• 1
  • 2
2016-03-16, 10:59
Medlem
Drapåtrissors avatar
Deras butik i Rågsved där det säljs mindre skadade matvaror till personer med försörjningsstöd brann av oklar anledning ned i morse. Polisen misstänker att branden kan vara anlagd.
http://svt.se/nyheter/lokalt/stockho...onens-matbutik
Citera
2016-03-16, 11:40
Medlem
BernardLoutres avatar
Kan det vara så att de har glömt att betala för "beskydd"? Fast jag trodde att det bara hände på dyrare restauranger.
Citera
2016-03-16, 12:09
Säkert något psykfall som ville ha gratis mat men blev nekad.
Citera
2016-03-16, 12:11
Medlem
Europes avatar
Tja, Rågsved är ett av alla de otaliga ställena i dagens Sverige där man brukar anlägga bränder. Visst, de är inte lika omfattande där som i t.ex. Rinkeby, Tensta, Östberga och Norsborg, men likväl... Av naturliga skäl placerades butiken i en förort där väldigt många går på försörjningsstöd, men samtidigt är det ju rätt väntat att det här händer.

I artikeln som TS länkar till citeras en boende:

Citat:
Det är ett socialt experiment som börjat gå väldigt bra i och med att det håller ner matkostnaden för massor av pensionärer, arbetslösa och så vidare.

Tyvärr tas vissa sociala experiment ut av andra, mer omfattande, sociala experiment. Man kan inte få allt.
Citera
2016-03-16, 12:17
Medlem
Drapåtrissors avatar
Om man nu ska spekulera så gissar jag mer på att någon annan lokal butiksägare tröttnat på den orättvisa konkurrensen. En butik som säljer matvaror till 30% av det ordinarie priset bara för lite skador på förpackningen vem väljer inte den? Och även om det krävs att hushållet har försörjningsstöd för att få handla så lär kundtappet bli stort för övriga butiker i området då troligen en majoritet av hushållen i närområdet har det.
Citera
2016-03-16, 12:31
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Om man nu ska spekulera så gissar jag mer på att någon annan lokal butiksägare tröttnat på den orättvisa konkurrensen. En butik som säljer matvaror till 30% av det ordinarie priset bara för lite skador på förpackningen vem väljer inte den? Och även om det krävs att hushållet har försörjningsstöd för att få handla så lär kundtappet bli stort för övriga butiker i området då troligen en majoritet av hushållen i närområdet har det.

Alla hade ju valt den ofc. Men var det ej så att man var tvungen att ha med sig kontoutdrag eller liknande bevis på låg inkomst?

Övriga butiker lär ju varit glada att alla snattare har råd med egen mat.
Citera
2016-03-16, 12:40
Medlem
Drapåtrissors avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Brain Formula
Alla hade ju valt den ofc. Men var det ej så att man var tvungen att ha med sig kontoutdrag eller liknande bevis på låg inkomst?

Övriga butiker lär ju varit glada att alla snattare har råd med egen mat.
Krävdes medlemskap för att få handla.
Citera
2016-03-16, 12:46
Medlem
FruGondols avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Drapåtrissor
Om man nu ska spekulera så gissar jag mer på att någon annan lokal butiksägare tröttnat på den orättvisa konkurrensen.

Inte osannolikt. Närbutiken, eller rent av MatDax?
Citera
2016-03-18, 12:26
Medlem
Mikojans avatar
Lite märkligt att medierna inte spekulerar om vem som tänt på matbutiken. Borde ju storlarmas om både rasism och högerextremism.

Kan locket på bero på att polisen misstänker någon i kundkretsen som mordbrännare?
Citera
2016-03-18, 13:33
Medlem
DennisOlofs avatar
Drapåtrissor, instämmer.

Antingen är det någon idiot som blivit nekad eller illa behandlad i butiken och blev sur. Eller så var det andra i området som ogillade att butiken drog fram en massa "typer" av folk man inte vill se eller hålla på långt avstånd (då syftar jag på t.ex. folk som ogillar och störs av tiggare, den typen). Och den sista är någon handlar eller annan grupp som beställt detta för dom ogillar konkurrensen osv.

Oavsett vem som gjort det, det är olämpligt att ha en butik med mat som är extremt billig och där alla får handla. Det skapar en felaktig konkurrens anser jag. Inget ont om att folk har dåligt med pengar osv. Sedan är det nog många som ogillar butikens klientel, jag har inget emot hemlösa och tycker synd om folk men jag förstår att det finns människor som mycket aggressivt hatar dessa personer.
Det är ju så samhället har blivit idag, tråkigt men sant.

