2016-02-13, 20:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Upplevt både att det gått smärtfritt och att det varit en mardröm. Jag hade inte grävt för hand om jag inte var tvungen och jag hade verkligen inte gjort upp en plan som kräver att det behövs grävas snabbt och problemfritt.

Nä men det är ändå intressant att fråga dig var du hade gjort av ditt lik. Inte i ett skåp kanske. Som gör att gömmandet tar extra lång tid. Här måste du försöka sätta dig in i mördaren tankebanor. Du står vid ladan med ett lik. Vad gör du då och varför?
2016-02-13, 20:14
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Väldigt konstigt sätt att peka på ensidighet genom att belysa att de inte sökt efter mer bevis mot NB.
Som redan konstaterats så är chansen att hitta spår efter att kläderna tvättats så låga att avsaknaden inte hade talat för NB medan om spår påträffats så hade det varit den sista spiken i kistan.

Det är inte konstigt att du tycker det är konstigt eftersom du inte ser det som IR försöker föra i bevis. Att utredningen är ensidig och att den redan är säker på att det är NB.

Det som blir konstigt på riktigt är ju som du säger att de inte tog tillfället i akt att slå i den där sista spiken i kistan.
2016-02-13, 20:16
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
DNA på eller inte. Kan förklaras med att NB kom ut ur ladan mot LH, att han då skulle ha hanskar på sig hade varit märkligt och skulle möjligen offret märka. Han får in LH i ladan och golvad henne, därav smuts på jackans rygg, han river i hennes kläder med bara händer och LH försöker förhindra detta, han skadar sig lätt på någon hand och blöder lite. LH s försök att freda sig avsätter spår på hennes kläder från sig själv och NB. I detta får NB på sig medhavda hanskar ( planering är för mig konstaterad) NB trär på repet på halsen drar till och får av hjälmen som hitils gort att LHS rop inte har hörts, han hänger upp och tejpar. Han använder sedan hanskara vid varje tillfälle han hanterar kroppen förutom en miss och det var ovanpå röret.
Hjälmen på sig? Tror inte det.
Hon hade hörlurar insatta i öronen sedan hon gick över vägen. Tror ej hon hann starta moppen, satt i nycklarna men ej satt på sig hjälmen än då hon uppmärksammar att ngn vill ngt.
2016-02-13, 20:20
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Inget blod på tejpen? Han skändade den döda Lisa, alltså inget sadistiskt. Hur han lyckas trä repet på halsen på Lisa med fria händer är väl ingen idé jag frågar om.
Jo då fråga du, LHS byxor och jacka var mycket smutsiga så en strid mellan henne och NB tar jag för givet att det varit, troligen med LH liggande på golvet och NB tryckt ner henne, kanske sittande på knä över henne, därav NB lika skitiga och dammiga byxor. Att applicera ett rep runt hennes hals i det läget anser du det vara omöjligt?
2016-02-13, 20:22
Medlem
Grandiosos avatar
Inger Rönnbäck verkar inte ta särskilt illa vid sig av att klienten från öst tappat förtroendet
för henne och sparkar ut henne i kylan. Det är ju närmast så att hon tycker det är bra att så skett.

Nu kommenterar Inger Rönnbäck bytet. Till P4 Skaraborg [3]säger hon att advokatbytet är bra för Nerijus Bilevicius.

– Det är väldigt naturligt att han ser sig om efter en ny möjlighet att komma vidare och det är det verkligen med friska ögon, säger Inger Rönnbäck till P4 Skaraborg.

Hon riktigt gläds ju åt att ha blivit avpolletterad. Inte varje dag man ser en sparkad person
ta det med sån fattning som sker här. De flesta blir ledsna och besvikna. Men inte Rönnbäckskan
inte. Det är klart; hon har ju minst en miljon skäl att ta saken med en klackspark.
Och nog en lättnad att få frigöra sig från allt som har med en ond flickmördare att göra.
Hon hamnade i ett särdeles högprofilerat mål med urusla förutsättningar. Fast att
döma av somliga uttalanden i media signerade den nådiga själv under sommaren som gick
så var det närmast en baggis att lyckas få klienten Nero att gå fri ur detta ty
bevisningen så långt hon kände till den innan släpp av FUP och åtal dömdes ju ut som
skrattretande dålig närmast. Det gjorde intryck på folk i tråden och man gav inte
mycket för den pågående utredningen.
Men det var inte riktigt med sanningen överensstämmande, hon lurades lite där allt.

Nåväl, IR satt där med sitt hopplösa case och gjorde vad hon kunde av det vid kommande
rättegångar och hade hon bara varit försedd med snopp istället så kanske det hade
artat sig bättre: Hon tror att hon hade fått ett annat bemötande om hon hade varit just en man och försvarat sin klient på det sätt hon nu gjort.

Det kan man ju ha sina synpunkter på om det hade gjort någon skillnad.

