2016-02-13, 19:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Snowsmile
Nu gissas det vilt om NB:s kvalifikationer

Nej tvärtom. Han frågar sin bror vid ett tillfälle om hur DNA kan överföras.
2016-02-13, 19:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Ja men vad gjorde den på den förmodade mordplatsen kl 20:20 på den förmodade mordkvällen?

Eftersom det INTE grävts och undersökts något kring kring detta misstänkeer jag att maskinen spelade en avgörande roll.
Sorry för att jag misstror så mycket men efter att ha följt detta fall kan jag tyvärr inte låta bli.
Jag tror att NB valts ut som den som skall ta skulden för brottet, för att skydda någon annan.
2016-02-13, 19:58
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
NBs kläder åkte in i tvättmaskinen strax innan dom for till Källby.

Alla? Det är de dammiga byxorna som nämnts. Försvarets vittne hävdade dock att det ändå kunde ha hår och DNA från Lisa på sig. Det hade ju dock gått en vecka innan NB greps så visst kan man hävda att det fm var ganska lönlöst då.

Poängen med att ta upp det i HR var ju som sagt fm för att peka på att utredningen bedrivits ganska ensidigt.
2016-02-13, 19:59
Medlem
Citat:
Ja men vad gjorde den på den förmodade mordplatsen kl 20:20 på den förmodade mordkvällen?

Det var ovanligt, följde inte några rutiner och borde ha utretts.
2016-02-13, 20:02
Medlem
Katten30s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tror att det enda Nero ångrar är att han inte tände eld på högen och byssan. Han grämer sig säkert över sin egen försiktighet.
Ja. Jag tror inte detta var planerat. Drömmen om det fanns, att binda, tejpa etc men resten tror jag skedde som en följd. Att döden blev en följd som han ev inte tänkt. Tror att byssjan och riset var tänkt därefter att brinna upp. OM man gör detta oplanerat då spinner hjärnan att bli av med kroppen då tänker man på geografiska ställen som man är "hemma vid" för att hitta ett gömställe "på kort tid". Du skall ju hem också för alibi. Även om du tidigare sagt t Irina att vi kan handla på måndag.
Senast redigerad av Katten30 2016-02-13 kl. 20:06.
2016-02-13, 20:03
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Eftersom det INTE grävts och undersökts något kring kring detta misstänkeer jag att maskinen spelade en avgörande roll.
Sorry för att jag misstror så mycket men efter att ha följt detta fall kan jag tyvärr inte låta bli.
Jag tror att NB valts ut som den som skall ta skulden för brottet, för att skydda någon annan.

Även om tyglarna har lättats lite så hör väl sånna spekulationer alltjämt hemma i den andra tråden.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-02-13 kl. 20:06.
2016-02-13, 20:04
Medlem
Snowsmiles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MAJSY
Nej tvärtom. Han frågar sin bror vid ett tillfälle om hur DNA kan överföras.

Och det betyder att han är väl bevandrad i hur DNA sprids?

Han har inte en jävla aning om hur det sprids ( ja jag spekulerar, men inte utan att ha stöd (FUP) för det ), dessutom är han helt jävla dum i huvet, allt i detta hemska mord bevisar det bortom allt rimligt tvivel....
2016-02-13, 20:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGoBig
Skulle knappast kalla mig okunnig.
Nu handlar det inte om att bara nudda någon när man stuvar in denna i ett klädskåp. Vad vägde Lisa? Tror du verkligen att GM skulle orka göra detta själv, utan att lämna DNA spår från sig på hennes hud, på tejpen på snöret med mera? Och jag vet att CSI är till stor del fiction, men så verkar det öven vara nör det görs brottsutredningar i Sverige också. Exempelvis kan gemene man fråga sig, har det överhuvudtaget gjorts försök att efterlikna "hur" GM gick till väga nör han ensam skulle tejpat, satt dit snaran, dragit upp den tunga kroppen, släpat eller på något sätt baxat kroppen till skåpet och tryckt in den? Och det utan att lämna några DNA spår på tejepn eller repet som hittades? Hur gjordes dessa tester då? Har man inte provat detta "praktiskt" på plats med docka så är det under all kritik!

