2016-04-03, 21:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
.... Hur många mördare finns det som direkt, utan någonting som helst förseelse eller beteende som tyder på det innan, har hägnt någon för att titta på offret när detta dör för sin egen njutnings skull?
BTK faktiskt, med rör och allt, 1974. Han hade i och för sig stulit en del underkläder tidigare, men det kan man ju komma undan med (vilket jag tror att han gjorde - han blev ju så småningom helt öppen med sin historia och kanske berättade om detta själv). Han var 29 vid debuten och mycket väl ansedd i samhället, gift, far till en dotter, som vittnat om sin uppväxt i total ovetskap.
2016-04-03, 21:28
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Samt frun, det är också värt att tänka på.
Vi vet väl inte om någon tror att han är oskyldig vid det här laget, men det är riktigt att arbetskamrater och arbetsgivare beskrivit honom i positiva ordalag. Frun har väl visat prov på olika beskrivningar. Nu är det ju så att alla karaktärsvittnena omvittnat sin jobbrelation, som inte har något med hans driftsliv att göra, än mindre med hans kapacitet att mörda. Om det vore så enkelt att folk i nära relationer kunde se sådant, så skulle mycken olycka kunna förebyggas. Utredarna och domstolen å andra sidan utgår från brottet och ser då inget som hindrar att en hyfsad hantverkare kan ha gjort det. Även normalt kloka och trevliga människor gör de galnaste saker och rättsväsendet måste konsekvent hålla sig till handlingen.
2016-04-03, 21:31
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
BTK faktiskt, med rör och allt, 1974. Han hade i och för sig stulit en del underkläder tidigare, men det kan man ju komma undan med (vilket jag tror att han gjorde - han blev ju så småningom helt öppen med sin historia och kanske berättade om detta själv). Han var 29 vid debuten och mycket väl ansedd i samhället, gift, far till en dotter, som vittnat om sin uppväxt i total ovetskap.

Du glömmer att nämna det mest klassiska av alla seriemördar-drag:

"According to several reports, including his own confessions, as a child he tortured animals.[2] He also harbored a sexual fetish for women's underwear and would steal underpants from his victims and wear them himself"
2016-04-03, 22:14
Medlem
Citat:
Du glömmer att nämna det mest klassiska av alla seriemördar-drag:

"According to several reports, including his own confessions, as a child he tortured animals.[2] He also harbored a sexual fetish for women's underwear and would steal underpants from his victims and wear them himself"
Jaha minsann. Jo, det är vanligt. Han simulerade hängning på sig själv iförd kvinnounderkläder också. Men det är sådana här beteenden som inte behöver vara kända när det första mordet begås. Om NB:s liv vet vi obetydligt mer än hans CV.
2016-04-03, 22:34
Medlem
Grandiosos avatar
Efter att ha satt sig in i forskningen på området kunde han konstatera att det finns en rad liknande gärningar beskrivna från kontinenten - men att beteendet är mycket ovanligt.
– Det finns fallserier beskrivna från Tyskland och Storbritannien där man identifierat sexuella motiv i dödligt våld där det inte finns tecken på faktiska samlag.

Ett av dessa fall Niklas Långström bör ha bekantat sig med gäller detta nedan:

Citat:
Georgia Williams was not Jamie Reynolds' first intended victim but she was the one to pay the ultimate price when he turned his morbid sexual fantasies into a reality.

He murdered the trusting Telford 17-year-old to fulfil his long-standing desire to hang a girl and sexually assault her body, the judge jailing him for a whole-life term said.
http://www.bbc.com/news/uk-england-34475373
Jamie Reynolds Gets Life In Prison For The Murder Of Georgia Williams

I och för sig gjorde han saker med offrets kropp efteråt som "våran" baltiske
lustmördare inte sysslade med, men det primära för den brittiske gärningsmannen
var att få se en flicka hängas till döds och njuta av det.

