2016-02-02, 17:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Hovrättens sammanfattning
är ändrad.

Häktningsbeslutet är som tidigare.
Citat:
Pressmeddelande: Dom i Lisa Holm-målet
Följande tider gäller.

Kl. 14.00 Domen tillhandahålls i Göta hovrätts lokaler vid Hovrättstorget (Domstolsbyggnaden) i Jönköping och per mejl.

Kl. 14.15 Linda Hallstedt och Martin Andersson presenterar domen och svarar på frågor. Detta sker i Göta hovrätts plenisal.
Är det vanligt med presskonferenser efter hovrättsdomar? Kommer domstolen med något sensationellt, kanske?
2016-02-02, 17:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Låt oss pröva Ockhams rakkniv: Vad kan vara den enklaste förklaringen till hur NB får med Lisa bort till ladan? Som stämmer med, förklarar eller som ett minimum inte strider mot kända observationer

- Han frågar efter vägen till Medelplana eller annan närbelägen ort (Eftersom han redan försökt den taktiken en gång tidigare)
- Han har bilen parkerad precis vid ladan och ber henne att följa med dit för att visa på kartan (precis som han försökte dagen innan med Adriana)
- Han inleder konversationen på svenska, kanske därför att han tänker att en kvinna blir mindre misstänksam mot någon som kan prata åtminstone lite svenska

Väl vid bilen är det kort väg in i ladan och han behöver inte många sekunder för att övermanna henne och slita in henne i ladan - ev. med hjälp av kniven (=Ett säkrare sätt än att försöka föra henne med våld eller under knivhot från caféet/den parkerade moppen)

En alternativ variant på scenariot är att Lisa kör upp moppen intill bilen, i akt och mening att åka iväg så fort hon visat honom hur han ska åka. NB kör då tillbaka moppen till caféet där han noterade att den stod från början och lämnar den med tändningsnyckeln i. Egentligen kan jag tycka att den varianten är mer logisk än att Lisa lämnat nyckeln men uppenbarligen tagit hjälmen med sig.
Hur ber han henne om vägbeskrivning när hon är bakom kaféet, utom synhåll?
2016-02-02, 17:23
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Jo, men NB har begått ett brott med två års fängelse i straffskalan. Det kan vara därför han sitter kvar. Mannen från High Chaparall dömdes endast för ringa narkotikabrott till dagsböter, och böterna ansågs helt erlagda med frihetsberövandet.

??? Det må vara väldigt svårt för dig men försök att hålla dig till verkligheten. NB är åtalad och dömd för mord. Inget annat!!!
Det faktum att du tenderar att hitta på en massa saker som inte är sanna (ditt inlägg ovan är ett av många ypperliga exempel på detta) förändrar ingenting, hur mycket du än vill tro det.
2016-02-02, 17:23
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Att det gick illa med Adriana berodde inte på att den mannen talade engelska.

Nej, men mördaren kunde inte läsa Adrianas tankar. Han kan trott att hennes tvekan till stor eller viss del berodde på att han själv framstod som en utlänning utan nån som helst anknytning till Sverige. Mitt intryck av NB är att han i vart fall inte är särskilt begåvad på det emotionella och intrapersonella planet.

Dina teorier om hur folk har handlat förutsätter mer eller mindre hela tiden ett rationellt agerande i varje läge. Jag vet inte hur många gånger man ska behöva förklara att det inte går att konstruera invändningsfria, säkra hypoteser utifrån den premissen.
2016-02-02, 17:26
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Hur ber han henne om vägbeskrivning när hon är bakom kaféet, utom synhåll?

Han har hållit sig i närheten och spejat och dyker fram när han inser att bara en person är kvar.

Men: Han kan också ha stoppat henne när hon kom framrullande på mopeden. Det motsäger inte en ev. flytt av mopeden - han har hur som helst klart för sig att hon arbetade vid caféet och kan ha spanat in tidigare var mopeden stod.
2016-02-02, 17:27
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke
??? Det må vara väldigt svårt för dig men försök att hålla dig till verkligheten. NB är åtalad och dömd för mord. Inget annat!!!
Det faktum att du tenderar att hitta på en massa saker som inte är sanna (ditt inlägg ovan är ett av många ypperliga exempel på detta) förändrar ingenting, hur mycket du än vill tro det.
Vad är osant i inlägget ovan? Har inte NB begått brott mot griftefriden? Vem flyttade Lisa till Martorp i så fall?
2016-02-02, 17:30
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nej, men mördaren kunde inte läsa Adrianas tankar. Han kan trott att hennes tvekan till stor eller viss del berodde på att han själv framstod som en utlänning utan nån som helst anknytning till Sverige. Mitt intryck av NB är att han i vart fall inte är särskilt begåvad på det emotionella och intrapersonella planet.

Dina teorier om hur folk har handlat förutsätter mer eller mindre hela tiden ett rationellt agerande i varje läge. Jag vet inte hur många gånger man ska behöva förklara att det inte går att konstruera invändningsfria, säkra hypoteser utifrån den premissen.
Men, hur kommer det sig att varje gång åklagarens Wenner väljer mellan rationellt och irrationellt beteende så är det alltid till NB:s nackdel?
Citat:
Han har hållit sig i närheten och spejat och dyker fram när han inser att bara en person är kvar.

