2016-02-13, 05:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Om jag inte minns fel så dömdes föräldrarna som hade ihjäl Bobby till 10 år för grovt vållande.

Jag tog den enkla vägen.
Dom fick lite till.

https://sv.wikipedia.org/wiki/Fallet_Bobby#Domslut

Citat:
Domslut[redigera | redigera wikitext]

Eksjö tingsrätts dom i målet kom den 9 juni 2006. De åtalade dömdes bägge till tio års fängelse för bland annat grov misshandel, grovt vållande till annans död och brott mot griftefriden. De dömdes dock inte för mord, som åklagaren hade yrkat, eftersom rätten inte fann det bevisat att de varit likgiltiga inför Bobbys död. Mammans sambo överklagade domen, eftersom han tyckte att rätten satt för stor tilltro till mammans berättelse. Den 5 september fastställde Göta hovrätt tingsrättens dom på 10 års fängelse för båda.

Den 7 juni 2012 släpptes mamman från Hinsebergsfängelset och både hon och sambon släpps helt fria i oktober 2012.[2]

2016-02-13, 08:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Kanske från frugan också?

Det skulle inte hjälpa NB men lilla frun kanske tar sitt
pick å pack å flyttar till Ryssland
2016-02-13, 09:09
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja mycket svårt. Under 3% av alla ansökningar om PT godkänns.
Orsaken är att HD beviljar enbart PT om det behövs prejudikat(vilket inte är fallet här) eller om det begåtts rättegångsfel eller om HR dömt efter fel lagrum, vilket inte heller är fallet.

Nej, HD kommer naturligtvis inte ta upp det här. Det förstår varje tänkande människa. Inger Rönnbäck förstår det också. Björn Hurtig har ju helgarderat sig i media, även han förstår. N har ju en grandios självbild och förstår inte bättre, det är i grund och botten hans önskan om att överklaga till HD.
2016-02-13, 09:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av RedBlueGreen
Nu vill NB byta advokat.

Och vill ha Björne HUrtig...

HUr tusan kan han veta att Björn är stjärnadvokat med egen utredningsenhet och så vidare???

Om jag skulle hamna i knipa har jag tre namn som jag fått av GW men ingen av dessa är Björn...

SÅ hur tusan kan en utlänning som inte kan språket ha större koll på bra/dåliga advokater?!

Jag är förbluffad. NB måste ha hjälp utifrån. Men vem hjälper honom?

Inger Rönnbäck såklart. Det här med att N skulle sakna förtroende för sin advokat ska man nog se som en ren formalitet inför ansökan om byte av advokat inför överklagan till HD. Jag känner mig tämligen säker på att hon finns kvar i bakgrunden.
2016-02-13, 09:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Nej, HD kommer naturligtvis inte ta upp det här. Det förstår varje tänkande människa. Inger Rönnbäck förstår det också. Björn Hurtig har ju helgarderat sig i media, även han förstår. N har ju en grandios självbild och förstår inte bättre, det är i grund och botten hans önskan om att överklaga till HD.
Om det ska bli någon "Hurtigrutt" till HD krävs det att NB kommer med en tänkbar, inte helt orimlig, story i sin PT-ansökan. Det är jag övertygad om.
2016-02-13, 09:38
Bannlyst
Hur tror ni att han fick med sig Lisa in i ladan ? Han har ju knappast släpat dit henne
2016-02-13, 09:43
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Man skall inte analysera detta mer. Byxor ner tröja upp mer än så fick vii inte. Detta tar även HR fasta vid. Bra att HR snyggade till domen, vi slapp allt trams. Onani, porrsurf. NL fick ta ett steg tillbaka. Bra där.

Sexuellt motiv trodde HR, personligen hade jag önskar "förtecken" men där får jag se mig slagen. Hursomhelst är jag nöjd med att HR gallrade och faktiskt fick till det någorlunda, teknisk bevisning och vittnesuppgifter satt sig bra. Sen att både + och - sidan gapar maniskt på ett tomt blad nekrofil och sadist om varannat gynnar ingen. På ett tomt blad kan man inte säga varken det ena eller det andra .

