2016-01-28, 09:50
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Men är tidsschemat så tajt verkligen?

Det tighta tidsschemat gäller ÅKs version. Jag anser att det är orimligt tight om motivet är det som hävdas.

Det är väl helt uppenbart, precis som i Ida-fallet, att skulle det handla om att det gått till enligt ÅK hypotes så handlar det om en rejält störd person. Att på så kort tid genomföra det som föreslagits (ett sexualsadistiskt mord genom hägning, tejpning och blottning) för sin sexuella njutning ÄR rejält stört, och ovanligt. Har det någonsin hänt tidigare i Sveriges historia?

Konstigt nog så hävdar både ÅK och MB att NB inte är en rejält störd person. Han har bara en liten läggning som tar sitt uttryck i att han hänger, tejpar och blottar unga flickor en kort stund på snöndagkvällarna. Inte stört alls. Hur tänker man här?

Om motivet, tidsrymden eller bevisen vore annorlunda kanske det gick bättre att passa in NB med brottet. Jag säger inte, och har aldrig sagt, att NB inte är GM men det passar dåligt med det vi vet om han än så länge.
2016-01-28, 10:03
Medlem
Håller med.
Åklagarens story är för absurd för att vara sann.
Förstår inte att folk tror på denna story.
Det är den viktigaste orsaken till att jag är skeptisk till utredningen.
Jag skulle vilja förstå åtminstone något av händelseförloppet och just nu anser jag att vi vet väldigt lite om vad som hände Lisa.
Just därför anser jag att advokaten har rätt, man borde undersöka Byssjan, man borde undersöka fynd noggrannare efter fingeravtryck mm. Man borde undersöka det ljusa håret av huvudtyp på DNA.
Rättssäkerhet handlar inte bara om att lyckas få en person dömd, man bör också ta reda på mer om orsak och händelseförlopp och se om det finns en medgärningsman, eller alternativ GM.
I detta fall har man av någon anledning helt inriktat sig på litauerna.
Det skulle kunna vara tunnelseende, brådska och slarv som ligger bakom detta.
Jag är dock orolig för att det kan finnas någon mer orsak.

Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det tighta tidsschemat gäller ÅKs version. Jag anser att det är orimligt tight om motivet är det som hävdas.

Det är väl helt uppenbart, precis som i Ida-fallet, att skulle det handla om att det gått till enligt ÅK hypotes så handlar det om en rejält störd person. Att på så kort tid genomföra det som föreslagits (ett sexualsadistiskt mord genom hägning, tejpning och blottning) för sin sexuella njutning ÄR rejält stört, och ovanligt. Har det någonsin hänt tidigare i Sveriges historia?

Konstigt nog så hävdar både ÅK och MB att NB inte är en rejält störd person. Han har bara en liten läggning som tar sitt uttryck i att han hänger, tejpar och blottar unga flickor en kort stund på snöndagkvällarna. Inte stört alls. Hur tänker man här?

Om motivet, tidsrymden eller bevisen vore annorlunda kanske det gick bättre att passa in NB med brottet. Jag säger inte, och har aldrig sagt, att NB inte är GM men det passar dåligt med det vi vet om han än så länge.
2016-01-28, 10:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Känns som?
Då kan du kanske ta åt dig följande, eftersom detta verkar handla om känslor.

Varför har Nerijus haft behov av att konstruera ett alibi gällande samma tidpunkt som Lisa försvann?
Hans egna bror berättar självmant om vad NB förmått honom att ställa in sig på utifall prat med polisen skulle bli aktuellt.
Även frun har medgett detta, även om hon både före och efter ändrat storyn.

Är samtliga vittnen till Nerijus bil, på både tid och plats, så lätt att helt bortse från? Är det verkligen rimligt att samtliga vittnen antingen konspirerat ihop, eller snurrat till tillvaron till den grad att man kan kasta utsagorna i papperskorgen?

