2016-03-18, 15:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu finns ljudfilerna åter att lyssna på. Rättsläkaren gör där en redogörelse för bl.a. det du efterfrågar.
Nej, jag efterfrågade rättsläkarnas reaktion på polisens rekonstruktioner av hängningen. Eftersom det inte gjordes några rekonstruktioner så finns det inte heller ljudfiler på reaktionerna.
2016-03-18, 15:16
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
På vilket sätt är det viktigt huruvida NB var handbojad eller inte vid gripandet? Kan det bevisa något angående hans inblandning i Lisas död?
Inte på något vis. Bilderna som vi har tillgång till ger inte något som visar på att NB bojades. Om det nu var så, det är inte relevant. Det påverkar inte som du påpekar utredningen om mordet på LH.
2016-03-18, 15:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Nej, jag efterfrågade rättsläkarnas reaktion på polisens rekonstruktioner av hängningen. Eftersom det inte gjordes några rekonstruktioner så finns det inte heller ljudfiler på reaktionerna.

Nej, du efterfrågade rättsläkaren snypunkter på de metoder som polisen funnit sannolika. Försvaret ställde dom frågorna och fick rätttsläkarens synpunkter på just det, vilket du väl känner till.
2016-03-18, 15:38
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nej, du efterfrågade rättsläkaren snypunkter på de metoder som polisen funnit sannolika. Försvaret ställde dom frågorna och fick rätttsläkarens synpunkter på just det, vilket du väl känner till.
Läs sammanhanget.
Citat:
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Hoppas dom gör en rekonstruktion på själva hängningen.
Skulle va intressant å se hur lätt/svårt det är att hänga någon
på det viset som åklagaren anser har skett.
Ja, det borde polisen gjort redan i förundersökningen.
Självklart. Det hade nog gått på något sätt, men hur? Det har spekulerats i tråden om att Lisa var medvetslös när hon hängdes, att hon stod på tå mm. Det vore intressant att höra rättsläkarnas åsikt om den eller de metoder som polisen finner sannolika.
Jag pratade om rättsläkarnas reaktion på rekonstruktionen, inget annat.
2016-03-18, 17:34
Medlem
Citat:
Läs sammanhanget.

Jag pratade om rättsläkarnas reaktion på rekonstruktionen, inget annat.

Då har du ett syftningsfel i din mening. Rättsläkaren berör hur hängningen kan ha gått till, vad som krävs för att Lisa skulle dö av strypning/hängning.
2016-03-18, 17:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
På vilket sätt är det viktigt huruvida NB var handbojad eller inte vid gripandet? Kan det bevisa något angående hans inblandning i Lisas död?

Om polisen tidigt håller på med propaganda istället för ett förutsättningslöst gripande säger det något om hela utredningen.

Att handklova någon till ett förhör (och dessutom strunta i att ev husdjur far illa - vilket polis har gjort förut tex i det uppmärksammade narkosläkarfallet) sänder dessutom signaler till oss alla - eller hur? För det är väl inte bara invandrare som får handbojas till förhör? Det är inte utrett vad som skedde vid gripandet. Gick polisen militärens ärende och det var därför som de överreagerade?
Underlättade polisen för att tillfället blev fotat? Bilder är viktiga i propagandasyfte som bekant.

Finns många frågor - utan svar hittills. Det här är frågor för vakna journalister att ställa. Det går bra att göra i efterhand också.
2016-03-18, 17:47
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Felix52
Nej det var inte militären. Du har ältat detta med en dåres envishet. Om du återgår till verkligheten från ditt ufo-tänkande kanske du kan räkna ut varför någon inte ville ha en massa sakletare tomtade runt i spenaten.

Jag har skrivit om detta i min tidslinje i Alternattråden
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)

9 juni kl 22.24
Militär loggning av sökta områden lämnas till LKP

10 juni
Missing people släpps på – däri ingår nu militären
2016-03-18, 17:56
Medlem
Ferry31s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Det finns två sätt att kidnappa en person det vanliga är att personen blir hotat med vapen att följa med, den som inte gör det blir skjuten, oftast är det kidnappningar med lösensummor när sådant sker.
Den andra typen av kidnappning är att kidnapparna har bil oftast en minibuss med skjutdörrar, de prejar personen de skall ta på ett lämpligt ställe och snabbt öppnar skjutdörrarna och rycker in personen som har ingen chans att undkomma, allting går på några sekunder.
En person som åker moped kidnappningsbilen lägger sig framför och bromsar in färden på en ödslig plats tills mopedisten får stopp och personer rusar ut och drar in personen i kidnappningsbilen, allting är över på några sekunder.
Att Lisa skulle ha blivit kidnappad på grusplanen eller självmant gått in i ladan har jag aldrig trott på.
Det som är negativt för en spårhund är om det sprungit mycket folk på platsen där söket skall göras, eller att det kommit nederbörd som regn.
Nu fanns ingenting sådant där söket gjordes på grusplanen och därför hade spårhunden helt säkert hittat Lisas utgående spår om det funnits några sådana.

