Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
2016-02-17, 16:28
Medlem
Modesty Blaise och Willie Garvin beskte en gng Stockholms skrgrd och mtte en hrd muskelknutte vid namn Magnus, som ville terupprtta en slags vikingaklan och ta makten ver vrlden - eller var det bara Sverige? Han hade ockuperat en av arna och gjort den till sitt baslger. Det lter vrickat, men jo, det r en story jag har lst i dagstidningsstrip-formatet, den r utan tvivel kta.

I det hr ventyret hade arna djupa grottor och tunnlar, vilket starkt talar fr att det inte handlade om ngot licenstecknat svenskt (om nu Modesty ngonsin har tecknats p licens i Sverige? till skillnad frn Fantomen som ju haft en hgklassig sv. produktion under mnga r).
Citera
2016-02-17, 16:30
Medlem
najass avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HepCat-X
Modesty Blaise och Willie Garvin beskte en gng Stockholms skrgrd och mtte en hrd muskelknutte vid namn Magnus, som ville terupprtta en slags vikingaklan och ta makten ver vrlden - eller var det bara Sverige? Han hade ockuperat en av arna och gjort den till sitt baslger. Det lter vrickat, men jo, det r en story jag har lst i dagstidningsstrip-formatet, den r utan tvivel kta.

I det hr ventyret hade arna djupa grottor och tunnlar, vilket starkt talar fr att det inte handlade om ngot licenstecknat svenskt (om nu Modesty ngonsin har tecknats p licens i Sverige? till skillnad frn Fantomen som ju haft en hgklassig sv. produktion under mnga r).

Dom har ocks varit i Lappland i ntt avsnitt och jagat i fatt nn frvirrad matematiker som hade bosatt sig dr upp (eller vad det nu var).
Citera
2016-02-17, 17:24
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:

ven enligt det engelska originalet s utspelar sig Blaise-ventyret The Vikings delvis i Sverige. Se hr, samt kolla rutan lngst ned till hger som bl.a. sger att "FOUR HUNDRED MILES AWAY, ON LAKE MLAR, IN SOUTHERN SWEDEN".
Citera
2016-02-17, 19:01
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av schizophrenia
ven enligt det engelska originalet s utspelar sig Blaise-ventyret The Vikings delvis i Sverige. Se hr, samt kolla rutan lngst ned till hger som bl.a. sger att "FOUR HUNDRED MILES AWAY, ON LAKE MLAR, IN SOUTHERN SWEDEN".

Just det, den r det! D var det Mlaren i st f skrgrden - men frekomsten av naturliga tunnlar och grottor, verhuvudtaget starkt kuperad och bergig terrng, p Mlararna i det ventyret var en "artistic license" frn de engelska serieskaparna.
Citera
2016-02-17, 20:18
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av najas
Dom har ocks varit i Lappland i ntt avsnitt och jagat i fatt nn frvirrad matematiker som hade bosatt sig dr upp (eller vad det nu var).
Den dr Blaise-episoden heter Cry Wolf (Uppdrag i Lappland p svenska), och Blaise och Garvin flyger till Hammerfest. Sen fr man veta att de r "thirty miles east of Kautokeino". Hammerfest och Kautokeino ligger i Norge, s nr Blaise och Garvin snackar om Lappland s r det Norge de menar.

Dremot r en Axel Jansson, of Swedish Intelligence, med i ventyret, och alldeles p slutet fr man veta att Blaise och Garvin spenderade tv veckor i Stockholm. Man fr dock aldrig se Blaise och Garvin medan de r i Sverige.
Citera
2016-02-17, 20:24
Medlem
najass avatar
Citat:
Den dr Blaise-episoden heter Cry Wolf (Uppdrag i Lappland p svenska), och Blaise och Garvin flyger till Hammerfest. Sen fr man veta att de r "thirty miles east of Kautokeino". Hammerfest och Kautokeino ligger i Norge, s nr Blaise och Garvin snackar om Lappland s r det Norge de menar.

Dremot r en Axel Jansson, of Swedish Intelligence, med i ventyret, och alldeles p slutet fr man veta att Blaise och Garvin spenderade tv veckor i Stockholm. Man fr dock aldrig se Blaise och Garvin medan de r i Sverige.

Aha, s var det kanske. Minnet r lite luddigt, det mste vara minst 30 r sedan jag lste dom. D begrep jag nog inte bttre n att tro att de var i Sverige.

Kul med nn som har koll p fakta, tack fr det.
Citera
2016-02-18, 20:13
Joakim von Ankas turkrona, verstts ju till just krona. Jag lste s sent som igr en serie dr Magica de Hex reser tillbaka i tiden fr att lura av von Anka turkronan i hans barndom. Det utspelar sig i Skottland, med pund, shilling o pence. Men von Anka fr en krona, o knner sig lurad fr att han ftt ett utlndskt mynt.

Men jag har fr mig att det i originalet str en "dime", d.v.s. ett 10-centsmynt frn USA. Men det r ju bara versttningen.

De har i.a.f. varit i Finland i Don Rosa-serien; Jakten p Kalevala.
Citera
2016-02-18, 22:37
Avstngd
rdgs avatar
En bland svenska lsare inte vidare knd seriehjlte, den kanadensiske piloten Dan Cooper, tecknad av belgiern Albert Weinberg (1922-2011), beskte Sverige tminstone tv gnger. Jag berrde det frsta av besken fr drygt fyra r sedan, i ett inlgg som jag efter Weinbergs dd skrev p Serieforum.

http://www.serieforum.se/phpbb3/view...t=5721#p128650

Jag gjorde dock ett misstag i inlgget. Den aktuella, Sverigerelaterade Cooper-episoden, publicerad i Teknikens Vrld i brjan av 1960-talet, r inte Duel dans le ciel, ven om Drakenplanen p albumomslaget tyder p att ven den historien kan ha svensk anknytning. Det rr sig om Cap sur Mars, som hade publicerats i seriemagasinet Tintin 1958 och getts ut i albumform 1960.

