Citat:
DNA i form av sperma - våldtäkt eller samtycke? Nekar till mord.
Citat:
Advokaten slutpläderar (har maskat namnen):
Citat:
- Visst förnekade han först att han träffat YY på mordnatten, men det gjorde min klient för att rädda sitt äktenskap. När sedan hans fru begärde skilsmässa berättade han om sitt möte med YY.
En annan sak som försvaret anser talar för XX är att han erkände den våldtäkt som han nu sitter fängslad för. Men det som försvaret anser vara det som allra mest talar för att XX är oskyldig är att han återvände hem från Turkiet när han fick reda på att han var misstänkt för mordet på YY.
- Det är spiken i kistan i detta mål, avslutade ZZ.
Åklagaren slutpläderar:- Visst förnekade han först att han träffat YY på mordnatten, men det gjorde min klient för att rädda sitt äktenskap. När sedan hans fru begärde skilsmässa berättade han om sitt möte med YY.
En annan sak som försvaret anser talar för XX är att han erkände den våldtäkt som han nu sitter fängslad för. Men det som försvaret anser vara det som allra mest talar för att XX är oskyldig är att han återvände hem från Turkiet när han fick reda på att han var misstänkt för mordet på YY.
- Det är spiken i kistan i detta mål, avslutade ZZ.
Citat:
Dömd i TR, HovR, nekad PT. Livstid och utvisning.
- Händelseförloppet under den aktuella natten får vi nog aldrig klarhet i. Det kan bara YY och gärningsmannen, som jag anser är XX, ge svar på.
Han bad hovrätten ställa sig frågan om det kan vara någon annan gärningsman än XX som mördade YY.
- Det finns många besvärande uppgifter som pekar på XX.
ZZ berättade att XX är en dokumenterad våldtäktsman.
Svårt att tro på XX
- Hur stor är sannolikheten att YY skulle träffa på två våldsmän under samma lördagsmorgon?
Detta som svar på att XX hävdar att han släppt av YY i centrala Norrköping efter att de haft ett frivilligt samlag på Himmelstalund under natten.
- Lägger man därtill att en kvinna sett en likadan bil som XX brukar på fyndplatsen under mordnatten är sannolikheten försvinnande liten.
Åklagaren har även svårt att tro på XXs berättelse om att de stannat mitt på en öppen plats på Himmelstalund för att ha sex efter att ha känt varandra en dryg kvart.
- Att stanna på en öppen plats för att sedan gå över en stor grusparkering i kolsvart mörker låter inte troligt.
AA avslutade sin slutplädering med att säga:
- Jag anser att det utan all rimligt tvivel är XX som mördade YY. Hon mördades på ett brutalt sätt, med både psykiskt och fysiskt lidande.
- Därmed anser jag att tingsrättens livstidsdom ska stå fast.
http://www.nt.se/nyheter/manga-besva...pek-48736.aspx
Han bad hovrätten ställa sig frågan om det kan vara någon annan gärningsman än XX som mördade YY.
- Det finns många besvärande uppgifter som pekar på XX.
ZZ berättade att XX är en dokumenterad våldtäktsman.
Svårt att tro på XX
- Hur stor är sannolikheten att YY skulle träffa på två våldsmän under samma lördagsmorgon?
Detta som svar på att XX hävdar att han släppt av YY i centrala Norrköping efter att de haft ett frivilligt samlag på Himmelstalund under natten.
- Lägger man därtill att en kvinna sett en likadan bil som XX brukar på fyndplatsen under mordnatten är sannolikheten försvinnande liten.
Åklagaren har även svårt att tro på XXs berättelse om att de stannat mitt på en öppen plats på Himmelstalund för att ha sex efter att ha känt varandra en dryg kvart.
- Att stanna på en öppen plats för att sedan gå över en stor grusparkering i kolsvart mörker låter inte troligt.
AA avslutade sin slutplädering med att säga:
- Jag anser att det utan all rimligt tvivel är XX som mördade YY. Hon mördades på ett brutalt sätt, med både psykiskt och fysiskt lidande.
- Därmed anser jag att tingsrättens livstidsdom ska stå fast.
http://www.nt.se/nyheter/manga-besva...pek-48736.aspx
Citat:
10 år senare:
I såväl tingsrätten som i hovrätten dömdes XX mot sitt nekande. Han begärde också att Högsta domstolen skulle pröva hovrättsdomen och hävdade sin oskuld i överklagandet. Men Högsta domstolen tog inte upp fallet utan hovrättsdomen om livstids fängelse och livstids utvisning ur landet fastställdes.
Citat:
Nu vill jag bara berätta sanningen. Ibland är det bättre att veta sanningen än att tro på fantasier. Jag kommer inte förlåta mig själv. Jag gjorde fel, det var katastrof, jag var dum i huvudet. Jag är ledsen och kommer ta med det här hela mitt liv. Det gör mamma också.
http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/...-12041259.aspx
http://www.nt.se/nyheter/norrkoping/...-12041259.aspx