2016-03-18, 08:41
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Anders sade till Lena att han hade mött Lisa som körde i hög fart på väg söderut ifrån Blomberg.
Hon hade mopeden parkerad på en grusplan vid den norra gaveln på cafeet och där skall ett vittne sett henne stå bredvid mopeden med hjälmen på sig och beredd att åka iväg vid 18.40 tiden som vittnet uppskattade.
Av uppgifterna från Anders kan man dra slutsatsen att Lisa körde iväg med mopeden hemåt och blev kidnappad på vägen och mördad.
Det är också logiskt därför en kidnappning på grusplanen hade varit mycket svårt att genomföra, och med stora risker för upptäckt.
Där mopeden varit parkerat fanns inga spår av någon stridighet och polisens spårhund kunde inte få upp något utgående spår på Lisa, utan att hon endast rört sig vid mopeden.
Därför finns det många indicier att Lisa åkte iväg från grusplanen med mopeden och att Anders uppgifter stämmer in med det.

Hade man inte kollationerat med Arne att det var OK att Lisa körde allévägen förbi säteriet? Lisa kan inte görna ha kört i hög fart söderut. Då hade hon missat vänstersvängen in mellan grindstolparna ett stenkast ifrån caféet.
2016-03-18, 10:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vilket sätt har åklagaren ansett det har skett? Hur menar du?
Den tekniska bevisningen visar dragspår på röret, bitar av snören med NBs och Lisas DNA rakt under röret som sammanfaller med balsnöre runt hennes hals samt snöre på diskhon med bådas DNA.
Förutom detta har Lisas hårstrå hittats 2 meter upp vid infarten av röret.
En brottsplats således och rör kontrollerat att det håller.

Att hänga upp en tjej på runt 50 kg lär inte vara värst komplicerat av en fysiskt arbetande man i 35 års åldern. Dagligen övermannas kvinnor och stryps av män.
Varför ett behov av en rekonstruktion överhuvudtaget?

Vad har du emot en rekonstruktion?

Vad jag vill ha reda på är hur en ensam person klarar att
hänga upp henne.
Jag tror att det inte är så lätt, lyfta, passa in balsnöret på röret, antagligen trångt
mot väggen, tror inte det är helt problemfritt, även om hon bara väger ca:50kg.

Det är möjligt att det är lättare än vad jag tror,
skulle bara vilja ha det bekräftat.

Att hon va minst medveslös får vi nog utgå ifrån.
Vad tror du själv?
2016-03-18, 10:11
Medlem
Citat:
Det spelar ingen roll. Det handlar inte om varianter av kidnappning - de lär vem som helst veta om.
Det finns inte grund för det du påstår är sensmoralen. Uppgiften är inte bekräftad överhuvudtaget och det som inte återkommer finns i slasken som en uppgift som inte är relevant för FUP.

Vad du sen tror är upp till dig men med tanke på händelsen dagen innan gällande Adriana är det högst troligt att NB har ett liknande Modus Operandi nästa dag - dock möjligen finjusterat.
Jag har koll på spårning eftersom jag varit med ett flertal ggr då Malle, Terv och schäfer tränats och det är oerhört sårbart beroende på yta och andra omständigheter - denna dag blåste det även mkt kraftigt. En välanvänd parkering har mycket störande dofter från andra personer och ett spårupptag kan fortsättningsvis tappas lätt vid en hårt trafikerad asfaltsväg.
Det är med andra ord ren bullshit att påstå att detta inte skulle ha skett i detta fall.
Vad gäller Adriana, hon pekade ut att en misstänkt kidnappare med bil, skulle ha befunnit sig på ett visst ställe genom att bilen skulle ha varit backat in på en mindre jord väg. Polisen åkte ut för att söka bevis om att en bil funnits där, men de hittade ingenting bortsedd från en fimp.
Backar man in en bil på en jord väg det blir alltid spår av däcksmänstret som sedan kan gips avgjutas och jämföras med den misstänktes bil, men polisen hittade ingenting.
Vinden har betydelse för hunden om den söker ett bestämt föremål exempelvis en kropp, då måste man ta hänsyn till vinden. Alla som sysslar med jakt och har jakthundar känner mycket väl till det här med vinden.
Men en person som rör sig på marken vid ett visst område och det rör sig om fotspår har det ingen betydelse, därför vanligen ligger hunden lågt med nosen och vinden har ingen betydelse.
Om många olika personer rört sig på området och korsat spåret tappar hunden lätt spåret.
När hundarna sökte i lokalerna var det idealiska förhållanden inga personer som sprungit där och vindstilla.
2016-03-18, 10:21
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
hänga upp henne.
Jag tror att det inte är så lätt, lyfta, passa in balsnöret på röret, antagligen trångt
Vad tror du själv?
"Har emot" innebär snarare att jag inte ser vitsen med det som jag skrev.
"Jag vill" är ett ofta förekommande argument i tråden - främst har det väl skådats via vad som anses ska ha undersökts gällande material till NFC.
Hur som haver ser jag inte relevansen utifrån de faktorer jag skrev om offret versus förövare. Hon har inte en chans mot honom fysiskt sett, han är stark och hon väger inte mycket.

