2016-03-27, 16:42
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Fagro
Han har väl rätt att tro vad han vill, när jag läste förhöret med honom fick jag uppfattningen att han var helt neutral och misstänkte ingen.
Det som jag är förvånad över är att när han kom till grusplanen där mopeden fanns startade han mopeden och flyttade den, orsaken skulle vara att ingen kunde stjäla mopeden, därför nyckeln satt i tändningslåset, men enklare att ta bort nyckeln, och sedan kom poliser dit att stöld skulle ha varit en minimal risk med.
När han flyttade och startade mopeden fördärvades material som hade kunnat visa om Lisa hade kört mopeden och om den fanns på samma plats där den stod när hon kom till cafeet.
Mopeden borde ha fotograferats och kontrollerats om den var nyligen körd med av polis, mopeden var bevismaterial.

Du tror inte att Lisas pappa var betydligt bättre skickad än polisen att kolla mopeden med tanke på hans stora motorintresse ? Hur faan skulle han kunna veta att mopeden var bevismaterial i det läget .
Visste du att Lisa hade blivit mördad av din favvo baltäcklet två timmar efter att hon försvann ?
2016-03-27, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
I hela situationen finns ett bärande mening och det handlar inte enbart om vad han säger: Det är definitivt en felkänsla.
1. De har ett stort sökpådrag på en privat gård.
Detta är första indikatorn dvs en normal reaktion att ställa sig undrande till varför dessa plötsligt kommer sen em när gården är obemannad och inte upplever dem som att vara anställda och tillhöra gården:
2. Utöver vad han säger så är det således situation i sig som är märklig - vem lägger sig i ett eftersök och säger att det är slöseri med tid och att det redan varit mycket folk på gården (militär och polis) vilket de facto är en grov överdrift: NB har aldrig sett dem inne på gården överhuvudtaget eftersom de letade i Martorpskogen och områden kring gården. Det är med andra ord inte mycket folk aka stort eftersök. AB beskriver att två militärbilar och en civilbil sågs parkerade utanför gården men att inte en människa syntes till.
3. För det andra luktar han sprit - vilket överensstämmer med resten i FUP: Lena ser en ölkburk tidigt på morgonen när NB börjat sitt arbetspass och hans bror uppger att han drack öl på arbetstid så att han får köra bilen.
4. När de sen iakttas verkar han mer intresserad av eftersöket än att leta mask. AB gräver men NB står och tittar hela tiden på MPS och grävandet verkar planlöst, som om det är mer intressant än själva maskletandet.
5. När de sen närmar sig AB och NB så drar de hux flux. Via förhör med AB så är det ett extremt kort maskletande i ett par minuter vilket i sig torde se väldigt märkligt ut.
Retroaktivt kan man även se att han iakttagit eftersöket sen start och inte lagt sig i ett enda dugg - men när de kommer till Martorp där Lisa sitter intryckt i ett skåp så blir det plötsligt aktuellt att vägleda MPS.
Nej du - det luktar skit om hela NB gällande maskletandet och det beror inte på att han inte duschat på en vecka..
När man läser igenom förhöret med Nerijus och Aivares finns det ingen tvekan utan de åker till Martorp för att söka mask därför de hade planerat att fiska i dammen.
Därför de åker upp till Martorp är att på de stället där de brukar söka mask i närheten av bostaden var avspärrat av polisen och de hade inte tillträde dit och därför åker de till Martorp.
Att lokalen inte var genomsökt på Martorp efter 5 dagar som den här Byssjan, kan ses som en större skandal, fanns väl ingen som kunde tro att en kropp fanns placerad där.
Polisen skall ha haft tillgång till 20 tal hundar enligt deras egen uppgift därför fanns det resurser att söka lokalen på Martrop som tillhör Blomberg.
Varför blev den här lokalen Byssjan inte genomsökt tidigare, vad tror du ?
Senast redigerad av Fagro 2016-03-27 kl. 16:46.
2016-03-27, 17:02
Medlem
LeBronThurmans avatar
Citat:
När de kom hem från jobbet bestämde de sig för att åka fiska men de måste ha mask för det och de åkte till platsen där de brukar söka mask, där de dumpat gammal säd, men där var det avspärrat och därför begav de sig till Martorp för att söka i en gödselhög, men eftersom de täckt gödselhögen med makadam fanns det ingen eller ett par maskar där och därför åkte de hem.
När de sökte maskar glodde en Missing People misstänksamt mot Neriius som svarade honom "jag jobbar här" sedan sade Nerijus att det hade varit militär och sökt där dagen innan där de fanns.
Jag kan inte förstå annat utan Nerijus försökte vara hygglig med de här snubbarna som sökte där och säga att militären varit där dagen innan.
Naturligtvis trodde Nerijus att militärens uppgift var att söka Lisa men kanske de hade andra uppgifter där eftersom MP inte kände till att det varit militär på området.
Jag kan inte förstå vad maskletande skulle vara förevändning för, utan de sökte mask för att fiska.
När de kom hem föreslog Nerijus att de går och söker i en kompost men där fick de inte söka det var avspärrat också enligt en kvinna, som sannolikt var kvinnlig polis.
Nerijus avslutade projektet och gick till bostaden, mot att däremot Aivaras for till dammen för att meta och Nerijus bad honom ringa om det nappar.