Är konfrontationen på Martorp så gravt missuppfattad av MP, då ihop med att även den i detta läget oberoende polisen gör bedömningen att man bör ta in den litauiska trion för en pratstund?
Samt vid bostaden då, varför bojas Nerijus, men inte Aivaras eller Irina?
Varför motsätter sig Nerijus att följa med självmant? Han har ju tidigare under veckan visat öppen oro för den försvunna flickan. Borde han inte vilja hjälpa polisen när han tillfrågas?
Vi kan ju fortsätta med tejprullen. Vår alternative GM "råkade" hitta en tejprulle i en låda vid en maskin i ladan. Tar den under mottot "kan vara bra och ha" och den kommer ju till användning. Nu ser vi ju också att vår GM är noggrann och ordentlig så hen lägger tillbaka tejprullen på avsedd plats så att ägaren slipper leta efter den nästa gång hen behöver rullen.
Vår GM tar på vinst och förlust en traktorväg över fältet med Lisa. En stor risk tar hen eftersom hen kan hamna i princip var som helst om hen inte känner till omgivningarna, exempelvis på en gårdsplan med folk ute på gårdsplanen. Om de reagerar och frågar eftersom hen är främling så kan hen alltid förklara med att hen kört fel är hens idé Som av en händelse är det ingen som råkar se hens bil och hen "råkar" hitta en dold byssja som kommer till användning för Lisa. Måste vara min lyckodag idag är förmodligen hens tanke. Där fick Nerijus vad han förtjänade! Operationen med planteringen lyckades till 100%. Speciellt IB:s DNA på Lisas trosa kommer att lura alla inklusive TR och HR förutom några envisa alternativteoretiker som har förmågan att se även vad som döljer sig under ytan.
Senast redigerad av Vierstein 2016-01-28 kl. 10:08.
2016-01-28, 10:17
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det går säkert att plantera blod även om det inte är det lättaste. Frågan du borde ställa dig är varför någon skulle göra det? De har inte enbart lutat sig mot dna. Om en person har ett starkt alibi och inte kan utfört brottet får man fråga sig hur blodet hamnat på kläderna. Någon skrev att NB kunde ha fiender. Vad skulle deras motiv vara? Om han var ett stort hinder för dessa personer skulle det vara betydligt enklare att hänga honom istället för en oskyldig tjej och plantera en mängd spår och hoppas på att NB inte hade något alibi.

NB har inget alibi. Han hade möjligheten, vittnen har pekat ut honom och bilen. Han har dessutom blivit orolig, instruerat hustrun och brodern om vad de fick säga och inte säga. De skulle ljuga om när han varit hemma, att han inte burit de andra kläderna, de som blev tvättade efter mordet. Det finns en mängd indicier och bevis som en eventuell planterare omöjligt kunde förutse.

Jag ser tvärtom inte ett erkännande som bevis, såvida det inte innehåller uppgifter som inte lämnar några tvivel. Och det finns en logisk händelsekedja. Det borde du hålla med om?

Polisen topsade fyra personer när handsken hittades. De bestämde sig inte för att NB var mördaren. De visste inte då att Lisa var död och de arbetade förutsättningslöst. Men vartefter utredningen framskred pekade allt mer och mer på NB. Jag tycker att de gjort ett jävligt bra jobb.

Att polis skulle plantera spår är helt sjukt att tro. Vad hade hänt om en annan person än NB längre fram i utredningen faktiskt skulle träda fram och erkänna så att inga tvivel fanns? Då hade dom väl fått ha ihjäl honom också? Sluta fundera på plantering. ALLT visar att NB mördade Lisa.

Ett annat problem för mig i detta mål är att jag inte litar på Wennerholm.

Det är riktigt emotionellt och kännbart. Och tragiskt.

Jag vill verkligen att det syns, känns och bevisas att Wennerholm varit objektiv och proffsig i sitt utredningsansvar och lagt sig vinn om att lyfta fram även det som talar till NBs fördel.

Så känner jag inte alls. Och det stör mig jättemycket.

Tänk så tryggt och bra det hade varit om i alla fall en tredjedel av Wennerholms slutplädering innehöll saker som Wennerholm utrett till NBs fördel men som han ändå ansåg förmörkas av de andra två tredjedelarna i bevisningen.

Så är det ju aldrig.Hur ska jag då veta att han verkligen är opartisk- förhåller sig objektiv och självständig inför sitt uppdrag? Inget tyder på det.
2016-01-28, 10:27
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Idag pratades det om på nyheterna att polisen befordrat en pedofil till hög polischef.
Efter att Aftonbladet grävt i detta har nu polischefen sagt upp sig på egen begäran.
Ni som tror att svensk polis aldrig gör fel eller begår brott är väldigt naiva.

Vilka är "ni"?

Jag har i vart fall aldrig anslutit mig till några teorier om en felfri polis. Ingen annan i tråden heller vad jag vet. Vad jag utgår från är att så länge man inte har klara indikationer på motsatsen så bör man kunna lita på polisen som en del av den offentliga förvaltningen i en av världens minst korrumperade länder.

