2016-03-04, 23:06
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det bör väl ändå finnas någon som kan råda en advokat då den ska skriva till Högsta domstolen? Bevisvärdesfrågor tas inte upp. Hur svårt ska det vara?

Billy Butt- check!
Oppenstam- check!
Boråsmordet-check!
Assange- check!
???Nerijus -check!
Salamordet -check! (FB) Mord på Markku Käkelä i Sala 31/12- 2014
Naturligtvis får åklagare större andel beviljade PT än advokater, eftersom de kan välja själva.
2016-03-04, 23:15
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Salamordet -check! (FB) Mord på Markku Käkelä i Sala 31/12- 2014
Naturligtvis får åklagare större andel beviljade PT än advokater, eftersom de kan välja själva.

Men det var väl inte svaret på frågan om att Hurtig borde anlita juridisk expertis då det gäller skrivelser till HD. Det handlar ju om ren kunskap inget annat.
2016-03-04, 23:19
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Men det var väl inte svaret på frågan om att Hurtig borde anlita juridisk expertis då det gäller skrivelser till HD. Det handlar ju om ren kunskap inget annat.
Men att han har misslyckats, beror är skyldig att följa klientens instruktioner: "Överklaga, för fan!" snarare än okunskap?
2016-03-04, 23:23
Medlem
Ja, sitter gubbar som Lambertz i o bestämmer så kan nog de mesta hända.....
2016-03-04, 23:25
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Men att han har misslyckats, beror det på att han har fått välja själv, eller är skyldig att följa klientens instruktioner: "Överklaga, för fan!" snarare än okunskap?

Nej, du verkar inte förstå vad jag skriver. Han kan inte reglerna och skriver utifrån vad han tycker om bevisen. Han får väl för fan hålla sig till spelreglerna.
Så han ska bara skriva en utifrån vad han tycker själv då eller? Det är inte så att han ska tänka på vilka regler som gäller för att få PT?
2016-03-04, 23:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, jag kollade också på fallet och inte tillförde han ny bevisning - men jag tror han försöker sig på samma hjulspår men denna gång dock med en blånekande klient och iom att han nämner att han förnekats RPU den stackars mannen så tror jag det är via detta hur långsökt det än låter. Att NB saknar sjukdomsinsinkt och borde få vård. Att rätten begått rättegångsfel via det beslutet och/eller nåt mer.

Jag hoppas att han påstår att han råkat springa på henne död för då kan jag ge förhandsbesked:
Down the drain.

Jag skäms å Hurtigs vägnar om så är fallet för det finns en gräns som gör skillnad på om man tolkas som advokat att vara aktiv, energisk, kreativ och gör allt för sin klient:
Det orimliga, sjuka och långsökta. Det fanns det tillräckligt via TR och HovR i IRs korkade pläderingar.
.. Eller som GW så passande uttryckte sig:

Men jag hänger kvar vid att Hurtig inte är så korkad ett tag till tills vi ser PT. Han måtte väl vara mer erfaren och därmed professionell menar jag och att de fragment han släppt (griftefrid, RPU, NB fortsätter att neka, nytolkning av DNA) inte sammanfaller.

Jag håller med, känns lite tidigt att nacka honom redan.

Vi får väl se vad han kokar ihop först, sen kan vi kanske nacka honom.
2016-03-04, 23:29
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Nej, du verkar inte förstå vad jag skriver. Han kan inte reglerna och skriver utifrån vad han tycker om bevisen. Han får väl för fan hålla sig till spelreglerna.
Så han ska bara skriva en utifrån vad han tycker själv då eller? Det är inte så att han ska tänka på vilka regler som gäller för att få PT?
Jag har inte läst någon ansökan om PT av advokat Hurtig, men jag antar att han har gjort sitt bästa i en omöjlig situation. Han begär säkert prövningstillstånd och anför grunderna för det till skillnad från vissa andra.
Citat:
Ursprungligen postat av Tingsnotarien
Det är dock anmärkningsvärt hur en advokat, såsom hon gjorde, överklagade den första häktningen till HD utan att såväl yrka som ange grund för prövningstillstånd.
Du kan väl vänta tills du har sett ansökan innan du rackar ner på den?
2016-03-04, 23:34
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Jag håller med, känns lite tidigt att nacka honom redan.

