2016-02-16, 13:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Va vad sa du nu??? X-pert säger ju att de påträffat såna handskar DoIt i NB:s bil. Frågan väl om det är samma som han använt vid mordet och om han nu använt handskar alls?

Att NB inte bara kan erkänna, för det tro fasen att han träffat LH med allt DNA, är ju inte klokt sitta där och dribbla med rättsväsendet, vittnen, LH:s familj osv. Advokater som ska ställa upp gång på gång, precis som han inte kostat pengar som han gjort redan, ah, man blir så för det verkar nästan som om NB är offret. (han har blivit bra behandlad osv osv osv). Är han offret så kan han ju få smaka på eget ris och vad han gjorde mot tösen!
Och så den där hustrun på det, fy för den lede försvara en sån. Lika äck den.
Och brodern AB som kunde fria NB enligt honom själv då, VART HÅLLER HAN HUS OCH VARFÖR GÖR HAN INTE DET DÅ? Han är skyldig och skyller på NB säger vissa här, VA? Hur skulle han plantera bevis mot sin bror och varför när han är livrädd för NB??? MYCKET MOTSÄGELSEFULLT! Nej man kan bli på det här.

Och brodern som åklagaren så elegant "bjöd in" till hovrättsförhandlingarna genom att säga till IR att det var förtal att misstänkliggöra honom. Nu kom han aldrig för ingendera sidan kallade honom. Men åklagaren öppnade upp för möjligheten att han kommer om han kallas med sitt utbrott om förtal. Det var en lite elegant resa från "misstänkt för skyddande av brottsling" till "oförvitlig som åklagaren tycker bör slippa förtal" på bara några månader.
Jag är en glad amatör vad gäller lagar. Men ni mer lagkloka, vad läser ni in i detta utbrott om förtal?
Senast redigerad av X-pert 2016-02-16 kl. 13:21.
2016-02-16, 13:19
Medlem
develis avatar
AJ i HovR har intressant ordval om NBs stressiga beteende.
Han ser det som helt normalt att NB är irriterad på eftersöket ("naturligtvis så var han irriterad") för han vill så gärna jobba klart innan resan till Litauen. Jo, jo.. jättetroligt...

Det är verkligen inte normalt att vara irriterad på ett sökpådrag efter en försvunnen 17-åring, anse att de förhindrar för man vill så gärna jobba och tjatar på arbetsgivaren. Hur blåst kan man vara?

" Naturligtvis så var han lite grann irriterad över allt folk som var där och sprang och så vidare och vi kom ju inte in i lokalen eftersom det hade hänt det här så var det ju band runtom kring och Nerijus frågade mig hela tiden när får vi lov att komma in och när kan vi börja göra färdigt arbetet. Han visste ju att vi var tvunga att ha torken färdig till spannmålen skulle skördas och torkas så han hade press på sig, från mig också att göra saker och ting färdigt.

"... Han kände sig stressad över att vi inte fick göra färdigt jobbet. "
Senast redigerad av develi 2016-02-16 kl. 13:26.
2016-02-16, 13:19
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Att ens gå in i diskussionen om kvinnosaken, när yrkesskicklighet diskuteras beträffande en medelålders tantalora, förvisso advokat och före detta åklagare, är löjligt. Hennes arvode skiljer sig inte från männens.

Det finns alltid mer eller mindre jämlika människor, eller kvinnor i ett samhälle, som har ett orättvist liv i jämförelse med män. Men den genderproblematiken drabbar inte kvinnor som Inger Rönnbäck. Det blir bara löjligt att tro att en man hade undvikit den kritik, jag och andra har framfört om hennes utfall och idiotiska processföring.

Jag generaliserar inte om advokater, påtalar endast den meningslösa procressföring som nu pågår för en lustmördares räkning. Jag är full av beundran för åklagaren som orkat hålla sig lugn, det samma gäller advokaten Brandtler som var lysande när han påtalade Neros otur i plädering. Ingen av oss som hörde dessa ord glömmer den geniala logiken i hur stark bevisningen är för att Nero är rätt gärningsman..

Inger Rönnbäck skulle ha avsagt sig uppdraget om hon inte kan se att de bevis som framlagts är graverande och inte kan annat än leda till en fällande dom. Det har vart många fall som jag följer och ingen annan advokat har kränkt brottsoffret och insinuerat till direkta osanna vidrigheter och ärekränkningar. En massa skitsnack till media och utfall ska inte förväxlas med juridiskt arbete.

Det är en balansgång. En advokat ska ha koll på bevis, och när det är fall där man ser att bevisen inte är som åklagaren påstår får man komma med egen utredning. En sak som skedde föredömligt i kokainfallet, barnläkarfallet, Qvickfallet, och några andra fall.

Det har varit många vidriga mord de senaste åren, men i inget fall har en advokat tagit sig friheten att kränka de anhöriga så som i detta fall. Och kallar det försvar. Klienten är grundlurad och blir dumpad på en kollega med hopp om att HD kommer ge en ny chans. Trots att det är över. Kört.

Det vi sett är en cynisk hantering från början till slut, och nu tror denna advokat att vi andra har fördomar mot kvinnliga advokater när vi noterar oskicklighet. De flesta människor tänker inte på kön när det är folk på jobbet i 50-60 årsåldern. Att advokaten Rönnbäck ens kommer på tanken att någon ser på henne som kvinna när hon håller på och tramsar i rätten, i en mordrättegång blir löjligt. Det visar bara hur galet hon tänker. Om det är någon som har negativa synpunkter på kvinnor så är det bara klienten, lustmördaren Nero.

