Citat:
Jag skulle vilja hävda att det finns en viss typ av personlighet som tvärtom fungerar som bäst vid högt adrenalinpåslag. För att ge ett exempel så fungerar de flesta elitidrottare bäst då det verkligen gäller. En träningsmatch eller uppvisningsgala genererar oftast inte resultat på samma nivå som tävlingsmatcher eller stora mästerskap. Det är det som tar dem till toppen.
Citat:
Stämmer. Och är mördaren en spänningssökare som många lustmördare är så har han sannolikt inte haft några problem att hantera adrenalinpåslaget utan det kan snarare ha gjort honom mer vaken och alert. Likt exempelvis en extremskidåkare som far ner utför ett livsfarligt stup. Hans sinnen är mer skärpta än någonsin i en situation där de flesta skulle vara panikslagna.
Ni kan hävda och instämma så mycket ni vill - det är INTE vad kognitionsforskning visar.
Ni blandar - medvetet eller ej- ihop två saker. Adrenalinpåslag i en kritisk situation är inte något dåligt, så långt är det rätt. Det bidrar till att vi får ett mycket starkt överlevnadsfokus (det är vad allt i grunden handlar om) och blir då helt inriktade på situationen här och nu.
Det är också ganska väl belagt att viss stressnivå hör ihop just med koncentration och fokus och verkligen får oss att prestera bättre på en tävling, på en tenta eller på teaterscenen när vi ska läsa våra repliker inför publiken. Men det är inte samma sak som den stressnivå vi pratar om här.
Ni kunde lika gärna ha tagit exempel på alla idrottare, talare, provskrivare och allt vad det är som misslyckas för att de är för nervösa och spända när det väl gäller. Eller i vissa fall "överladdade" som man brukar säga. Vilken av stressnivåerna tror ni är mest troliga att mördaren befann sig på den närmaste timmen eller så efter mordet?
Era exempel handlar dessutom om människor som rör sig inom en domän de behärskar. De är duktiga just för att de kan hålla stressen i schack och på rimliga nivåer, inte för att stressnivån rakar i höjden när de ställer sig på skidorna eller på ansatsbanan till längdhoppet.
Om vi inte tror att mördaren redan mördat ett flertal gånger - ska vi då tro att det är mest sannolikt att han befann sig på en domän där han kände full kontroll, eller att han efter fullbordat verk var stressad och uppjagad? Med sämre kognitiv förmåga och omdöme som följd enligt ett antal forskningsstudier.
Jag vet vad JAG tror. Men jag är ju inte alternativteoretiker - bara en person som faktiskt råkar kunna litegrann om kognitionspsykologi.
Senast redigerad av MrFold 2016-02-13 kl. 18:03.
Senast redigerad av MrFold 2016-02-13 kl. 18:03.