I den här utredningen finns inga indikationer på att några fel av betydelse eller än mindre oegentligheter har begåtts. Vad som finns är ett antal människor på ett internetforum som sitter och spekulerar utan grund om misstag och medveten korruption för att dölja eller rentav förfalska bevisning. Jag måste säga att jag är besviken på att en civilingenjör (enligt din egen uppgift) inte förstår att det där är rena nonsensargument. Hamilkar har helt rätt (i sitt inlägg från igår): Just detta att ett av huvudargumenten från alternativteoretikerna är att polisen gjort fel (medvetet eller omedvetet) utan att kunna visa på några bevis för det är ett väldigt gott tecken på styrkan i bevisningen i det här fallet.
2016-01-28, 10:31
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
Joggerskan är det vittne jag tror minst på.
Här är det inte fråga om att "tro" någonting; här finns en tät indiciekedja vars minsta länk är smidd på det mest utsökta sätt. Länkarna hakar i varandra på sekunden när och NB:s pokerface speglar en dubbelbottnad man som gör allt för att gömma sig bakom den mask han uppvisat för arbetsgivare och kollegor.

Joggerskans första tanke var att det var en av AJ:s anställda. ”Han var lite stressad och lite svettig och lite komplicerad så. /…/ Han luktade väldigt mycket rök. /…/ Ja, jo, men det är han.” – Det fanns ingen som helst tvekan i det vittnesmålet.
Citat:
Ursprungligen postat av doggedi4
Dina övriga kommentarer förstärkte min bild om NB som vilken man som helst.
Den enda som gett oss en glimt av NB:s väl dolda aggressivitet är hans bror AB. Inte för inte säger sig AB vara rädd för att stöta sig med honom eftersom han är lynnig och oberäknelig.

Ja, han var väldigt nervös och stressad av att han inte skulle hinna köra om joggerskan som han siktat på sin väg mot Handlar´n. Likaså blev han störd av GJ när denne åkte förbi ladan – och av att LH:s far resolut såg till att söken inleddes så snabbt. NB:s uppträdande på Martorp vid mötet med MPS, och likaså senare intill ladan, stämmer inte in på "vilken man som helst". En normal man efterlämnar inte heller någon sperma på väggarna på sin arbetsplats, duschar och byter kläder regelbundet, slår inte sin kvinna och ser till att ha en fungerande relation till sin dotter.

Det här är en gravt personlighetsstörd, outvecklad man som behöver flera års terapi för att i bästa fall kunna låsas upp.
2016-01-28, 10:37
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Vilka är "ni"?

Jag har i vart fall aldrig anslutit mig till några teorier om en felfri polis. Ingen annan i tråden heller vad jag vet. Vad jag utgår från är att så länge man inte har klara indikationer på motsatsen så bör man kunna lita på polisen som en del av den offentliga förvaltningen i en av världens minst korrumperade länder.

I den här utredningen finns inga indikationer på att några fel av betydelse eller än mindre oegentligheter har begåtts. Vad som finns är ett antal människor på ett internetforum som sitter och spekulerar utan grund om misstag och medveten korruption för att dölja eller rentav förfalska bevisning. Jag måste säga att jag är besviken på att en civilingenjör (enligt din egen uppgift) inte förstår att det där är rena nonsensargument. Hamilkar har helt rätt (i sitt inlägg från igår): Just detta att ett av huvudargumenten från alternativteoretikerna är att polisen gjort fel (medvetet eller omedvetet) utan att kunna visa på några bevis för det är ett väldigt gott tecken på styrkan i bevisningen i det här fallet.

Men hur ska man kunna bevisa något som städats bort eller ändrats på platser man inte äger tillträde till ens?

Det går inte. Man får gå på folks samvete och hoppas på det bästa.

Vissa oförrätter uppdagas. Andra aldrig.
2016-01-28, 10:37
Medlem
madtops avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det som är det avgörande för NB i det här Lisa fallet, det är var han befann sig när Lisa försvann 18.30 och blev mördad.

Nej vad som är direkt avgörande är de DNA-bevis som finns mot NB.
Att vittnen pekar ut honom körandes i sin bil vid mordtillfället ger bara ytterligare stöd åt åtalet men de är i sig inte avgörande.
2016-01-28, 10:38
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Vi kan ju fortsätta med tejprullen. Vår alternative GM "råkade" hitta en tejprulle i en låda vid en maskin i ladan. Tar den under mottot "kan vara bra och ha" och den kommer ju till användning. Nu ser vi ju också att vår GM är noggrann och ordentlig så hen lägger tillbaka tejprullen på avsedd plats så att ägaren slipper leta efter den nästa gång hen behöver rullen.

