2016-01-27, 23:39
Medlem
Ydriks avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe

Jag kikade på en karta över Blomberg förut. Jag la märke till några mystiska svarta prickar inte långt från Martorp.... Nån kanske borde kolla upp vad det är för nåt.

Det är redan kollat. En MPS-deltagare har beskrivit här i tråden hur de sökte i de ruggiga bunkrarna som ligger bara ett par stenkast bort och fullt synligt från Martorp.
Det handlar alltså om ett militärt skyddsobjekt av enorma proportioner som genomsöktes fr o m torsdagen. Låst och inhägnat med dessa skyltar:
https://sv.wikipedia.org/wiki/Skyddsobjekt
2016-01-27, 23:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Så hon har vittnat i en annan rättegång menar du? För i den här rättegången avkrävdes eller avlade hon ingen ed.
Hon må ha befunnit sig i en litauisk domstolsbyggnad när hon vittnade(ingen aning om hon verkligen gjorde det) men rättegången är till 100% Svensk och Svenska regler och lagar gäller för en svensk rättegång.

Att någon distansvittnar från andra länder är ovanligt men inte unikt.

Hon kan omöjligen bli dömd i en svensk rätt för mened och inte heller i en litauisk rätt för mened för ett vittnesmål hon avlagt i en Svensk rättegång.
Det framgick väl av referaten. Domaren som föreläste om sanningsplikten och krävde eden beskrevs t o m i sin vackra tjänsteskrud.
2016-01-27, 23:52
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
Ungefär så. NB passar inte in i teorin. Hade exempelvis NB haft ett bagage med avvikelser, haft en data full av mord och sexbrott, haft säregna goglingar och annat som utmärkte honom hade han förmodlingen stuckit ut även för de som ifrågasätter hans skuld.
NB är som klippt och skuren för ett sådant här sexualsadistiskt brott:
Han är enligt IB halvt impotent (hon får jobba så svetten lackar). - Alkohol erfordras.
Tvångsmässigt onanerande.
Stark aggressivitet i nära relationer.
Har flyttat runt i Europa och bott på många olika platser. - Ingen känner honom på djupet; inte ens AB/IB.
Medlem i 13 olika fotositer, prenumerant på klippdockor och hade en massa ikoner och symboler i sin dator; många i olika storlekar. - Symbolik verkar viktigt för honom; likaså det visuella. Man kan här tänka sig att han har ett rikt inre fantasiliv som ingen annan än han själv tillåts ta del av. Att döma av hans fotositer består fantasilivet till övervägande del av lättklädda tjejer med långt hår. - Och allt det andra har han raderat eller förvarat på små usb-stickor. Nu hade ju även IB tillgång till datorn (som f.ö. var hennes). Vad som tidigare funnits på hans dator vet ingen.
Citat:
Men denna information saknas helt.
Det saknas information som skulle kunna besvara frågan huruvida NB tidigare gjort sig skyldig till ett eller flera liknande brott, men den informationen sitter bara NB själv på. - Varje år försvinner unga tjejer helt spårlöst, och vad som har hänt dessa tjejer vet ingen förutom ev. sexualsadister och andra våldsverkare. Den forskning/kunskap som finns på det sexualsadistiska området härrör till största delen från förövarna själva (som också kan antas dölja mycket). 30-40% är tidigare ostraffade.
Citat:
Ursprungligen postat av Doggedi4
Det finns inget som pekar på Nb mer än just dessa DNA på Lisas kläder.
Joggerskan (och även kameratiden) pekar på NB, IB ger med sina tidsuppgifter (tillförlitliga eller ej) inte något alibi som innebär att NB inte hinner utföra mordet och sedan gömma sitt offer, NB har försökt ge sken av att det var han som upptäckte handsken inne i ladan och bad AB lägga tillbaka den mm som tidigare avhandlats i tråden.