Vi får väl se vad han kokar ihop först, sen kan vi kanske nacka honom.
Precis, det är så jag också tänker.

Ska bli intressant att se vilka åtgärder han har begärt. Om jag får gissa: inte särskilt kostsamma sådana.
2016-03-04, 23:38
Medlem
MrFolds avatar
För en gångs skull verkar bägge sidor - XOT möjligen undantagen - relativt överens om att man inte gillar den riktning som antyds i intervjuer med hr advokaten Hurtig. Även om anledningarna därtill är vitt skilda

En intressant sidofråga är om verkligen anstånd ska medges med överklaganden för att ombud vill vidta "egna utredningsåtgärder". Det ingår liksom inte i den ordinarie processen om man säger så. Men jag antar att han kommer att få det.

Någon framgång tror jag inte på. Han skulle ha kört den där linjen från början om det är vad jag tror det är: Skylla allt på brorsan och hävda att man bara "städat upp". Det hade kunnat bli en rätt besvärlig nöt för åklagaren att knäcka. Nu är trovärdigheten mycket lägre och dessutom är det minst sagt i elfte timmen nu när man är framme vid sista instans som normalt bara ägnar sig åt prejudikatfall och rena (grova) rättegångsfel.

Jag är osäker på vad jag ska tycka om Björn Hurtig. En viss markkontakt verkar han dock ha i sin insikt att det icke båtar att åberopa konspirationsteorier från Flashback om korrupta poliser eller bovar som "satt dit" vår spermaskvättande och golvskitande lille baltelalt.
2016-03-04, 23:44
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Jag har inte läst någon ansökan om PT av advokat Hurtig, men jag antar att han har gjort sitt bästa i en omöjlig situation. Han begär säkert prövningstillstånd och anför grunderna för det till skillnad från vissa andra.

Du kan väl vänta tills du har sett ansökan innan du rackar ner på den?

Vi får väl se vad som kan komma, men förväntningarna är inte direkt höga. Det sorgliga är att Lisas familj aldrig får lugn och ro då man ska begära mer tid och hålla hov i media. Skrämmande och oseriöst från dessa medialöss. Ett allvarligt mordfall med sadistinslag och hängning samt överfall som inslag har harvat igenom två instanser vilket är mycket lång tid för mordoffrets familj. Så ska dom behöva läsa om en pajas som har en massa teorier och som ska ha anstånd och förhala en rättsprocess. Det är vidrigt i mina ögon. Det borde vara snabba överläggningar och beslut i såna är fall. Och han borde inte få mer tid på sig om han inte har något som verkligen är värt att vänta på.
2016-03-04, 23:49
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Vi får väl se vad som kan komma, men förväntningarna är inte direkt höga. Det sorgliga är att Lisas familj aldrig får lugn och ro då man ska begära mer tid och hålla hov i media. Skrämmande och oseriöst från dessa medialöss. Ett allvarligt mordfall med sadistinslag och hängning samt överfall som inslag har harvat igenom två instanser vilket är mycket lång tid för mordoffrets familj. Så ska dom behöva läsa om en pajas som har en massa teorier och som ska ha anstånd och förhala en rättsprocess. Det är vidrigt i mina ögon. Det borde vara snabba överläggningar och beslut i såna är fall. Och han borde inte få mer tid på sig om han inte har något som verkligen är värt att vänta på.
Så advokaten ska strunta i samfundets regler?
Citat:
En grundsten i de vägledande reglerna är att advokaten är skyldig att vara lojal med sin klient och att enbart verka för hans eller hennes bästa.
Nu ligger det objektivt sätt i klientens intresse att det hela blir överstökat så snabbt som möjligt, eftersom fängelse är bekvämare än häkte. Om han föredrar sex veckors väntan, så låt honom ta det.
2016-03-04, 23:50
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
En intressant sidofråga är om verkligen anstånd ska medges med överklaganden för att ombud vill vidta "egna utredningsåtgärder". Det ingår liksom inte i den ordinarie processen om man säger så. Men jag antar att han kommer att få det.
Hade han varit på väg till HovR hade jag begripit resonemanget. Just nu tenderar det koka ner till:
" Den föregående advokaten missade målet. Hon hade fel fokus på hur man angriper extremt tung bevisning, borde han begärt vissa utredningar: Hon borde ha gjort som jag tänkt från början."
... Vilket är fel forum nu.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in