Vinnaren i pepparkakshustävlingen!
  • 1
  • 2
2016-03-22, 10:07
  #1
Medlem
Hejsan!
Idag när jag starta min dator efter ett bra tag så ser jag att mina bilder har omvandlats från .jpg till jpg.ccc
Vilket gör att jag inte kan kolla på bilden :-/

Jag har försökt och ändra tillbaka till .jpg för att öppna den men det går inte då :-/

Någon som kan hjälpa mig med det?

MVH R
Citera
2016-03-22, 10:24
  #2
Medlem
Stygotiuss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HittaMig86
Hejsan!
Idag när jag starta min dator efter ett bra tag så ser jag att mina bilder har omvandlats från .jpg till jpg.ccc
Vilket gör att jag inte kan kolla på bilden :-/

Jag har försökt och ändra tillbaka till .jpg för att öppna den men det går inte då :-/

Någon som kan hjälpa mig med det?

MVH R

Du har fått ett virus. Se exempelvis http://www.virusresearch.org/how-to-...nsion-malware/ för att få bort det.
Citera
2016-03-22, 10:48
  #3
Medlem
Commodores avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HittaMig86
Hejsan!
Idag när jag starta min dator efter ett bra tag så ser jag att mina bilder har omvandlats från .jpg till jpg.ccc
Vilket gör att jag inte kan kolla på bilden :-/

Jag har försökt och ändra tillbaka till .jpg för att öppna den men det går inte då :-/

Någon som kan hjälpa mig med det?

MVH R

Troligtvis TeslaCrypt. Dina filer är krypterade. Installera om datorn, betala inte något.
Citera
2016-03-22, 13:21
  #4
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HittaMig86
Hejsan!
Idag när jag starta min dator efter ett bra tag så ser jag att mina bilder har omvandlats från .jpg till jpg.ccc
Vilket gör att jag inte kan kolla på bilden :-/

Jag har försökt och ändra tillbaka till .jpg för att öppna den men det går inte då :-/

Någon som kan hjälpa mig med det?

MVH R

Får du inga andra "konstiga" meddelanden på datorn?

Använd en Windows återställnings punkt.

Använd inga av de skannrar som finns på länken i inlägg #2 !
Citera
2016-03-22, 17:26
  #5
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av 1FF
Får du inga andra "konstiga" meddelanden på datorn?

Använd en Windows återställnings punkt.

Använd inga av de skannrar som finns på länken i inlägg #2 !

pga risk för andra virus?!

nu har jag inte kollat om jag ens har en schema för återställning men om inte nu vad fan gör jag i värsta fall?

det är fan viktiga bilder som jag inte vill Förlora :-/
Citera
2016-03-22, 17:48
  #6
Medlem
1FFs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HittaMig86
pga risk för andra virus?!

nu har jag inte kollat om jag ens har en schema för återställning men om inte nu vad fan gör jag i värsta fall?

det är fan viktiga bilder som jag inte vill Förlora :-/

Om det vore krypteringsvirus så skulle du få upp en skylt som säger att din dator har blivit krypterad. Du får troligen inte det eftersom du inte nämner det och då finns det hopp.

Gå till felsk.läge och kör följande i nämnd ordning - http://www.bleepingcomputer.com/download/rkill/- http://www.surfright.nl/en/home/ - https://www.malwarebytes.org/antimalware/ - https://www.zemana.com/.

Har du någon aning om hur du har fått det där?
Citera
2016-03-22, 19:05
  #7
Medlem
UncaScroogies avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HittaMig86
pga risk för andra virus?!

nu har jag inte kollat om jag ens har en schema för återställning men om inte nu vad fan gör jag i värsta fall?

det är fan viktiga bilder som jag inte vill Förlora :-/

Jag tror att det bästa du kan göra är att formatera om och lägga tillbaka backupen, för det har du väl?
Citera
2016-03-29, 15:35
  #8
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av UncaScroogie
Jag tror att det bästa du kan göra är att formatera om och lägga tillbaka backupen, för det har du väl?

tyvärr kan jag bara göra backup inom några dagar.. vilket betyder jag inte kan göra backup innan viruset dök upp :-/

finns det verkligen ingenting och göra åt saken förutom backup?
Citera
2016-03-29, 18:19
  #9
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av HittaMig86
tyvärr kan jag bara göra backup inom några dagar.. vilket betyder jag inte kan göra backup innan viruset dök upp :-/

finns det verkligen ingenting och göra åt saken förutom backup?

Inlägg nr #6 är "the way to go".

Men är bilderna riktigt viktiga/värdefulla så skulle jag:
  • Koppla ur den disken helt!
  • Skaffa en ersättningsdisk (ev liten för tillfälligt bruk om man behöver vara"snål").
  • Installera Windows, AV och anti-malware.
  • KOPIERA några bilder från den sparade disken och koppla ur den igen. (felsäkert läge)
  • Prova om filerna blir användbara efter rename och AV-scannning
.
Citera
2016-03-29, 18:51
  #10
Medlem
raviolos avatar
Rekommenderar också att dra ut nätverkssladden asap. Jag har en bekant som arbetar på IT-avdelningen på ett bolag där en av de anställda nyligen lyckades installera viruset och det började även att kryptera nätverksdiskar. (Samma sak med anslutna USB o dyl - så stoppa inte in ett USB med filer som du vill spara om du inte är säker på att krypteringen stoppats.)

Att stänga av anslutning till internet eller nätverket lindrade smällen - minns inte exakt hur det funkade men jag har för mig att förutom att skydda nätverksdiskar så stoppade även krypteringen av filer när viruset inte nådde internet.
__________________
Senast redigerad av raviolo 2016-03-29 kl. 19:08.
Citera
2016-04-13, 08:27
  #11
Medlem
Inget har hjälp än :-/ jag blir dum snart
Citera
2016-04-13, 09:07
  #12
Medlem
oldeubois avatar
Citat:
Ursprungligen postat av HittaMig86
Inget har hjälp än :-/ jag blir dum snart
Nej, det finns inte så mycket att göra. För närvarande känner jag inte till någon lösning och de flesta är nog ganska eniga om, att det enda du kan göra, är att installera om datorn och börja om från nytt.

Jag förmodar att du hade en säkerhetskopia? Ett USB-minne kostar ju inte många kronor. Men om inte, så, kan du inte sätta på dig säkerhetsbältet, efter att du har krockat.
Citera
  • 1
  • 2

Stöd Flashback

Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!

Stöd Flashback