2016-03-05, 19:43
Medlem
konstapels avatar
GM kan bara glömma att få resning i HD med de "nya" uppgifterna. Det här skulle han kommit med i TR. Det hade blivit svårt för åklagaren att motbevisa GM om denne hade påstått att anledningen till att hans DNA fanns på flickan är att han upptäckte henne hängades där i arbetsutrymmet, fick panik och tog bort kroppen utan att tänka klart, eller något liknande, nu är det för sent.
2016-03-05, 19:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av StockholmMotala
Skulle förvåna mig mycket om HD tar upp fallet. Rimligen skulle ju den dömde SENAST i Hovrätten berättat hur det kom sig att hans DNA fanns på offrets kläder.
Kan NB inte presentera någon som är beredd att byta plats med honom ändrar hans ev. vändningar inget i sak.
2016-03-05, 19:46
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av konstapel
GM kan bara glömma att få resning i HD med de "nya" uppgifterna. Det här skulle han kommit med i TR. Det hade blivit svårt för åklagaren att motbevisa GM om denne hade påstått att anledningen till att hans DNA fanns på flickan är att han upptäckte henne hängades där i arbetsutrymmet, fick panik och tog bort kroppen utan att tänka klart, eller något liknande, nu är det för sent.
Så, om det är sant så döms han oskyldig.
2016-03-05, 20:04
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
Så, om det är sant så döms han oskyldig.
Japp. Precis som i alla icke videoövervakade mord eller där tant Olga står och tittar så kan han ruttna bort via den fria viljan dvs valet att tiga.

Oj, så synd.
2016-03-05, 20:08
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Det är en mycket svag del av hela bevisningen, Adrianas utpekande. Lite märkligt att HR tog fasta på den när inte TR gjorde det. Kom ihåg att hon beskrivit en helt annan bil än NB:s och att hennes minnesbild kunnat påverkas av media och all uppståndelse.
Det är en svag länk till åklagarens hela teoribygge och kan man slå hål på den biten, finns det ingenting som kopplar NB till någonting före Lisas död.
Griftefridsspåret hänger mycket på att det inte var NB som stoppade joggerskan.

Edit: Dags att analysera den där cigarettfimpen som hittades vid kopplingsstationen
Jag håller inte med om att joggerskans utpekande skulle vara en svag del i bevisningen, tvärtom - det är starkt och trovärdigt.
Citerar vad jag tidigare skrev om det.
Citat:
Ursprungligen postat av xerxesx
Jag skulle vilja säga att minnet fungerar som så att det direkt efter en hotfull händelse kan vara svårt att få ordning på minnesbilderna av det inträffade. När hjärnans alarmsystem varnar för hot i en situation som uppfattas som hotfull så drabbas personen oftast av ett starkt stresspåslag. Överlevnadsinstinkten är det första som slår till vid en skrämmande händelse. Vid ett senare skede så bearbetas oftast tankar och känslor kring det inträffade. Minnet av det upplevda hotet har ofta "svetsat sig fast", d.v.s minnesbilderna av en person som upplevts som ett hot kan vara väldigt tydliga och starka. På samma sätt som minnena av hotet förstärks så kan man säga att minnena av detaljer i omgivningen försvagas. Med det vill jag ha sagt att vittnet är trovärdigt, det hon minns av händelsen är det relevanta d.v.s det upplevda hotet av mannen som stoppade henne, en tydlig minnesbild av den personen.
2016-03-05, 20:48
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av xerxesx
Jag håller inte med om att joggerskans utpekande skulle vara en svag del i bevisningen, tvärtom - det är starkt och trovärdigt.
Citerar vad jag tidigare skrev om det.

Må så vara. Vad hon vittnar om att är någon hon ser som Nerijus frågar om vägen. Och?

Finns det nån annan juridik än det i det vittnesmålet?
Senast redigerad av thechallanger 2016-03-05 kl. 20:54.
2016-03-05, 21:42
Medlem
Grandiosos avatar
Ida Johanssons mördare beskriver hur hans mord fick honom att må jättebra.

Citat:
I samband med strypningen kände han en skön känsla berättar han. Det var som att all frustration rann av honom och byttes om lugn och tillfredsställelse. Han jämför det med känslan han fick när han som 13-åring ströp sina husdjur.

Efter dådet upphörde det kaos inom honom som fanns där innan. Han kände sig helt tom under flera timmar vilket gjorde att han utan någon större ansträngning kunde upprätthålla fasaden inför sin familj. Han gick hem, duschade och åt mat med sin familj utan att någon anade någonting om vad han precis gjort ute i skogen.
Citat:
Ulf Åsgård, psykiater och expert på gärningsmannaprofiler, har följt fallet. Han säger att 19-åringens beskrivning av sina känslor och upplevelser är klassisk.

– Det är många förstagångsmördare som beskriver detta. Det är det som leder till seriemördande, vilket i sig dock är ovanligt. Men en del vill uppleva det där gång på gång, det blir som ett narkotiskt rus.

http://www.aftonbladet.se/nyheter/kr...cle22272379.ab

Samma med Nerijus? Hade han nåt störande inombords som behövde dämpas?
Lugn och fin blev han efter sitt dödande? Mådde som en prins?
Ville göra om det så fort som möjligt?
2016-03-05, 21:46
Bannlyst
Det normala förfarandet med Adrianas vittnesmål hade varit att innan hon vände sig till polis att hon tillsammans med Arne konfronterat Nerijus med sitt frågande om vägen.

Hon valde en annan väg vilket gör henne mindre trovärdig som vittne

Hur många tandlösa har hon mött i sitt liv i samna ålder och storlek med utländsk påbrå i Blomberg dessutom?

Hon mötte en samma dag men kände inte igen honom vid bilen. Hon kände igenom hos polisen.
2016-03-05, 21:50
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det ingår i bedömningen för deras ställt utom rimligt tvivel att han är skyldig till mord.

Vilket talar mer för domstolars bristande utredningsansvar än för kommande prövning. Precis som Quick även om detta inte sägs högt.
2016-03-05, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thechallanger
Vem har sagt att den inte är väl förankrad mer än du, som inte ens hört den än, vilket säger allt.
Så du menar att ALLA advokater är just nu upptagna med att servera en "sanning" som passar just lille nero? trodde du snackade generellt.
2016-03-05, 22:21
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Bommullspinnar
Så du menar att ALLA advokater är just nu upptagna med att servera en "sanning" som passar just lille nero? trodde du snackade generellt.

Nej. Självfallet inte.

Jag menar att varje advokat företräder sin klient på bästa sätt och teorin är en förklaring till omständigheterna. Dock känner varken du eller jag till alla bakomliggande omständigheter och kommer heller aldrig att göra. Dessa stannar mellan advokat och klient. Du serveras ytan.
Senast redigerad av thechallanger 2016-03-05 kl. 22:27.
2016-03-05, 22:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av thechallanger
Nej. Självfallet inte.

Jag menar att varje advokat företräder sin klient på bästa sätt och teorin är en förklaring till omständigheterna. Dock känner varken du och jag till alla bakomliggande omständigheter och kommer heller aldrig att göra. Dessa stannar mellan advokat och klient. Du serveras ytan.
Om herr Hurtig har blivit serverad sanningen så kan han knappast företräda den anklagade. Ivartfall inte komma med en "ny" sanning.
Det är ju inte en dramaserie på tv vi följer.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in