När lades tejprullen tillbaka?

Citat:
Vår GM tar på vinst och förlust en traktorväg över fältet med Lisa. En stor risk tar hen eftersom hen kan hamna i princip var som helst om hen inte känner till omgivningarna, exempelvis på en gårdsplan med folk ute på gårdsplanen. Om de reagerar och frågar eftersom hen är främling så kan hen alltid förklara med att hen kört fel är hens idé Som av en händelse är det ingen som råkar se hens bil och hen "råkar" hitta en dold byssja som kommer till användning för Lisa. Måste vara min lyckodag idag är förmodligen hens tanke.

Hur förklaras att vissa av föremålen inte hittats utmed väg där vittnen påstår sig sett NB?

Andra hävdar att föremålen kastats påväg från Martorp. Är det omöjligt?

Är NB den ende människan i Universun som känner till vägen?

Tomas dotter vittnar ju om att det var många bilar som åkte runt på vägar det vanligtvis inte borde åka folk. Där av att de reagerar.

Agerade mördaren logiskt eller ologiskt?

Citat:
Där fick Nerijus vad han förtjänade! Operationen med planteringen lyckades till 100%. Speciellt IB:s DNA på Lisas trosa kommer att lura alla inklusive TR och HR förutom några envisa alternativteoretiker som har förmågan att se även vad som döljer sig under ytan.

Att dra upp ett planteringsspår som innebär att man specifikt vill "sätta dit" NB visar ju bara hur oförmögen man är att tänka logiskt. Har du hört talas om något som kallas "syndabock"? (Eller scapegoat eller "patsy" i engelskan) Det är ju i så fall långt mer troligt, alternativt att någon som ser sig arbeta för "det goda" vill hjälpa till och få "den onde" dömd och straffad. Jag är själv inte benägen att dra sådana slutsatser än då jag inte anser att det föreligger tillräcklig mängd fakta för att kunna göra det. Indicier, visst, men det behövs mer i min värld för att dra mer långtgående slutsatser.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-01-28 kl. 10:41.
2016-01-28, 10:49
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Du kanske litar på NB:s försvarsadvokat? Det är hennes arbete att slå ned på allt som inte är okej i utredningen. Hon hade i stort sett ingenting adekvat att peka på. Hon har sett den totala utredningen som vi andra på gott och ont inte har insyn i. Hon tvingades ta till en gigantisk konspiration bara för att ha något att säga. Det hade hon inte behövt göra om det funnits brister att tala om.

Det blir väldigt konstigt för mig när du säger att NB har haft sin advokat. Synd för honom att hon var kass. Sånt är livet. Bättre lycka nästa gång.

För vem är en sån fällande dom värt något?

Skulle det få mig att känna mig tryggare i samhället för NB blev dömd på dom premisserna?

Då går jag väl runt och oroar mig för att rätt mördare springer lös istället.
2016-01-28, 10:55
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit

Det här är en gravt personlighetsstörd, outvecklad man som behöver flera års terapi för att i bästa fall kunna låsas upp.

Håller med om joggerskans vittnesmål. Sitter som en smäck. HR kommer mest troligt att komma till en annan bedömning än TR. Irinas vittnesmål kommer man att på vacker domarprosa avfärda.
Det där med att "låsa upp" hoppas jag på. Då kommer den fulla innebörden av hans äckliga runkmord att stå klar för honom och han kommer att vrida sig som en mask vid blotta tanken på vad han gjort. Livstids "vridande som en mask". Man kan bara hoppas.
2016-01-28, 10:56
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
NB hade inte ens åtalats om DNA-bevisningen inte funnits, det hade inte funnits något som bundit honom till brottet.
NB:s skytteltrafik mellan plåtsax och bostad, hans kännedom om trakten, joggerskans vittnesmål, hans avsaknad av alibi och försök att skaffa sig ett, den ljusa bilen utanför ladan som inom fem minuter försvinner från platsen, hans försök att dölja sin handskmiss... Det är klart det måste finnas en massa DNA efter ett sådant händelseförlopp; han gavs ju aldrig tillfälle att städa och frakta undan sitt offer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in