Citat:
Ursprungligen postat av
MrFold
Man kan välja att tolka Hurtigs uttalande som en slags indirekt passning till sin klient: Den enda chansen till att få prövningstillstånd här ligger i om Nerijus kan komma med en förklaring till hur hans DNA hamnade på Lisas kropp och tillhörigheter. Annars är det i stort sett bortkastad tid. Även om nu Hurtigs folk ska "titta" på bevisningen så är det inte till stort gagn att skriva ett överklagande som argumenterar för att det skulle kunna vara si eller så ställt med DNA-fynden. Det är ren bevisvärdering och inget som HD ägnar sig åt. Det måste med all sannolikhet komma något nytt.
Naturligtvis räcker det inte med någon form av rövarhistoria heller - berättar han något måste det finnas rim och reson i det och det ska på något vis åtminstone delvis kunna styrkas för att rimligt tvivel ska uppstå. Påståenden som går emot vissa fastslagna fakta i målet - t ex att Lisa blev mördad och inte dog för egen hand - har jag svårt att se hur de skulle kunna leda till något.
Min gissning blir dock att denne sturige balt kommer att fortsätta sitt totala förnekande. Hurtig får då skriva ett pliktskyldigt överklagande som kommer att granskas av en revisionssekreterare som föreslår avslag - ett förslag som de tre justitieråd (jag har för mig det är tre) som formellt beslutar om saken kommer att bifalla.
Helt riktig analys av läget. Det måste till något nytt med rejäl substans i och enligt min bedömning är det alldeles för sent att presentera något nu. Vad skulle det vara som har en sådan tyngd att det övertrumfar trovärdighetsproblematiken som kommer av att det inte presenterats tidigare under två rättegångar? Lyckas Hurtig få ett PT här har han gjort århundradets advokatbedrift och går till historien.
Att skriva ihop en pliktskyldig inlaga till HD ger bara några få tusenlappar i ersättning så det är ganska ointressant. Och att få ersättning för mera omfattande egna utredningsåtgärder är mycket svårt.
Det här försvararbytet skulle Nerijus gjort senast efter domen i tingsrätten. Nu är det försent.
Frågor om PT avgörs oftast av ett enda justitieråd. Misstänker att det blir så här också...