Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Korrekt. Det är viktigt att komma ihåg att AB och IB släpptes från häktet, eftersom det inte fanns skäl för att hålla dem häktade.
Det betyder att det fanns inga bevis som kunde binda dem till brottet, och att de efter bästa förmåga svarat på de frågor som ställdes dem i förhör. En självklarhet när man är inblandad i ett brott som detta, är att undanröja olika frågeställningar. Nero vägrar komma med någon som helst förklaring. IB hade tvättat på "fel dag", och både IB och AB hade gått runt och letat både efter mask och katten. Ageranden som var suspekta, men som efter förklaring från dem inte gjorde dem delaktiga i mordet.
Redan när AB och IB släpptes från häktet fick vi en ledtråd om att Nero saknade alibi, från advokaten Rönnbäck själv. Hon pladdrade på i media att de hade tjallat!
Det betyder att alibi kan inte ges i efterhand av endast IB, den lojala skithustrun. IB har nu ändrat sig, igen, efter att ha blivit tvingad att vittna av hänsynslösa typer. IB kan inte på egen hand, utan medverkan från AB ge ett alibi till Nero. Det blir löjligt när AB vägrar att befatta sig med den person Nero nu visat sig vara, som han nu säger, inte längre är hans bror.
Viktigt är att komma ihåg att Nero bad AB och IB om att ge honom alibi medan letandet pågick efter en försvunnen flicka, innan alla andra visste att Lisa var mördad.
Det ofattbara är att en advokat ger denna skithustru bevisvärde, efter allt som framkommit om henne, och då särskilt efter hur hon betett sig. För i övriga fall brukar inte fruar ges någon trovärdighet alls när det kommer till att avgöra ett brottmål. Ingen som har varit i närheten av ett brottmål, kommer ens på tanken, att ett alibi från en fru ska väga tyngre än all annan bevisning.
Förekomsten av all DNA och avsaknaden av förklaring från den åtalade till olika frågor som hur hans DNA hamnade på brottsoffret gör agerandet med att kalla in IB märkvärdigt i sin enfald. Särskilt när advokaten själv pladdrade på innan fup var klar om att Nero aldrig ens sett Lisa! Advokater brukar i normalfallet veta hur domstolar ser på fruar och morsor!
Här skiljer vi oss åt ser jag.
Jag tror visst domstol överväger en vittnessaga från en nära släkting eller partner.
En sådan kan ju ge ovärdlig fakta och information som annars aldrig skulle nå ut.
Sen är väl domstolen inte dummare än att de inser att faktan kan ha förvrängts eller tillrättalagts för att deras partner ska framstå i bättre dager. Men jag tror aldrig domstol skulle vilja vara utan den.
Förmodligen kan de utläsa mer ifrån den än vi vanliga dödliga. De arbetar ju med detta på daglig basis och har skaffat sig erfarenheter vi aldrig kan få. Nog om det.
Vi har två viktiga partner i detta mål. Irena och Lisas mamma Helena.
Båda ger alibi för sina män för den aktuella tidpunkten.
Vi kan ju inte förkasta den ena och behålla den andre p g a av att de är just partners.
Vad vi söker är en lösning på Lisas försvinnande och död.
Tre människor grips, förhörs och kroppvisiteras. Och med det agerandet skadas i alla fall mitt förtroende för polis som