Jag ser sen inte det hela som en fullt utförd hängning där fötterna hänger fritt - jag tror nämligen att hon antingen stod på tå eller knappt ens det och jag tror han arrangerade snöre redan då han han var till ladan efter kl 16 (3 ggr enligt NB själv men uppgift ska inte ses mer än som en bekräftelse - han kan ha varit där en längre tid).
Han har säkert prövat sig fram dess innan iom att det verkar ingå i en sjuk fantasi.
2016-03-18, 10:28
Medlem
develis avatar
Citat:
Vad gäller Adriana, hon pekade ut att en misstänkt kidnappare med bil, skulle ha befunnit sig på ett visst ställe genom att bilen skulle ha varit backat in på en mindre jord väg. Polisen åkte ut för att söka bevis om att en bil funnits där, men de hittade ingenting bortsedd från en fimp.Backar man in en bil på en jord väg det blir alltid spår av däcksmänstret som sedan kan gips avgjutas och jämföras med den misstänktes bil, men polisen hittade ingenting.
Kan du kontrollera uppgifter innan du bygger en berättelse? Bilen var inte inbackad och för övrigt säger det ingenting om vad som hittats eller inte. Packat grus ger inte spår.
Citat:
Vinden har betydelse för hunden om den söker ett bestämt föremål exempelvis en kropp, då måste man ta hänsyn till vinden. Alla som sysslar med jakt och har jakthundar känner mycket väl till det här med vinden.
JA, det har betydelse för luftburna dofter och det var kraftig blåst som jag skrev. Har även varit med på jakt samt dragit klöv, tass och lagt blodspår för träning.
Citat:
Men en person som rör sig på marken vid ett visst område och det rör sig om fotspår har det ingen betydelse, därför vanligen ligger hunden lågt med nosen och vinden har ingen betydelse.
Om många olika personer rört sig på området och korsat spåret tappar hunden lätt spåret.
När hundarna sökte i lokalerna var det idealiska förhållanden inga personer som sprungit där och vindstilla.
Det kompliceras ihop med den andra faktorn jag skrev: mkt spår av andra personer på parkeringen.
2016-03-18, 10:50
Medlem
Citat:
Kan du kontrollera uppgifter innan du bygger en berättelse? Bilen var inte inbackad och för övrigt säger det ingenting om vad som hittats eller inte. Packat grus ger inte spår.
JA, det har betydelse för luftburna dofter och det var kraftig blåst som jag skrev. Har även varit med på jakt samt dragit klöv, tass och lagt blodspår för träning.
Det kompliceras ihop med den andra faktorn jag skrev: mkt spår av andra personer på parkeringen.
Det har ingen betydelse om bilen var backat in eller kört in det är däcks mönstret på spåren som är det intressanta och polisen kunde inte se några sådana spår.
NB har sagt vid förhör att han hade aldrig parkerat bilen där och inte heller pratat med Adriana som är Henriks sambo och när de besökt Blomberg har de bott i herrgården som gör att de varit grannar med litauerna.
Sedan finns det inga andra vittnen som sett att NB med bilen skulle ha stått på stället som Adriana pekat ut.
Adrianas vittnesuppgifter saknar bevis.
2016-03-18, 11:20
Medlem
allegragellers avatar
Citat:
Hoppas dom gör en rekonstruktion på själva hängningen.
Skulle va intressant å se hur lätt/svårt det är att hänga någon
på det viset som åklagaren anser har skett.

