2016-02-02, 20:05
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Åklagaren åtalade för ringa misshandel, ett brott som kan ge sex månaders fängelse. Tingsrätten ändrade brottsrubriceringen till ofredande, vilket är ett grövre brott som kan ge ett års fängelse. Där är det mer förståeligt att den tilltalade ska få försvara sig.
I teorin kanske. Men som det stod i domen så tyckte TR inte att det var "misshandel" utan dömde en mildare rubricering.

"Åklagaren hade yrkat ansvar för ringa misshandel men tingsrätten konstaterade att slaget inte hade gett upphov till någon nämnvärd smärta och därför inte kunde rubriceras som misshandel."

Jäkligt svårt att tolka detta som att TR ville döma hårdare än ringa misshandel eller hur?!
2016-02-02, 20:05
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
Mycket intressant information, tackar vänligast. Undrar om försvarets alternativa brottsrubriceringar räknas då också? Men bara för att klargöra det här fallet då, har åklagaren yrkat för ett separat griftefridsbrott?
Nej, åklagaren yrkar endast på mord, mig veterligen. Nån får rätta mig om jag har fel.

När det gäller den andra frågan får du nog vända dig till juridikforat. Jag är inte så hemma på såna här spörsmål.
2016-02-02, 20:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Du kan dömas för ofredande utan att få fängelse. Det finns också något som heter böter.
Samma gäller ringa misshandel. Ju grövre brott, ju högre övre straffgräns. Ett år är mer än ett halvår.
2016-02-02, 20:07
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag är inte jurist, så jag vet inte. Det har ju hänt att personer som blivit åtalade för mord går fria därför att åklagaren inte garderade åtalet med exempelvis dråp.

Två år för griftefrid är en piss i havet jämfört med livstid. För mig kan det kvitta. Kanske kände åklagaren på samma vis.
Rätten får inte ändra åklagarens rubricering. Har det inte garderats och bevisningen inte anses räcka till angiven nivå, blir det en friande dom.

I detta fall har HR att ta ställning till mord och inget annat. Anses bevisen räcka blir det en fällande dom. Räcker inte bevisen blir det en friande dom och då ska den åtalade snarast försättas på fri fot.

Vad sen den åtalade kan ha gjort sig skyldig till eljest är inte föremål för bedömning i denna rättegång.
2016-02-02, 20:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av cadoro
Hörde nyss att IR begärt typ 1 miljon kronor i ersättning.
Om han frias ska staten betala detta men om han skulle dömas då ska han betala det.

Då undrar jag, hur FAN ska han kunna betala det? Och är det försäkringar som då gör att IR får ut sin ersättning ändå? Eller får hon isåfall 0kr om han inte kan betala?

Hon tar timkostnad. Att media deltar i drevet på henne är väl ingen nyhet.
Är det för att hon är kvinna och tar samma timkostnad som andra liknande advokater?

Har aldrig sett att media ondgjort sig över vad Silbersky eller Tomas Olson har fått betalt.
2016-02-02, 20:08
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sgt.Bland
I teorin kanske. Men som det stod i domen så tyckte TR inte att det var "misshandel" utan dömde en mildare rubricering.

"Åklagaren hade yrkat ansvar för ringa misshandel men tingsrätten konstaterade att slaget inte hade gett upphov till någon nämnvärd smärta och därför inte kunde rubriceras som misshandel."

Jäkligt svårt att tolka detta som att TR ville döma hårdare in ringa misshandel eller hur?!
Jag tolkar det som du. På Wikipedia står det att ofredande mycket sällan ger fängelse. Det är nästan alltid bara böter som gäller.
2016-02-02, 20:10
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Rätten får inte ändra åklagarens rubricering. Har det inte garderats och bevisningen inte anses räcka till angiven nivå, blir det en friande dom.

I detta fall har HR att ta ställning till mord och inget annat. Anses bevisen räcka blir det en fällande dom. Räcker inte bevisen blir det en friande dom och då ska den åtalade snarast försättas på fri fot.

Vad sen den åtalade kan ha gjort sig skyldig till eljest är inte föremål för bedömning i denna rättegång.
Precis, det är så jag tolkar det också.
2016-02-02, 20:11
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62

Mannen som åtalades för mord på Vatchareeya Bangsuan i Boden dömdes för dråp.
2016-02-02, 20:14
Medlem
Citat:
Pizzadude åkte förbi cafét 18.37. Han kör om en tjej på moped. Det bör vara Julia. Jag tror hennes egen berättelse stämmer bättre. Att hon åkte 18.20. (fem minuter före de andra enligt henne själv). Inga bilar fanns då vid cafét förutom jobbarkompisens. Billy Butter har inte sett Julia, hon har inte sett honom.

Konstigt att inte polisen hämtat loggan eller kollade när larmet gick på samma natt.
Svar: de är inte intresserade av hur det var. De är intresserade av att tvinga in en 15-årig flicka (yngre än Lisa) i en prekär situation. Skamligt av åklagaren. Han borde skämmas.´

Åklagarens och polisens intresse av att skydda barn är alltså lika med noll. De utnyttjar barn genom hela rättsprocessen och ända in HR. Det är inte mod - det 'är feghet och en likgiltighet av allt annat än att skapa en syndabock.
2016-02-02, 20:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Man kan då alltså dra slutsatsen att LH pratat med någon annan än sina kollegor under fickringningen. Eftersom denna person inte gett sig till känna kan man starkt förmoda att det rör sig om mördaren. Då LH talat svenska med honom kan man utgå från att han också är svensktalande. Alltså är det inte NB. Han ska visserligen kunna en del fraser på svenska men knappast tillräckligt för att konversera.

Rättelse: vi vet inte att det var en fickringning.
2016-02-02, 20:15
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Det var en militär som kände " en utstrålning" (=foliehatt), en militär som varken kunde väderstreck, tidpunkter eller avstånd.
Inkompetent på alla sätt alltså. Dessutom gillade han inte litauerna.
Är du måhända en aning fördomsfull mot folk inom det militära eller kan du verifiera det du beskriver?
Din beskrivning av vederbörande är nämligen oerhört subjektiv, det låter nästan som en beskrivning av en förståndshandikappad rasist.
Har du någon källa på att det var så?
Senast redigerad av zascha 2016-02-02 kl. 20:20.
2016-02-02, 20:21
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ja, han dödade uppsåtligen en annan människa.
Det var inte det vi diskuterade, det var ändring av brottsrubricering.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in