Sjlva historien (nu mste jag leta i minnet, eftersom den aktuella Teknikens Vrld-rgngen befinner sig lngt hrifrn) gr ut p att Sverige bjuder in gster frn hela vrlden till ngot som heter "Rymdret" med uppskjutning av en myckenhet raketer. (Lgg mrke till att detta tecknades ret efter att Sputnik snts upp, och tre r fre Jurij Gagarins rymdfrd). Dan Cooper (i Teknikens Vrld allts kallad Dan Seger) och en svrm av hans flygkamrater reser ver Atlanten till Sverige, i sina jaktplan av typen Avro CF-100. Vid ankomsten till svenskt luftrum mottas kanadickarna av en division J 29.

Seger-Coopers egen insats i rymdrsfirandet blir gra en raketfrd, som slutar med att han dimper i backen och tas om hand av ngra samer. Frutom de lckra svenska flygplanen - ocks A 32 Lansen- och J 35 Draken-plan syns i bild - samt samerna, s innehller ventyret inga markant svenska inslag eller scenerier. Hela Sverigebesket r bara bakgrund till Coopers knslofyllda mte med en gammal vapenbror frn kriget, som dras med psykiska problem och alldeles tappat frmgan att flyga. Genom Seger-Coopers frsorg blir han botad.

Tyvrr r det nstan omjligt att ptrffa ngra bilder frn Cap sur Mars p ntet. Dessa r de enda jag hittat - det r tv rutor frn flygresan ver Atlanten, under vilken kanadensarna besker bde Island och Frankrike,

http://www.france-air-nato.net/STRUC...ique_5_Fr.html

N, den andra Dan Cooper-historien dr Sverige veterligen frekommer? Det torde rra sig om Pilotes fantmes frn 1990. Jag har inte lst ventyret och vet inget mer n vad som sgs i den hr presentationstexten.

http://ssbib.bm.avignon.fr/in/faces/...def_0000190414
Citat:
Le major Dan Cooper a t envoy en mission, en Sude, par le ministre canadien de la Dfense, afin de tester une toute nouvelle invention, mise au point par un ingnieur sudois...

Allts: Major Cooper skickas av kanadensiska frsvarsdepartementet p uppdrag till Sverige. Han ska testa en ny uppfinning, slufrd av en svensk ingenjr ...

Mer om Dan Cooper, och om hans eventuella kopplingar till en bermd flygkapning r 1971:

http://seriewikin.serieframjandet.se...php/Dan_Cooper
https://en.wikipedia.org/wiki/Dan_Cooper_%28comics%29 (Ls den franska versionen, om ni kan sprket - den r lngt fylligare.)
Senast redigerad av rdg 2016-02-18 kl. 22:56.
Citera
2016-02-24, 12:02
Avstngd
rdgs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ördög
Dan Cooper (i Teknikens Vrld allts kallad Dan Seger) och en svrm av hans flygkamrater reser ver Atlanten till Sverige, i sina jaktplan av typen Avro CF-100. Vid ankomsten till svenskt luftrum mottas kanadickarna av en division J 29.

Bild:
https://s-media-cache-ak0.pinimg.com...a3a61220a7.jpg
Citera
2016-03-05, 07:29
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:

Det hr ventyret, "Vikingaligan", fanns ven publicerat i sin helhet i en serieantologi som Carlsen Comics gav ut i mitten av sjuttiotalet. Minns att jag bestllde den av en jultidningsfrsljare, och numera finns albumet i skert frvar i sommarstugan.

Nu r det flera r sen jag lste den senast, men svitt jag kommer ihg utspelar sig sjlva handlingen inte i Sverige. Dremot befinner sig Modesty och Willie hr p semester i inledningen d de ker isjakt p Mlaren. De blir d kontaktade av en rik magnat som ber dem om hjlp att frita sin son, Olaf, som r med i den sektliknande Vikingaligan dr denne Magnus r ledare. Modesty och Willie stller upp enbart fr att de knner Olaf sen gammalt, d han ocks var medlem i Network. Sen reser de ivg och konfronterar Magnus och resten av ligan ngon annanstans, men minns inte exakt var. Fr kolla upp det nr jag kommer till stugan i sommar.
Citera
2016-03-05, 17:21
Medlem
schizophrenias avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mohnomishe
Det hr ventyret, "Vikingaligan", fanns ven publicerat i sin helhet i en serieantologi som Carlsen Comics gav ut i mitten av sjuttiotalet. Minns att jag bestllde den av en jultidningsfrsljare, och numera finns albumet i skert frvar i sommarstugan.

Nu r det flera r sen jag lste den senast, men svitt jag kommer ihg utspelar sig sjlva handlingen inte i Sverige. Dremot befinner sig Modesty och Willie hr p semester i inledningen d de ker isjakt p Mlaren. De blir d kontaktade av en rik magnat som ber dem om hjlp att frita sin son, Olaf, som r med i den sektliknande Vikingaligan dr denne Magnus r ledare. Modesty och Willie stller upp enbart fr att de knner Olaf sen gammalt, d han ocks var medlem i Network. Sen reser de ivg och konfronterar Magnus och resten av ligan ngon annanstans, men minns inte exakt var. Fr kolla upp det nr jag kommer till stugan i sommar.
Eller ocks kollar du hr.
Citera
2016-03-07, 17:14
Medlem
mohnomishes avatar
Citat:
Eller ocks kollar du hr.

Coolt! Norge var det allts.
Citera

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera