2016-02-12, 17:42
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Inga petekier då alltså.
Det beror ju på hur en tejp brukas, hur hårt den sätts på (om den används som snara). Det har med trycket på halsen att göra. Det ser ut ungefär som små nålsticksblödningar. Det sägs vara mer vid strypning, mindre vid hängning gällande petekier.
2016-02-12, 17:44
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Grovt vållande, max 6år.

Om jag inte minns fel så dömdes föräldrarna som hade ihjäl Bobby till 10 år för grovt vållande.
2016-02-12, 17:45
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Nja, i detta fall menar Björn Hurtig nog inte att gå emot sin klient, om man ser till fortsättningen på hans uttalandet:

"– Han har en viss förklaringsbörda, det är tydligt, men jag har en del tankar om det. Men jag vill inte gå in på exakt vad jag har tänkt när jag har tagit del av ärendet".

http://mariestadstidningen.se/skarab...urtig-tar-over
Ska bli riktigt intressant att se hur Hurtigs "tankar" om det ser ut. Förhoppningsvis handlar det inte om pengar och PR för hans del. För i så fall blir jag besviken.
2016-02-12, 17:46
Medlem
Citat:
Om tejpningen dödat/kvävt henne hur skulle det se ut då?

Skadorna från hängningen finns där ändå. Jag vet inte hur man med total säkerhet kan avgöra om hängningen/strypningen var helt komplett dödande eller om tejpningen påverkat i slutskedet
2016-02-12, 17:50
Medlem
Hur många av Hurtigs resningsförsök har lyckats? Förhoppningsvis fler i sängkammaren än i juridiken....
Överskattad? Jajamen
2016-02-12, 18:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Ska bli riktigt intressant att se hur Hurtigs "tankar" om det ser ut. Förhoppningsvis handlar det inte om pengar och PR för hans del. För i så fall blir jag besviken.

Tycker mig kunna se hans tankegång mellan raderna. Han vill koncentrera sig på de centrala delarna av bevisningen. Kan väl inte vara något annat än DNA. I nästa mening passar han bollen vidare till N ang hans förklaringsbörda.

Klarar N som har nekat sig igenom 2 rättsinstanser att nu helt plötsligt komma på att han nog trots allt har träffat Lisa. Hur hög trovärdighet har en dömd, desperat mördare.

Jag hoppas Lisas fam får styrka att hålla ut lite till innan de kan gå vidare i sitt sorgearbete. Den här cirkusen borde få ett snabbt slut. Avslag.
2016-02-12, 18:04
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ScottP
Hur många av Hurtigs resningsförsök har lyckats? Förhoppningsvis fler i sängkammaren än i juridiken....
Överskattad? Jajamen

Han har fått till "superkroppen" åtminstone, dessa kändisadvokater. Liknar mer än avdankad kändisadvokat, som febrilt kämpar för att få några minuter i rampljuset.

http://www.expressen.se/gt/assanges-...ya-superkropp/

Citat:
Assanges advokat om sin nya superkropp
2016-02-12, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Man kan välja att tolka Hurtigs uttalande som en slags indirekt passning till sin klient: Den enda chansen till att få prövningstillstånd här ligger i om Nerijus kan komma med en förklaring till hur hans DNA hamnade på Lisas kropp och tillhörigheter. Annars är det i stort sett bortkastad tid. Även om nu Hurtigs folk ska "titta" på bevisningen så är det inte till stort gagn att skriva ett överklagande som argumenterar för att det skulle kunna vara si eller så ställt med DNA-fynden. Det är ren bevisvärdering och inget som HD ägnar sig åt. Det måste med all sannolikhet komma något nytt.

Naturligtvis räcker det inte med någon form av rövarhistoria heller - berättar han något måste det finnas rim och reson i det och det ska på något vis åtminstone delvis kunna styrkas för att rimligt tvivel ska uppstå. Påståenden som går emot vissa fastslagna fakta i målet - t ex att Lisa blev mördad och inte dog för egen hand - har jag svårt att se hur de skulle kunna leda till något.