Hur man kunnat göra en enkel masksökning för att fiska till något oerhört skumt är en stor fråga ?
Men man kan väl utan överdrift påstå att det fanns ingen brist på fantasier för vissa personer.
Nerijus och Aivaras kunde väl inte veta att Lisas kropp fanns placerat i ett skåp i Byssjan på Martorp.
Jag är helt övertygad att Nerijus skulle aldrig åkt dit om han vetat det. Efter att Lisa var saknad åkte han aldrig ensam med bilen utan skulle alltid ha en person med sig.
Han var väldigt rädd för att bli misstänkt för Lisas försvinnande därför han var utlänning.
Det stämmer att det inte finns någon som helst brist på fria fantasier ifrån en del faktaresistenta skribenter.

Det här inlägget är bara ett av otaliga exempel på hur man gör sig till tolk för skeenden som den tystlåtne baltskvättaren (med munhäfta, men dock ej tejpad) inte ens har andats om hur han har tänkt, planerat eller funderat över vad han ska göra vidare.

Om man så skulle återupprepa samma sak en miljon gånger, så blir det ju inte sannare för det.

Nu har rättmätig dom fallit i 2 instanser, och om ett par veckor ska Hurtig ha kompletterat sin inlaga för begäran om prövningstillstånd i HD.

Jag ser fram emot ett avslut med en i laga kraft vunnen dom, och frid avseende vållandefrågan för Lisas anhöriga, som behövt genomlida detta obeskrivliga helvete, och kanske känslan av att ärendet aldrig verkar kunna komma till ett slutgiltigt rättsligt avslut.
2016-03-27, 17:13
Medlem
Citat:
När man läser igenom förhöret med Nerijus och Aivares finns det ingen tvekan utan de åker till Martorp för att söka mask därför de hade planerat att fiska i dammen.
Därför de åker upp till Martorp är att på de stället där de brukar söka mask i närheten av bostaden var avspärrat av polisen och de hade inte tillträde dit och därför åker de till Martorp.
Att lokalen inte var genomsökt på Martorp efter 5 dagar som den här Byssjan, kan ses som en större skandal, fanns väl ingen som kunde tro att en kropp fanns placerad där.
Polisen skall ha haft tillgång till 20 tal hundar enligt deras egen uppgift därför fanns det resurser att söka lokalen på Martrop som tillhör Blomberg.
Varför blev den här lokalen Byssjan inte genomsökt tidigare, vad tror du ?

Söket utgick naturligtvis från där Lisa senast observerats, hennes arbetsplats, och man sökte systematiskt vitt och brett. Efter fyndens påträffades så blev det i riktning söderut.