Nu får ni fortsätta gaffla om, sexualsadism, tre merte silvertejp blottad eller nekrofili familjen tar dock avstånd till båda sidor, dom vill varken läsa om det ena eller det andra av "alerta sovande och jobbande
människor" utan tackar "gammelmedia" som visat respekt.
Neutral, neutral var ordet.
Att du inte tål Långströms expertutlåtande i frågan, att NB är sexualsadist, att diagnoser reflekteras kring oavsett RPU i tråden, diskussioner kring offret eller anhöriga är för klibbigt emotionella det är din privata störning, det enda du glider in emellanåt och tjafsar emot.

Oavsett ordval så faller domen tillbaka på föregående dom - som i sin tur har detta förankrat via sakunnigutlåtande som TR tydligt beskrivit. Man är med andra ord enig, det förtar inte grundkärnan: men HovR behöver givetvis inte fördjupa sig mer om det redan är skrivet.
Senast redigerad av develi 2016-02-13 kl. 09:51.
2016-02-13, 10:39
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
rimliga förklaringar[/b] till varför han väljer en (ev. tillfällig) dumpningsplats: Han vill inte vara borta så länge att han väcker misstankar. När ruset i hjärnan lättar lite tänker han kanske nåt i stil med att han måste få bort kroppen från ladan, men att han samtidigt måste se till att frun inte blir misstänksam och att han kanske också kan få ett alibit. Alltså skyndar han på det hela allt han kan. Kanske tänker han flytta kroppen senare - kanske tänker han inte så långt alls. Det vet vi inte. Men det finns inget osannolikt eller långsökt i den teorin (Som dessutom passar in på övrig bevisning till skillnad från din som går emot den).

Hela ditt case stinker värre än mördarens kallingar lär ha gjort när han motvilligt - efter tjat från frun - bytte dom efter en veckas flitig användning!

Det är inte trovärdigt att han stoppade kropp i skåpet bara för tillfälligt. Att stoppa kroppen krävdes mycket kraft. Den som stoppade kroppen i ett trångt skåp skulle ha uppfattat att det blir svårt att plocka bort den. Det verkar att du tror att NB är en idiot. Bara idiot kunde tänka på detta viset. Men hans arbetsgivare beskrev honom som duktig, men inte dum.
Det verkar att den som stoppade kroppen i skåpen hade andra planer, han tänkte inte förflytta kroppen senare, han ville att kroppen ska hittas och att misstankar ska falla på byggarbetare.
Vad gäller din sista meningen om kallingar - hur vet du det? Verkar att du har luktat. Ja det finns människor som tycker om sådant...
2016-02-13, 10:41
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Man skall inte analysera detta mer. Byxor ner tröja upp mer än så fick vii inte. Detta tar även HR fasta vid. Bra att HR snyggade till domen, vi slapp allt trams. Onani, porrsurf. NL fick ta ett steg tillbaka. Bra där.

Sexuellt motiv trodde HR, personligen hade jag önskar "förtecken" men där får jag se mig slagen. Hursomhelst är jag nöjd med att HR gallrade och faktiskt fick till det någorlunda, teknisk bevisning och vittnesuppgifter satt sig bra. Sen att både + och - sidan gapar maniskt på ett tomt blad nekrofil och sadist om varannat gynnar ingen. På ett tomt blad kan man inte säga varken det ena eller det andra .

Nu får ni fortsätta gaffla om, sexualsadism, tre merte silvertejp blottad eller nekrofili familjen tar dock avstånd till båda sidor, dom vill varken läsa om det ena eller det andra av "alerta sovande och jobbande
människor" utan tackar "gammelmedia" som visat respekt.

Neutral, neutral var ordet.

Motivet är ju rakt av sexuellt. Att sedan händelseförloppet innehåller förtecken av sadism och andra avvikelser är bara något som finns genom gissningar egentligen.
Detta givna motiv är nämligen det enda tänkbara. Vad annars? Man kan utesluta hatbrott, vredesbrott, snabbt uppkommen dispyt mellan två för varandra okända personer, historik mellan två individer som lett fram till urspårat genom handling, och alla andra föreslagna motiv.
Det har handlat om att ha livet ur en tjej, på sexuell grund. Svaret på frågan Varför är att Nerijus gjort detta för sin egen njutnings skull.
Om du vill ha det sexuella som ett endast ett förtecken, då bör du också kunna föreslå vad huvudmotivet kan tänkas vara enligt dig? Eller i varje fall argumentera ner detta givna motiv? Du ska kunna argumentera ner tex Adriana-händelsen och besprutningen i hörnrummet.
Att skriva som du gör, ungefär att du inte tror på det, men utan att kunna motivera varför du inte tror på det, blir som du förstår lätt att avfärda som grundlös allmänkritik bara.
2016-02-13, 10:44
Medlem
MrGoBigs avatar
Så här skriver Hovrätten "Försvararen har understrukit att det saknas spår av Lisa Holm i Nerijus Bilevicius bil samt spår från honom på det snöre och den tejp som var anbringade på Lisa Holm. Hovrätten menar också att detta är värt att notera. Det kan dock finnas en mängd olika förklaringar till frånvaron av sådana spår och hovrätten anser sig inte kunna dra några egentliga slutsatser av denna. Mängden DNA-spår från Nerijus Bilevicius, de ställen på Lisa Holms kläder där de har avsatts och typen av DNA-spår är faktorer som be- traktade tillsammans och i ljuset av varandra utgör ett mycket starkt stöd för åklaga- rens påstående att det är Nerijus Bilevicius som är gärningsmannen."

