2016-02-13, 18:00
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag skulle vilja hävda att det finns en viss typ av personlighet som tvärtom fungerar som bäst vid högt adrenalinpåslag. För att ge ett exempel så fungerar de flesta elitidrottare bäst då det verkligen gäller. En träningsmatch eller uppvisningsgala genererar oftast inte resultat på samma nivå som tävlingsmatcher eller stora mästerskap. Det är det som tar dem till toppen.

Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Stämmer. Och är mördaren en spänningssökare som många lustmördare är så har han sannolikt inte haft några problem att hantera adrenalinpåslaget utan det kan snarare ha gjort honom mer vaken och alert. Likt exempelvis en extremskidåkare som far ner utför ett livsfarligt stup. Hans sinnen är mer skärpta än någonsin i en situation där de flesta skulle vara panikslagna.

Ni kan hävda och instämma så mycket ni vill - det är INTE vad kognitionsforskning visar.

Ni blandar - medvetet eller ej- ihop två saker. Adrenalinpåslag i en kritisk situation är inte något dåligt, så långt är det rätt. Det bidrar till att vi får ett mycket starkt överlevnadsfokus (det är vad allt i grunden handlar om) och blir då helt inriktade på situationen här och nu.

Det är också ganska väl belagt att viss stressnivå hör ihop just med koncentration och fokus och verkligen får oss att prestera bättre på en tävling, på en tenta eller på teaterscenen när vi ska läsa våra repliker inför publiken. Men det är inte samma sak som den stressnivå vi pratar om här.

Ni kunde lika gärna ha tagit exempel på alla idrottare, talare, provskrivare och allt vad det är som misslyckas för att de är för nervösa och spända när det väl gäller. Eller i vissa fall "överladdade" som man brukar säga. Vilken av stressnivåerna tror ni är mest troliga att mördaren befann sig på den närmaste timmen eller så efter mordet?

Era exempel handlar dessutom om människor som rör sig inom en domän de behärskar. De är duktiga just för att de kan hålla stressen i schack och på rimliga nivåer, inte för att stressnivån rakar i höjden när de ställer sig på skidorna eller på ansatsbanan till längdhoppet.

Om vi inte tror att mördaren redan mördat ett flertal gånger - ska vi då tro att det är mest sannolikt att han befann sig på en domän där han kände full kontroll, eller att han efter fullbordat verk var stressad och uppjagad? Med sämre kognitiv förmåga och omdöme som följd enligt ett antal forskningsstudier.

Jag vet vad JAG tror. Men jag är ju inte alternativteoretiker - bara en person som faktiskt råkar kunna litegrann om kognitionspsykologi.
Senast redigerad av MrFold 2016-02-13 kl. 18:03.
2016-02-13, 18:15
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Advokatbytet är himla intressant!

Hurtig uttalande i media gjorde ju klart att han anser att domen är välskriven, bevisen är starka och att det krävs från försvarssidan att DNA-spåren kan förklaras.

Jag tror att Hurtig redan nu försäkrar sig om att han har en väg ut (inte förlorar ansiktet) om HD inte beviljar prövningstillstånd.

Som jag skrev långt bak i tråden, jag tror att försvarets enda möjlighet är att få NB att till viss del erkänna så att försvaret kan fokusera på alternativ brottsrubricering.

Erkänner NB till viss del så kan ju försvaret försöka med vållande till annans död i kombination med något/några våldsbrott.

Så länge som NB tvärnekar så kommer även Hurtig att hamra pannan i väggen.

Som du skriver:

Hurtig uttalande i media gjorde ju klart att han anser att domen är välskriven, bevisen är starka och att det krävs från försvarssidan att DNA-spåren kan förklaras.

Därför blir det så märkligt att Hurtig ens ödslar någon tid på en sak som är så lättbegriplig efter hovrättens dom på lättbegriplig svenska. Det blir ju fånigt, med rubriker i tidningen om stjärnadvokat, och hans utredningsteam som ska granska domen och se om det går att få PT.