Även om det nu krävdes medlemskap för ratt handla som någon påstår så borde det vara mer rigoröst, samt varför är det en separat butik, vore bättre om man placerat det någon annan stans, mer som en lagerlokal eller liknande så det blir enkelt att ta sig dit och det borde enbart vara personer som har behovet av att få mat därifrån, t.ex. folk som redan får socialbidrag eller något sådant. Bättre system i alla fall så att rätt personer kan dra nytta av detta och inte andra.

Annars är det grymt orättvist mot andra handlare och butiker. Då skapar man ju snedvriden konkurrens, oavsett om det är solidariskt eller inte. Lite som staten inte tillåter karteller, oligopol och liknande. Och ska man ha en sådan butik, borde dom begripit från början att man måste ha en rigorös lokal, betong bunker, och med heltäckande plåtar man drar ner när butiken är stängd, annars händer sånt här tyvärr, ganska vanligt numera att man "bränner ner" verksamheter man ogillar.

Tråkigt att folk kan göra såhär mot redan utsatta, men vad förväntar man sig, när det är dåliga tider har folk tendenser att sparka nedåt ännu mer och ge sig på redan utsatta grupper. Så har det alltid varit.

Undra om dom kommer få tag i någon eller vad som händer, ska dom öppna i en ny butik ?
Citera
2016-03-18, 18:46
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av DennisOlof
Drapåtrissor, instämmer.

Antingen är det någon idiot som blivit nekad eller illa behandlad i butiken och blev sur. Eller så var det andra i området som ogillade att butiken drog fram en massa "typer" av folk man inte vill se eller hålla på långt avstånd (då syftar jag på t.ex. folk som ogillar och störs av tiggare, den typen). Och den sista är någon handlar eller annan grupp som beställt detta för dom ogillar konkurrensen osv.

Oavsett vem som gjort det, det är olämpligt att ha en butik med mat som är extremt billig och där alla får handla. Det skapar en felaktig konkurrens anser jag. Inget ont om att folk har dåligt med pengar osv. Sedan är det nog många som ogillar butikens klientel, jag har inget emot hemlösa och tycker synd om folk men jag förstår att det finns människor som mycket aggressivt hatar dessa personer.
Det är ju så samhället har blivit idag, tråkigt men sant.

Även om det nu krävdes medlemskap för ratt handla som någon påstår så borde det vara mer rigoröst, samt varför är det en separat butik, vore bättre om man placerat det någon annan stans, mer som en lagerlokal eller liknande så det blir enkelt att ta sig dit och det borde enbart vara personer som har behovet av att få mat därifrån, t.ex. folk som redan får socialbidrag eller något sådant. Bättre system i alla fall så att rätt personer kan dra nytta av detta och inte andra.

Annars är det grymt orättvist mot andra handlare och butiker. Då skapar man ju snedvriden konkurrens, oavsett om det är solidariskt eller inte. Lite som staten inte tillåter karteller, oligopol och liknande. Och ska man ha en sådan butik, borde dom begripit från början att man måste ha en rigorös lokal, betong bunker, och med heltäckande plåtar man drar ner när butiken är stängd, annars händer sånt här tyvärr, ganska vanligt numera att man "bränner ner" verksamheter man ogillar.

Tråkigt att folk kan göra såhär mot redan utsatta, men vad förväntar man sig, när det är dåliga tider har folk tendenser att sparka nedåt ännu mer och ge sig på redan utsatta grupper. Så har det alltid varit.

Undra om dom kommer få tag i någon eller vad som händer, ska dom öppna i en ny butik ?

Ehh, det är ju exakt så det är. Och ja, det krävs ett medlemsskap, lätt att ta sig dit är det med, buss och tunnelbana.
Citera
2016-03-19, 20:05
Medlem
DennisOlofs avatar
Furorem, ok.

Då är det ju uppenbart att det är någon som hatar denna folkgrupp, eller det är sabotage. Lärdom, skaffa bunker som lokal och bomma igen skiten med allt som finns, så det inte är möjligt att bränna ner lokalen, när den inte är öppen och ingen är på plats.

Tyvärr har samhället blivit så dåligt, så att man tar till dessa metoder. Vilka svin.
Citera
  • 1
  • 2

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in