Sen har man lite känslan av här i tråden att har ett mord utförts på ett mycket speciellt sätt
och det inte kan påvisas några liknande fall tidigare, så kan inte heller det ha hänt nu.
Allting måste ha skett förut tydligen annars så...
Senast redigerad av Grandioso 2016-04-03 kl. 22:45.
2016-04-03, 22:53
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Det vimlar av gästarbetare och turister som inte "hör hemma", och självaktligen heller inte hittar där så bra, på Kinnekulle. Detta gör att sannolikheten för att det är just någon som inte hittar mycket stor.
Måste jag här poängtera för dig att bara för att sannolikheten är större för en sak så utesluter det inte en annan sak?
Jag finner ditt sannolikhetsresonemang lite diffust men även ologiskt. Om vi inte kände till några fakta alls i fallet så skulle man kanske kunna hävda att sannolikheten är stor för att "någon som är vilse" frågar Adriana om vägen. MEN med de fakta vi nu har i fallet så faller ju den sannolikhetsteorin för alla kända detaljer pekar ju på att det var NB som "låtsades vara vilse." Det går inte att bortse från dessa fakta när man beräknar sannolikheten för händelsen. Det är vad jag anser, du är fri att anse annat såklart.
Citat:
Det jag skrev vad det gäller en galning som random försöker hänga folk är för att det är extremt liten risk, eller sannolikhet om du så vill, för att något sådant skall inträffa....
Än finns det ingen konstaterad galning som random plockar upp joggande kvinnor på Kinekulle och sedan mördar dem.
Det man kan konstatera är att det skett ett mord med ett extremt ovanligt "tema" som vi inte är vana i Sverige. Man skulle kunna kalla det en galnings verk. Menar då inte "galen" i ordets rätta bemärkelse utan det galna består i sättet LH mördats, skändats och förnedrats på. Är inga vanliga detaljer som vid ett sexmord utan det här är någon annan sjuk ondska och njutning inblandad. Plågsam, förnedrande och dödande sadism. Sånt är man inte direkt van vid i Sommar-Sverige. Det hade varit enklare för många att begripa om det "bara" varit ett våldtäktsförsök som gick överstyr och slutade i mord. Nu var det inte så, mordet var sex/vålds-relaterat men på ett helt annat plan - svårare att förstå - än en våldtäkt. Så, man kan faktiskt konstatera att det fanns en "galning" som "random" försökt plocka upp en joggande kvinna först men gick bet och gjorde ett nytt och mer målmedvetet försök nästa dag med LH.
Citat:
Självfallet skall alla möjliga alternativ med i beräkningarna. Hur har du kommit fram till att det är en promilles risk att Adriana ljuger eller tar fel?
Jag har inte kommit fram till att det är en promilles risk att Adriana ljuger eller tar fel. Jag generaliserade en aning utifrån din argumentation om sannolikhet. Vad jag menade var hur långt "ner" man ska gå innan man stoppar sina försök till "jo, men det finns en liten, liten möjlighet/sannolikhet att nåt annat hänt." Vad är möjligt i verkligheten liksom, var så jag menade.
Citat:
Det är större sannolikhet att den Adriana mött är en turist/gästarbetare än en galen mördare. Jag hävdar dessutom att sannolikheten är större för att det är en "vanlig" våldtäktsman och inte en sexualsadist med fetisch för hägningar som hon mött.