Ja det tror jag att man kan göra utan problem. LH var en ganska liten och nätt ung kvinna och NB är en vuxen man med ett fysiskt arbete.
Personligen hanterar jag den typen av vikt vi pratar om här utan några som helst problem.

Hur man gör det utan att avsätta DNA. Man bär heltäckande kläder och handskar. Uppenbarligen har han inte heller helt lyckats med att inte avsätta DNA eftersom det finns spår efter honom.
Det var säkert så att hans ärmar åkt upp några gånger och han då avsatt DNA.

Citat:
Att placera någons DNA någonstans är en barnlek och det utan att behöva lämna något av sitt eget. Men förklara hur man baxar in en kropp i ett litet skåp UTAN att lämna DNA på den och det utan skyddskläder och unde den "panikartade" tid som GM verkade ha på sig. Allt skedde under väldigt kort tid så han enligt utredningen skulle kunna skaffa sig ett alibi. Om han nu skulle skaffa sig alibi så kan gemene man säkerligen undra HUR han helt pålötsligt "ändrade taktik" och tänkte som så - " Jag ska nog inte lämna några DNA spår på tejpen och inte heller på snöret..."
Sättet som en panikslagen GM gör detta på håller inte men sanningen är att Hovrätten skiter i det för det är lättare att se att fallet måste avslutas snabbt, inte vill dem väl tillsätta en ytterligare utredning som kostar både samhället och de anhörigas väntan och kapital... Hellre fria än fälla på ofullständig och opartisk bevisning är inte det svenska rättssystemets praxis. Mycket av detta har att göra med vilken advokat GM har. Hade han haft Bodström eller Silbersky så hade han idag gått fri. Titta bara på fall som skotten i Hageby där tung bevisning fanns men en salig röra i fallet, många människor och slektfejd som startade i någon kyrka. Skotten föll, man använde påkar och annat. Men hur blev utfallet? Friande domar! Visst är svenskt rättsväsende fantastiskt!

Att plantera färska blodbesudlingar med grad +4 är verkligen inte en barnlek. Jag har inte hört talas om ett enda fall med dokumenterad DNA plantering. Om det vore en barnlek som du säger så skulle det vara vanligt.

Det hade inte spelat någon som helst roll vem NB haft som advokat. Bevisen är helt enkelt för starka.
Sen blev inte alla friade för skotten i Hageby. Den ena fick 12år den andre blev friad.
2016-02-13, 20:05
Medlem
Citat:
Så här skriver Hovrätten "Försvararen har understrukit att det saknas spår av Lisa Holm i Nerijus Bilevicius bil samt spår från honom på det snöre och den tejp som var anbringade på Lisa Holm. Hovrätten menar också att detta är värt att notera. Det kan dock finnas en mängd olika förklaringar till frånvaron av sådana spår och hovrätten anser sig inte kunna dra några egentliga slutsatser av denna. Mängden DNA-spår från Nerijus Bilevicius, de ställen på Lisa Holms kläder där de har avsatts och typen av DNA-spår är faktorer som be- traktade tillsammans och i ljuset av varandra utgör ett mycket starkt stöd för åklaga- rens påstående att det är Nerijus Bilevicius som är gärningsmannen."

Det jag inte blir klok på och det är just detta att det saknas DNA på snöret och den tejp som fanns anbringad på Lisa. OM nu GM hade lämnat så många spår av DNA på annat håll men att det helt saknades DNA från honom gällande dessa ytor så undrar jag hur fasen det gått till. GM skulle ju självt stuvat in offret i klädskåpet, tejpad henne med mera, varför saknas DNA på dessa stället i så fall.
Här ligger absolut mer lösa trådar än vad Hovrätten vill erkänna. I detta fall borde Hovrätten döma till GM fördel. Kan GW.P förklara detta på ett bra sätt? Hur kan det saknas DNA på dessa ställen OM det finns en UPPSJÖ av DNA på alla andra ställen??
Om Hovrätten inte ens kan ta i beaktande och ta sig i kragen för att dra några slutsatser i sin dom vetefan om man kan lita på att rättsamhället verkligen fungerar som det ska. Allt som kommit fram är utifrån detta endast en kedja av händelser och de tog anrupt slut i och med att DNA saknas på tejpen, i bilen och på snöret. Snacka om att döma en "möjligt skyldig" människa på svaga grunder...
GM kanske tänkte så här..."eh, jag ska nog fan akta mig för att lämna spår av Lisa i bilen, på snöret och på tejpen...då går jag fri". Jag kräver en förklaring av Hovrätten och jag anser att Hovrätten ör skyldig hela rättssamhället detta, i alla fall en bra motivering. Trodde nämligen att CSI var verklighet idag, där man testar och testar alla möjliga kombinationer för att ingen ska åka in som "möjligt skyldig". Det Svenska rättssamhället HAR fallerat!

