2016-01-26, 00:35
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av OY
Till och med ... Ska vi ta en reporter i statstelevisionen för en auktoritet på området menar du, tillåt mig skratta.

Det uttalandet bör kanske ses mot reporterns kunskaper i forensisk fysik och biologi samt förmågan att tänka utanför konsensusramen, vi ser ju här i tråden hur förbluffande många verkar tro att något har slagit slint i huvudet på försvarsadvokaten när hon egentligen bara har dryftat sådant som teoretiskt kan betyda att åklagaren har hamnat snett, hennes jobb att påverka domstolen att noga överväga slutsatsen av det som har framkommit ifrån åklagaren, inget konstigt, allt i sin ordning, NB blir dömd, himlen ramlade inte ner idag heller.
IR är nog det mest märkliga som advokatsamfundet troligen skådat. Hon har inte bidragit med nåt av värde likt en alternativteoretiker som tycks tro att svammel är det samma som att bidra med nåt. Att det sen är långsökt, horribelt, oetiskt, ologiskt, osannolikt tycks spela mindre roll. Tyvärr råkar nu hovrätten utgå från begreppet rimligt tvivel till nötternas förtret.
2016-01-26, 00:38
Medlem
T34Panzers avatar
Citat:
Till och med ... Ska vi ta en reporter i statstelevisionen för en auktoritet på området menar du, tillåt mig skratta.

Det uttalandet bör kanske ses mot reporterns kunskaper i forensisk fysik och biologi samt förmågan att tänka utanför konsensusramen, vi ser ju här i tråden hur förbluffande många verkar tro att något har slagit slint i huvudet på försvarsadvokaten när hon egentligen bara har dryftat sådant som teoretiskt kan betyda att åklagaren har hamnat snett, hennes jobb att påverka domstolen att noga överväga slutsatsen av det som har framkommit ifrån åklagaren, inget konstigt, allt i sin ordning, NB blir dömd, himlen ramlade inte ner idag heller.

För att komma från DDR-tv som ju oftast är lite med försiktiga i sin journalistik, mindre emotionella än kvällsblaskorna och sensations-tv, så ja jag tycker mig läsa in en viss häpnad. Hennes cirkuskonster är något utöver det vanliga.Nä vimlen ramlade inte ner idag, för dej eller mej, men kanske återigen för Lisa Holms anhöriga.
2016-01-26, 00:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av T34Panzer
Jag anser på fullt allvar att advokaten borde uteslutas ur Advokatsamfundet Dessutom anser jag att hon kvalar in för en psykundersökning. Hon har helt tappat både vett och sans.

T.o.m SVTs reporter verkar lite chockad

"Men Rönnbäcks teori om riggad utredning förefaller som ett skott i luften när den ställs mot den omfattande tekniska bevisning som visat på Nerijus Bilevicius blod och DNA på Lisa Holms kläder, mordplatsen och mordredskap. Trots det svingar Rönnbäck åt höger och vänster - talar om fuktig lada som kan ha blött upp blodet, skumma poliser som kan ha planterat bevis och hotfulla män som kanske tagit sig in i Bilevicius lägenhet för att sätta dit honom. Hon låter ingen gå fri från kritik: Missing people ställde till det, polisen ställde till det och Nationellt Forensiskt Centrum gjorde säkert också det, enligt hennes slutplädering."
http://www.svt.se/nyheter/inrikes/kr...irationteorier

Jag gissade på urbränd redan tidigt. Det har inte blivit bättre. Ja, Advokatsamfundet borde reagera över hennes framfart.
2016-01-26, 00:41
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Vem har sagt att han knäppte upp och avsatte blodet med fingrarna? Är det någon slags trådsanning eller? Ta nu och sluta fantisera så mycket.

Ingen har sagt det, och saken handlar om ett antagande att NB inte blödde på händerna, det var underarmen som hade skrapskada, det får vi ju då förmoda betyder att underarmen användes för att knäppa upp byxknappen eftersom att blodet på byxorna antages härröra ifrån en uppknäppning.