Gå här tillbaka och läs vad jag skrev ovan om sannolikheten.
Jag anser att ditt sannolikshetsresonemang brister. Du tar ej med kända faktorer i dina beräkningar. Om vi tar ett enkelt exempel på en ekvation: " x + y = 5, vad är x om y = 3 ? Svar: x = 2 " Sannolikheten att x skulle vara något annat än 2 är lika med noll. Sannolikheten att mördaren och tillika "kart-frågaren" skulle vara någon annan än NB är lika med noll. Min åsikt.
Citat:
Ja det måste du gjort. Gå tillbaka i tråden och läs. Nu är ju den frekventaste, tillika den aggresivaste, skribenten avstängd men h*ns och många andas aggressiva hållning är svår att missa. Det hör väl förvisso till diskussionsforum på Internet. Lätt hänt att känslorna svallar över.
Den värsta agressiviteten här är den som riktas mot inblandade i fallet, mot vittnen, polisen, Lisas far, Missing People, åklagaren samt även helt oskyldiga, icke inblandade människor vars personliga uppgifter läggs ut här. Det hatet och förtalet här finner jag ganska obehagligt.
Citat:
Självfallet skulle jag vilja vet vad som hänt. Då skulle jag kunna lämna dessa sidor och ägna min tid åt vettigare saker. Visst kan det vara kul att diskutera på Internet men på många andra sätt är det "själaförstörande" som en annan skribent i tråden uttryckte sig. För mig spelar det ingen roll om det är pga "rikets säkerhet" en Litauisk medborgare blivit "dit satt", det kanske finns goda skäl för det i så fall, eller om NB är skyldig som synden. Jag vill naturligtvis ha en förklaring till alla konstigheter som finns i detta fall. Känslan av att rättssäkerheten har satts ur spel är olustig. När jag läser FUP tycker jag utredningen verkar klart undermålig. Jag följer numera även Väsby-fallet och ser många paralleller med detta fall men i det fallet känns varken motiv eller häktade speciellt konstigt, trots att det är mer spekulativt med ett BO som hittas i betong.
Vad är det för konstiga "känslor" skribenter här har av att rättssäkerheten satts ur spel i detta fall undrar jag? För det är just bara känslor det handlar om tror jag. En känsla av att NB kan vara oskyldig för att han är en sån underdog. Han är en "stackare", en underlägsen gästarbetare som tycks ha blivit ditsatt av rättsväsendet, militären, ja nån slags komplott där han har blivit oskyldigt ditsatt och mordet är något mystiskt som är utfört av en högre makt av mystiska, hemliga anledningar. Ungefär så kan det låta. Jag tror att några här använder fallet för att få utlopp för sina fördomar och agressivitet mot auktoriteter - rättssystemet, militären osv och man försöker då få det till att NB bara är en bricka i deras fula spel.
FUP är inte undermålig, den har fått mycket beröm av experter från många håll. Jag har inte hört någon kritik mot vare sig FUP eller livstidsdomarna på annat håll än här i tråden, säger inte det ganska mycket? Har du läst många förundersökningsprotokoll så du har något att jämföra med eftersom du beskriver utredningen som "undermålig"? Vem är bäst på att bedöma den tror du, skribenter här i tråden eller juridik/kriminal-experter?
2016-04-03, 22:58
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Grandioso
[i]

