2016-02-15, 22:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Hur många händer har karl'n? Två till tejpen, en till snöret och en till att hålla fast.

Halvstrypt, han kan ha suttit på henne när han tejpade.
Hade det varit lättare att linda tejpen x-antal varv mellan Lisa och väggen när
hon hänger?

Jag hade gärna sett en rekonstruktion på ÅKs teori.
2016-02-15, 22:23
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Halvstrypt, han kan ha suttit på henne när han tejpade.
Hade det varit lättare att linda tejpen x-antal varv mellan Lisa och väggen när
hon hänger?

Jag hade gärna sett en rekonstruktion på ÅKs teori.
Om hon låg ner krävdes fortfarande tre händer för att hålla i snöret och tejpa. Krångla inte till det i onödan.

Ja, jag hade också gärna sett en rekonstruktion av hur hängningen av en vilt sprattlande, slående,sparkande, bitande, skrikande 17-åring gick till.
2016-02-15, 22:27
Medlem
A1HORNYLADs avatar
NB sjönk i min aktning när han valde arslet Assanges advokat.
"Vi är båda lika chanslösa", månne han tänkte så?
Nå, kanske ska vi vänta oss något av Hurtig, stjärnadvokat och allt. Vad vet jag?
2016-02-15, 22:29
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Helt ointressant. Intressant däremot är hur många gånger parkeringsböter avhandlats i Högsta Domstolen. Det kan t o m förklara Hurtigs antal PT kanske.

Inte alltid åklagare får PT heller. Inte ens riksåklagare väl?
Eftersom 97% får avslag så har säkert en och annan åklagare gått bet.
2016-02-15, 22:42
Medlem
Citat:
Om hon låg ner krävdes fortfarande tre händer för att hålla i snöret och tejpa. Krångla inte till det i onödan.

Ja, jag hade också gärna sett en rekonstruktion av hur hängningen av en vilt sprattlande, slående,sparkande, bitande, skrikande 17-åring gick till.

Fanskapet kan ha halvstrypt henne, sedan tejpat henne, han kan
ha gjort det i etapper tom. Sträckt och släppt på av snaran.
Det vet vi inte, men nog skulle två händer räcka.

Säkrast å betona att det är en teori.
2016-02-15, 22:45
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Fanskapet kan ha halvstrypt henne, sedan tejpat henne, han kan
ha gjort det i etapper tom. Sträckt och släppt på av snaran.
Det vet vi inte, men nog skulle två händer räcka.

Säkrast å betona att det är en teori.
Och stackars Ockham tog ett varv till.

Medge att det hade varit mycket enklare att tejpa medan Lisa hängde.
2016-02-15, 22:55
Medlem
Citat:
Och stackars Ockham tog ett varv till.

Medge att det hade varit mycket enklare att tejpa medan Lisa hängde.

Inträngd i en trång hörna, hur många gånger måste han föra tejprullen
mellan Lisa och väggen? Räkna på det du.

Så, nej jag håller inte med.
2016-02-15, 22:56
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Då var NB hemma från Källby. Han hade tillåtelse att köra den samt nyckeln till spritfabriken där den skulle parkeras för nattförvaring. Där stod den också på måndag morgon.

Du menar att det är NB som haft den och kört tillbaka den?

Hur kommer det sig att utredningen och ÅK inte nämner den ett enda knyst i sin hypotes om hur mordet gått till? Hade den passat in i ÅK scenario hade den väl nämnts? Nu gör den inte det och lämnas helt sonika utan förklaring.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-02-15 kl. 23:01.
2016-02-15, 22:59
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Inträngd i en trång hörna, hur många gånger måste han föra tejprullen
mellan Lisa och väggen? Räkna på det du.

Så, nej jag håller inte med.
Lika många gånger som han måste göra det med Lisa liggande på golvet. Jag räknade ut det alldeles själv med min abakus.
2016-02-15, 23:06
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold

Om vår diskussion ska leda någon vart får du läsa mina inlägg ordentligt och inte tillskriva mig uppfattningar som jag aldrig har uttryckt.

Ruggedo har skrivit en bra replik till ditt inlägg ovan och jag har inte så mycket att tillägga.

Den här biten kan jag svara på dock.

Citat:
Om du postulerar en okänd mördare som lyckats segla helt under radarn så är det ju väldigt märkligt allting.
Varför är det så märkligt att en mördare lyckas passera under polisens radar? Hur många ouppklarade mord finns det inte där man inte ens lyckats gripa en misstänkt?

Citat:
Omständigheterna tyder INTE på att Lisa var något planerat och i långt i förväg utvalt offer - kan vi vara överens om det åtminstone?
Ja, och det har jag även sagt tidigare. Däremot skulle gärningsmannen kunna ha spanat in tjejerna på kaféet ett tag och kartlagt hur de brukar skiljas åt när de slutar och väntat på ett tillfälle när någon av dem skulle bli kvar ensam. Så brottet kan ha varit planerat även om det var en slump att just LH blev offret.

Citat:
Alla kända sexualförbrytare och andra märkliga individer i närområdet har kollats upp - ingen av dem har befunnits vara intressant för utredningen.
Och hur vet du att polisens bedömning var korrekt i alla dessa fall? Har du granskat slasken eller vad grundar du din uppfattning på? I och med att man tidigt grep NB och utgick från att han var skyldig finns ju risk att man alltför lättvindigt avfört andra från utredningen. IR kritiserade ju polisen för att inte ha utrett vissa intressanta personer närmare.