Man sökte även i ödetorp, vattendrag, gödseldammar mm. Personalen på Martorp deltog också i sökaktiviteterna. Sökområdet utökades allt eftersom i riktning mot Martorp. Bl.a. kikade man in i Byssjan. Lisa var ihopknycklad till den milda grad att ingen kunde tro att någon skulle rymmas under högen med kläder.

Det var ladan vid Blomberg som var avspärrad. AB plockade mask under stenar vid deras hus. Det var AB som var fiskeintresserad av de två bröderna.
2016-03-27, 17:19
Medlem
develis avatar
Citat:
För det första är det givetvis extremt suspekt beteende med tanke på att Lisa hittas där samt det jag skrev: Han skiter blankt i alla andra eftersök i hela trakten men inte Martorp. Han står och glor på trappan och när det drar ihop sig gällande Martorp och MPS går i den riktningen blir det fart på benen. Nu vill NB plötsligt fiska.
Han släpar med brorsan till ladan som han vet är avspärrad så det är rena skenmanövern för att inte verka suspekt inför brorsan - då finns det en anledning att dra till Martorp nämligen. Där har de aldrig letat mask nån gång förut.
Citat:
Ok. Varför åkte ni just till Martorp för och leta mask?
Jo för att det var ju polisavspärrningar där annars vi brukar gräva mask där.
Väster om ladan i Blomberg?
Ja här .
Mmm
Och det var ju så att säga rutten spannmål det där vi hittar dom. För att det var avspärrat så
min bror säger vi åker dit.
Har ni letat mask i Martorp förut?
Nej det har vi inte gjort.
Efter Martorp är han sen totalt ointresserad av att leta efter mask. Det är AB som fortsätter leta och drar iväg.

Boden är inte missad - därinne har förman redan varit på tisdag men han upptäckte inte den välgömda kroppen och i kombination med att skåpet är smalt i förhållande till att få in en hel människa så var det väl inte nån av dem som trodde att han lyckats trycka in henne där. Inte ens krim.teknikern gick åt rätt håll utan gick in i rummet bredvid mot soffan istället på fredag.
Att MPS eller andra inte varit där tidigare beror på sökmetod som sträcker sig radie för radie (noggrant sök av segment) och fynden vid grusvägen upptog en hel del tid.
2016-03-27, 17:20
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
När de kom hem från jobbet bestämde de sig för att åka fiska men de måste ha mask för det och de åkte till platsen där de brukar söka mask, där de dumpat gammal säd, men där var det avspärrat och därför begav de sig till Martorp för att söka i en gödselhög, men eftersom de täckt gödselhögen med makadam fanns det ingen eller ett par maskar där och därför åkte de hem.
När de sökte maskar glodde en Missing People misstänksamt mot Neriius som svarade honom "jag jobbar här" sedan sade Nerijus att det hade varit militär och sökt där dagen innan där de fanns.
Jag kan inte förstå annat utan Nerijus försökte vara hygglig med de här snubbarna som sökte där och säga att militären varit där dagen innan.
Naturligtvis trodde Nerijus att militärens uppgift var att söka Lisa men kanske de hade andra uppgifter där eftersom MP inte kände till att det varit militär på området.
Jag kan inte förstå vad maskletande skulle vara förevändning för, utan de sökte mask för att fiska.
När de kom hem föreslog Nerijus att de går och söker i en kompost men där fick de inte söka det var avspärrat också enligt en kvinna, som sannolikt var kvinnlig polis.
Nerijus avslutade projektet och gick till bostaden, mot att däremot Aivaras for till dammen för att meta och Nerijus bad honom ringa om det nappar.

Hur man kunnat göra en enkel masksökning för att fiska till något oerhört skumt är en stor fråga ?
Men man kan väl utan överdrift påstå att det fanns ingen brist på fantasier för vissa personer.
Nerijus och Aivaras kunde väl inte veta att Lisas kropp fanns placerat i ett skåp i Byssjan på Martorp.
Jag är helt övertygad att Nerijus skulle aldrig åkt dit om han vetat det. Efter att Lisa var saknad åkte han aldrig ensam med bilen utan skulle alltid ha en person med sig.
Han var väldigt rädd för att bli misstänkt för Lisas försvinnande därför han var utlänning.

