2016-02-20, 10:46
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
Nej, det tror jag inte han kan beskrivas som. Det verkar mest ha blivit frågan om öl
med blygsamma 3,5 procent. Starksprit emellanåt på helgerna tillsammans med brorsan.

Om man ska rätta sig efter vad kära mamma hemma i byn tidigt lät informera om så skulle
NB närmast vara nykterist. Och den andra sonen också.
Men vad visste hon nu egentligen om Nerijus? Inte mycket verkar det som.

Jag har alltid tyckt att den där balt-statarn har sett lite retarderad ut. Brett mellan ögonen.. rakad skolpojks-frilla.. Näe det luktar sinnesrubbning.
2016-02-20, 10:48
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det går inte att tillrättavisa folk som henne eller dig!

Det ni koncentrerar er på är allt som inte rör själva rättegången, och med tanke på ditt tidigare inlägg om omedelbarenhetsprincipen, så borde du veta att det som händer utanför rättssalen inte betyder något.

De enda platser som betyder något är platser där man hittar spår och bevis. Där man letat eller inte letat har ingen betydelse, när man väl hittat mordplatsen och platsen där brottsoffret hittades.

Det är en brist i processen att tingsrätten inte avvisade nonsensvittnen, och såg till att Rönnbäck fick inkomma med bevistema. Men det är ingen brist som påverkar åklagarens starka bevisning. Snarare en anekdot om hur det kan gå till i en svensk domstol när någon inte håller sig i skinnet, och inspireras av det du framför.
Det är helt onödigt att gå till personangrepp.

Genom att tillrättavisa motparten vinner en part fördelar i en förhandling. Det är inte alls ovanligt att så sker, men inte denna gång. Antingen skedde inget sök i kaféet, eller så var åklagaren ovetande om det, eller så ljuger LS. Åklagaren känner givetvis till vad som hände i förundersökningen som han ledde.
2016-02-20, 10:51
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Konstigt att det inte står ett ord om det i FUP, och att åklagaren inte tillrättavisade advokaten. Mycket konstigt.

Mycket av det resultatlösa sökandets ändlösa datakurvor står väl inte alls att läsa om i FUP som är en mer renodlad beskrivning av händelsernas resultatbäring. Resterande har spolats till slasken efter att ha visat sig vara av ringa värde för handlingen. Eller?

Men jag tycker att dataforensiken kring Nerijus sökningar och översättningar via Google translate skulle ha ett visst värde. Samt en visst ekonomiskt genomgång, för de hade en viss lön och minimala utgifter, vart tog pengarna vägen. Brodern sparade pengar men det förefaller inte Nerijus ha gjort.
2016-02-20, 10:53
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Formsvacka
Ja precis. Parterna får redovisa valda delar av förundersökningen. Jag har inte sagt något om NÄR eller HUR MYCKET av FUP:en som en tingsrätt får ta del av. Jag skrev bara att det är självklart att en domstol läser en förundersökning. Där förhör gås igenom, bilder från obduktioner gås igenom.. osv osv osv..
Domstolen läser inte FUP och den får inte ta del av vad icke kallade vittnen har sagt. Därför fick inte parterna redogöra för vad IB hade sagt i polisförhör, innan hon gick med på att vittna i tingsrätten, och AB:s förhör fick aldrig redovisas. Det är små delar av FUP som redovisas, och kan inte alls jämföras med vad du skrev.
Citat:
Men det är väl SJÄLVKLART att tingsrätten o hovrätten läst förundersökningen? Är ni inte kloka?
2016-02-20, 10:55
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Domstolen läser inte FUP och den får inte ta del av vad icke kallade vittnen har sagt. Därför fick inte parterna redogöra för vad IB hade sagt i polisförhör, innan hon gick med på att vittna i tingsrätten, och AB:s förhör fick aldrig redovisas. Det är små delar av FUP som redovisas, och kan inte alls jämföras med vad du skrev.

Mja okejdå. Fel av mig.
2016-02-20, 10:55
Medlem
Citat:
Varför blev hon inte tillrättavisad när hon påstod att kaféet inte var genomsökt?

Jag tror inte att caféet genomsöktes:
1. Står inget om denna genomsökning i FUP
2. Inger R säger att det inte sökts
3. Åklagaren rättar inte Inger R
4. Otänkbart att Inger ljuger i rätten om något som så lätt kan kontrolleras.

Varför Lena säger som hon gör förstår jag inte. Har ingen aning.
Felciterad kanske ???
2016-02-20, 11:00
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av klurigkluring
Jag tjatar inte. Det var inte jag som har startat den här dumma diskussionen. Jag har bara har bemött alla mothugg efter att jag har svarat på ett inlägg där skribenten påstod att det var vanlig att hantverk "speciellt de som utförde tunga arbeten" inte kunde lämna användbara fingeravtryck. Vad jag påstår är att NB inte har släta fingertoppar.

