Citat:
Ursprungligen postat av
Ruggedo
Det vimlar av gästarbetare och turister som inte "hör hemma", och självaktligen heller inte hittar där så bra, på Kinnekulle. Detta gör att sannolikheten för att det är just någon som inte hittar mycket stor.
Måste jag här poängtera för dig att bara för att sannolikheten är större för en sak så utesluter det inte en annan sak?
Jag finner ditt sannolikhetsresonemang lite diffust men även ologiskt. Om vi inte kände till några fakta alls i fallet så skulle man kanske kunna hävda att sannolikheten är stor för att "någon som är vilse" frågar Adriana om vägen. MEN med de fakta vi nu har i fallet så faller ju den sannolikhetsteorin för alla kända detaljer pekar ju på att det var NB som "låtsades vara vilse." Det går inte att bortse från dessa fakta när man beräknar sannolikheten för händelsen. Det är vad jag anser, du är fri att anse annat såklart.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ruggedo
Det jag skrev vad det gäller en galning som random försöker hänga folk är för att det är extremt liten risk, eller sannolikhet om du så vill, för att något sådant skall inträffa....
Än finns det ingen konstaterad galning som random plockar upp joggande kvinnor på Kinekulle och sedan mördar dem.
Det man kan konstatera är att det skett ett mord med ett extremt ovanligt "tema" som vi inte är vana i Sverige. Man skulle kunna kalla det en galnings verk. Menar då inte "galen" i ordets rätta bemärkelse utan det galna består i sättet LH mördats, skändats och förnedrats på. Är inga vanliga detaljer som vid ett sexmord utan det här är någon annan sjuk ondska och njutning inblandad. Plågsam, förnedrande och dödande sadism. Sånt är man inte direkt van vid i Sommar-Sverige. Det hade varit enklare för många att begripa om det "bara" varit ett våldtäktsförsök som gick överstyr och slutade i mord. Nu var det inte så, mordet var sex/vålds-relaterat men på ett helt annat plan - svårare att förstå - än en våldtäkt. Så, man kan faktiskt konstatera att det fanns en "galning" som "random" försökt plocka upp en joggande kvinna först men gick bet och gjorde ett nytt och mer målmedvetet försök nästa dag med LH.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ruggedo
Självfallet skall alla möjliga alternativ med i beräkningarna. Hur har du kommit fram till att det är en promilles risk att Adriana ljuger eller tar fel?
Jag har inte kommit fram till att det är en promilles risk att Adriana ljuger eller tar fel. Jag generaliserade en aning utifrån din argumentation om sannolikhet. Vad jag menade var hur långt "ner" man ska gå innan man stoppar sina försök till "jo, men det finns en liten, liten möjlighet/sannolikhet att nåt annat hänt." Vad är möjligt i verkligheten liksom, var så jag menade.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ruggedo
Det är större sannolikhet att den Adriana mött är en turist/gästarbetare än en galen mördare. Jag hävdar dessutom att sannolikheten är större för att det är en "vanlig" våldtäktsman och inte en sexualsadist med fetisch för hägningar som hon mött.
Gå här tillbaka och läs vad jag skrev ovan om sannolikheten.
Jag anser att ditt sannolikshetsresonemang brister. Du tar ej med kända faktorer i dina beräkningar. Om vi tar ett enkelt exempel på en ekvation: " x + y = 5, vad är x om y = 3 ? Svar: x = 2 " Sannolikheten att x skulle vara något annat än 2 är lika med noll. Sannolikheten att mördaren och tillika "kart-frågaren" skulle vara någon annan än NB är lika med noll. Min åsikt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ruggedo
Ja det måste du gjort. Gå tillbaka i tråden och läs. Nu är ju den frekventaste, tillika den aggresivaste, skribenten avstängd men h*ns och många andas aggressiva hållning är svår att missa. Det hör väl förvisso till diskussionsforum på Internet. Lätt hänt att känslorna svallar över.
Den värsta agressiviteten här är den som riktas mot inblandade i fallet, mot vittnen, polisen, Lisas far, Missing People, åklagaren samt även helt oskyldiga, icke inblandade människor vars personliga uppgifter läggs ut här. Det hatet och förtalet här finner jag ganska obehagligt.
Citat:
Ursprungligen postat av
Ruggedo
Självfallet skulle jag vilja vet vad som hänt. Då skulle jag kunna lämna dessa sidor och ägna min tid åt vettigare saker. Visst kan det vara kul att diskutera på Internet men på många andra sätt är det "själaförstörande" som en annan skribent i tråden uttryckte sig. För mig spelar det ingen roll om det är pga "rikets säkerhet" en Litauisk medborgare blivit "dit satt", det kanske finns goda skäl för det i så fall, eller om NB är skyldig som synden. Jag vill naturligtvis ha en förklaring till alla konstigheter som finns i detta fall. Känslan av att rättssäkerheten har satts ur spel är olustig. När jag läser FUP tycker jag utredningen verkar klart undermålig. Jag följer numera även Väsby-fallet och ser många paralleller med detta fall men i det fallet känns varken motiv eller häktade speciellt konstigt, trots att det är mer spekulativt med ett BO som hittas i betong.
Vad är det för konstiga "känslor" skribenter här har av att rättssäkerheten satts ur spel i detta fall undrar jag? För det är just bara känslor det handlar om tror jag. En känsla av att NB kan vara oskyldig för att han är en sån underdog. Han är en "stackare", en underlägsen gästarbetare som tycks ha blivit ditsatt av rättsväsendet, militären, ja nån slags komplott där han har blivit oskyldigt ditsatt och mordet är något mystiskt som är utfört av en högre makt av mystiska, hemliga anledningar. Ungefär så kan det låta. Jag tror att några här använder fallet för att få utlopp för sina fördomar och agressivitet mot auktoriteter - rättssystemet, militären osv och man försöker då få det till att NB bara är en bricka i deras fula spel.
FUP är inte undermålig, den har fått mycket beröm av experter från många håll. Jag har inte hört någon kritik mot vare sig FUP eller livstidsdomarna på annat håll än här i tråden, säger inte det ganska mycket? Har du läst många förundersökningsprotokoll så du har något att jämföra med eftersom du beskriver utredningen som "undermålig"? Vem är bäst på att bedöma den tror du, skribenter här i tråden eller juridik/kriminal-experter?