2016-01-25, 09:56
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birkaboo
Ja jävlar vad pappan måste stå ut med. Advokat inger Rönnbäck är riktigt ful. Nu menar hon också att pappan vist släppts in i häktet " för att hjälpa en ledsen pappa" för att stirra på N. Det har redan tidigare bekräftats som ett missförstånd. Vilken dåre....
Nej, det har inte bekräftats att det är något missförstånd - ord mot ord har stått där hela tiden och gör det fortfarande.
OM han släppts in för att stirra på N så lär vare sig han eller den ansvarige erkänna det.
2016-01-25, 09:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Va fan?

Jag förstår att pappan blir upprörd. Det här är inte en slutplädering för att försöka så rimligt tvivel. Det är något slags jag-vet-inte-vad av en advokat som har gått över gränsen och blivit skogstokig. Istället för att koncentrera sig på vad tvivel hon nu kan uppbringa för att hjälpa sin klient så gör hon precis som i tingsrätten och sätter igång med någon slags rättshaveristiskt vevande där allt och alla ska få nån slags släng av sleven.

Oerhört bra att pappan bröt in. Skulle vara intressant att veta hur Rönnbäcks agerande i det här målet kommer att diskuteras bland domstolsjurister.
Jag håller med om att advokaten är infernalisk i sitt insinuanta, rent spydiga sätt. Det kryper i kroppen på mig.

Finns det risk att hon avsiktligt provocerade Lisas pappa för att s a s demonstrera vilken aggressiv typ han är ? Amerikanska stil.
2016-01-25, 09:59
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Det är mycket som inte är gjort i den här förundersökningen. Man till exempel inte undersökt byssjan. Det verkar finnas en blodbesudling där", säger Rönnbäck.

En ren lögn. En grundlig kriminalteknisk undersökning gjordes av byssjan i samband med att kroppen hittades. Allt finns beskrivet i FUP. Att man sen bedömde merparten av materialet som inte relevant att skicka vidare till NFC är en annan sak.

Här sitter alltså advokaten och smutskastar hederliga och säkerligen hårt arbetande kriminaltekniker. Hon får naturligtvis peka på saker som inte undersökts (även om var och en förstår att ALLT i en sån här stor utredning inte kan skickas in till NFC). Men att "hålla sig till sanningen" (som en viss tunnhårig detektiv brukar uttrycka saken ) måste man väl ändå kunna begära av en person som i det här målet försörjs helt och hållet av oss skattebetalare via de väl tilltagna arvoden hon fått och får.
2016-01-25, 10:04
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag håller med om att advokaten är infernalisk i sitt insinuanta, rent spydiga sätt. Det kryper i kroppen på mig.

Finns det risk att hon avsiktligt provocerade Lisas pappa för att s a s demonstrera vilken aggressiv typ han är ? Amerikanska stil.

Omöjligt att veta. Jag har dock väldigt svårt att tro att det skulle vara en del av hennes strategi att peka mot pappan som möjlig, alternativ GM.
2016-01-25, 10:05
Medlem
micro113s avatar
Citat:
En ren lögn. En grundlig kriminalteknisk undersökning gjordes av byssjan i samband med att kroppen hittades. Allt finns beskrivet i FUP. Att man sen bedömde merparten av materialet som inte relevant att skicka vidare till NFC är en annan sak.

Här sitter alltså advokaten och smutskastar hederliga och säkerligen hårt arbetande kriminaltekniker. Hon får naturligtvis peka på saker som inte undersökts (även om var och en förstår att ALLT i en sån här stor utredning inte kan skickas in till NFC). Men att "hålla sig till sanningen" (som en viss tunnhårig detektiv brukar uttrycka saken ) måste man väl ändå kunna begära av en person som i det här målet försörjs helt och hållet av oss skattebetalare via de väl tilltagna arvoden hon fått och får.
Nej, har det funnits blodbesudling i byssjan som inte skickats på analys så är det mycket svårt att förstå varför så inte skett.
Samma sak med hårstråna - varför undersöks inte de?
2016-01-25, 10:09
Medlem
Citat:
Omöjligt att veta. Jag har dock väldigt svårt att tro att det skulle vara en del av hennes strategi att peka mot pappan som möjlig, alternativ GM.
Jag menar som ett led i hennes tes att militären tagit över polisens uppgift, att han liksom kommenderat en militär operation. Därmed inte sagt att han har någon skuld, mera att hans driftighet ("agerande") skulle ha tagit initiativet från den slöa polisen. Jag vet inte hur hon tänker heller.
2016-01-25, 10:10
Medlem
PlanBoksBoks avatar
Citat:
Va fan?

