Citat:
Ursprungligen postat av
Jumalauta
Färgen på ytor bör inte vara påverkande när man köper ett hus, då blir det extremt svårt att hitta det man vill ha. Det finns inget enklare än att justera just ytor. Håller dock med om att planlösningen inte är särskilt lyckad med tanke på att det är ett så stort hus. Men u-formen i sig brukar kunna vara bra för att dela upp privat/sällskap. Kunde gjorts bättre i detta fall. Sedan är mexitegel rent estetiskt ett ganska obegripligt material. Håller helt med meetthefockers här.
Jag har egentligen inget emot lite färg i ett hus, hellre det än att allt ska vara så vitt och ljust. Skulle man till exempel vara missnöjd med tapeterna så är det lätt att åtgärda dessutom, så det är ju inget som hindrar ett köp.
Men det finns köpare som vill köpa en bostad som är "inflyttningsklar". Något som saknar renoveringsbehov, och där man helst ska slippa behöva byta ut tapeter, golv, porslin/utrustning i badrum och andra saker. Men det där är ju samtidigt en smaksak. Men detta var i alla fall vad jag menade med att det kan vara avskräckande för vissa typer av köpare.
Ett U-format hus kan funka väldigt bra, men just då anser i alla fall jag att det bör vara välplanerat och ha en bra planlösning. Samtidigt kan det vara en fördel om man anpassar uteplatsen mellan flyglarna (eller vad man nu ska kalla ”kortsidorna”). Här har vi alltså två trappor samt en utgång från garaget som leder direkt till gräsmattan, medan det endast är trappan/utgången från relaxrummet som leder direkt till en uteplats. Känns lite idiotiskt och som om flera utgångar/trappor är felplacerade eller något.
Men det som gör att jag faktiskt inte vill köpa huset, det är planlösningen och att det inte riktigt känns välplanerat. Det finns ju till exempel stora ytor i källaren som man hade kunnat utnyttja bättre, och jag förstår inte riktigt grejen med ett enklare kök i tvättstugan som också finns i källaren. Resten är sådant som man rätt enkelt kan åtgärda.
Citat:
Ursprungligen postat av
miklon
Avskräckande för vissa köpare, absolut, men en stor del av charmen med huset är ju att det ser relativt orört, men välbevarat ut. Att det inte är så neutrala färger på golv och väggar beror rimligen på att de är "från tiden", som de brukar säga i Antikrundan. Dvs, de är original och ser följdaktligen ut som ett direktörshem gjorde i början av 70-talet.
Lägg till det att det sannolikt är ett arkitektritat hus med väldigt mycket tidstypiska detaljer, så är det inte svårt att förstå lockelsen. Att hitta ett hus som är i så bra skick och så orört och/eller varsamt renoverat är nog inte helt lätt.
Tyvärr är ju risken stor att fel köpare kommer göra det hela "ljust och fräscht".
Jag ser absolut charmen, och det finns vissa saker som jag faktiskt gillar. Jag gillar faktiskt inte allt som är modernt, nytt och fräscht så att säga. Så jag förstår faktiskt lockelsen och att det finns en del personer som vill ha ett sådant hus. Men det betyder inte att allt är bra heller.
Vissa saker, som tapeter och golv, det är sådant som man enkelt skulle kunna åtgärda. Vilket fortfarande går att göra smakfullt och någorlunda tidsenligt. Vilket jag faktiskt hoppas på, men det är nog större risk att huset hamnar hos fel köpare.