2016-02-13, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Ja det är väl svårt att förså om man inte förstår i vilken riktning argumentationen pekar. Det var klart och tydligt att vittnet pekade på att man måste hantera DNA-bevis försiktigt och att det fanns saker som pekade på att utredarna inte riktigt förstod sig på DNA. ÅK själv säger ju under pågående rättegång (TR) att han kanske är dum men han fattar inte riktigt vad hans eget DNA vittne säger.

Att försvarets DNA-vittne dessutom pekar på det märkliga beteendet att udersökningen inte ens försökt hitta DNA från Lisa på NBs kläder är ju inte svårt att förstå varför försvaret vill ha fram. Det kan ju naturligtvis indikera att man redan ansåg sig veta att man inte skulle hitta DNA från Lisa där. Precis som man kan tolka det märkliga beteendet att de redan verkade veta att det fanns DNA från NB på Lisas kläder innan de fått svar från NFC till försvarets fördel.

Allt inskickat material förvaras hos NFC så om IR begärt ytterligare tester hade det gjorts. Någon sådan begäran framfördes inte av IR.
2016-02-13, 18:49
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Inte i mylla. Typ i en bokskog.

Där kan du stöta på rotsystem som gör det omöjligt att gräva. Tro mig jag har upplevt det
2016-02-13, 18:50
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Ni kan hävda och instämma så mycket ni vill - det är INTE vad kognitionsforskning visar.

Ni blandar - medvetet eller ej- ihop två saker. Adrenalinpåslag i en kritisk situation är inte något dåligt, så långt är det rätt. Det bidrar till att vi får ett mycket starkt överlevnadsfokus (det är vad allt i grunden handlar om) och blir då helt inriktade på situationen här och nu.

Det är också ganska väl belagt att viss stressnivå hör ihop just med koncentration och fokus och verkligen får oss att prestera bättre på en tävling, på en tenta eller på teaterscenen när vi ska läsa våra repliker inför publiken. Men det är inte samma sak som den stressnivå vi pratar om här.

Ni kunde lika gärna ha tagit exempel på alla idrottare, talare, provskrivare och allt vad det är som misslyckas för att de är för nervösa och spända när det väl gäller. Eller i vissa fall "överladdade" som man brukar säga. Vilken av stressnivåerna tror ni är mest troliga att mördaren befann sig på den närmaste timmen eller så efter mordet?

Era exempel handlar dessutom om människor som rör sig inom en domän de behärskar. De är duktiga just för att de kan hålla stressen i schack och på rimliga nivåer, inte för att stressnivån rakar i höjden när de ställer sig på skidorna eller på ansatsbanan till längdhoppet.

Om vi inte tror att mördaren redan mördat ett flertal gånger - ska vi då tro att det är mest sannolikt att han befann sig på en domän där han kände full kontroll, eller att han efter fullbordat verk var stressad och uppjagad? Med sämre kognitiv förmåga och omdöme som följd enligt ett antal forskningsstudier.

Jag vet vad JAG tror. Men jag är ju inte alternativteoretiker - bara en person som faktiskt råkar kunna litegrann om kognitionspsykologi.

Tänk att även jag har universitetspoäng i kognitionspsykologi.

Du övertolkar dessutom mitt inlägg. Min poäng var att poängtera att inte alla personligheter fungerar sämre under stress / "adrenalinpåslag" för The Miracle.

För att fortsätta med idrottsliknelserna så kan man lätt se att en höjdhoppare inte slår världsrekord vid sitt första hopp. Det kravs träning för att fokusera stress / "adrenalinpåslag"

Vad The Miracle hävdar är väl dessutom att det är en annan GM som mycket väl kan ha tränat sitt psyke och som levererar resultat under stress.

Du tycks vilja kalla oss "alternativteoretiker", det är ju snällt. Låt oss kalla dig konformist. Det är viktigt med ettiketter.
2016-02-13, 18:53
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Allt inskickat material förvaras hos NFC så om IR begärt ytterligare tester hade det gjorts. Någon sådan begäran framfördes inte av IR.

Jag klargör för L0E2 varför försvaret kallat vittnet. H*e säger att h*n inte förstår det.
2016-02-13, 18:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Där kan du stöta på rotsystem som gör det omöjligt att gräva. Tro mig jag har upplevt det

Jag har också grävt. Inga problem. Du är nog bara lite klen.
2016-02-13, 18:58
Medlem
Citat:
Ja det är väl svårt att förså om man inte förstår i vilken riktning argumentationen pekar. Det var klart och tydligt att vittnet pekade på att man måste hantera DNA-bevis försiktigt och att det fanns saker som pekade på att utredarna inte riktigt förstod sig på DNA. ÅK själv säger ju under pågående rättegång (TR) att han kanske är dum men han fattar inte riktigt vad hans eget DNA vittne säger.

Att försvarets DNA-vittne dessutom pekar på det märkliga beteendet att udersökningen inte ens försökt hitta DNA från Lisa på NBs kläder är ju inte svårt att förstå varför försvaret vill ha fram. Det kan ju naturligtvis indikera att man redan ansåg sig veta att man inte skulle hitta DNA från Lisa där. Precis som man kan tolka det märkliga beteendet att de redan verkade veta att det fanns DNA från NB på Lisas kläder innan de fått svar från NFC till försvarets fördel.