Jag förstår att pappan blir upprörd. Det här är inte en slutplädering för att försöka så rimligt tvivel. Det är något slags jag-vet-inte-vad av en advokat som har gått över gränsen och blivit skogstokig. Istället för att koncentrera sig på vad tvivel hon nu kan uppbringa för att hjälpa sin klient så gör hon precis som i tingsrätten och sätter igång med någon slags rättshaveristiskt vevande där allt och alla ska få nån slags släng av sleven.

Oerhört bra att pappan bröt in. Skulle vara intressant att veta hur Rönnbäcks agerande i det här målet kommer att diskuteras bland domstolsjurister.

Du menar att det är fullt normalt att 9 utav 10 fynd längs grusvägen hittas av "vän till familjen" dom flesta militärer när det är ca 1000 Pers ute o letar. Plus vännen till familjen, Loft som hittar örhängena i ladan där det säkert gjorts 20 sök med alla slags hundar polispatruller och krimtekniker. Att det sen finns två av varandra oberoende poliser som vittnar om att bevis som hittas på en brottsplats till 100% inte legat där tidigare, det kan aldrig tidigare hänt.

Jag har självklart full förståelse för pappan och att han reagerar, men tycker ändå det ska ingå i en advokats slutplädering.
2016-01-25, 10:11
Medlem
AlbusDumbledores avatar
Trodde inte att det gick att slå hennes plädering från tingsrätten, men hon krossar världsrekordet just nu. Freakshow.
2016-01-25, 10:11
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
John Granlund: - Känslokall är han inte. Han har gråtit nästan varenda gång jag träffat honom. Han sitter med en trasa och torkar sig.

Iofs ett förståeligt argument, men att häktade och dömda mördare tycker synd om sig själva och t.o.m. gråter är inget som helst bevis för att de inte kan vara oerhört grymma och känslokalla när de begår sina gärningar. Människor med psykopatisk läggning kan vara extremt självömkande och lättstötta över andras handlingar, samtidigt som de är helt likgiltiga för hur deras egna påverkar andra.
2016-01-25, 10:13
Medlem
Hur kan du veta vems hår det var?
Hur kan du veta att det var en tova från tvätt maskinen?

Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Det var inte Lisas hår. Du vet hur hårstrån kan bli till små tovor när man kör kläderna i torktumlaren? Det var en sån tova som fanns på ett av Lisas klädesplagg.
2016-01-25, 10:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av AlbusDumbledore
Trodde inte att det gick att slå hennes plädering från tingsrätten, men hon krossar världsrekordet just nu. Freakshow.

Nu påstår hon att det är lite Twin peaks över det här fallet. Vad menar hon ? Är det pappan till Lisa Holm hon försöker peka ut ? Blir inte klok på den här cirkusen.
2016-01-25, 10:19
Medlem
MrFolds avatar
Citat:
"Det är lite Twin Peaks över det hela"

Nej, det är det inte. Det är en alldeles riktig människa, en ung flicka med livet framför sig som blivit brutalt mördad av en alldeles äkta mördare.

Hon verkar sakna något slags grundläggande omdöme. Eller så har hon blivit så uppstressad av det här målet att hon har tappat det. Fruktansvärt för föräldrarna att behöva sitta i rättssalen och höra sånt här. Självklart måste man acceptera att hon får argumentera - hur vansinnigt och poänglöst det än är - för att spåren kan vara planterade och att någon försöker "sätta dit" Nerijus. Men inte genom att jämföra med TV-serier.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in