2016-02-24, 21:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Du för ett cirkelresonemang här. Eftersom NB tydligen är skyldig till mord måste allt det andra stämma. Sen lägger du till en massa.
Nu diskuterade jag hans eventuella våldsamhet. Och det Irina faktiskt vittnar om, är att han aldrig har slagit henne.
1. Vad sammanfaller?
2. Se ovan.
3. Tvivelaktigt om han gjort detta. Hänvisar bl.a. till tolkkaos. Givetvis, om han är skyldig kan det mycket väl tänkas.
4. Ren spekulation att han skulle ha misshandlat dotterns mamma. Det borde ha kommit fram i Litauen inte minst. Det som kommit fram därifrån i denna sak är en exflickvän som ska ha sagt att han var jättesnäll (typ).
5. Ja, som sagt, om han verkligen är mördaren har han levt ett dubbelliv - utan några som helst tecken på att så skulle ha varit fallet.

Det är inte cirkelresonemang att försöka hitta en gärningsbeskrivning som på bästa sätt gör bruk av tillgängliga kunskaper. Sedan får man försöka bedöma vad som är centralt och vad som är perifert i tillgängliga kunskaper. Exempelvis är Adrianas träffsäkerhet vid utpekandet av Nerijus centralt medans hennes osäkerhet vad avser bilen perifert. Det centrala passar in i gärningsbeskrivningen men inte det perifera. Men det gör inget eftersom det är just perifert.
2016-02-24, 21:06
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Tycker du att NB ljuger bra?
Han ljuger tydligen ganska bra eftersom folk här fortfarande tror att han är oskyldig.
2016-02-24, 21:13
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gayatri
Ok, måste säga att jag uppfattat allt helt tvärtom. Av allt man hört så verkar det inte finnas några tvivel alls om Nerijus skuld. Du skriver att flera skribenter i tråden beskrivit oklarheter i utredningen men finns det någon annan som gjort samma sak? Någon juridisk expert som beskrivit några oklarheter? Menar då nån annan än hans advokat.

Nja, förundersökningsledare ska ju ex officio beakta omsändigheter som talar till den tilltalades fördel vilket innebär att orsaker till oklarheter motsägelser och motstridiga uppgifter må utredas i någon mån, varför dessa existerar. Fast här vet man väl inte hur noggrant det gjorts. Lite olyckligt det med att Wennerholm gick ut med kommentaren "jag känner bygden och invånarna väl" i intervjun i Skaraborgaren. Det kan ju verka lite provocerande.
2016-02-24, 21:15
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Gayatri
Han ljuger tydligen ganska bra eftersom folk här fortfarande tror att han är oskyldig.
En skyldig psykopat hade kommit fram med en rövarhistoria, som t.ex. att han hittade Lisa efter ett självmord. Han hade inte sagt att han inte vet något. Det gör däremot en oskyldig.
2016-02-24, 21:16
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av honeybunnyone
Ibland kan ju en sån sak som enbart mycket få och insatta har kännedom om vara avgörande för att exempelvis knyta någon till brottet.
Troféer hör väl annars också mer hemma vid seriebrott och brukar kallas signaturbrott.
Ett engångsbrott har ju ingen anledning att lämna signatur efter sig.
Skillnaden ligger inte att det är en seriemördare som sparar troféer eller souvenirer. Minnessakerna finns allt även från första mordet när de väl åker fast och kontrolleras.
Skillnaden ligger enbart i att den som grips första gången aldrig hinner avancera till SK.
2016-02-24, 21:22
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av bradgardsindianen
Nja, förundersökningsledare ska ju ex officio beakta omsändigheter som talar till den tilltalades fördel vilket innebär att orsaker till oklarheter motsägelser och motstridiga uppgifter må utredas i någon mån, varför dessa existerar. Fast här vet man väl inte hur noggrant det gjorts. Lite olyckligt det med att Wennerholm gick ut med kommentaren "jag känner bygden och invånarna väl" i intervjun i Skaraborgaren. Det kan ju verka lite provocerande.
Men för i helvete, vem mördade henne? Vi har idag 2 domar, som med rimligt tvivel ,bestämt att Nerijus mördade Lisa. Vem är den skyldige enligt Er? Vem, och framförallt hur?
2016-02-24, 21:26
Medlem
develis avatar
Citat:
En skyldig psykopat hade kommit fram med en rövarhistoria, som t.ex. att han hittade Lisa efter ett självmord. Han hade inte sagt att han inte vet något. Det gör däremot en oskyldig.
Nu har du allt missat di lärde som kan mer ser jag. Åsgård:
Citat:
- Min erfarenhet är att det finns en sorts personer som förnekar det uppenbara, och det är svårt personlighetsstörda personer. Andra människor med olika bokstavskombinationer ger upp efter ett ganska kort tag, säger han.
http://www.gp.se/nyheter/vastsverige...-ett-svart-hal

Citat:
The behavior of a serial killer after his capture provides some insight into his level of conscience and his use of dehumanization. Genuine sociopaths almost never confess after being apprehended. Instead, they continue to maintain their innocence, always hoping beyond hope to get off on a technicality, to be granted a new trial, or to appeal their case to a higher level. A few sociopathic serial killers have confessed to their crimes, not because they were remorseful but because they considered it in their best interest to do so.
2016-02-24, 21:26
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Det är inte cirkelresonemang att försöka hitta en gärningsbeskrivning som på bästa sätt gör bruk av tillgängliga kunskaper. Sedan får man försöka bedöma vad som är centralt och vad som är perifert i tillgängliga kunskaper. Exempelvis är Adrianas träffsäkerhet vid utpekandet av Nerijus centralt medans hennes osäkerhet vad avser bilen perifert. Det centrala passar in i gärningsbeskrivningen men inte det perifera. Men det gör inget eftersom det är just perifert.

Det du ger exempel på är väl själva definitionen av ett cirkelresonemang. Vem bestämmer vad som är centralt resp. perifert?
2016-02-24, 21:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nu har du allt missat di lärde som kan mer ser jag. Åsgård:

Och så finns det de oskyldiga, och de som ser det uppenbara i det som inte är sant.
2016-02-24, 21:29
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Hon åkte moped.

Du får rätta mig om jag har fel men det finns väl inga bilder på mopedkörkort?

Riktigt tråkig souvenirer då.

Såg att jag blandat ihop lite.

Signatur betyder alltså att gärningsman lägger till saker på en brottsplats - sugnerar den - medan trofé betyder att de tar med sig saker därifrån. Som i Da Costa.

Menar du att Lisas körkort saknas?
2016-02-24, 21:31
Medlem
develis avatar
Citat:
Och så finns det de oskyldiga, och de som ser det uppenbara i det som inte är sant.
Jo då, men jag besvarade dina felaktiga påståenden om Psykopater.
2016-02-24, 21:32
Bannlyst
Citat:
Nej, så behöver det nog inte vara, beror på hur slipad han är. Jag tror att Nerijus är slug men knappast intelligent så det stör. Han trodde nog på sin advokat från början, att hon skulle kunna få honom fri och då var bekvämast att spela oskyldig så fick hon göra jobbet. Gick inte så bra.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in