Du har presenterat en "utredning" på att man kan slita bort mönster på fingertopparna till den grad att det går inte att lämna fingeravtryck. Intressant, liten "utredning" som inte tillför denna sak något nytt. Nu vet vi att arbete med betong, fix och annat frätande kan skada händerna och slita bort spår på fingertopparna. Det du missade i din utredning, att arbeten utan handskar lämnar ärr på fingertopparna som också blir ett avtryck.

Men:
Relevans saknas för det fall vi diskuterar, som det har varit rättegång om i två instanser, då Nero har fått lämna fingeravtryck, och man har hittat att det matchar två identiteter som tidigare lämnat fingeravtryck.

I det fall vi diskuterar, det verkliga fallet så har Nero kunnat lämna fingeravtryck, och passat sig noga, med försiktighetsåtgärder. Men den äckliga skvättaren hade otur att skvätta ner offret och annat av betydelse i bevishänseende, med DNA från kroppsvätskor.
2016-02-20, 11:02
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Du har presenterat en "utredning" på att man kan slita bort mönster på fingertopparna till den grad att det går inte att lämna fingeravtryck. Intressant, liten "utredning" som inte tillför denna sak något nytt. Nu vet vi att arbete med betong, fix och annat frätande kan skada händerna och slita bort spår på fingertopparna. Det du missade i din utredning, att arbeten utan handskar lämnar ärr på fingertopparna som också blir ett avtryck.

Men:
Relevans saknas för det fall vi diskuterar, som det har varit rättegång om i två instanser, då Nero har fått lämna fingeravtryck, och man har hittat att det matchar två identiteter som tidigare lämnat fingeravtryck.

I det fall vi diskuterar, det verkliga fallet så har Nero kunnat lämna fingeravtryck, och passat sig noga, med försiktighetsåtgärder. Men den äckliga skvättaren hade otur att skvätta ner offret och annat av betydelse i bevishänseende, med DNA från kroppsvätskor.

Varför kallar ni GM för NERO?
2016-02-20, 11:09
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vastmanlanning
Jag tror inte att caféet genomsöktes:
1. Står inget om denna genomsökning i FUP
2. Inger R säger att det inte sökts
3. Åklagaren rättar inte Inger R
4. Otänkbart att Inger ljuger i rätten om något som så lätt kan kontrolleras.

Varför Lena säger som hon gör förstår jag inte. Har ingen aning.
Felciterad kanske ???
Det finns en otäck förklaring till varför LS skulle kunna tala sanning, nämligen om delar av förundersökningen finns varken i FUP eller slask. Åklagaren kunde inte rätta advokaten med en sådan uppgift, för då hade bristen avslöjats. Men i så fall undrar man vad mer saknas i FUP och slask, och varför undanhålls det?
2016-02-20, 11:11
Medlem
Citat:
Det är helt onödigt att gå till personangrepp.

Genom att tillrättavisa motparten vinner en part fördelar i en förhandling. Det är inte alls ovanligt att så sker, men inte denna gång. Antingen skedde inget sök i kaféet, eller så var åklagaren ovetande om det, eller så ljuger LS. Åklagaren känner givetvis till vad som hände i förundersökningen som han ledde.

Vad är relevansen? Har det betydelse var man sökte efter Lisa, om det är platser som saknar relevans i bevishänseende?

Om Kaféet inte har med mordet att göra som plats för själva gärningen, mordet, så har det ingen betydelse vad ägaren till kafféet säger, och det är ingen idé att ens värdera om hon ljuger eller ej. Har hon inte det svårt, så det räcker?

Varför får man aldrig ut något konkret från dina motstridiga inlägg? Det är inte så här i verkliga livet att man kan vara både för och emot. Man måste ta ställning och inte gömma sig bakom pseudojuridik och juridikens floskler.

Du känner till ord som omedelbarhetsprincipen men framför allt möjligt knasigt som tyder på att du inte känner till innebörden av denna centrala princip, och nu är du kränkt för att vi kommer in på det som är kärnan i denna diskusson.
2016-02-20, 11:17
Medlem
Citat:
Varför kallar ni GM för NERO?

Har du någon annan förtkortning som sammanfattar denne mördare så bra?
2016-02-20, 11:20
Medlem
Formsvackas avatar
Citat:
Har du någon annan förtkortning som sammanfattar denne mördare så bra?

Det var inte svar på min fråga.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in