2016-02-04, 14:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Slut på argumenten, ser jag. Vad menar du med det fetstilta? Jag sa att huvudet tejpades för att det var kroppen iakttagaren ville se, inte ansiktet på en hängd människa. Det är ingen vacker syn. Jag sa inte ett ord om anhöriga eller psykos.
Jag har gett detaljerade förlopp på varenda del jag reflekterat kring - även tidsperpektiv. Jag har förankrat med vetenskap och forskning. Jag har gett otaliga exempel på sexualsadister samt länkat till professioner som Långström och Åsgård som är av samma åsikt specifikt om NB.

Så snyt dig.

Nej, jag sa att de gångerna som det döljs ett ansikte så handlar det oftast om en anhörig eller schizofreni. Till skillnad från dig grundar jag i sakkunskap snarare än gissningar som du kommer med gång efter annan. Jag tar inte dina fantasier och påhitt som trovärdig källa var sensmoralen.
2016-02-04, 14:49
Medlem
develis avatar
Citat:
I scenariot du beskrev hade hon hjälmen på sig. Varför skulle han ta sig tid att ta av henne hjälmen på vägen? Det finns inget annat spår av kamp.
Jag har inte skrivit att hon har hjälmen på sig. I mina scenarium har hon den hängande på armen - hon går som hon står med andra ord. Jag anser det sen blir en kamp och de rivs ur öronen.
För typ... tja... femtioelfte gången?
2016-02-04, 14:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Precis så är det, om det ska hållas generellt, samt även gällande vissa andra förekommande rubriceringar som avgör grad av grovhet/förmildrande omständigheter i brottet kan rätten höja/sänka straffpåföljd, men själva brottsarten frångås inte.
Att tex repetera/tro på möjligheten att rätten må finna griftefridsbrott på eget/annans initiativ är exakt lika troligt som att rätten skulle döma till förargelseväckande beteende för skithögen i ladan - vilket nu när jag ändå nämner det, är en bra mycket mer relevant rubricering än enbart griftefridsbrott.
Bägge konsumeras dock av mord i detta, och här kommer som sagt graden av grovhet och frånvaron av förmildrande omständigheter in i bilden.

Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Och här i tråden fortsätter samma gamla gnabb om griftefridsbrott, dråp, mord, hur Lisa kom in i ladan, Occhams rakkniv, hur Lisa dog eller hur hon begick självmord.
Det är rent ut sagt sorgligt att se hur vissa fortfarande ältar samma frågor omochomigen.

Griftefridsbrott? Hur tänker ni nu? På vilka bevis, spår, hur, med vad, när var?

Dråp? Hur fan kan detta bli dråp????

Läsförståelsen i tråden är häpnadsväckande dålig. Tolkningarna av de samma är oroande.

Dödsorsak finns tydligt angiven i domen från TR, den är välformulerad och väldigt trolig. Scenariot omfattar en händelsekedja som i mina ögon är nära vad som antagligen hänt Lisa.
HR dom kommer återspegla den förra domen och grisen döms till livstid.

Flera personer har förklarat hur det ligger till men vi kan ta det en gång till, denna gång med tydlig hänvisning till lagtext. Jag vill också framhäva att det nog inte är någon (i varje fall inte jag) som påstått att det är troligt att rätten dömer för något annat än mord, det handlar bara om att förtydliga att rätten får göra det.

30 kap 3 § rättegångsbalken
Dom må ej avse annan gärning än den, för vilken talan om ansvar i behörig ordning förts eller fråga om ansvar eljest enligt lag må av rätten upptagas. Ej vare rätten bunden av yrkande beträffande brottets rättsliga beteckning eller tillämpligt lagrum.

Den första meningen innebär att rätten är bunden av den gärningsbeskrivning som åklagaren lägger fram.
Andra meningen innebär att rätten får ändra rubricering - så länge gärningen man dömer för omfattas av gärningsbeskrivningen.

