2016-02-06, 20:54
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Att mobilen byter mast indikerar att den flyttats.
Dessutom sker ett location uppdate 1839 vilket ytterligare indikerar att mobilen flyttats och att Lisa sannolikt påbörjat färden hemåt eller åtminstone någonstans.

Det finns bara EN mast.
2016-02-06, 20:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Det finns bara EN mast.

Det finns tre master i området. Det säger t o m tönten Lars Johansson vid samma presskonferens där han svamlade om att telefonbiten inte var viktig.

Lisas mobil kopplar upp sig mot två olika master mellan 1822 och 1826. Bara kolla i fupen.
2016-02-06, 21:02
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
FU skall opartiskt utreda brottet som resulterar i en FUP. Jag anser det är gjort. Jag är inte ensam om det.

Jag anser att det inte skett. Jag är heller inte ensam om det synsättet vad nu det spelar för roll. Vågar du inte ha en egen åsikt?

Citat:
En utredning som både ÅK och advokaten har att ta ställning till och bygga sina resp framställan på.

ÅK leder utredningen. Han skall göra det opartiskt och inte ledas av den lokale sheriffen.

Citat:
Men om man bortser från helheten och med förstoringsglas för ögonen så kan vilken obetydlig detalj som helst slumpmässigt lyftas upp. Om det är vad man fokuserar på.

Vem bortser från helheten? Det är ju den som inte stämmer. Att du inte anser att det är viktigt att man utreder vem personen som vittnet sett är ju talande. Man antar att det är NB eller en person som inte alls har med fallet att göra? Ett minst sagt skrämmande synsätt.

Citat:
ÅK har hållit fast vid sin linje. IR har, enligt mig, hämtat mindre fruktsamma tankar från FB. Inget har tjänat vare sig IR eller NB.

Visst har ÅK hållit fast vid sin linje från dag ett. Han har knappast gjort en opartisk utredning.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-02-06 kl. 21:04.
2016-02-06, 21:05
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
FU utreder brottet helt opartiskt som resulterar i en FUP. Jag anser det är gjort. Jag är inte ensam om det. En utredning som både ÅK och advokaten har att ta ställning till och bygga sina resp framställan på.

Men om man bortser från helheten och med förstoringsglas för ögonen så kan vilken obetydlig detalj som helst slumpmässigt lyftas upp. Om det är vad man fokuserar på.

ÅK har hållit fast vid sin linje. IR har, enligt mig, hämtat mindre fruktsamma tankar från FB. Inget har tjänat vare sig IR eller NB.
Både polis och åklagare får en fjäder i hatten när en brottsling döms, så att påstå att utredningen är opartisk är att ta i. Den ska vara objektiv, men det är svårt att vara objektiv när framgång i en riktning leder till karriär.
2016-02-06, 21:09
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Och ändå förutsades de i förhören redan den 22 juni och 23 juni.
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)

Förutom att det anges vara skälet till att inte någon annan/några andra var misstänkta från början.
Det kallas att måla in sig i ett hörn. Inte ett till HA-misslyckande.
Jag kan inte uttala mig om förhören eftersom jag inte vet vilken information polisen satt på just då.

Jag tillhörde skeptikerna när polisen anhöll NB, AB och IB. Jag tyckte att det gick för fort och trodde att dom var ute och cyklade fullständigt. Att NB och lillbrorsan skulle ha uppträtt misstänkt på Martorp höll inte i mina öron. Såna där situationer kan lätt missförstås.
2016-02-06, 21:13
Bannlyst
Citat:
Ockhams rakkniv

Populärt brukar man även beskriva Ockhams rakkniv som att om flera olika förklaringar till ett fenomen föreligger, så bör man välja den enklaste av dem.

Principen är inte ett formellt bevis för att den enklare förklaringen är korrekt, utan bara en princip för tänkandet. Rakkniv syftar på att man rakar bort onödiga antaganden för att nå den enklaste förklaringen.
Källa; https://sv.wikipedia.org/wiki/Ockhams_rakkniv

Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. samt att man utgår från vetenskap och profession. Ockham handlar inte om egna påhittade genvägar gällande terorier bortom vetenskap och rimlighet.
Bra med ett litet tydliggörande då den stackars Ockhams namn missbrukas på felaktigt sätt i vart och vartannat inlägg. "Förenklingen" i tänkandet handlar inte om att den enklaste mest enkelspåriga och enfaldiga förklaringen är rätt. Rakkniven skulle ha rakat bort alla dessa egna påhittade teorier bortom sans och vetenskap för länge sen, om Ockham själv fått bestämma.
2016-02-06, 21:13
Medlem
Citat:
Vem påstår du har gjort den "spårningen" och när?
Jag påstår ingenting, läs det som föregått ärendet. Det har nämnt att mobilen förflyttade söderut, och jag beskrev hur detta kunde konstateras med hjälp av mobilsamtal. Förövrigt är dina skrivningar i denna tråd oftast ej verklighetsföankrade och knapp värda att kommentera.
2016-02-06, 21:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Jag påstår ingenting, läs det som föregått ärendet. Det har nämnt att mobilen förflyttade söderut, och jag beskrev hur detta kunde konstateras med hjälp av mobilsamtal. Förövrigt är dina skrivningar i denna tråd oftast ej verklighetsföankrade och knapp värda att kommentera.