Det jag inte blir klok på och det är just detta att det saknas DNA på snöret och den tejp som fanns anbringad på Lisa. OM nu GM hade lämnat så många spår av DNA på annat håll men att det helt saknades DNA från honom gällande dessa ytor så undrar jag hur fasen det gått till. GM skulle ju självt stuvat in offret i klädskåpet, tejpad henne med mera, varför saknas DNA på dessa stället i så fall.
Här ligger absolut mer lösa trådar än vad Hovrätten vill erkänna. I detta fall borde Hovrätten döma till GM fördel. Kan GW.P förklara detta på ett bra sätt? Hur kan det saknas DNA på dessa ställen OM det finns en UPPSJÖ av DNA på alla andra ställen??
Om Hovrätten inte ens kan ta i beaktande och ta sig i kragen för att dra några slutsatser i sin dom vetefan om man kan lita på att rättsamhället verkligen fungerar som det ska. Allt som kommit fram är utifrån detta endast en kedja av händelser och de tog anrupt slut i och med att DNA saknas på tejpen, i bilen och på snöret. Snacka om att döma en "möjligt skyldig" människa på svaga grunder...
GM kanske tänkte så här..."eh, jag ska nog fan akta mig för att lämna spår av Lisa i bilen, på snöret och på tejpen...då går jag fri". Jag kräver en förklaring av Hovrätten och jag anser att Hovrätten ör skyldig hela rättssamhället detta, i alla fall en bra motivering. Trodde nämligen att CSI var verklighet idag, där man testar och testar alla möjliga kombinationer för att ingen ska åka in som "möjligt skyldig". Det Svenska rättssamhället HAR fallerat!
Senast redigerad av MrGoBig 2016-02-13 kl. 10:50. Anledning: Tillägg
2016-02-13, 10:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sibboratorn
Hur tror ni att han fick med sig Lisa in i ladan ? Han har ju knappast släpat dit henne

Jag tror att hon blivit lurad på något vis.
Rimligtvis har han inte hotat, tvingat henne över vägen.
Antag att AJ kommer körande, han skulle stanna bara för att prata.
Vilken bil som helst skulle utgöra en enorm fara för honom.

Men å andra sidan vet jag inte vilken risktagare fanskapet är.
2016-02-13, 10:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det är inte trovärdigt att han stoppade kropp i skåpet bara för tillfälligt. Att stoppa kroppen krävdes mycket kraft. Den som stoppade kroppen i ett trångt skåp skulle ha uppfattat att det blir svårt att plocka bort den. Det verkar att du tror att NB är en idiot. Bara idiot kunde tänka på detta viset. Men hans arbetsgivare beskrev honom som duktig, men inte dum.
Det verkar att den som stoppade kroppen i skåpen hade andra planer, han tänkte inte förflytta kroppen senare, han ville att kroppen ska hittas och att misstankar ska falla på byggarbetare.
Vad gäller din sista meningen om kallingar - hur vet du det? Verkar att du har luktat. Ja det finns människor som tycker om sådant...

NB var starkt tidspressad och ville bara tillfälligt förvara (bli av med) kroppen för att hinna hem och få alibi samt åka till Källby (åter alibi).

Han hade mest troligt tänkt förflytta kroppen innan likstelheten hade inträtt. Nu hände inte det eftersom det snabbt blev fullt pådrag i området.

NB var en person med många olika naturer. En person inför arbetsgivaren, en annan hemma och en tredje person just den kvällen.
Senast redigerad av Remark 2016-02-13 kl. 11:02.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in