Frågan är väl hur istället hur du kan undgå att fatta att det bara var i syfte att spionera på de som sökte efter Lisa han skulle ut och leta efter mask . Han kunde ju ingen svenska enligt uppgift och ändå går han fram till BS och pratar med honom . Mycket besvär för att vara hygglig eller vad tycker du ? Och det var ju på grund av att han hade mördat och sedan tryckt in Lisa i skåpet i boden han åkte dit och spionerade med maskletandet som förevändning . Jävla tur att han var så urbota korkad och avslöjade sig på det viset .
2016-03-27, 18:05
Medlem
DNA-bevisen på LH's kläder binder NB till mordet. MEN för den skull kan man inte gå med skygglapparna på. Man måste kunna ifrågasätta bevisning och vittnesmål, utan att för den skull bli idiotförklarad av de ivriga ja-sägarna. Det finns många obesvarade frågor när man läser FUP. Man får bara hoppas att svaren finns i slasken och att åklagaren och försvarsadvokaten läst denna och hittat svaren. INGEN vet vad NB tänker/tänkte. Det vet endast han. Så syftet med hans "maskletande" på Martorp kan endast han svara på - om nu det inte finns nån tankeläsare här inne på forumet.

Så vad jag efterlyser här är lite mer ödmjukhet från båda sidor - alla har sin rätt att tro/tycka vad dom vill utan att bli dumlagd, förnedrad och idiotförklarad. Kom ihåg att den enda som vet hela sanningen är den som mördat LH.

Om det aldrig funnits någon som ifrågasatt vedertagna bevis så hade jorden fortfarande varit platt och Daniel Shechtman hade aldrig fått Nobelpriset.

Och - Nej, jag tror inte NB är oskyldig (så länge inte DNA kan förklaras på annat RIMLIGT sätt), men jag kan fortfarande ifrågasätta.

"Att vara öppen i sinnet och våga ifrågasätta etablerad kunskap, är kanske den viktigaste egenskap en forskare kan ha - Vetenskapsakademin
2016-03-27, 18:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ztella
Jag är osäker på om den metoden fortfarande används, men för 10 år sedan var det aktuell för att sortera upp interner på ett mer "allmänt" plan för vidarebefodran på riksnivå.
Djupare undersökningar som RPU osv skall vara klart i detta skedet (vid behov) och fungerar som underlag tillsammans med övriga referenser.
KVV brukar väl vara ganska pigga på att byta metodik och detta kan även skett inom de godtyckliga riskbedömningarna.
Det skall vara lättbedömt på 20 punkter och är en juridisk bedömning, givetvis.
Hoppas att infon är aktuell fortfarande, tror nero klarar sig exemplariskt inledningsvis. Tyvärr.
Gällande riskbedömning tycker man det borde handla om den psykiska delen så att de inte går bärsärk mot personal eller interner och för att kunna möta upp vårdbehov och kunna hantera/bemöta dem? Fann en uppgift om att så kan ske men det inkluderar även ordet "eventuell" snarare än att vara obligatoriskt (?) men uppgifterna är printade 2010 så det kan ju ha ändrats:
Citat:
Fanns en modell som heter RBM (Risk-, behov- och mottaglighet) såg jag och en massa bedömningsinstrument (ihop med den du nämnde dvs Historical-Clinical-Risk Management - 20 (HCR-20) som kunde användas inom kriminalvård:
Violence Risk Appraisal Guide (VRAG), Violence Risk Scale (VRS), Classification of Violence
Risk (COVR), Level of Service InventoryRevised
(LSI-R), Psychopathy Checklist - Revised (PCL-R), Sexual Violence Risk – 20 (SVR-20).
https://www.kriminalvarden.se/global...tspsykiatripdf
2016-03-27, 19:02
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av birdlover
DNA-bevisen på LH's kläder binder NB till mordet. MEN för den skull kan man inte gå med skygglapparna på. Man måste kunna ifrågasätta bevisning och vittnesmål, utan att för den skull bli idiotförklarad av de ivriga ja-sägarna. Det finns många obesvarade frågor när man läser FUP. Man får bara hoppas att svaren finns i slasken och att åklagaren och försvarsadvokaten läst denna och hittat svaren. INGEN vet vad NB tänker/tänkte. Det vet endast han. Så syftet med hans "maskletande" på Martorp kan endast han svara på - om nu det inte finns nån tankeläsare här inne på forumet.