Det där med att de verkade veta om DNAt i förväg är en sk trådsanning som en viss foliehatt påstått säkert 100gånger.
I de tidigare förhören så påpekade förhörsledaren att det fanns DNA som höll på att testas och skulle det visa sig tillhöra NB så vore det graverande.
Senare när resultaten kommit in så påpekade förhörsledaren(möjligen formellt felaktigt) att det var nog för en fällande dom.

NFC förklarade ju varför de inte undersökte NBs kläder. De hade nog redan och det ansågs för osannolikt att det skulle kunna finnas något spårbart DNA kvar.
Slöseri med tid och pengar helt enkelt.

Det är faktiskt så här i varenda utredning där det finns den här mängden spår. Det är helt enkelt inte ekonomiskt försvarbart utöver en viss nivå. Det är därför man i samråd med försvaret beslutar sig för att inte testa fler spår.
Det viktiga i det här är dock att det sker i samråd med försvaret vilket alltså skett.
IR hade kunnat begära att fler spår testats men högst troligt så insåg hon att allt det skulle leda till var än mer bevis mot hennes klient.
2016-02-13, 19:03
Medlem
Citat:
Jag klargör för L0E2 varför försvaret kallat vittnet. H*e säger att h*n inte förstår det.
Jag förstår varför vittnet kallats, men tyckte att just det här påpekandet var lite märkligt. Jag har inte hört advokaten använda vittnesmålet så som du gör heller. Nu uppfattar jag det här vittnet som självständigt, sakkunnigt och ärligt, så jag kan inte tro att hon haft någon undermening med sin iakttagelse, bara sakligt pekat på saker som också kunde ha gjorts. Men faktum kvarstår: undersökning av NB:s kläder hade inte kunnat producera något för försvaret användbart.
2016-02-13, 19:04
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
John Dere maskinen var ute och körde mellan Blomberg-Martorp-Blomberg på söndag eftermiddag. LÅ hade inte kört den. På direkt förfrågan från AJ på måndag nekade (naturligtvis) NB till att ha kört den.

Både GJ och AJ hade dock sett den.

Skulle varit betydligt enklare att åstadkomma grop med än en spade kan jag tänka mig.

Om så, varför lades inte Lisa där direkt? Tidsbrist tror jag, hon skulle behövt täckas över med jord.

Då blev det Byssjan.

Vad John Dere maskinen ev gjorde ute på vift är ren spekulation från min sida.

När du ändå nämner "John Dere maskinen". Vad tror du den hade för ärende på den förmodade mordplatsen kl 20:20? Vem hade parkerat den där? Vem körde bort den? SH säger ju att han anlände till cafét kl 20:30 och han har inte nämnt en sådan så mellan tidpunkten ett pålitligt vittne sett den och det att han anlände måste ju någon kört bort den. Vart?
2016-02-13, 19:06
Medlem
Citat:
Båda situationerna kan säkert uppstå. Frågan är hur en kille på en gård med maskiner till hands skulle utrusta sig.
2016-02-13, 19:08
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Men faktum kvarstår: undersökning av NB:s kläder hade inte kunnat producera något för försvaret användbart.

Hur menar du? Menar du att du vet bättre än försvarets vittne?

Denne säger att hon reagerat och att hon tycker det är märkligt att ÅK inte letat DNA från Lisa på NBs kläder. Trots att hon VET att hans BYXOR tvättats.
2016-02-13, 19:10
Medlem
Citat:
John Dere maskinen var ute och körde mellan Blomberg-Martorp-Blomberg på söndag eftermiddag. LÅ hade inte kört den. På direkt förfrågan från AJ på måndag nekade (naturligtvis) NB till att ha kört den.

Både GJ och AJ hade dock sett den.

Skulle varit betydligt enklare att åstadkomma grop med än en spade kan jag tänka mig.

Om så, varför lades inte Lisa där direkt? Tidsbrist tror jag, hon skulle behövt täckas över med jord.

Då blev det Byssjan.

Vad John Dere maskinen ev gjorde ute på vift är ren spekulation från min sida.

Med tanke på alla spekulationer och konspirationer om alternativa scenarier och gärningsmän i tråden och IRL från advokaten Rönnbäck, är din spekulation inte alls orimlig.

Jag spekulerar i samma ritning att Nero ville bli av med beviset, den döda kroppen. Det är inte så enkelt att få till en grop med en John Dere. Det ska också hittas ett ställe där han kunde ha en grop redo. Kanske han insåg att det skulle bli svårt, när han började röra sig med maskinen och leta efter en plats.

Byssjan låg bredvid en stor rishög, där också jackan hittades. Är det spekulation att misstänka att han hade tänkt att starta upp en brasa? Som ett alternativ till att gräva ner kroppen. Men Nero blev förhindrad att bli av med kroppen eftersom det drällde av folk överalt som letade efter Lisa. Det vi vet är att han var nervös och ville avleda sökandet när de närmade sig byssjan. Så nervös att det väckte misstanke, till den grad att han åkte dit.

Jag tror att det enda Nero ångrar är att han inte tände eld på högen och byssan. Han grämer sig säkert över sin egen försiktighet.
2016-02-13, 19:10
Medlem
Citat:

Upplevt både att det gått smärtfritt och att det varit en mardröm. Jag hade inte grävt för hand om jag inte var tvungen och jag hade verkligen inte gjort upp en plan som kräver att det behövs grävas snabbt och problemfritt.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in