Med andra ord:
Mord och dråp är samma gärning, således kan rätten helt på eget intiativ - dvs även om varken åklagaren eller försvararen fört det på tal eller yrkat det - ändra rubricering till dråp.

Brott mot griftefriden är i vanliga fall en egen gärning, som måste yrkas separat (kan ske i form av ett andrahandsyrkande). I detta fall - och säkerligen i många andra mordfall - har åklagaren skrivit gärningsbeskrivningen gällande mord på följande sätt:
Nerijus Bilevicius har den 7 juni 2015 i Blomberg i Götene kommun uppsåtligen
genom hängning/strypning berövat Lisa Holm livet. Nerijus Bilevicius har i
samband med dådet tejpat över hennes mun och runt hennes huvud över mun och
näsa. Vidare har han dragit ner, respektive upp hennes kläder så att hennes kön och
bröst blottats. Han har därefter fört bort kroppen och gömt den i ett smalt klädskåp,
i en arbetsbod på Martorps Gård, Götene kommun. Det har krävts våld och kraft för
att få in kroppen i skåpet.

Brott mot griftefriden innebär bland annat att någon "flyttar" kroppen. Genom att åklagaren skrivit "fört bort kroppen" i det här fallet omfattas gärningsbeskrivningen av brott mot griftefriden. Således kan rätten döma till det brottet.

I vissa fall kan rätten behöva låta den tilltalade kommentera en sådan ändring. Inte säkert att så behöver vara fallet vid en ändring från mord till dråp eller brott mot griftefriden. Men det är uttalat att sådana ändringar ska ske med viss försiktighet.

TILLÄGG:
Åklagarens gärningsbeskrivning sätter ramen för processen. Annars är hovrätten fri att göra en helt egen prövning. Det är således inte av någon större betydelse att försvararen "yrkat" straffnedsättning - rätten får ändra straffet oavsett.
Med ett undantag: har bara den tilltalade överklagat, dvs inte åklagaren, får hovrätten inte skärpa påföljden, bara fastställa eller lindra.
Också en viktig detalj är att det förtydligas att domen överklagas både i ansvarsdelen och i skadeståndsdelen. Glömmer försvararen skriva att man överklagar skadeståndet kommer det att kvarstå, även om man frikänns helt. Men i det här fallet avser överklagandet både ansvar och skadestånd.

I förvaltningsmål finns i större omfattning "spärrregler" som begränsar prövningen. I allmänna domstolar, speciellt i brottsmål, är rätten relativt fri att pröva.

.
Senast redigerad av skarpsint 2016-02-04 kl. 15:04.
2016-02-04, 15:22
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Jag hänger med. Det är du som inte ser att det här var ett sadistiskt mord. Det är inte bara tejpen det handlar om även om den ingick i hans sjuka fantasier. Du tror att han blev upphetsad först när han drog av henne kläderna. När drog han av dom? Innan eller efter hon hängdes? När tejpades hon? Före eller efter hon dog? Det kan vi inte svara på, och absolut inte du. Du har en teori som kan vara helt fel. Vi vet inte i vilken ordning allt skedde så sluta uttala dig så tvärsäkert när du inte har en aning.

Den ultimata plågan måste vara att inse vad som ska hända. Förstår du inte det?
Exakt. Eller tvärtom dvs ovissheten. .. och det är just detta som är det fruktansvärt plågsamma för offret. Antingen vetskapen att dö och vara vettskrämd eller inte veta alls.
Vissa sadister kräver att de ska säga en viss sak, en viss mening som är upphetsande eller be för sitt liv. Andra leker med dem som katt och råtta - lovar att de inte ska dödas om de gör vissa saker.

Det är inte i ett visst skede han förvandlas till den ultimata sexualsadisten - hela förloppet är upphetsande för honom gällande hennes skräck. Detta verkar gå Xenia totalt förbi (ren okunskap om sexualsadism i kombination med mord).
2016-02-04, 15:48
Medlem
Citat:
Den som dödar en flicka för att bli upphetsad måste ha ett ännu sjukare sinne.

