2016-02-06, 15:25
Medlem
InCognitiums avatar
Jag tycker att lovsång inom den frikyrkliga rörelsen är ett lustigt fenomen. Den poetiska kvalitén på texten är ofta skrämmande låg, det är som en parodi på en tolvårings försök att skriva en kärlekssång med skillnaden att Jesus är föremålet för den ovillkorliga kärleken och hyllningen. Ofta är också musiken runt präglad av samma typ av banalitet. Samtidigt tycker jag ändå att det finns något fint och litet avundsamt i denna naivistiska och okritiska inställningen till den gamle frälsaren.

För någon vecka sedan var jag litet rastlös och började söka runt på denna typ av lovsånger på jakt efter några goda skratt och kom då över denna låt: "Livets ords kör - Jesus mitt hjärta svämmar över". Låten stämde precis in i den mall jag sökte, hysteriskt kristna hurtbullar som lovsjunger Jesus till dansbandsproduktion. Vad som väldigt snabbt slog mig var dock likheten med refrängen i låten "Aldrig skall jag sluta älska dig" (YouTube-länk) som är med i filmen "Livet är en schlager". Enligt mig är likheten för stor för att det skulle kunna vara en slump. Min första misstanke var givetvis att det var Livets ord som snott melodin från filmen och inte tvärtom. Denna typ av lovsånger känns, som jag påpekat, oftast långt ifrån originella.

Men mina efterforskningar pekar på motsatsen. I Spotify-länken till låten får man informationen att låten är en del av skivan "Låt elden brinna" som skall vara utgiven 1996, alltså fyra år före "Aldrig skall jag sluta älska dig" skrevs enligt Wikipedia. Även denna sida anger att skivan utgavs 20 juli 1996.

Det som kan diskuteras är (1) om det är ett plagiat samt (2) vem som i så fall har plagierat vem och hur detta i sådana fall kan ha gått till. Om det är så att låten är stulen från Livets ord är det ju jävligt lustigt. Jag är ingen big fan av låten men den får väl ändå anses tillhöra den "svenska låtskatten"?

edit: såg att det fanns en stor tråd för låtstölder. Denna tråd kan ju slussas över dit...
Senast redigerad av InCognitium 2016-02-06 kl. 15:56. Anledning: korr
Citera
2016-02-06, 22:34
Medlem
det verkar ju vara låtstöld rakt av super likt bara tempot o text som skiljer. men inte konstigt alls Gardell gjorde det nog helt medvetet o tänkte att inte så många livets ord skulle säga något...
Citera
2016-02-07, 09:56
Medlem
BF_Swedens avatar
Båda är stulna från Afzelius låt Ikaros som skrevs 1986: https://www.youtube.com/watch?v=gApV9slooPo
Citera
2016-02-07, 11:58
Medlem
InCognitiums avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Båda är stulna från Afzelius låt Ikaros som skrevs 1986: https://www.youtube.com/watch?v=gApV9slooPo

Hmm... Jag har hört flera gånger, men likheten slog mig inte förrän du påpekade den. Vilket väl delvis beror på att de är lika men inte identiska som fallet med Livets ord-låten. Vad är sannolikheten att båda snor samma låt och gör exakt samma små korrigeringar? I och för sig kanske du intuitivt vill plocka bort upptakten ("när jag...") och därefter är det i princip samma melodi med undantag för nån extra ton (som är samma som föregående) för att fylla i stavelserna i texten.

Litet oheligt att sno en av Afzelius mest kända låtar året efter hans bortgång för övrigt. Enligt Wikipedia är melodin skriven av Jesper Winge Leisner. Hittar ingen info om denne man. Med tanke på att versmelodin är ganska avancerad skulle det gott kunna vara så att den skrivits av nämnde Jesper medan Gardell innan/under samarbetet kommit fram med melodin för refrängen.

Citat:
Ursprungligen postat av nosaint
det verkar ju vara låtstöld rakt av super likt bara tempot o text som skiljer. men inte konstigt alls Gardell gjorde det nog helt medvetet o tänkte att inte så många livets ord skulle säga något...

Jag är inte helt säker på hur "Livets ord" betraktade bögar, men har en känsla av att de inte var superpoppis. Däremot är väl Gardell betydligt mer kristen än genomsnittet, han har bl. a. skrivit en bok om just... Jesus! Kanske har hans "hjärta svämmat över" och gett honom gudomlig inspiration.
Senast redigerad av InCognitium 2016-02-07 kl. 12:00. Anledning: korr
Citera
2016-02-07, 20:10
Medlem
BF_Swedens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av InCognitium
Hmm... Jag har hört flera gånger, men likheten slog mig inte förrän du påpekade den. Vilket väl delvis beror på att de är lika men inte identiska som fallet med Livets ord-låten. Vad är sannolikheten att båda snor samma låt och gör exakt samma små korrigeringar? I och för sig kanske du intuitivt vill plocka bort upptakten ("när jag...") och därefter är det i princip samma melodi med undantag för nån extra ton (som är samma som föregående) för att fylla i stavelserna i texten.

Litet oheligt att sno en av Afzelius mest kända låtar året efter hans bortgång för övrigt. Enligt Wikipedia är melodin skriven av Jesper Winge Leisner. Hittar ingen info om denne man. Med tanke på att versmelodin är ganska avancerad skulle det gott kunna vara så att den skrivits av nämnde Jesper medan Gardell innan/under samarbetet kommit fram med melodin för refrängen.

Jag är inte helt säker på hur "Livets ord" betraktade bögar, men har en känsla av att de inte var superpoppis. Däremot är väl Gardell betydligt mer kristen än genomsnittet, han har bl. a. skrivit en bok om just... Jesus! Kanske har hans "hjärta svämmat över" och gett honom gudomlig inspiration.
Man ska väl komma ihåg att det är en väldigt vanlig ackordsgång och melodi.

Jag kom på en annan som är liknande och denna är skriven på 70-talet, "Last Supper" från musikalen Jesus Christ Superstar av Andrew Lloyd Webber från 1970.

https://www.youtube.com/watch?v=PJxKtOwgLdw
Citera
2016-02-07, 20:12
Medlem
constants avatar
Citat:
Ursprungligen postat av BF_Sweden
Jag kom på en annan som är liknande och denna är skriven på 70-talet, "Last Supper" från musikalen Jesus Christ Superstar av Andrew Lloyd Webber från 1970.
Där kunde jag höra likheten med "Aldrig ska jag sluta älska dig", men inte på övriga i tråden. Är antagligen skapligt tondöv.
Citera
2016-03-15, 13:52
Medlem
Studioworkss avatar
"Aldrig ska jag sluta älska dig" är snodd från introt till QI
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in