2016-01-27, 19:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Pappan är militär dvs del av stor organisation. Denna organisation, vill inte besudlas. Det gäller framför allt som på något sätt har anknytning till Kinnekulle. Som svar på ditt luddiga påstående.

Har du redan glömt att Sverige är det 3:e minst korrumperande landet i världen.
2016-01-27, 19:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Då ska jag äntligen svara eftersom du inte fattar någonting själv. Om du läser några FUP så ska du se att det ofta tas blodprover på häktade, nu senast ang " bunkermannen".

Man vill se om den häktade är påverkad av t.ex droger, alkohol. Om han säger sig vara sjuk kan man vilja ta prover, NB hade ju ont i magen. Det är inga konstigheter faktiskt.

Begär ut slasken och försök kontrollera din besatthet, bitterhet och dina rättshaveristiska tankar.

Nu blandar du friskt.
Låt oss bena upp.

Läkare kan ta blodprov av medicinska skäl.
Polis kan ta för att se tex promille halt alkohol.
Det är två olika saker som du (avsiktligt?) blandar ihop. Det är inte det som är frågan här.

Här vill vi veta varför det togs blodprover på NB. Det var inte av medicinska skäl.
Jag antar att häktet inte bjuder på narkotika. Eller var det svepskälet för att ta upprepade blodprover på NB?
2016-01-27, 19:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Rättsläkare AB beskrev i TR en snara som gled, alltså en löpsnara, inte en snara som du beskrev.
Du tar en läkares omdöme om en ligatur som exakt i ingenjörstekniskt avseende, jag gör det inte. Vi tycker nog båda att det varit toppen om någon klurig utredare rekonstruerat upphängningen och försökt härleda själva tillvägagångssättet. Detta förefaller inte vara nödvändigt för att avgöra målet och har därför inte blivit gjort, eller också kunde ingen ens med full tillgång till alla fynd göra en sådan rekonstruktion på ett övertygande sätt. Som sagt, vi som vill veta allt får ibland acceptera begränsningarna.
2016-01-27, 19:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Tänk dig en vanlig, stor, ögla av snöre. Vrid denna ögla ett halvt varv på mitten och vik tillbaka. Trä denna tvåvarviga ögla över offrets huvud och häng upp kroppen så att snöret med öglan i ändan blir belastat. Vad händer ? Jo snöret runt halsen dras åt med kraft p g a tyngden. Är detta en snara ? Inte i ordets egentliga bemärkelse. Kan man beskriva fyndet som lindat runt halsen ? Absolut.

Detta är ett exempel i överensstämmelse med fynden, andra förslag har nämnts under hösten.

Man kan inte räkna med att en obducent är expert på snaror och knopar. Utan tillgång till sekretessbelagda foton och de fysiska snörstumparna är det omöjligt att säga säkert hur i detalj arrangemanget sett ut.

Men du beskriver en snara. Jag påstår att av det vi vet hittills är det fråga om ett anbringat snöre.

Rättsläkaren fick inte se snöret eller tejpen. Det vet du mycket väl.
2016-01-27, 19:35
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Du tar en läkares omdöme om en ligatur som exakt i ingenjörstekniskt avseende, jag gör det inte. Vi tycker nog båda att det varit toppen om någon klurig utredare rekonstruerat upphängningen och försökt härleda själva tillvägagångssättet. Detta förefaller inte vara nödvändigt för att avgöra målet och har därför inte blivit gjort, eller också kunde ingen ens med full tillgång till alla fynd göra en sådan rekonstruktion på ett övertygande sätt. Som sagt, vi som vill veta allt får ibland acceptera begränsningarna.
Ligatur? Jag tror att även en ingenjörsteknisk amatör till läkare känner igen en löpsnara som kan glida.
2016-01-27, 19:37
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Har du redan glömt att Sverige är det 3:e minst korrumperande landet i världen.

Och? Vad har det med den här dåliga utredningen att göra?

(Det handlar förresten mest om pengar - inte om korruption som kommer av att makt/ära ska skyddas för då skulle Sverige inte ligga särskilt till + att vi har sämst granskande dagsmedia.)
2016-01-27, 19:40
Medlem
Citat:
Men du beskriver en snara. Jag påstår att av det vi vet hittills är det fråga om ett anbringat snöre.

Rättsläkaren fick inte se snöret eller tejpen. Det vet du mycket väl.
Snara betyder olika saker för olika människor. En strikt tolkning är synonym med löpsnara. Det jag har beskrivit är ingen löpsnara, men kan säkert beskrivas som en snara av många. Det jag vill ha sagt är att man inte kan bokstavstolka FUP:en ur varje som helst vetenskapligt perspektiv, speciellt inte om man inte deltagit i utredningen och haft tillgång till fynden.

Om jag förstod Xenia rätt nyss så hade rättsläkaren just gjort iakttagelser som skulle motsäga mitt exempel - hur var det egentligen ?
2016-01-27, 19:41
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Snara betyder olika saker för olika människor. En strikt tolkning är synonym med löpsnara. Det jag har beskrivit är ingen löpsnara, men kan säkert beskrivas som en snara av många. Det jag vill ha sagt är att man inte kan bokstavstolka FUP:en ur varje som helst vetenskapligt perspektiv, speciellt inte om man inte deltagit i utredningen och haft tillgång till fynden.