Underarmen besudlade handskarna är ju förstås en förklaring, men hur går det ihop med att blod torkar snabbt och att blodbilden som någon har zoomat in i FUP visar att det är en direkt besudling från sårskada till textil.

Ta nu och läs in dig på vad som är sagt i tråden.
2016-01-26, 00:42
Medlem
Hårda ord från advokat Leif silbersky ang Rönnbäcks slutplädering.
Han har helt rätt. Irina Rönnbäck agerar desperat, hon har tappat fokus. Det är allvarligt att som Rönnbäck rikta brottsanklagelser mot polisen och missakta hjälporganisationer. Det verkar som många kollegor tar avstånd från hur hon agerat i detta fall.

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/106972
2016-01-26, 00:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Behöver inte redogöras öht av ÅK. Han placerar snara runt hals inkl tejpar. Han avsätter inte DNA. Han är ett äckel som tänker gräva på sin pitt han inte tvättat på veckor och tar av hanskarna och avsätter blod samt sekret = avsätter sitt sexualsadist DNA på 10 ställen på kläderna samt snören. Efteråt vaknar han till sans, sätter på dem igen men till allas glädje är han redan bortgjord horbocken. Varför jag tror han bär handskar? För att han är fullt medveten om DNA, det framkommer i förhör via hans överdrivna oro och han har planerat dådet. Dock har det räckt som sexuell fantasi i hans sjuka hjärna fram till helgen 6-7 juni.

10cc hette en engelsk grupp. 10 kubikcentimeter skulle vara rekordet för en sädesavgång tydligen. Om inte vårt aktuella äckel är rekordinnehavaren skulle det antyda att han stått där och halat ett antal gånger. Hans favoritfantasi bör ha undergått en utveckling från gång till gång. Blev verkligheten som han slutligen planerade? Är han besviken? Det kan ju hända att Lisa plågades alldeles för lite. Karldjäveln skulle så klart fraktat bort Lisa i sin färdigplastade bil när tillfälle kom. Sen skulle han förfinat sin fantasi utifrån empiri.
Moderator
OYs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
IR är nog det mest märkliga som advokatsamfundet troligen skådat. Hon har inte bidragit med nåt av värde likt en alternativteoretiker som tycks tro att svammel är det samma som att bidra med nåt. Att det sen är långsökt, horribelt, oetiskt, ologiskt, osannolikt tycks spela mindre roll. Tyvärr råkar nu hovrätten utgå från begreppet rimligt tvivel till nötternas förtret.

Jag tycker att ditt användande av ordet alternativteoretiker är väldig malplacerat i det här inlägget. Ett epitet och förminskningsord ägnat att väcka missaktning där det knappast passar. Vad är försvararens jobb i domstolsförhandlingen om inte att lägga fram alternativa förklaringar till åklagarens slutsatser tycker du?
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Hårda ord från advokat Leif silbersky ang Rönnbäcks slutplädering.
Han har helt rätt. Irina Rönnbäck agerar desperat, hon har tappat fokus. Det är allvarligt att som Rönnbäck rikta brottsanklagelser mot polisen och missakta hjälporganisationer. Det verkar som många kollegor tar avstånd från hur hon agerat i detta fall.

http://tv.aftonbladet.se/abtv/articles/106972
Hade LS skapat ett bättre resultat? Hade NB undvikit livstidsstraff med LS som försvarare?
2016-01-26, 00:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Annvonplaten
Ja det är fantastiskt och höra förklaringarna. När det passar din förklaringsmodell så använder han handskar och när det inte passar så har han det inte.
Förklara då för mig hur han kan avsätta en blodfläck med underarmarna på insidan av byxorna vid knappen. Nä då nä har han inte handskar.

