Jag är krigstrött, eftersom jag lider med de civila i Donbass, men southfront är av starkare virke och rapporterar. Här talas om de många beskjutningarna. Man fruktar att Kiev startar en offensiv i sommar för att flytta fokus från många misslyckanden till inbördeskriget. Man talar om de turkiska "gråa vargarna" i ukrainska Kherson på gränsen till Krim.
EU eller OSCE försöker få till en större demilitariserad zon och Donetsk har fått uppleva minst en lugn natt, kanske som ett resultat av det initiativet. Konflikten var en anledning till att USA nyligen förlängde vissa sanktioner mot Ryssland - "eftersom Minsk2 inte fungerar", men det är ju Kievs fel och det vet alla världens analytiker (viktiga stipulerade lagar antas inte av Rada). Ukrainska skepp fraktar krigsmateriel från Turkiet. Allt detta nämns inte i denna video, den informationen kommer från andra källor.
Jag har tidigare skrivit att jag tvivlar på att vi får se Minsk3. Det finns en gräns för VP:s tålamod. Han har inte mycket mer att förlora, Ryssland har aldrig upplevt de attacker vi ser idag, de kan fortsätta i åratal, han vänder dem till Rysslands fördel (importsubstitutionen) så jag tror att Kiev leker med elden. Kiev griper nu massor av civila på den ukrainska sidan av gränsen, konfiskerar mobiler och datorer, och det måste få ett slut. Bara Ryssland kan få stopp på eländet. Den som hamnar i en SBU-källare har små överlevnadschanser.
Southfront har länge varit under attack, så förvånas inte om den engelska videon hackar. Språket är bra.
https://southfront.org/foreign-policy-diary-conflicts-heat-up-in-ukraine/