2016-01-27, 17:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Rönnbäck behittade tade att NB under häktningen behövt uppsöka läkare minst två gånger för att han mådde dåligt. Det är normalt att en läkare tar ett snabbtest för att kolla sänkan. Då tas blod kapillärt, dvs genom stick i fingret. (blod från hans hand). Duger det?

Annars har jag en till förklaring. Åklagaren säger att många tester gjorts om flera gånger för att de verkligen skulle få säkra resultat.

Vad menades med - att få säkra resultat?
Brukar det räcka med en topsning för att få DNA.
Om det på någon anledning inte gick förstå gånger då förstår jag att det topsades en gång till. Ok.
Men 5 gånger???
Det betyder att någonting fel med deras mashiner i laboratorium eller...
topsar användes för...
Det är lika mysterisk som att inte hitta dna spår på Lisas kläder från hennes familj, vänner och arbetskamrater.
Senast redigerad av Sudharma 2016-01-27 kl. 17:41.
2016-01-27, 17:38
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jag förstår att det är ett komplett 100 %-igt nonsensargument du kom med nu. Om skammen kan få NB att riskera livstid för mord istället för upp till två års fängelse för brott mot griftefrid, så kan den också få NB att riskera livstid för mord istället för att riskera livstid för medhjälp. Om det inte finns skam skulle han erkänna vilket brott han än har begått.

Jag svarade utifrån hur jag uppfattade MegaTants definition av begreppet "medhjälpare". Vilket med tanke på hur upprörd hen verkar vara över den fällande morddomen inte tyder på att hon anser att hans ansvar i förloppet är värt en livstidsdom. MegaTant verkar f.ö. inte särskilt kunnig på det juridiska området, så jag tror hon föreställer sig att någon som "blir tillsagd" att hjälpa till kommer undan billigare i ansvarsdelen med automatik.
2016-01-27, 17:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Noningra
Kan det vara så att man tar blodprov av en anhållen för att kunna matcha mot eventuella blodspår som kan tänkas dyka upp under utredningens gång?Duger det?
Eller kolla tecken på eventuella missbruk ?
2016-01-27, 18:00
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Eller kolla tecken på eventuella missbruk ?
Antagligen. Det kan kanske vara bra att veta vad mgm kan tänkas ha stoppat i sig runt tiden för brottet. Om hen under ett förhör erkänner exempelvis mord och säger sig har tagit nån form av drog som ger beteendeförändringar så kan det skapa förståelse kring brottet för tex anhöriga till BO, och kanske kan det även ge viss strafflindring.
2016-01-27, 18:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Antagligen. Det kan kanske vara bra att veta vad mgm kan tänkas ha stoppat i sig runt tiden för brottet. Om hen under ett förhör erkänner exempelvis mord och säger sig har tagit nån form av drog som ger beteendeförändringar så kan det skapa förståelse kring brottet för tex anhöriga till BO, och kanske kan det även ge viss strafflindring.

Har han som IB uppgett ätit Tramadol/Tradolan, vill man t.ex. ha en kontrollerad utsättning av medicinen. Eller fortsätta med den eller annan utifrån vad hans problem ligger.

Hur som, ser jag inte problemen med blodproven
2016-01-27, 18:18
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Ja fortfarande efter mer än 6 månader och ca 9800 sidor i tråden är det ingen som har svarat på varför blodproven togs.

Då ska jag äntligen svara eftersom du inte fattar någonting själv. Om du läser några FUP så ska du se att det ofta tas blodprover på häktade, nu senast ang " bunkermannen".

Man vill se om den häktade är påverkad av t.ex droger, alkohol. Om han säger sig vara sjuk kan man vilja ta prover, NB hade ju ont i magen. Det är inga konstigheter faktiskt.

Begär ut slasken och försök kontrollera din besatthet, bitterhet och dina rättshaveristiska tankar.
2016-01-27, 18:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Vad menades med - att få säkra resultat?
Brukar det räcka med en topsning för att få DNA.
Om det på någon anledning inte gick förstå gånger då förstår jag att det topsades en gång till. Ok.
Men 5 gånger???
Det betyder att någonting fel med deras mashiner i laboratorium eller...
topsar användes för...
Det är lika mysterisk som att inte hitta dna spår på Lisas kläder från hennes familj, vänner och arbetskamrater.

Varför skulle spår på offrets kläder från anhöriga, vänner eller arbetskamrater redovisas i FUP.
Är det någon av dessa som har varit misstänkta?
2016-01-27, 18:39
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av blygtjej
Varför skulle spår på offrets kläder från anhöriga, vänner eller arbetskamrater redovisas i FUP.
Är det någon av dessa som har varit misstänkta?
Försvaret kan vara intresserat av spår till alternativa gärningsmän.

Har du något svar? (FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
2016-01-27, 18:54
Medlem
Theforeigners avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
Svarar igen för jag visste såklart att tejp satt över snara men jag har alltid föreställt mig att snaran löpte fritt efter knut och tejpning skett innanför löpsnaran.

Hur menar du att den löper?

Är den intejpad längst bakhuvud?

Var är den avskuren menar du?

Kan du förresten förklara varför snöre har gjorts i små bitar som lämnas kvar? Varför tror du det finns små bitar snöre?

Jag har aldrig förstått det. I vilket moment uppstår små bitar snöre?

Enligt krimtekniker HA så fanns det tejp både under och över snöret !

Heléne Almgren kriminaltekniker
12:33 inne i Tingsrätten förhöret:

HA: "En kort snörbit stack ut i nacken mellan tejper, så det var var tejp under och tejp över snöret och så stack det ut en bit. Och sedan andra änden av repet, snöret stack upp på venster sida av huvudet rakt upp och den var innanför tejpen.
Håret var också innanför tejpen, det hängde också hår framför ansiktet som också var innanför tejpen."
Slutsatsen var at repet varit sträkt vid tejpningen, uppåt.
2016-01-27, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Försvaret kan vara intresserat av spår till alternativa gärningsmän.

Har du något svar? (FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)

Utgår från att IR som läst slasken, har full koll. Annars kan hon begära det.
2016-01-27, 18:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Det kan ju också vara så att majoriteten i denna tråd inte spekulerar med motiveringen att det är ointressant varför blodproven togs. Att majoriteten antar att det väl fanns någon anledning. Att majoriteten antar att så kanske görs ibland under utredningar av några slags tekniska skäl. Att majoriteten helt enkelt inte tror att det finns det minsta skumt med förfarandet.

Det där med "majoriteten" - det ska man alltid akta sig för. Särskilt här som bekant.
Mycket dåligt argument.
Vilka är det som har fått höras?

En gång tyckte "majoriteten" (de som fick höras) att jorden var platt.
2016-01-27, 19:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Rönnbäck berättade att NB under häktningen behövt uppsöka läkare minst två gånger för att han mådde dåligt. Det är normalt att en läkare tar ett snabbtest för att kolla sänkan. Då tas blod kapillärt, dvs genom stick i fingret. (blod från hans hand). Duger det?

Annars har jag en till förklaring. Åklagaren säger att många tester gjorts om flera gånger för att de verkligen skulle få säkra resultat.

Det var inte läkare jag menade. Det var blodprover tagna av rättsväsendet jag avsåg.

Jag trodde det var självklart.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in