Vad är det som säger att Lisa inte följde med in i ladan frivilligt? Nånstans blir det den enklaste förklaringen och troligtvis det som stämmer också. Tror inte på att hon blir inkastad i en bil, eller att Nerijus hotar med vapen eller till och med angriper henne vid caféet. Medför för stora risker och sen tror jag att han har begränsat med resurser. Sen vet jag att vissa använt pappans ord mot detta, det vill säga att Lisa aldrig skulle följa med en okänd frivilligt. Men vem egentligen vad som har hänt? Om NB är kapabel att göra ett sånt här grovt brott hade han säkert ett övertygande lockbete förberett.

Ni som följt tråden. Har det kommit fram något nytt sedan åtalet? Jag vet att Nerijus blev fälld även i hovrätten, men det är väl allt. Någon ny information som kommit fram?
2016-03-18, 17:59
Medlem
Grandiosos avatar
Citat:
den tiden.
Anders sade han skulle kontrollera tidsuppfattningen, och han kom tillbaka och sade att det var vid 18.30 tiden som han mötte Lisa på väg ifrån Blomberg.
Jag anser att det stämmer in mycket bra det som Anders framför att han mötte Lisa 18.30 tiden,

Den kritiska tiden som du nämner är 19.00 när Gustav och dottern kommer från Årnäs och sedan stannar en kort stund ca 5 minuter och sedan åker till sitt hem i Gum.
Den här tiden sitter NB och Irina på trappen, som genom förhör framgår av de båda personerna att de också fanns där.
Nej, han har inte mött någon Lisa den kvällen.
18.30 hade Nerijus fått in henne i ladan nämligen så det är helt omöjligt.

Den kritiska tiden jag syftar jag på är mellan 18.30-18.50 och då håller Nerijus på att mörda
Lisa och han har absolut inget alibi för den tiden.
Har du förresten helt glömt bort att han lämnat fullt med spår efter sig vid sitt dåd?
Och det är inte planterat av SOG eller några andra krafter ifall du inbillar dig nåt sånt.
2016-03-18, 18:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av nopomil
Jag har skrivit om detta i min tidslinje i Alternattråden
(FB) Alternativa teorier om mordet på Lisa Holm (utbruten tråd)

9 juni kl 22.24
Militär loggning av sökta områden lämnas till LKP

10 juni
Missing people släpps på – däri ingår nu militären

Det är hemvärnet som hjälper till med fyra bilar. Dom genomför sök i av polisledningen tilldelade områden.

I övrigt ingår i MPS civila med olika yrkesbakgrund. Alla avsöker områden som tilldelats av MPS ledning.

Mer märkligt än så är det inte.
2016-03-18, 18:30
Medlem
Citat:
Lisas mobil har aldrig hittats, sannolikt hade hon mobilen på sig, därför hon skulle höra musik från mobilen när hon körde mopeden enligt väninnor, och hörlurarna hittades på soptippen i Martorp.
Lisas tillhörigheter har hittats utspridda på många ställen därför tog någon hand om dem och placerade ut dem efter att hon blivit mördad.
Mobilskalet skall ha hittats men inte själva mobilen.
Om Lisa åkte iväg på moppe eller inte har jag ingen aning om. Det är i så fall märkligt varför hon lämnade kvar mobilen för den har i vart fall inte färdats samma väg.

Min fråga kvarstår varför tog hon inte med sig mobilen?
2016-03-18, 18:31
Medlem
SvenneMelons avatar
Citat:
Du tar ett rör som är ca 30 mm i diameter och sätter upp det ca 210 cm över marknivån, sedan tar du ett tunt snöre som användes det var ett balsnöre och drar det över röret och sätter en tyngd på ca 55 kg som sannolikt var Lisas vikt, därför hon var 165 cm lång.
Sedan tar du tag i snöret och drar upp den här 55 kg tyngden i ett enda huj ca 45 cm, du kan inte göra något anhåll och ta nytt tag, något sådant fanns inte i konstruktionen i ladan.
Min gissning är att du rubbar inte tyngden 1 millimeter.
Lycka till ! Kom gärna med en redogörelse hur utfallet blev.

Jag hoppas att du inte jobbar med nånting tekniskt.

Det finns alltid flera sätt att lösa en uppgift och det faller inte på att man beter sig dumt.
Killen jobbar som hantverkare och är därför inte klen, eller har inte brist på tekniska lösningar.

Jag orkar inte vara morbid så här på fredagen, men han kan ha haft block o talja med sig, stege eller en stol. Lösningarna är många, jag lovar.
Eller så är det ren råstyrka, hur gör en brandman när han kliver ut genom ett fönster med en livlös kropp på 80 kg?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in