Jag skulle vilja påstå att allt det som finns mot NB utöver DNA-bevisen talar med tillräcklig styrka för att alla planteringshypoteser helt kan skrotas.
2016-01-27, 23:54
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Polisens hundar kunde inte visa att Lisa rört sig mot ladan från platsen där mopeden fanns, det fanns inga utgående spår.
Polisens hundar kunde inte markera någon brottsplats i ladan.

Eftersom hon varit i norra magasinet t o m så sent som dagen för försvinnandet tar jag för givet att hon varit i ladan ockå helt frivilligt. Speciellt eftersom hon säger sig vilja bli bonde som vuxen.

Ingen har klartgjort varför hon tände ljus i norra magasinet. Är det oväsentligt för alla utom mig?

Det är väl inget som alla gör. Tänder ljus? I ett magasin.
Tycker det är synd att inte försvaret ställde följfrågor i hovrätten.
2016-01-27, 23:59
Medlem
Citat:
Eftersom hon varit i norra magasinet t o m så sent som dagen för försvinnandet tar jag för givet att hon varit i ladan ockå helt frivilligt. Speciellt eftersom hon säger sig vilja bli bonde som vuxen.

Ingen har klartgjort varför hon tände ljus i norra magasinet. Är det oväsentligt för alla utom mig?

Har LH tänt ljus i norra magasinet? Vart är norra magasinet?
2016-01-28, 00:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av helsan
Har LH tänt ljus i norra magasinet? Vart är norra magasinet?
Norra delen av kafébyggnaden, FUP sid 151.
2016-01-28, 00:01
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Jag svarade på varför alla 3 greps. AB och NB som misstänkta för mord. IB som misstänkt för grovt skyddande av brottsling.

Jo visst precis så sas det. Men det förklarar inget om polisens agerande val av tillvägagångs sätt.

De hade lika gärna kunnat hålla ett förhör i deras bostad och satt span på dem under längre tid.

Som du förstår föder ett sådant agerande spekulationer
och bevisar att polisen haft tillgång till samtliga tre DNA redan från start.
2016-01-28, 00:07
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:

Var inte hennes plan att åka till Australien och utbilda sig till arkitekt efter gymnasiet?
Alla tänder väl inte ljus i Norra magasinet (var/bad nu det är) för alla har inte tillträde dit men många gillar levande ljus, särskilt om det är ruggigt väder som det var under den veckan....eller menar du att hon arrangerade det i någon symbolisk innebörd?
2016-01-28, 00:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Jag skulle vilja påstå att allt det som finns mot NB utöver DNA-bevisen talar med tillräcklig styrka för att alla planteringshypoteser helt kan skrotas.

Jag har varit inne på det oxå. I en "old school-rättegång" på 70 eller 80-talet hade han suttit redan med det.
Lägg därtill blodbesudlingarna som kunde blodgruppsbestämmas och Lisas hårstrån som kunde jämföras i mikroskop. Som i ett skruvstäd skulle jag bedöma.
Nu när vi har DNA-tekniken blir NB:s läge inte mindre prekärt direkt.
2016-01-28, 00:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Norra delen av kafébyggnaden, FUP sid 151.

Tack!

Alla brukar inte tända ljus på caféer, det brukar personalen göra.
2016-01-28, 00:15
Medlem
Citat:
Jo visst precis så sas det. Men det förklarar inget om polisens agerande val av tillvägagångs sätt.

De hade lika gärna kunnat hålla ett förhör i deras bostad och satt span på dem under längre tid.

Som du förstår föder ett sådant agerande spekulationer
och bevisar att polisen haft tillgång till samtliga tre DNA redan från start.

Vad bevisar att polisen haft tillgång till deras DNA redan från start?
2016-01-28, 00:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Svenska lagar gällde inte fullt ut, för då hade hon inte behövt avlägga ed. Den som avlägger ed ska tala sanning enligt svensk lag, och sannolikt litauisk lag. Man kan enligt svensk lag inte dömas för mened om lögnen inte påverkade domslutet, hur det är enligt litauisk lag vet varken du eller jag.

Ärendet är inte så enkelt som du försöker påskina.

Det löser sig för jag tror HR helt avfärdar detta vittnesmål.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in