Men: Han kan också ha stoppat henne när hon kom framrullande på mopeden. Det motsäger inte en ev. flytt av mopeden - han har hur som helst klart för sig att hon arbetade vid caféet och kan ha spanat in tidigare var mopeden stod.
Om han dök upp bakom kaféet hade Lisa aldrig följt med till ladan.

Hon skulle ha startat mopeden bakom kaféet och kört iväg, inte rullat fram den. En rullning kan iaf inte ha ingått i NB:s plan.
2016-02-02, 17:33
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av DenLilleTjocke

Xenia har faktiskt rätt i att scenariot han beskriver är juridiskt möjligt. I den faktiska verkligheten, dvs utifrån målets faktiska omständigheter, torde vi däremot kunna avskriva det som ett rimligt alternativ. Den åtalade har inte själv hävdat något sådant och försvaret har inte kunnat presentera ett enda pyttetlitet bevis som pekar mot att brottet skulle ha kunnat begås av någon annan gärningsman. Inte heller har dödsorsaken (mord) varit föremål för ifrågasättande.

Jag skulle - trots allt - inte ha vågat slå vad om att pensionera mitt MrFold-konto för alltid om det inte blev fällande dom i målet före förhandlingarna i tingsrätten startade. Men jag vågar däremot lova att MrFold går i Flashback-pension om Hovrätten dömer NB enbart för brott mot griftefriden till 2 års fängelse.
2016-02-02, 17:34
Medlem
DenLilleTjockes avatar
Citat:
Vad är osant i inlägget ovan? Har inte NB begått brott mot griftefriden? Vem flyttade Lisa till Martorp i så fall?

Åklagaren har yrkat på mord, inget annat, och det är mord som NB blivit dömd för. Alltså är andra brottsrubriceringar helt oväsentliga för utfallet i HR. Måste jag göra det ännu tydligare för dig?
2016-02-02, 17:36
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Finns det bevis för att MGM flyttade kroppen till Martorp? Jag har inte läst fuppen men efter att ha följt den här tråden sporadiskt så har jag fått uppfattningen att det inte finns nåt "starkt" bevis för att just NB placerat kroppen i boden.
2016-02-02, 17:40
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Xenia har faktiskt rätt i att scenariot han beskriver är juridiskt möjligt. I den faktiska verkligheten, dvs utifrån målets faktiska omständigheter, torde vi däremot kunna avskriva det som ett rimligt alternativ. Den åtalade har inte själv hävdat något sådant och försvaret har inte kunnat presentera ett enda pyttetlitet bevis som pekar mot att brottet skulle ha kunnat begås av någon annan gärningsman. Inte heller har dödsorsaken (mord) varit föremål för ifrågasättande.

Jag skulle - trots allt - inte ha vågat slå vad om att pensionera mitt MrFold-konto för alltid om det inte blev fällande dom i målet före förhandlingarna i tingsrätten startade. Men jag vågar däremot lova att MrFold går i Flashback-pension om Hovrätten dömer NB enbart för brott mot griftefriden till 2 års fängelse.
Ja det finns väl inget av bevisningen som säger att MGM inte bara skulle ha försökt rädda BO från den riktiga mördaren? Liksom GM i EK-fallet försökte med i sin alternativa teori. Men i detta fallet så försöker inte ens MGM att lägga fram en alternativ teori vilket är mycket märkligt. Räcker ju att skaka fram ett rimligt tvivel för att gå fri ju. Har inget med sanningen att göra.
Senast redigerad av Sgt.Bland 2016-02-02 kl. 17:42.
2016-02-02, 17:40
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Men, hur kommer det sig att varje gång åklagarens Wenner väljer mellan rationellt och irrationellt beteende så är det alltid till NB:s nackdel?

Om han dök upp bakom kaféet hade Lisa aldrig följt med till ladan.

Hon skulle ha startat mopeden bakom kaféet och kört iväg, inte rullat fram den. En rullning kan iaf inte ha ingått i NB:s plan.

Vilken plan hade NB när Adriana dök upp? Hade han tagit reda på hennes joggingvanor? I varje fall var han inte så målmedveten att han var beredd att överfalla henne när hon inte ville följa hans tilltänkta plan. Kanske har NB vid flera tidigare tillfällen strukit runt caféet vid stängningsdags i hopp om att någon av de söta, blonda tjejerna skulle bli ensam kvar. Kanske har hans tankar om vad som skulle hända inte ens varit fullt detaljerade. Kanske hade han backat om Lisa bara vinkat avvärjande och kört iväg med mopeden. Inga fakta i målet talar vad jag vet mot att det kan ha gått till på det viset.

Kanske är ett bättre ordval än planerat att NB hade en mental beredskap att begå brottet mot ett lämpligt offer och att han höll utkik efter ett lämpligt tillfälle att utföra det på.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in