Min gissning blir dock att denne sturige balt kommer att fortsätta sitt totala förnekande. Hurtig får då skriva ett pliktskyldigt överklagande som kommer att granskas av en revisionssekreterare som föreslår avslag - ett förslag som de tre justitieråd (jag har för mig det är tre) som formellt beslutar om saken kommer att bifalla.
Helt riktig analys av läget. Det måste till något nytt med rejäl substans i och enligt min bedömning är det alldeles för sent att presentera något nu. Vad skulle det vara som har en sådan tyngd att det övertrumfar trovärdighetsproblematiken som kommer av att det inte presenterats tidigare under två rättegångar? Lyckas Hurtig få ett PT här har han gjort århundradets advokatbedrift och går till historien.
Att skriva ihop en pliktskyldig inlaga till HD ger bara några få tusenlappar i ersättning så det är ganska ointressant. Och att få ersättning för mera omfattande egna utredningsåtgärder är mycket svårt.
Det här försvararbytet skulle Nerijus gjort senast efter domen i tingsrätten. Nu är det försent.
Frågor om PT avgörs oftast av ett enda justitieråd. Misstänker att det blir så här också...
2016-02-12, 18:09
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Han är nog PR kåt enligt egen utsago:
Citat:
För Björn Hurtig är medierna en självklar arena för att driva klientens sak. Bland annat har han arbetat med två resningsärenden, fallet Ulf och fallet Bengt, som uppmärksammades stort i tv.

- I båda fallen var journalisterna till stor hjälp. Dels till att få fram uppgifter, dels med att sätta press på domarna.
Citat:
Själv ser jag medierna som ett verktyg. Du får en chans att föra fram din klients version. Och är du känd från media så får du också lite extra tyngd i domstolen.

TV 4-serien ”Advokaterna” gjorde Björn Hurtig till en av förra årets mest uppmärksammade jurister. Han tonade fram som en av seriens tydligaste profiler. I en scen rusar han runt bland kollegorna och ber dem inspektera hans hårfäste. Har det börjat glesna? (Uppfattningarna varierade).
Citat:
Fortfarande märker han av de positiva effekterna av tv-serien:

- Två till sex gånger i veckan blir jag tillfrågad om att hjälpa till med resningsansökningar. På byrån märker vi att många fler söker jobb hos oss. Och det händer att jag blir igenkänd. Det märks till exempel om jag går på Systembolaget. ”Du advokaten, kör hårt!” skrek någon senast.
http://www.dagensjuridik.se/2010/02/...om-ett-verktyg
2016-02-12, 18:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Tycker mig kunna se hans tankegång mellan raderna. Han vill koncentrera sig på de centrala delarna av bevisningen. Kan väl inte vara något annat än DNA. I nästa mening passar han bollen vidare till N ang hans förklaringsbörda.

Klarar N som har nekat sig igenom 2 rättsinstanser att nu helt plötsligt komma på att han nog trots allt har träffat Lisa. Hur hög trovärdighet har en dömd, desperat mördare.

Jag hoppas Lisas fam får styrka att hålla ut lite till innan de kan gå vidare i sitt sorgearbete. Den här cirkusen borde få ett snabbt slut. Avslag.

Tja kan han berätta något som går att följa upp och sätta i sammanhanget så är trovärdighet inte direkt överordnat, syftet är ju att pröva domen. Och viss förståelse för att man kanske inte berättar allt finns nog bland domstolsfolk som väl ändå hört det mesta och sett det värsta s a s. Det är liksom inte en onaturlig perversion att ljuga (än mindre bara knipa käft) om man är orolig för sig själv eller närstående. I tidningarna direkt efter Lisas försvinnande gick det ut att det var dotter till en man i militärt specialgrupp. NBs uppdragsgivare visar sig ha en styvson verksam i något saudiskt säkerhetsföretag. Fakta eller fel men de uppgifterna har förekommit i media och här i tråden, möjligt är väl att den litauiska trojkan även sett eller fått berättat det för sig. Kanske inte så nyttigt att prata då.
Senast redigerad av bradgardsindianen 2016-02-12 kl. 18:22.
2016-02-12, 18:13
Medlem
Synd att inte IR fick fortsätta att försvara NB, det finns ju ett försök kvar med att få balten friad för mord. Xenias teori om Lisas självmord kanske kan vara ett äss i rockärmen för försvarssidan?
2016-02-12, 18:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han är nog PR kåt enligt egen utsago:
Hans ogenerade skryt om PR och karakteristik av medierna som hans verktyg låter ju allmänt oroväckande - att han helt skamlöst meddelar att domstolar påverkas av hans konster är ju delt förskräckligt. Omvänt, om domare nu fäster sådan vikt vad han säger i media - kommer de då inte att dra öronen åt sig ?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in