Kan du vara snäll och svara på min fråga; vad enligt dig talar direkt emot att Lisas död hade med sexuella undertoner att göra?
2016-02-04, 15:57
Medlem
[quote=skarpsint|56242944]Flera personer har förklarat hur det ligger till men vi kan ta det en gång till, denna gång med tydlig hänvisning till lagtext. Jag vill också framhäva att det nog inte är någon (i varje fall inte jag) som påstått att det är troligt att rätten dömer för något annat än mord, det handlar bara om att förtydliga att rätten får göra det.

massa text;
Jag vet vad griftefridsbrott är, min post var ironisk. Du behöver inte lägga ned mer krut på det. H
2016-02-04, 16:11
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint
Flera personer har förklarat hur det ligger till men vi kan ta det en gång till, denna gång med tydlig hänvisning till lagtext. Jag vill också framhäva att det nog inte är någon (i varje fall inte jag) som påstått att det är troligt att rätten dömer för något annat än mord, det handlar bara om att förtydliga att rätten får göra det.

Dom må ej avse annan gärning än den, för vilken talan om ansvar i behörig ordning förts eller fråga om ansvar eljest enligt lag må av rätten upptagas. Ej vare rätten bunden av yrkande beträffande brottets rättsliga beteckning eller tillämpligt lagrum.

Den första meningen innebär att rätten är bunden av den gärningsbeskrivning som åklagaren lägger fram.
Andra meningen innebär att rätten får ändra rubricering - så länge gärningen man dömer för omfattas av gärningsbeskrivningen.

Med andra ord:
Mord och dråp är samma gärning, således kan rätten helt på eget intiativ - dvs även om varken åklagaren eller försvararen fört det på tal eller yrkat det - ändra rubricering till dråp.

Brott mot griftefriden är i vanliga fall en egen gärning, som måste yrkas separat (kan ske i form av ett andrahandsyrkande). I detta fall - och säkerligen i många andra mordfall - har åklagaren skrivit gärningsbeskrivningen gällande mord på följande sätt:
Nerijus Bilevicius har den 7 juni 2015 i Blomberg i Götene kommun uppsåtligen
genom hängning/strypning berövat Lisa Holm livet. Nerijus Bilevicius har i
samband med dådet tejpat över hennes mun och runt hennes huvud över mun och
näsa. Vidare har han dragit ner, respektive upp hennes kläder så att hennes kön och
bröst blottats. Han har därefter fört bort kroppen och gömt den i ett smalt klädskåp,
i en arbetsbod på Martorps Gård, Götene kommun. Det har krävts våld och kraft för
att få in kroppen i skåpet.

Brott mot griftefriden innebär bland annat att någon "flyttar" kroppen. Genom att åklagaren skrivit "fört bort kroppen" i det här fallet omfattas gärningsbeskrivningen av brott mot griftefriden. Således kan rätten döma till det brottet.

I vissa fall kan rätten behöva låta den tilltalade kommentera en sådan ändring. Inte säkert att så behöver vara fallet vid en ändring från mord till dråp eller brott mot griftefriden. Men det är uttalat att sådana ändringar ska ske med viss försiktighet.

TILLÄGG:
Åklagarens gärningsbeskrivning sätter ramen för processen. Annars är hovrätten fri att göra en helt egen prövning. Det är således inte av någon större betydelse att försvararen "yrkat" straffnedsättning - rätten får ändra straffet oavsett.
Med ett undantag: har bara den tilltalade överklagat, dvs inte åklagaren, får hovrätten inte skärpa påföljden, bara fastställa eller lindra.
Också en viktig detalj är att det förtydligas att domen överklagas både i ansvarsdelen och i skadeståndsdelen. Glömmer försvararen skriva att man överklagar skadeståndet kommer det att kvarstå, även om man frikänns helt. Men i det här fallet avser överklagandet både ansvar och skadestånd.