Du kan bara använda dig av det som tekniskt går att verifiera.
Mobilen bytte mast mellan sms 1822 och telsamtalet 1826 och det skedde en location update 1839- det är det som finns.
Och att mobilen var avstängd på ett onaturligt sätt någon gång mellan 1839 - 1959.
Senast redigerad av nopomil 2016-02-06 kl. 21:46.
2016-02-06, 21:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Jag kan inte uttala mig om förhören eftersom jag inte vet vilken information polisen satt på just då.

Jag tillhörde skeptikerna när polisen anhöll NB, AB och IB. Jag tyckte att det gick för fort och trodde att dom var ute och cyklade fullständigt. Att NB och lillbrorsan skulle ha uppträtt misstänkt på Martorp höll inte i mina öron. Såna där situationer kan lätt missförstås.

Det är bara att läsa i fupens förhör - titta på vad som sägs, på vilket sätt och titta på datumen.
Polisen hade inte DNA spår då Niklas Lindström var övertygad om att de skulle hittas och peka på NB.
2016-02-06, 21:42
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Det låter logiskt.

Då tror jag att vi äntligen kan sätta punkt för den här diskussionen.

Nästan iaf.
Det som egentligen diskuteras är huruvida rättens tolkning av gärningsbeskrivningen kan komma att gestalta sig i en helt annan rubricering, en rubricering som iofs uppfyller rekvisitet för att helt fritt existera som rubricering, men där det tar stopp för fortsatt förhoppning om det, är att rekvisitet om griftefridsbrott blir subjektivt så som det är framlagt för rätten, och det objektiva består av yrkandet.
HD är tydliga med att endast innehållet i ansvarsyrkandet processas, och det är alltså en gradering av innebörden (straffvärdet) av en person som tagit livet av en annan person det handlar om, inte om en person som hanterat en avliden kropp.

Citat:
RB - 30kap 3 §
Dom må ej avse annan gärning än den, för vilken talan om ansvar i behörig ordning förts eller fråga om ansvar eljest enligt lag må av rätten upptagas. Ej vare rätten bunden av yrkande beträffande brottets rättsliga beteckning eller tillämpligt lagrum.

Vidare finns då prejudikat
gällande tolkning av gärningsbeskrivning, för den som vill gräva ännu mer. Stämningsansökan innefattar ej åtal för griftefridsbrott, eller något annat brott annat än mord för den delen.
2016-02-06, 21:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
.. samt att man utgår från vetenskap och profession. Ockham handlar inte om egna påhittade genvägar gällande terorier bortom vetenskap och rimlighet.
På vilket sätt strider det mot vetenskap och profession att påstå att den enklaste förklaringen till hur Lisa kom över vägen är att hon gick självmant?
2016-02-06, 21:46
Medlem
Reviewss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Ja, men det finns ett vittne som har i princip exakt koll på tiden. Hon ser L och R lämna vid 18.22 vilket stämmer med deras uppgifter och även deras buss. Vittnet ser flickorna lämna i deras röda bil.

Så jag bedömer det som mycket otroligt att de är kvar vid fickringningen.

Samtliga vittnesuppgifter inkl bussavgång talar för att flickorna lämnade parkeringen runt 18.22-18.23.

Framlägger här en teori om den s k "fickringningen":

SH pratar om en "fickringning" och jag tror att man ska tolka det uttalandet bokstavligt; det lät alltså som att L*sas mobil låg i jackfickan när den ringde upp.
Vi backar några minuter då R*becka ser L*sa sätta i hörlurarna inne i caféet. Hon kopplar samtidigt i sladden till sin iPhone; musiken slås igång. Lisa ses hålla hålla mobilen i handen. S.122: R*becka kommer också ihåg att L*sa stoppade in sina hörlurar som var kopplade till sin mobiltelefon i öronen. Anledningen var att hon skulle lyssna på musik under mopedfärden. Om L*sa startade musiken i samband med detta vet hon inte men hon förberedde för lyssnandes. Hon tror att L*sa i samband med detta höll mobilen i handen.
Kort därefter, intill mopeden, skickas ett sms; nu. Mobilen åker ner i en av jackfickorna och därefter knölar hon ner sin påse med hårborste, linne m m i mopedfacket.

Det sista vittne som ser Lisa, ser en tjej med långt hår - har hon tagit av sig hårsnodden här? S. 122: Exakt vad som fick örhänget att lossna kommer inte Rebecka ihåg. Hon tror att det blev så när Lisa rättade till klädseln eller möjligen att hon ordnade med frisyren för att denna skulle få plats i hjälmen.
Att kontrollera sina smycken och se till att de sitter som de ska är något av en tjejgrej; örhänget som nyss trillat av behövde kollas av en sista gång innan avfärd, håret behövde ett nytt, rejälare omtag varvid snodden åker av och på handleden (hon återfanns med en snodd runt ena handleden). Här, mitt i fixandet och trixandet, närmar sig NB och kl har nu precis slagit över till 18.26 (se Letsdoit´s beräkning av en förmodad tid då pizzavittnet bör ha passerat ladan). Strax dessförinnan har han blivit observerad av detta viktiga vittne, som iakttar en man komma gående ut från stora laduingången. Beskrivningen stämmer mer än väl in på NB och är det någon annan det rör sig om är det en man som förutom att vara förvillande lik NB även har låtit bli att höra av sig till polisen.

Lisa ser NB komma emot henne och plockar här ut hörlurarna ur öronen för att kunna höra vad det är han vill. Samtidigt stoppar hon ner handen i jackfickan och drar ut sladden - musiken tystnar. Det är här hon med sin sin högra hand råkar komma åt senaste kontakten, den som fortfarande finns kvar på displayen. Autolåset (vilket är inställbart på upp till flera minuter) har ännu inte gått in.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in