2016-01-25, 09:26
Medlem
Utflyttads avatar
Det hela är nog ganska så enkelt trots allt.

Oavsett alla dimridåer som advokaten gör sitt bästa för att lägga ut, om hon inte kan komma med en rimlig förklaring till hur gärningsmannens blod/DNA har hamnat på flickans kläder så är han rökt?

Allt annat är ju ointressant!
2016-01-25, 09:26
Medlem
DreamTwisters avatar
Nu är IR i farten:
Citat:
När Missing People gjorde fyndet med jackan och hjälmen var det inte beordrat av polisen att söka där utan det var Lisas pappa och hans vän som sagt det.
Citat:
Sluta ljuga! utbrister Lisas pappa till advokaten.
2016-01-25, 09:31
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nu är IR i farten:
Var följer du ?

Jag har hittat Expressens:
http://www.expressen.se/gt/aklagaren...-till-livstid/
Radio Skaraborg verkar inte referera. Inte TV4Play heller. Har någon hittat något ljudreferat ?
2016-01-25, 09:33
Medlem
DreamTwisters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Var följer du ?

Radio Skaraborg verkar inte referera. Inte TV4Play heller. Har någon hittat något ljudreferat ?
http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle22142598.ab
http://nlt.se/nyheter/lidkoping/1.46...isa-holm-malet
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Var följer du ?

Aftonbladets journalist är snabbare i fingrarna http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle22142598.ab

IR drar lögner också i HR,, DNA är inget så stark bevisning som man kan tro, sa hon nyss
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DreamTwister
Nu är IR i farten:

Ja jävlar vad pappan måste stå ut med. Advokat inger Rönnbäck är riktigt ful. Nu menar hon också att pappan vist släppts in i häktet " för att hjälpa en ledsen pappa" för att stirra på N. Det har redan tidigare bekräftats som ett missförstånd. Vilken dåre....
2016-01-25, 09:40
Medlem
MrFolds avatar
Va fan?

Citat:
John Granlund: - Missing People har också agerat och sökt och agerat för att sätta fast Nerijus här.

Citat:
Vi skulle behöva veta mycket mer men vi får hålla oss till det vi vet.
- Det har varit en väldigt stor militär närvaro, sökinsats, initialt och det är inte så det ska vara.

Citat:
John Granlund: - Polisen lät miliätren ta över i det här viktiga inledande skedet. Här i Sverige är det ju polisen som ska utreda brott så det är mycket märklgit att polisen tillät det ske.

Citat:
John Granlund: - Sluta ljuga! utbrister Lisas pappa till advokaten.

John Granlund: - När Missing People gjorde fyndet med jackan och hjälmen var det inte beordrat av polisen att söka där utan det var Lisas pappa och hans vän som sagt det.

Jag förstår att pappan blir upprörd. Det här är inte en slutplädering för att försöka så rimligt tvivel. Det är något slags jag-vet-inte-vad av en advokat som har gått över gränsen och blivit skogstokig. Istället för att koncentrera sig på vad tvivel hon nu kan uppbringa för att hjälpa sin klient så gör hon precis som i tingsrätten och sätter igång med någon slags rättshaveristiskt vevande där allt och alla ska få nån slags släng av sleven.

Oerhört bra att pappan bröt in. Skulle vara intressant att veta hur Rönnbäcks agerande i det här målet kommer att diskuteras bland domstolsjurister.
2016-01-25, 09:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Va fan?

Jag förstår att pappan blir upprörd. Det här är inte en slutplädering för att försöka så rimligt tvivel. Det är något slags jag-vet-inte-vad av en advokat som har gått över gränsen och blivit skogstokig. Istället för att koncentrera sig på vad tvivel hon nu kan uppbringa för att hjälpa sin klient så gör hon precis som i tingsrätten och sätter igång med någon slags rättshaveristiskt vevande där allt och alla ska få nån slags släng av sleven.

Oerhört bra att pappan bröt in. Skulle vara intressant att veta hur Rönnbäcks agerande i det här målet kommer att diskuteras bland domstolsjurister.

Advokat Inger Rönnbäck har sadlat om till rättshaverist. Någon annan slutsats kan jag inte dra av allt tokigt kärringen vräker ur sig.
2016-01-25, 09:47
Medlem
MrFolds avatar
... och så detta med pappans påstådda besök i häktet.

Det har ABSOLUT INGENTING med målet och prövningen av bevisningen av det att göra. Rönnbäck kan JO-anmäla polisen i Skaraborg om hon anser att händelsen verkligen inträffat och att den i så fall utgör någon form av tjänstefel.

Även när man ser det här ur klientens perspektiv - hur mycket jag än tror att Nerijus är skyldig - så är det här upprörande därför att hennes agerande inte är i klientens intresse. Nu tror jag visserligen att hovrätten är professionella och kan skilja ut de argument i hennes svada som har (en viss) relevans från det som är irrelevant eller rent dravel och lögner/felaktigheter. Men det ska fan inte få gå till på det här sättet i en svensk rättssal. This is not the US liksom.
2016-01-25, 09:49
Medlem
micro113s avatar
Det här känns ju onekligen jäkligt slött av utredarna;

Citat:
Man har inte heller tagit fram någon logg över larmen från kaféet i Blomberg., säger Rönnbäck som menar att en sådan undersökning kunde ha gett ledtrådar om när anställda lämnat kaféet också.

Citat:
"Man har inte heller, menar jag, försökt få fram fingeravtryck på de här sakerna som alldeles uppenbart är utlagda".

Citat:
"Det är mycket som inte är gjort i den här förundersökningen. Man till exempel inte undersökt byssjan. Det verkar finnas en blodbesudling där", säger Rönnbäck.

Citat:
Man har låtit bli att kontrollera några hårstrån på Lisas underkläder. Det var ljusa hårstrån av huvudtup.
2016-01-25, 09:52
Medlem
Utflyttads avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
... och så detta med pappans påstådda besök i häktet.

Det har ABSOLUT INGENTING med målet och prövningen av bevisningen av det att göra. Rönnbäck kan JO-anmäla polisen i Skaraborg om hon anser att händelsen verkligen inträffat och att den i så fall utgör någon form av tjänstefel.

Även när man ser det här ur klientens perspektiv - hur mycket jag än tror att Nerijus är skyldig - så är det här upprörande därför att hennes agerande inte är i klientens intresse. Nu tror jag visserligen att hovrätten är professionella och kan skilja ut de argument i hennes svada som har (en viss) relevans från det som är irrelevant eller rent dravel och lögner/felaktigheter. Men det ska fan inte få gå till på det här sättet i en svensk rättssal. This is not the US liksom.

Jag tror att det t.o.m. kan "back-fire" då Hovrätten kan bedöma det som en ren smutskastning.
2016-01-25, 09:54
Medlem
micro113s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Utflyttad
Jag tror att det t.o.m. kan "back-fire" då Hovrätten kan bedöma det som en ren smutskastning.
Vi får verkligen hoppas att hovrätten inte är så oprofessionell så att de i så fall låter det ligga till grund för hur de dömer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in