Det tycks mig som att NB tar av sig handskar när han nödgas vara "fingerfärdig", i övrigt handskar på. NB hade inte tänkt sig åka dit för detta.
2016-01-26, 00:48
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Nej, som inför tingsrätt så skulle jag inte vilja vara domare i det här fallet. Dom flesta mordfall är enkla att ta ställning till då det finns mer bevis än DNA i form av motiv, bakgrund, mordvapen med spår, fingeravtryck, bra vittnen etc. För några år sedan så dög väl enbart DNA hyffast i min bok då det behövdes tusentals celler för en analys men inte numera. Kan det bli fel någonstans? Kan det manipuleras eller planteras bevis av någon? Är poliser alltid starka övermänniskor som aldrig gör fel eller något brottsligt?

Det är helt klart ingen lätt uppgift om man som domstolsledamot tvivlar på NB:s skuld och samtidigt måste förhålla sig till den till synes starka DNA-bevisningen som man enligt nuvarande praxis förväntas förlita sig på. Det blir ett närmast outhärdligt val att antingen behöva döma en person som man tänker skulle kunna vara oskyldig till livstids fängelse eller fria en möjlig mördare av det mest bestialiska slag. Man måste även väga in de anhörigas perspektiv vilket inte gör saken enklare. Även jag som tror att NB är oskyldig skulle inte kunna låta bli att samtidigt lida med LH:s familj om han blev friad eftersom jag så klart förstår hur fruktansvärt det kommer kännas för dem om den som de är övertygade om har mördat deras älskade dotter och syster undslipper straff och släpps ut i det fria.

Men man ska komma ihåg att en friande dom inte betyder att fallet är avslutat. Polisutredningen kommer i så fall att återupptas, och det kan leda till att man finner den verklige mördaren, eller, om man tänker sig att NB är den skyldige, att nya bevis mot honom kommer fram som leder till en ny prövning i högsta domstolen.

"Hellre fria än fälla" är devisen som gäller i svenska domstolar och jag hoppas att man följer den även i det här målet.
2016-01-26, 00:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
10cc hette en engelsk grupp. 10 kubikcentimeter skulle vara rekordet för en sädesavgång tydligen. Om inte vårt aktuella äckel är rekordinnehavaren skulle det antyda att han stått där och halat ett antal gånger. Hans favoritfantasi bör ha undergått en utveckling från gång till gång. Blev verkligheten som han slutligen planerade? Är han besviken? Det kan ju hända att Lisa plågades alldeles för lite. Karldjäveln skulle så klart fraktat bort Lisa i sin färdigplastade bil när tillfälle kom. Sen skulle han förfinat sin fantasi utifrån empiri.
Det framkommer alla aspekter av vad normala människor definierar som äckel: han sprutar sperma på väggar och golv på sin arbetsplats, runkar i ett fönster, han skiter där inne, han vägrar tvätta sig och han har uppenbar bevisning mot sig, stark sådan, och detta uppenbara svin som mördat en stackars 17 årig försvaras. Med den ena mer långsökta tesen efter den andra. Det säger en del...
2016-01-26, 00:52
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ingen har sagt det, och saken handlar om ett antagande att NB inte blödde på händerna, det var underarmen som hade skrapskada, det får vi ju då förmoda betyder att underarmen användes för att knäppa upp byxknappen eftersom att blodet på byxorna antages härröra ifrån en uppknäppning.

Underarmen besudlade handskarna är ju förstås en förklaring, men hur går det ihop med att blod torkar snabbt och att blodbilden som någon har zoomat in i FUP visar att det är en direkt besudling från sårskada till textil.

Ta nu och läs in dig på vad som är sagt i tråden.

Rättsintyget har mer information om hans skador än en tråd det måste du begripa. Skulle man läsa in sig här så skulle inte mycket vara rätt. Så hänvisa inte till en tråd är du vänlig det blir lite oseriöst.
Först och främst gäller expertutlåtanden och förundersökning med NFC underlag och inte tråden.

Han kan ha knäppt upp knappen men det är inte säkert att det är blod från just fingrarna som avsätter spåret.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in