I alla fall - nog något av en befrielse att få lämna Nerijus och det fasansfulla mordet på
en ung flicka bakom sig. Han blev inte fri men hon blev fri från honom till slut.
Någon annan har nu den tvivelaktiga äran att länkas till denne bestialiske missdådare.
Om än bara för ett rysligt kort tag.

http://unvis.it/www.expressen.se/gt/...ge-inte-moget/
2016-02-13, 20:23
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag förstår att du anser det, men du lär vara rätt ensam om det. Ingen jurist skulle hålla med dig och ingen logiskt tänkande aktör inom någon vetenskap ö h t. Vi har väl kommit till ett klargörande avslut av den diskussionen och får enas om att vara oeniga.

Du blandar nog ihop vetenska och religion nu.

Vetenska kan påvisa att uteblivna reaktioner är ett bevis för en hypotes. Den kan också påvisa att uteblivna förekomster är bevis som talar för en hypotes.

Det indikerar och talar för saker.

Låt mig illustera.

En åker är täckt av nyfallen snö. Det finns inga fotspår av varken människa eller annan varelse. Kan man då dra slutsatsen att det inte gått någon varelse där?

En religiös vill naturligtvis hävda att en övernaturligt väsen eller en gudomlig entitet kan ha tagit sig över åkern men de som litar till vetenskapen kan ju lungt dra slutsatsen att ingen varelse beträtt åkern sedan snön föll. Att det inte finns ett fotspår är alltså ett bevis.

Förstår du nu hur logik fungerar?
2016-02-13, 20:24
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det är inte konstigt att du tycker det är konstigt eftersom du inte ser det som IR försöker föra i bevis. Att utredningen är ensidig och att den redan är säker på att det är NB.

Det som blir konstigt på riktigt är ju som du säger att de inte tog tillfället i akt att slå i den där sista spiken i kistan.

Det tycker jag inte eftersom de hade mer än nog med bevis redan och chansen att hitta något är minimal.

Jag vet att IR försökt påvisa att det var en ensidig utredning men jag kan inte hålla med. Den gigantiska slasken visar på hur mycket man verkligen utrett. Utredningen är mycket utförligt gjord.
Sen finns det självklart mer utredningsåtgärder som skulle kunna utföras. Någonstans måste man sätta en gräns men i det här fallet är det en väldigt omfattande utredning som man gjort.

Jag tror inte det ger mer att diskutera det här. Du anser att utredningen är bristfällig och ensidig. Jag anser att den är väl utförd och väldigt omfattande.
2016-02-13, 20:24
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
Jo då fråga du, LHS byxor och jacka var mycket smutsiga så en strid mellan henne och NB tar jag för givet att det varit, troligen med LH liggande på golvet och NB tryckt ner henne, kanske sittande på knä över henne, därav NB lika skitiga och dammiga byxor. Att applicera ett rep runt hennes hals i det läget anser du det vara omöjligt?
Nej, men att därefter ta henne till röret och hänga upp henne med fria händer, utan några som helst motvärnsskador anser jag omöjligt.
2016-02-13, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Katten30
Hjälmen på sig? Tror inte det.
Hon hade hörlurar insatta i öronen sedan hon gick över vägen. Tror ej hon hann starta moppen, satt i nycklarna men ej satt på sig hjälmen än då hon uppmärksammar att ngn vill ngt.
Att hon hade hjälmen på sig inledningsvis vid striden i ladan tar jag för givet då det fanns spår av hennes blod insidan hjälmen.
2016-02-13, 20:29
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag håller med dig, för jag är också av uppfattningen om att motivet inte är en gåta. Men just därför att motivet är det enda som finns kvar att spekulera om, blir det viktigt att klargöra betydelsen av motivet i ett brottmål.
Detta är nog inte det största problemet - det finns det nog koll på. Det handlar nog snarare om att man givetvis inte kan skriva att denna rara man kan ha sånt för sig. Det ska trivialiseras att runka i på arbetsplatsen, det med Adriana har aldrig hänt, antalet porrbilder med BDSM är för litet och sexuellt motiv är det rakt inte.
Eller så har Lisa hängt sig själv som värsta utpost av teorier - för inte kan NBs blod ha avsatts som mördare? Hujedanemej att tro nåt sånt.
2016-02-13, 20:32
Medlem
Citat:
Nej, men att därefter ta henne till röret och hänga upp henne med fria händer, utan några som helst motvärnsskador anser jag omöjligt.
Motvärnskador? Tänk dig själv vad gör du om någon är ett rep runt din hals och drar åt, vad gör du? Försöker du få bort repet som LH gjorde eller inriktar du dig på förövaren? LHS händer var troligen helt upptagna med att få bort repet och därmed försvarslös kanske helt medvetslös .
2016-02-13, 20:32
Medlem
develis avatar
Citat:
Inget blod på tejpen? Han skändade den döda Lisa, alltså inget sadistiskt. Hur han lyckas trä repet på halsen på Lisa med fria händer är väl ingen idé jag frågar om.
Han MÖRDADE Lisa och att hon plågades kan du vara förbannat säker på.
Nej det blir inte spår på tejpen om han har handskar på sig i det momentet.
Senast redigerad av develi 2016-02-13 kl. 20:37.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in