Vad är det Hurtig ska framföra som Neros nya ord: Typ,

-jag gillar tjejer
-jag tittar ofta på tjejer
-jag tänker jämt på kontakt med tjejer
-jag såg en tjej
-jag var full och kåt
-jag ville bli bekant hon sa nej
-jag ville bara leka
-jag blev så sne att jag tog fram snöre och silvertejp!
-Jag trodde hon hade det lika kul som jag hade…
-jag visste inte att hon skulle dö
-jag var så rädd att jag bajsade på golvet

Förlåt, jag vill hem till Irina, min plufsiga och lojala fru…
2016-02-13, 18:23
Medlem
LeeVans avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Utöver denna städning av bilen så hade han kanske sina mördarhandskar på sig. Det är inget som ens är av intresse som du säger - ett par glasögon som troligen lånats av brorsan vid tillfälle.

Har du belägg för att bilen har städats? Ett betydelsefullt faktum - förutsatt att du inte ljuger rakt av. Tror inte att jag skulle missat den uppgiften, så jag satsar på det sistnämnda.
2016-02-13, 18:30
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
John Dere maskinen var ute och körde mellan Blomberg-Martorp-Blomberg på söndag eftermiddag. LÅ hade inte kört den. På direkt förfrågan från AJ på måndag nekade (naturligtvis) NB till att ha kört den.

Både GJ och AJ hade dock sett den.

Skulle varit betydligt enklare att åstadkomma grop med än en spade kan jag tänka mig.

Om så, varför lades inte Lisa där direkt? Tidsbrist tror jag, hon skulle behövt täckas över med jord.

Då blev det Byssjan.

Vad John Dere maskinen ev gjorde ute på vift är ren spekulation från min sida.
Spännande. Att gräva en grav med spade har många gått bet på. Det är extremt jobbigt. NB blev ju nervös vid frågan om John Deere-lastaren. Lastaren kunde visserligen förses med skopa, men ansågs inte lämpad att gräva med. Men det behöver ju inte handla om grävning i vanlig bemärkelse.
2016-02-13, 18:30
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LeeVan
Har du belägg för att bilen har städats? Ett betydelsefullt faktum - förutsatt att du inte ljuger rakt av. Tror inte att jag skulle missat den uppgiften, så jag satsar på det sistnämnda.

Nej det finns inga BEVIS för detta, meeen åklagaren har noterat och påpekat(och många av oss andra som läst fup kors och tvärs) att bakluckan har betydligt bättre ordning än resten av bilen. Och bättre ordning än man kan förvänta sig i en hantverkarbil som åker och hämtar verktyg tre ggr om dan och åker fram och tillbaka till handlaren, hem hit och dit femton ggr om dan på arbetstid.

Det är inte bevisat, men en välgrundad gissning att bakluckan städats i viss mån...., precis som mycket annat är det en pusselbit som passar ganska bra ihop med alla andra..

Sen att det finns hörnbitar och att alla rambitar är på plats, men att inte hela motivet i pusslet framstår som knivskarpt...det räcker ändå för att se vad det hela är för något..
2016-02-13, 18:33
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Spännande. Att gräva en grav med spade har många gått bet på. Det är extremt jobbigt. NB blev ju nervös vid frågan om John Deere-lastaren. Lastaren kunde visserligen förses med skopa, men ansågs inte lämpad att gräva med. Men det behöver ju inte handla om grävning i vanlig bemärkelse.

Den lämpar sig för att lyfta en rishög med och sedan lägga tillbaka riset och massa annat skit på samma ställe.

Meeen jag tror inte att åklagaren anseer det bevisat att den vart ute och åkt just denna söndag...
kan vara fel dag, tror oxå att det bara är ett vittne som påstår sig sett detta och det är gamla halvkalkiga AJ....
2016-02-13, 18:34
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Advokatbytet är himla intressant!