Sen har man lite känslan av här i tråden att har ett mord utförts på ett mycket speciellt sätt
och det inte kan påvisas några liknande fall tidigare, så kan inte heller det ha hänt nu.
Allting måste ha skett förut tydligen annars så...

Nu har det hänt. Som #develi påvisat så många gånger måste man titta på internationella studier, det är tack och lov inte så förekommande, utan man måste titta utöver sin egen pöl för att se detta.

Och ta till sig detta.
2016-04-03, 23:14
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Nu har det hänt. Som #develi påvisat så många gånger måste man titta på internationella studier, det är tack och lov inte så förekommande, utan man måste titta utöver sin egen pöl för att se detta.

Och ta till sig detta.
Olyckan i Harrisburg var ju så osannolik att den knappast skulle kunna hända. Men när den hade hänt, så var ju sannolikheten för detta 1. Hade man befunnit sig där på anläggningen och sett hur instabiliteten utvecklade sig och förstått vad man såg, så hade man också kunnat se den betingade sannolikheten stiga mot 1.
2016-04-03, 23:25
Medlem
Sgt.Blands avatar
Stackars AB som börjar storlipa redan i början på andra förhöret när snuten börjar pressa honom hårdare. Efter det så verkar det som att han håller sig till sanningen, inte för att han minns speciellt mycket av intresse. Men han har ett trumfkort och det är att han är hemma hela söndagen vilket är omöjligt att ta fel på. Vilket är en jäkla tur för honom. Även IB står fast vid uppgiften att AB var hemma hela söndagen. Dessutom så kan snuten fastställa två aktiviteter i hans dator under mordtiden och det är 18:27 och 19:14. Så man kan fastslå att AB med stor sannolikhet inte är inblandad i mordet överhuvudtaget. Personen som har synts köra runt i NBs bil under mordtiden kan alltså inte vara AB.
2016-04-03, 23:27
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Till skillnad från er sanningsföraktare så kokar han inte lättvindigt ihop nånting. Det är strikt baserat på inhämtade fakta som en gärningsbeskrivning åstadkoms.
Mordet har bevisligen skett i mjölkrummet. Färskt blodspår på rör avsatt av Nero
och snörstumpar rakt nedanför med mördarens DNA uppblandat med offrets eget.
Flera snörstumpar i ett intilliggande utrymme i en diskho påträffade med ännu mera spår från
offer och gärningsman. En tydlig bild av ett mord och hur det exakt gått till framträder med obönhörlig skärpa. Det här är inga lösa fantasier hur mycket ni än dillar om dylikt.
Utifrån det skick offret befann sig vid påträffandet, avklädd och igentejpad, är det otvetydigt
frågan om ett sexualmord som blivit begånget och med klara sadistiska förtecken.
Alla dessa faktaresistenta och rent sanningsföraktande människor - varifrån kommer ni
alla egentligen? Det är ju otroligt hur många såna det finns av er sort.
Inte konstigt att samhället ser ut som det gör.
Apropå sanningsförakt, faktaresistens och osannolikhet/sannolikhet så kommer jag att tänka på Tage Danielssons berömda sannolikhetsmonolog från 1979.
Han säger b.la - "det var så ytterst osannolikt så det har nästan inte hänt."
Vilket osökt för tankarna till LH-fallet och de som beskriver mordet som något som är så osannolikt så det aldrig kan ha hänt på det osannolika sätt som åklagaren och domstolarna beskrev det. Att NB skulle vara mördaren/kart-frågaren är så osannolikt så det finns nog nästan inte. Typ så
Kan nog vara ganska lärorikt att titta på videon här med Tage Danielsson.
https://www.youtube.com/watch?v=FjuhW-4tyEI
2016-04-03, 23:30
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Vi vet väl inte om någon tror att han är oskyldig vid det här laget, men det är riktigt att arbetskamrater och arbetsgivare beskrivit honom i positiva ordalag. Frun har väl visat prov på olika beskrivningar. Nu är det ju så att alla karaktärsvittnena omvittnat sin jobbrelation, som inte har något med hans driftsliv att göra, än mindre med hans kapacitet att mörda. Om det vore så enkelt att folk i nära relationer kunde se sådant, så skulle mycken olycka kunna förebyggas. Utredarna och domstolen å andra sidan utgår från brottet och ser då inget som hindrar att en hyfsad hantverkare kan ha gjort det. Även normalt kloka och trevliga människor gör de galnaste saker och rättsväsendet måste konsekvent hålla sig till handlingen.

En sak som är värd att tillägga här, är att inte bara såna som känner NB betvivlar hans skuld. Kom ihåg att två av Sveriges mest erfarna mordutredare har vittnat till hans fördel, vilket indikerar att de också tror på hans oskuld. Särskilt anmärkningsvärt i sammanhanget är, att båda har varit chefer för polisens gärningsmannaprofilgrupp. De borde ha lite koll rent mänskligt alltså, för vem som är en trolig mördare.
2016-04-03, 23:44
Medlem
Sgt.Blands avatar
Citat:
Nu fick herr Bilevicius se ett och annat som han säkert inte förväntat sig på långa vägar som gjorde att hans manöverutrymme minskade drastiskt och allt som kunde företas
i efterhand blev riktigt riskabla företag så därför bedömdes det som säkrast att ligga lågt
med allt. Vilket givetvis gjorde att anspänningen inom honom växte. Det var en märkbart nervös
och sömnlös förövare som en fru och bror hade intill sig dagarna efter. Kedjerökande,
ölpimplandes och utan aptit.
På fredagen gick det emellertid inte att ligga lågt längre. Då måste det bara susas iväg
efter MP-folket och försöka avstyra att man uppdagade vad han gjort sig skyldig till.
Itsället för att avstyra nånting blev det tal om någonting helt annat som bekant.
Beteendet borta på Martorp den gången var mer än lovligt korkat, men tack och lov för det.
Det är väl att de flesta mördare inte är smartare än vad de är.
Ja där börjar snaran dras åt ordentligt för NB. Sen måste man ju tycka lite synd om AB som verkar duktigt kuvad av NB. När de kommar fram till Martorp för att leta mask för första gången någonsin så säger NB åt AB att gå och hämta en nyckel. När AB är på väg tillbaka med nyckeln så ser han NB stå och prata med MPS och då säger NB till AB att nyckeln inte behövs. Varför i hela fridens namn hämta en nyckel för att leta mask? Här fattar man ju också att AB är oskyldig och bara gör vad NB säger åt honom.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in