I förvaltningsmål finns i större omfattning "spärrregler" som begränsar prövningen. I allmänna domstolar, speciellt i brottsmål, är rätten relativt fri att pröva.

.
Kan exempelvis Tingsrätten ändra rubricering från Ringa misshandel till Ofredande på eget bevåg?
2016-02-04, 16:11
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av skarpsint

Vill bara tillägga att den åtalade måste ha fått tillfälle att försvara sig mot den exakta brottsrubricering som domstolen funderar på under rättegången. Om inte så sker så kan domen överklagas och i värsta fall underkännas.
2016-02-04, 16:16
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kan exempelvis Tingsrätten ändra rubricering från Ringa misshandel till Ofredande på eget bevåg?
Som vi har diskuterat innan så kan domstolen bara döma på de brottsrubriceringar som den åtalade har fått tillfälle att försvara sig mot under rättegången, gäller både i skärpande och mildrande riktning. Men det verkar inte vara många som vet om det, inte ens domstolarna för den delen.
2016-02-04, 16:18
Medlem
Skaraborg2s avatar
Kommer aldrig att berätta något.

Citat:
Ursprungligen postat av KeithRichards
Denna detalj påverkar ju naturligtvis inte skuldfrågan, men det är ändå av värde att försöka reda ut hur monstret har gått till väga. Jag är så övertygad som det går över att det var sin egen baneman som Lisa pratade med.

18:22 skriver hon "Nu", givetvis för att det var då hon skulle åka.
Men fyra minuter senare har hon ändå uppenbarligen inte lämnat platsen. Någon eller något har hållit henne kvar. Vid det här laget känner hon nog olust eller irritation och ringer upp pappan i smyg. (På samma sätt som Elin Krantz gjort.) Mamman minns Lisas kommentar som "det är redan klart", vilket kan tyda på att någon har tjatat eller bett om någonting lite väl många gånger.
Den vuxna advokatkvinnan hade skinn på näsan och valde att inte hörsamma mannens vädjan om att gå till hans bil. Men den artiga 17-åriga flickan Lisa, hade nog inte samma pondus.

Monstret bör ha varit på plats för att han vetat att där funnits unga flickor som han åtrått genom fönstret i runkrummet. Där ser han de tre gå ut, två åker iväg i en bil, en ensam finns kvar vid den norra änden, så han beger sig snabbt dit.

Ropade och vinkade han på Lisa eller gick han fram till henne?
Eftersom hon hade satt i nyckeln, bör hon ha hunnit sätta sig på mopeden och hade då ryggen mot ladan - och troligtvis musik i hörlurarna och såg och hörde honom därför inte.

Resten är ju svårare att reda ut. Tog han bilen fram till henne?
Men som sagt, "fickringningen" tyder ju på att något märkligt var på gång.

Ett både intressant och vettigt inlägg.

Kan mycket väl ha gått till på det sättet du skriver. Längre än till spekulationer kommer vi tyvärr aldrig att komma. Det finns bara en person som exakt vet hela händelseförloppet och han kommer aldrig att berätta något.
2016-02-04, 16:18
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av KSP
Kan du vara snäll och svara på min fråga; vad enligt dig talar direkt emot att Lisas död hade med sexuella undertoner att göra?
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
2016-02-04, 16:49
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Bra att du sätter tonen i diskussionen så vi vet var den är.

Menar du att Lisa levde med två snörloopar på 30 respektive 33 cm runt halsen? Kolla din egen kragstorlek och fundera lite. 33 cm är normal kragstorlek på tvååringar, http://cdn.shopify.com/s/files/1/018...x2048.png?4449.
Mhm, nu var även jag tvungen att mäta min hals bara för det. Den är 31 cm. Mindre än en tvåårings.

Innebär det här att jag kanske blir avstängd från fb nu?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in