Om jag förstod Xenia rätt nyss så hade rättsläkaren just gjort iakttagelser som skulle motsäga mitt exempel - hur var det egentligen ?
Rättsläkaren har sett fotografier.
2016-01-27, 19:50
Medlem
Citat:
Det var inte läkare jag menade. Det var blodprover tagna av rättsväsendet jag avsåg.

Jag trodde det var självklart.

Jovisst är det självklart.
En polis med kompetens att hantera sprutor, spetsar och dylikt. Polisen kanske har diabetes. Vad vet man?
Var förvaras sådant? Har polisen tillgång? Självklart har de det i din distorderade värld. Men i verkligheten?
2016-01-27, 19:55
Medlem
Citat:
Just det - sammanblandningen av snara och snöre tillhör fallets frågetecken och fallgropar.

Den främmande tejpen ursprung är inte heller undersökt. Den har förmodligen anbringats först.

Och så står det "fastighet" när det borde stå "byggnad". Bara det är ett grovt rättegångsfel. PT i HD som i en liten ask.
2016-01-27, 20:00
Medlem
Känner att jag måste ta nej-sidan lite i försvar. Jag håller inte alls med dessa och deras ofta orimliga och långsökta teorier, men tycker ändå att ja-sidan måste ta och lugna ner sig lite i sina försök att idiotförklara allt och alla som försöker ifrågasätta en del av bevisningen.

"Vanliga goda människor" och "primitiva människor" var uttryck som användes här i ett inlägg från nån på ja-sidan. Vanliga goda människor använder inte uttryck som "Skithög, Vandrande dynghög från Litauen, Begåvningshandikappad advokat, Mördarbalten", bara för att nämna några av de uttryck som används av ja-sidan.

"När man nu får inblick i hur vidriga de är, hur de lever sina liv, äter sina äckliga pannkakor och fryspizza så förstår man hur primitiva de är" - Då är nog många här primitiva om ätande av fryspizza är ett tecken på det. (Blinier kallas deras "pannkakor" och de är långt ifrån äckliga).

Ja-sidan säger; "det går ej att föra en logisk diskussion "
Är ja-sidan bättre på att föra en logisk diskussion då? T.ex;
• Ett vittne har sett en man komma ut ur ladan - det MÅSTE vara NB för det finns 10 DNA-bevis.
Signalementet kan stämma in på flera andra personer. Det KAN vara någon annan.
• Flera vittnen har sett en grå bil vid ladan/caféet aktuell tidpunkt - det MÅSTE vara NB för det finns 10 DNA-bevis.
Ingen kan med säkerhet säga att det är NB's bil. I vissa fall stämmer inte beskrivningen av bilen in. Ingen har sett en enda bokstav eller siffra i regnumret. Det KAN vara någon annans bil.
• Vittnen har sett en grå bil på vägen mellan Blomberg och Martorp - det MÅSTE vara NB för det finns 10 DNA-bevis.
Det finns fler utländska/gråa bilar som rör sig i området. (Man hinner se en bokstav i nationsbeteckningen men inte en enda bokstav eller siffra i regnumret fast bilen kom i hög fart?) Det KAN vara någon annans bil.
• NB påstås ha försökt få MP att inte söka vid Martorp - det MÅSTE vara sant eftersom det finns 10 DNA-bevis.
Här står ord mot ord. Vad sa NB egentligen? Han pratade dålig engelska. Han kanske inte hittade rätta orden så det blev fel. BS KAN ha missuppfattat vad som sas och menades. Varför de kom till Martorp kan också vara av ren nyfikenhet. Tänk bara på hur många nyfikna som samlas runt t.ex. en brand.
• IB säger att NB var hemma - hon MÅSTE ljuga eftersom det finns 10 DNA-bevis.
Hon KAN säga sanningen.
• NB försökte stoppa AB på lördagen - det MÅSTE vara sant eftersom det finns 10 DNA-bevis.
AB's beskrivning av bilen stämmer inte in. Hon var osäker vid fotokonfrontationen. Det KAN ha varit någon annan.

Om inte ja-sidan inte var så enögda så skulle de se att det ligger nåt i dessa påståenden. Frågor som måste ställas eftersom tingsrättens dom grundade sig bl.a. på en del av detta.

Jag säger inte med detta att NB är oskyldig. DNA-bevisen säger motsatsen och jag tror och hoppas att rätt man blir dömd, men jag kan ändå inte blunda för ovanstående.

Någon skrev också att när domen i HR hade fallit och NB blivit dömd, så skulle han/hon lägga detta fall åt sidan och aldrig mer tänka på det för rätt mördare blev dömd. Tur för alla de som varit oskyldigt dömda och blivit friade, att det fanns tvivlare som inte gav upp.
2016-01-27, 20:10
Medlem
Citat:
Pappan är militär dvs del av stor organisation. Denna organisation, vill inte besudlas. Det gäller framför allt den del av organisationen som på något sätt har anknytning till Kinnekulle. Som svar på ditt luddiga påstående.

Nu blev helt plötsligt fritt från ludd. På Kinnekulle håller alltså Försvarsmakten på med något fuffens. I ett bergrum då eller? Vad håller dom på med? Biologisk krigföring? Det skulle förklara den massiva kompetensen om DNA.
De håller kanske på med hallucinogener. Har du blivit utsatt?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in