DNA på eller inte. Kan förklaras med att NB kom ut ur ladan mot LH, att han då skulle ha hanskar på sig hade varit märkligt och skulle möjligen offret märka. Han får in LH i ladan och golvad henne, därav smuts på jackans rygg, han river i hennes kläder med bara händer och LH försöker förhindra detta, han skadar sig lätt på någon hand och blöder lite. LH s försök att freda sig avsätter spår på hennes kläder från sig själv och NB. I detta får NB på sig medhavda hanskar ( planering är för mig konstaterad) NB trär på repet på halsen drar till och får av hjälmen som hitils gort att LHS rop inte har hörts, han hänger upp och tejpar. Han använder sedan hanskara vid varje tillfälle han hanterar kroppen förutom en miss och det var ovanpå röret.
2016-02-13, 20:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fnero52
DNA på eller inte. Kan förklaras med att NB kom ut ur ladan mot LH, att han då skulle ha hanskar på sig hade varit märkligt och skulle möjligen offret märka. Han får in LH i ladan och golvad henne, därav smuts på jackans rygg, han river i hennes kläder med bara händer och LH försöker förhindra detta, han skadar sig lätt på någon hand och blöder lite. LH s försök att freda sig avsätter spår på hennes kläder från sig själv och NB. I detta får NB på sig medhavda hanskar ( planering är för mig konstaterad) NB trär på repet på halsen drar till och får av hjälmen som hitils gort att LHS rop inte har hörts, han hänger upp och tejpar. Han använder sedan hanskara vid varje tillfälle han hanterar kroppen förutom en miss och det var ovanpå röret.
Inget blod på tejpen? Han skändade den döda Lisa, alltså inget sadistiskt. Hur han lyckas trä repet på halsen på Lisa med fria händer är väl ingen idé jag frågar om.
2016-02-13, 20:10
Medlem
Citat:
Alla? Det är de dammiga byxorna som nämnts. Försvarets vittne hävdade dock att det ändå kunde ha hår och DNA från Lisa på sig. Det hade ju dock gått en vecka innan NB greps så visst kan man hävda att det fm var ganska lönlöst då.

Poängen med att ta upp det i HR var ju som sagt fm för att peka på att utredningen bedrivits ganska ensidigt.

Väldigt konstigt sätt att peka på ensidighet genom att belysa att de inte sökt efter mer bevis mot NB.
Som redan konstaterats så är chansen att hitta spår efter att kläderna tvättats så låga att avsaknaden inte hade talat för NB medan om spår påträffats så hade det varit den sista spiken i kistan.
2016-02-13, 20:12
Medlem
Citat:
Poängen var att peka på att utredningen inte följt objektivitetsprincipen och det är självklart bara nys det om att frånvaron av bevis inte är bevis. Det är klart om NBs kläder (tröja, byxor, kallingar, etc) som han hade på sig den 7/6 skulle sakna alla formaer av DNA från Lisa så skulle det vara ett indicium. Något som kan användas i en indiciekedja som kan tala för eller mot honom i ett större perspektiv. Precis som frånvaro av hägningsporr i NBs dator/mobil talar mot hypotesen om sexualsadism.
Jag förstår att du anser det, men du lär vara rätt ensam om det. Ingen jurist skulle hålla med dig och ingen logiskt tänkande aktör inom någon vetenskap ö h t. Vi har väl kommit till ett klargörande avslut av den diskussionen och får enas om att vara oeniga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in