Citat:
Din postulerade mördare måste därför endera vara en sexualförbrytare som råkar vara på genomresa i området (I varje fall bor han så långt bort att han inte fastnar i polisens notvarp), får syn på Lisa, överfaller henne, dödar henne och sen fraktar kroppen (varför?) till en övergiven byssja på en lantgård några kilometer bort. Innan han försvinner spårlöst.
Det är faktiskt ingen omöjlig tanke. Om han planerat sitt brott en tid kan han ha bekantat sig med omgivningarna och hittat byssjan och funnit den passande som dumpningsplats. En rationell mördare ser så klart fördelen med att slå till på ett ställe där ingen vet vem han är och som han kan försvinna från efteråt.

Citat:
Eller så måste han vara en man i närområdet som ingen misstänker, eftersom han är en skötsam person med ordnat liv.
Ja, det skulle han kunna vara. Jag har aldrig sagt att jag uteslutit NB som gärningsman pga att han var en skötsam arbetare. Det är din halmgubbe. Det behöver dock inte vara någon som bor i det absoluta närområdet, det räcker att han känner till trakten.

Sen finns det förstås gråzoner mellan ”normala” personer med ordnat liv och uppenbara skummisar av den typen polisen brukar ha koll på. Det behöver inte vara någon som enkelt kan placeras i den ena eller andra kategorin.
2016-02-15, 23:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Ja jag har förstått att du vill diskutera IRs insats som ombud med mig men jag har inte så mycket att säga.

Jag faller mer åt att försvara än att anklaga.

Känner inte IR men har fått uppfattningen att hon är en ganska empatisk person.

Eftersom jag inte vet, vad hon vet, blir kritik av henne svår. Inte heller tycker jag att detta är ett lätt fall att ktitisera utifrån.

Jag har ingen övertro på advokater. Snarare har det genom domstols försorg blivit så att utan ombud går det inte att vinna ett mål. Det är en farlig väg att gå eftersom det gör att advokater kan bli slappa och mest intresserade av att ta betalt.

Mycket kritik har förts fram angående IR och hennes sätt att föra NBs talan men detta kommer uteslutande från män om du inte märkt det. Inte heller lämnar man någon redogörelse för hur det varit bättre att agera som ombud för NB. Män pekar på det tekniska.
Kvinnor ser till helheten. I en mordrättegång behövs båda.

Du får mer än gärna syna advokater för min del. En bra advokat tål det och lever nog inte i nån virrfarelse av att de är övermänniskor på något sätt. Men ren smutskastning ger inte mig nåt. Bli tydligare i din kritik så ska jag svara bättre.

Att ens gå in i diskussionen om kvinnosaken, när yrkesskicklighet diskuteras beträffande en medelålders tantalora, förvisso advokat och före detta åklagare, är löjligt. Hennes arvode skiljer sig inte från männens.

Det finns alltid mer eller mindre jämlika människor, eller kvinnor i ett samhälle, som har ett orättvist liv i jämförelse med män. Men den genderproblematiken drabbar inte kvinnor som Inger Rönnbäck. Det blir bara löjligt att tro att en man hade undvikit den kritik, jag och andra har framfört om hennes utfall och idiotiska processföring.

Jag generaliserar inte om advokater, påtalar endast den meningslösa procressföring som nu pågår för en lustmördares räkning. Jag är full av beundran för åklagaren som orkat hålla sig lugn, det samma gäller advokaten Brandtler som var lysande när han påtalade Neros otur i plädering. Ingen av oss som hörde dessa ord glömmer den geniala logiken i hur stark bevisningen är för att Nero är rätt gärningsman..

Inger Rönnbäck skulle ha avsagt sig uppdraget om hon inte kan se att de bevis som framlagts är graverande och inte kan annat än leda till en fällande dom. Det har vart många fall som jag följer och ingen annan advokat har kränkt brottsoffret och insinuerat till direkta osanna vidrigheter och ärekränkningar. En massa skitsnack till media och utfall ska inte förväxlas med juridiskt arbete.

Det är en balansgång. En advokat ska ha koll på bevis, och när det är fall där man ser att bevisen inte är som åklagaren påstår får man komma med egen utredning. En sak som skedde föredömligt i kokainfallet, barnläkarfallet, Qvickfallet, och några andra fall.

Det har varit många vidriga mord de senaste åren, men i inget fall har en advokat tagit sig friheten att kränka de anhöriga så som i detta fall. Och kallar det försvar. Klienten är grundlurad och blir dumpad på en kollega med hopp om att HD kommer ge en ny chans. Trots att det är över. Kört.

Det vi sett är en cynisk hantering från början till slut, och nu tror denna advokat att vi andra har fördomar mot kvinnliga advokater när vi noterar oskicklighet. De flesta människor tänker inte på kön när det är folk på jobbet i 50-60 årsåldern. Att advokaten Rönnbäck ens kommer på tanken att någon ser på henne som kvinna när hon håller på och tramsar i rätten, i en mordrättegång blir löjligt. Det visar bara hur galet hon tänker. Om det är någon som har negativa synpunkter på kvinnor så är det bara klienten, lustmördaren Nero.
2016-02-15, 23:16
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Jag har inte hört att kriminalteknikerna skulle ha planterat något. Var finns den teorin? Att tänka sig att en kontrollerande fader vill kontrollera utredningen mha alla kontakter denne har för att sätta dit den som han är övertygad är skyldig är tex inte svårt att tänka sig. Det är heller inte svårt att tänka sig att många som yttrar sig i denna tråd gladeligen hade kommit honom till undsättning för att utföra vad helst han begärde.

Det där är en bra poäng. En del på den här tråden uppvisar just den typ av mentalitet som man tänker sig hos en planterare. De skulle utan tvekan se det som en god gärning att förstärka bevisläget mot ”baltäcklet” om det behövdes för att försäkra sig om att han får det straff han förtjänar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in