Så vad jag efterlyser här är lite mer ödmjukhet från båda sidor - alla har sin rätt att tro/tycka vad dom vill utan att bli dumlagd, förnedrad och idiotförklarad. Kom ihåg att den enda som vet hela sanningen är den som mördat LH.

Om det aldrig funnits någon som ifrågasatt vedertagna bevis så hade jorden fortfarande varit platt och Daniel Shechtman hade aldrig fått Nobelpriset.

Och - Nej, jag tror inte NB är oskyldig (så länge inte DNA kan förklaras på annat RIMLIGT sätt), men jag kan fortfarande ifrågasätta.

"Att vara öppen i sinnet och våga ifrågasätta etablerad kunskap, är kanske den viktigaste egenskap en forskare kan ha - Vetenskapsakademin
Vi får hoppas att Hurtig och hans team går igenom både fup och slasken ordentligt. Dom bör väl ha god kompetens och skulle det finnas några oklarheter i fallet som kan användas i PT'n så få vi anta att dom hittar dessa och använder dem för Nejrus bästa.

Om det blir avslag för PT, kommer du att känna dig tryggare ang bevisningen och domen då?
2016-03-27, 19:15
Medlem
boidis12s avatar
Citat:

Var och en kan väl självklart tycka vad dom vill .
Men om man har en åsikt så ska man ju kunna backa upp den med ett vettigt resonemang också . Att bara sitta och rapa ut sin åsikt gång på gång utan att ha en tanke bakom verkar i mina ögon inte det minsta genomtänkt . Om polisen hade tagit hjälp av en riktig förhörsledare istället så hade man vid det här laget säkerligen vetat hur allt har gått till . Att sitta och dalta med en jävel som dödad en ung flicka är i min bok snudd på skrattretande . Domstolarna har säkerligen ifrågasatt bevisen i sina diskussioner inför domarna men den samlade bedömningen är ändå i två instanser att han är skyldig till att ha dödat Lisa . Svårare än så är det inte . Att Hurtiga Björne ska komma nånstans med sina svamlerier är ju bara ett önsketänkande för vissa här i tråden .
2016-03-27, 19:19
Medlem
Citat:

Advokat Inger Rönnbäck har sedan FUP presenterades haft full tillgång till den sk slasken.

Inom vetenskapssamhället ifrågasätts ständigt etablerad kunskap men det kräver också att man skall kunna styrka sina nya rön och vederlägga dom så att de tål vetenskaplig prövning för att få acceptans och erkännande.

Att bara ifrågasätta räcker inte, det skall ledas i bevis också.
2016-03-27, 20:38
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Vi får hoppas att Hurtig och hans team går igenom både fup och slasken ordentligt. Dom bör väl ha god kompetens och skulle det finnas några oklarheter i fallet som kan användas i PT'n så få vi anta att dom hittar dessa och använder dem för Nejrus bästa.

Om det blir avslag för PT, kommer du att känna dig tryggare ang bevisningen och domen då?

Citat:
Vad jag känner har inget med mitt inlägg att göra. Andemeningen var att respektera olika åsikter utan att idiotförklara de som tror/tycker annorlunda.
...

Jag håller med i det mesta här och passar samtidigt på att svara på frågan som ställs:

Ja, lite "tryggare" om det nu är rätt ord. Åtminstone får man nöja sig med det i så fall. Visst finns alltid möjligheten att NB kommer med en förklaring senare och begär resning. Men hur eller när det än (eventuellt) kommer någon förklaring, kommer den att vara sorglig hur som helst. Ja, ja.
Senast redigerad av A1HORNYLAD 2016-03-27 kl. 20:41.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in