Ja, det borde polisen gjort redan i förundersökningen.
2016-03-18, 12:25
Medlem
Citat:

hänga upp henne.

Vad tror du själv?
Du kan prova själv faktiskt, anvisningar för experiment har givits i tråden sedan i höstas. Självklart inte med levande offer rätt igenom, men provlyfta en tjej kanske du kan ordna tillfälle till, snöret o röret kan du simulera i en garderob eller liknande. Inget konstigt alls. Enklast är att ha snöret på plats i förväg, vilket jag därför tror var fallet. Men en rekonstruktion är så enkelt ordnad, så det bjuder vi på ur statskassan. Gärna med Hurtig på plats, varvid han kanske drabbas av en hemsk insikt.
Senast redigerad av LOE2 2016-03-18 kl. 12:27.
2016-03-18, 12:32
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av allegrageller
Ja, det borde polisen gjort redan i förundersökningen.
Självklart. Det hade nog gått på något sätt, men hur? Det har spekulerats i tråden om att Lisa var medvetslös när hon hängdes, att hon stod på tå mm. Det vore intressant att höra rättsläkarnas åsikt om den eller de metoder som polisen finner sannolika.
2016-03-18, 12:38
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Du kan prova själv faktiskt, anvisningar för experiment har givits i tråden sedan i höstas. Självklart inte med levande offer rätt igenom, men provlyfta en tjej kanske du kan ordna tillfälle till, snöret o röret kan du simulera i en garderob eller liknande. Inget konstigt alls. Enklast är att ha snöret på plats i förväg, vilket jag därför tror var fallet. Men en rekonstruktion är så enkelt ordnad, så det bjuder vi på ur stadskassan. Gärna med Hurtig på plats, varvid han kanske drabbas av en hemsk insikt.
Du tar ett rör som är ca 30 mm i diameter och sätter upp det ca 210 cm över marknivån, sedan tar du ett tunt snöre som användes det var ett balsnöre och drar det över röret och sätter en tyngd på ca 55 kg som sannolikt var Lisas vikt, därför hon var 165 cm lång.
Sedan tar du tag i snöret och drar upp den här 55 kg tyngden i ett enda huj ca 45 cm, du kan inte göra något anhåll och ta nytt tag, något sådant fanns inte i konstruktionen i ladan.
Min gissning är att du rubbar inte tyngden 1 millimeter.
Lycka till ! Kom gärna med en redogörelse hur utfallet blev.
Senast redigerad av Fagro 2016-03-18 kl. 12:41.
2016-03-18, 12:49
Medlem
Citat:
Du tar ett rör som är ca 30 mm i diameter och sätter upp det ca 210 cm över marknivån, sedan tar du ett tunt snöre som användes det var ett balsnöre och drar det över röret och sätter en tyngd på ca 55 kg som sannolikt var Lisas vikt, därför hon var 165 cm lång.
Sedan tar du tag i snöret och drar upp den här 55 kg tyngden i ett enda huj ca 45 cm, du kan inte göra något anhåll och ta nytt tag, något sådant fanns inte i konstruktionen i ladan.
Min gissning är att du rubbar inte tyngden 1 millimeter.
Lycka till ! Kom gärna med en redogörelse hur utfallet blev.
Ja, det är därför man inte gör så. Jag orkar inte för så där sjätte gången upprepa komponenterna i förfarandet. Jag är säker på att du sett mina redogörelser tidigare. Mitt förslag är att du i stället gör de experiment som jag föreslagit och redogör för utfallet.
2016-03-18, 15:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Självklart. Det hade nog gått på något sätt, men hur? Det har spekulerats i tråden om att Lisa var medvetslös när hon hängdes, att hon stod på tå mm. Det vore intressant att höra rättsläkarnas åsikt om den eller de metoder som polisen finner sannolika.

Nu finns ljudfilerna åter att lyssna på. Rättsläkaren gör där en redogörelse för bl.a. det du efterfrågar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in