Jag tror att Hurtig redan nu försäkrar sig om att han har en väg ut (inte förlorar ansiktet) om HD inte beviljar prövningstillstånd.

Som jag skrev långt bak i tråden, jag tror att försvarets enda möjlighet är att få NB att till viss del erkänna så att försvaret kan fokusera på alternativ brottsrubricering.

Erkänner NB till viss del så kan ju försvaret försöka med vållande till annans död i kombination med något/några våldsbrott.

Så länge som NB tvärnekar så kommer även Hurtig att hamra pannan i väggen.

Problemet är att man inte beviljar PT för att en dömd GM ändrar sin utsaga. Så att ändra story och sikta på vållande eller liknande är uteslutet eftersom det inte är grund för beviljande av PT.

Försvarets enda möjlighet är att bevisa att det förekommit något fel med DNAt. Det måste nämligen till ett rättegångsfel så stort att det påverkat domen för att vara skäl till beviljad PT.
Att NB vill ändra sin story är inte ett rättegångsfel.
2016-02-13, 18:37
Bannlyst
När verkställs domen och han överförs till Kumla?
2016-02-13, 18:38
Medlem
Citat:

Ja för oss som gjort värnplikten så vet vi mycket väl vilket jobb det är att gräva ett värn och inte allt för sällan så kommer man 30cm ner bara för att stöta på sten så man måste flytta sig.
Att gräva en grav för hand med iaf hyfsat djup är krävande, både energi och tidsmässigt.
2016-02-13, 18:40
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Att ett av försvaret kallat vittne efterlyser undersökningar som kan stärka bevisen mot den åtalade, men inte kan ge något till hans fördel, är väl märkligt. Men vittnet hade nog inget speciellt mål med sitt vittnesmål, bar sade vad hon tyckte i största allmänhet.

Ja det är väl svårt att förså om man inte förstår i vilken riktning argumentationen pekar. Det var klart och tydligt att vittnet pekade på att man måste hantera DNA-bevis försiktigt och att det fanns saker som pekade på att utredarna inte riktigt förstod sig på DNA. ÅK själv säger ju under pågående rättegång (TR) att han kanske är dum men han fattar inte riktigt vad hans eget DNA vittne säger.

Att försvarets DNA-vittne dessutom pekar på det märkliga beteendet att udersökningen inte ens försökt hitta DNA från Lisa på NBs kläder är ju inte svårt att förstå varför försvaret vill ha fram. Det kan ju naturligtvis indikera att man redan ansåg sig veta att man inte skulle hitta DNA från Lisa där. Precis som man kan tolka det märkliga beteendet att de redan verkade veta att det fanns DNA från NB på Lisas kläder innan de fått svar från NFC till försvarets fördel.
2016-02-13, 18:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Den lämpar sig för att lyfta en rishög med och sedan lägga tillbaka riset och massa annat skit på samma ställe.

Meeen jag tror inte att åklagaren anseer det bevisat att den vart ute och åkt just denna söndag...
kan vara fel dag, tror oxå att det bara är ett vittne som påstår sig sett detta och det är gamla halvkalkiga AJ....
Åklagarens metodik är ju helt korrekt att arbeta minimalistiskt - samla ihop ett begränsat antal bevis av högt värde. Till skillnad från oss i tråden, som vill veta precis allt. Nu minns jag inte alla detaljer, men mitt intryck var det att flera noterat lastarens rörelser. Jag tror inte att AJ är kalkis faktiskt. Tvärtom är troligare. Men, för att hålla den här fantasin levande ett tag - vad kunde NB ha gjort med lastaren ?
2016-02-13, 18:46
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja för oss som gjort värnplikten så vet vi mycket väl vilket jobb det är att gräva ett värn och inte allt för sällan så kommer man 30cm ner bara för att stöta på sten så man måste flytta sig.
Att gräva en grav för hand med iaf hyfsat djup är krävande, både energi och tidsmässigt.

Inte i mylla. Typ i en bokskog.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in