vittna till förmån för NB. Och varför blev han inte ens tillfrågad av försvaret att i rätten ge sin bror alibi. Ge ett sakligt svar på den frågan, ni som tvivlar på NB:s skuld.
2016-01-27, 20:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ikarus80
Dom som envist hänvisar till brister i utredningen och att NB utsätts för ett jusititemord borde kunna ge ett logiskt svar på varför NB:s bror vägrade vittna till förmån för NB. Och varför blev han inte ens tillfrågad av försvaret att i rätten ge sin bror alibi. Ge ett sakligt svar på den frågan, ni som tvivlar på NB:s skuld.
Vad skulle det klarlägga i skuldfrågan, om NB inte var hemma vid den aktuella tidpunkten?
2016-01-27, 20:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ikarus80

Antingen kommer du inte få något svar då den frågan gärna ignoreras då den lyfts eller så kommer man hävda att brodern är rädd. Givetvis skulle han vittnat till fördel för sin egen bror ifall han vore säker på sin sak, men det är han såklart inte. Tror snarare det är tvärtom, han vet nog innerst inne att NB högst troligt är mördaren.
2016-01-27, 20:55
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
Känner att jag måste ta nej-sidan lite i försvar. Jag håller inte alls med dessa och deras ofta orimliga och långsökta teorier, men tycker ändå att ja-sidan måste ta och lugna ner sig lite i sina försök att idiotförklara allt och alla som försöker ifrågasätta en del av bevisningen.

"Vanliga goda människor" och "primitiva människor" var uttryck som användes här i ett inlägg från nån på ja-sidan. Vanliga goda människor använder inte uttryck som "Skithög, Vandrande dynghög från Litauen, Begåvningshandikappad advokat, Mördarbalten", bara för att nämna några av de uttryck som används av ja-sidan.

"När man nu får inblick i hur vidriga de är, hur de lever sina liv, äter sina äckliga pannkakor och fryspizza så förstår man hur primitiva de är" - Då är nog många här primitiva om ätande av fryspizza är ett tecken på det. (Blinier kallas deras "pannkakor" och de är långt ifrån äckliga).

Ja-sidan säger; "det går ej att föra en logisk diskussion "
Är ja-sidan bättre på att föra en logisk diskussion då? T.ex;
• Ett vittne har sett en man komma ut ur ladan - det MÅSTE vara NB för det finns 10 DNA-bevis.
Signalementet kan stämma in på flera andra personer. Det KAN vara någon annan.
• Flera vittnen har sett en grå bil vid ladan/caféet aktuell tidpunkt - det MÅSTE vara NB för det finns 10 DNA-bevis.
Ingen kan med säkerhet säga att det är NB's bil. I vissa fall stämmer inte beskrivningen av bilen in. Ingen har sett en enda bokstav eller siffra i regnumret. Det KAN vara någon annans bil.
• Vittnen har sett en grå bil på vägen mellan Blomberg och Martorp - det MÅSTE vara NB för det finns 10 DNA-bevis.
Det finns fler utländska/gråa bilar som rör sig i området. (Man hinner se en bokstav i nationsbeteckningen men inte en enda bokstav eller siffra i regnumret fast bilen kom i hög fart?) Det KAN vara någon annans bil.
• NB påstås ha försökt få MP att inte söka vid Martorp - det MÅSTE vara sant eftersom det finns 10 DNA-bevis.
Här står ord mot ord. Vad sa NB egentligen? Han pratade dålig engelska. Han kanske inte hittade rätta orden så det blev fel. BS KAN ha missuppfattat vad som sas och menades. Varför de kom till Martorp kan också vara av ren nyfikenhet. Tänk bara på hur många nyfikna som samlas runt t.ex. en brand.
• IB säger att NB var hemma - hon MÅSTE ljuga eftersom det finns 10 DNA-bevis.
Hon KAN säga sanningen.
• NB försökte stoppa AB på lördagen - det MÅSTE vara sant eftersom det finns 10 DNA-bevis.
AB's beskrivning av bilen stämmer inte in. Hon var osäker vid fotokonfrontationen. Det KAN ha varit någon annan.

Om inte ja-sidan inte var så enögda så skulle de se att det ligger nåt i dessa påståenden. Frågor som måste ställas eftersom tingsrättens dom grundade sig bl.a. på en del av detta.

Jag säger inte med detta att NB är oskyldig. DNA-bevisen säger motsatsen och jag tror och hoppas att rätt man blir dömd, men jag kan ändå inte blunda för ovanstående.

Någon skrev också att när domen i HR hade fallit och NB blivit dömd, så skulle han/hon lägga detta fall åt sidan och aldrig mer tänka på det för rätt mördare blev dömd. Tur för alla de som varit oskyldigt dömda och blivit friade, att det fanns tvivlare som inte gav upp.
Du vet, om du hade räknat upp endast tre "KAN", så hade kanske jag också varit en tvivlare. Men nu har du en hel jävla radda med "KAN", och det finns säkert ännu fler om du börjar leta.

Däremot finns inte: Det KAN finnas tio DNA-bevis.
2016-01-27, 21:00
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Då ska jag äntligen svara eftersom du inte fattar någonting själv. Om du läser några FUP så ska du se att det ofta tas blodprover på häktade, nu senast ang " bunkermannen".