Tycker inte man ska bedöma advokater efter vilka mål de är ombud för. En bra advokat ska väl kunna ta tig an vilket mål som och måste ha rätt fria tyglar när hen gör det. Anhöriga kommer alltid ikläm men inga advokater är väl ute efter det.
2016-02-16, 13:27
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av coolpool75
Vad är din teori om blodiga repstumpar? Snaran satt ju kvar om halsen när hon hittades. Var kommer blodet ifrån?

Det påträffades väl stumpar i slakthuset med LH:s blod på och även NB:s vid diskhon i intilliggande rum.

Nån annan får hjälpa mig här....... som har bättre koll för det är det jag funderat kring också, vad gjorde dom där när LH hängdes i ett annat rum med röret. Skär han ner henne efter att hon mördats finns det väl ingen anledning att springa runt med dom och vifta till höger och vänster. Då måste de ju suttit kvar på röret och han tagit bort dom i efterhand. Han kan ha lagt ut byggnadsplast i slaktrummet där djuren hängdes upp för vidare transport genom den dörren av henne. Behöver inte vara den stora porten på baksidan nödvändigtvis.
2016-02-16, 13:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Jag tänker samma sak. För det handlar om några tillfällen där gärningsmannen inte har koll.

Det jag menar är viktigt, är att när bevis diskuteras så handlar det om de bevis man har, och inte de bevis man saknar. För det som räknas är ju det man har.

Man kan ju inte snöa in sig på att bevisa att de bevis man har, är verkligen bevis och bevisa att det är bevis man har, i ett evigt cirkelresonemang.

Logiken är att om man kan binda en gärningsman till brottet med bevis, så är gärningsmannen fast. Med följd att utredningen är klar för åtal.

Men nu försvarar du dina egna brister på att sätta dig in i mördaren situation.

Du tycks tro att gärningsman mördade naken med öppna sår överallt. Mest troligt hade han väl kläder som täckte hela kroppen. Hur blöder han då?
2016-02-16, 13:32
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Det påträffades väl stumpar i slakthuset med LH:s blod på och även NB:s vid diskhon i intilliggande rum.

Nån annan får hjälpa mig här....... som har bättre koll för det är det jag funderat kring också, vad gjorde dom där när LH hängdes i ett annat rum med röret. Skär han ner henne efter att hon mördats finns det väl ingen anledning att springa runt med dom och vifta till höger och vänster. Då måste de ju suttit kvar på röret och han tagit bort dom i efterhand. Han kan ha lagt ut byggnadsplast i slaktrummet där djuren hängdes upp för vidare transport genom den dörren av henne. Behöver inte vara den stora porten på baksidan nödvändigtvis.

Du svarar inte riktigt på frågan.
Varifrån kommer blodet på Lisa? Har det används två snaror?
2016-02-16, 13:32
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han ser det som helt normalt att NB är irriterad på eftersöket ("naturligtvis så var han irriterad") för han vill så gärna jobba klart innan resan till Litauen. Jo, jo.. jättetroligt...

Det är verkligen inte normalt att vara irriterad på ett sökpådrag efter en försvunnen 17-åring, anse att de förhindrar för man vill så gärna jobba och tjatar på arbetsgivaren. Hur blåst kan man vara?

" Naturligtvis så var han lite grann irriterad över allt folk som var där och sprang och så vidare och vi kom ju inte in i lokalen eftersom det hade hänt det här så var det ju band runtom kring och Nerijus frågade mig hela tiden när får vi lov att komma in och när kan vi börja göra färdigt arbetet. Han visste ju att vi var tvunga att ha torken färdig till spannmålen skulle skördas och torkas så han hade press på sig, från mig också att göra saker och ting färdigt.

Jamen du får inte bortse ifrån Nerijus positiva bidrag till sökinsatsen. Missing People var ju på väg att slösa bort jag vet inte hur många mantimmar runt Martorp. Hur skulle det se ut. Tid var ju då den viktigaste resursen förstod Nerijus.
2016-02-16, 13:33
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi

Säger då bara det , klart som korvspad att han visste hela tiden och var irriterad för han hann inte alt. gräva ner LH som han tänkt sig. Hade de aldrig funnit henne i skåpet kanske hon varit lika försvunnen som Helena i Mariestad. Man vet ju inte hur han tänkt, bränna henne först och sen gräva ner resterna.
2016-02-16, 13:37
Medlem
CatTheHunters avatar
Förbryllande, någon:

VARFÖR var inte byggnadsplasten kvar när LH hittades i skåpet runt LH om han nu fraktat henne i en sån till byssjan? Borde det inte hindrat lukt, kroppsvätskor osv. om den varit kvar? Nästa dumma fråga, var tog den vägen efter att han packat upp LH:s kropp?

Och snart dags för middag på det här....... tur att man är van vid såna dylika arbetsuppgifter.
2016-02-16, 13:41
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Tycker inte man ska bedöma advokater efter vilka mål de är ombud för. En bra advokat ska väl kunna ta tig an vilket mål som och måste ha rätt fria tyglar när hen gör det. Anhöriga kommer alltid ikläm men inga advokater är väl ute efter det.

Men, men, men nu kommer ju Hurtig, nästa advokat som inte ser graverande bevis.
2016-02-16, 13:43
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Men nu försvarar du dina egna brister på att sätta dig in i mördaren situation.

Du tycks tro att gärningsman mördade naken med öppna sår överallt. Mest troligt hade han väl kläder som täckte hela kroppen. Hur blöder han då?

T-shirt, öppet för armar och händer. Kanske.......
2016-02-16, 13:47
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Du svarar inte riktigt på frågan.
Varifrån kommer blodet på Lisa? Har det används två snaror?

Blodet måste komma från LH:s händer när hon blir nedblodad av att försöka få bort snaran, ren reflex att försöka få bort det som stryper åt. Tror det räcker med en gång runt halsen sk timmerstek som en annan debattör skrev om förut.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in