Man vill se om den häktade är påverkad av t.ex droger, alkohol. Om han säger sig vara sjuk kan man vilja ta prover, NB hade ju ont i magen. Det är inga konstigheter faktiskt.

Begär ut slasken och försök kontrollera din besatthet, bitterhet och dina rättshaveristiska tankar.

Då undrar jag vad resultet blev.

Fanns det spår av alkohol eller narkotiska preparat i NBs blod?
2016-01-27, 21:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Däremot finns inte: Det KAN finnas tio DNA-bevis.

Och varför skulle jag ta med det när det bevisligen finns 10 DNA-bevis????
2016-01-27, 21:07
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
Och varför skulle jag ta med det när det bevisligen finns 10 DNA-bevis????
Men du ville allt gärna skriva det va?
2016-01-27, 21:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MegaTant
Den sakkunnige i rätten sa att det ser inte riktigt ut som hon skulle ha hängts. Repet omkring hennes hals satte i prydliga varv runt halsen. Om man skulle hängt henne så skulle repet åkt uppåt och samlats under hakan.

Så ser även jag det. Spår efter snara bör visa på viss information varför det måste utredas grundligt.

Visar det på ingen hängning så måste man ju slopa hela hängningsteorin och fortsätta spekulera utifrån detta facit.
2016-01-27, 21:14
Moderator
Hamilkars avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Problemet är att du inte är opartisk.
En sak som är mycket typisk för alternativteoretiker är att de vill framställa sig som de enda intellektuellt öppna och opartiska. De som har en annan åsikt i skuldfrågan är fastlåsta vid en felaktig hypotes, eller böjer sig bara i fäaktig lydnad inför åklagarens auktoritet.

Citat:
Du är säker på att polisen "hittat" rätt gm.
Då blir det problematiskt när du sedan uttalar dig självsäkert om naturvetenskap.
För att kunna gå framåt i naturvetenskapen och se fallgropar måste man dessutom vara kritisk i sitt tänkande och självrannsakande. Det är inte du.

Akademiker ska till yrket ifrågasätta. Annars skulle vi inte rört oss ur fläcken på tusentals år.
En annan sak som är högst typisk för alternativteoretiker är att de har en stor benägenhet att undervisa bona fide vetenskapsmän, i synnerhet naturvetenskapsmän, om hur vetenskap rätteligen ska bedrivas, också utan något som helst eget bagage inom naturvetenskaplig forskning. De har överhuvudtaget en gigantisk tilltro till det egna intellektet, dess kraft och dess räckvidd.

Citat:
Det är inga problem att åstadkomma plantering. Det är en normal propaganda i konflikt- och krigssituationer tex. Även på högtravande teknisk nivå.
Det skulle inte vara några oöverstigliga problem för mig och ett antal andra akademiska molekylärbiologer på någorlunda nivå med rätt utrustning att åstadkomma en plantering av DNA av den typ som det behöver vara fråga om i det här fallet. De skulle heller inte vara något problem att göra det för folket på NFC. Det skulle också kunna finnas en och annan från FOI som klarar av det. Men random utredande polis klarar det absolut inte, och en konventionell officer i försvarsmakten klarar det i precis lika liten mån. Och för att NFC eller FOI ska vara inblandat, krävs det för det första en nationell korruptionskultur som ligger på en helt annan nivå än den som vi är medvetna om. Men för det andra finns det ingen rimlig anledning till att NFC eller FOI, oavsett hur korrupta de är skulle lägga ner den typen av resurser på att sätta dit en liten ointressant litauisk gästarbetare.

Att alternativteoretikerna i tråden känner sig föranlåtna att ta upp den typen av scenarier är något som inte har hänt tidigare på Flashback. Rimligen måste det faktum att man på alternativteoretiskt håll den här gången känner sig föranlåten att väcka möjligheten av att bevisningen är förfalskad av utredarna anses vara ett synnerligen gott betyg för bevisningens styrka.
2016-01-27, 21:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Men du ville allt gärna skriva det va?

Och varför skulle jag vilja skriva det? Fakta säger att det finns 10 DNA-bevis. Det kan jag inte bortse ifrån.
2016-01-27, 21:24
Medlem
Jag citerar advokat Rönnbäck:
Jag anser inte att jag hade gjort mitt jobb om jag inte hade vänt på stenar. Det är bara att tänka sig själv om man åtalas för något och är oskyldig, hade man då inte velat att ens offentliga försvare hade vänt på stenar? frågar sig Inger Rönnbäck.

.. och det har hon helt rätt i - det är bara några små detaljer som hon glider förbi...

Om hon ska smula sönder den tekniska bevisningen med olika konspirationsteorier DÅ MÅSTE HON HA EN NÅGORLUNDA RIMLIG FÖRKLARING ELLER TEORI OM VARFÖR POLISEN ELLER MISSINGPEOPLE ELLER BÅDA FÖRSÖKER ATT SÄTTA DIT HENNES KLIENT NB

Det duger inte för Rönnbäck att svamla om att mordet på Lisa Holm påminner om kultserien Twinpeaks

Eller att "polisen vill denna gång ha fast mördaren därför att man missade flickan Helens mördare"

Men till Rönnbäcks försvar så finns det värre advokater och att dessutom en rätt bestämmer sig för att det kan nog gått till på det sättet...

Men i detta fall är min övertygelse att HR spikar TRs dom - livstid och därefter utvisning

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in