2016-04-07, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Det finns alltjämt hemligstämplat material. De har träffat personer och varit på platserna.

Jag saknar detta.

Jag har bara FUP, rättegångsinspelningarna och den samlade "expertisen" i denna och alternativtråden.

Det är parterna som råder över processen, och processmaterialet. Så du får fråga dig varför Rönnbäckskan inte tog fram det du hittat. Eller använde uppgifterna i processen. Advokaterna har tillgång till allt material. Också det hemligstämplade.

Eller var det så att du inte hann posta på Flashback där hon gjorde sin research och sammanställde försvaret?

Kontakta Hurtig om dina iakttagelser och rön, så att han får hjälp att inkomma med något i sak till HD!
2016-04-07, 13:08
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Ni talar om en medhjälpare. Om en sån existerar tippar jag på IB. I annat fall vill jag poängtera den tredje person som var där när ölburken stod utanför ladan och som Lena på caféet störde sig på då hon bara blev bortviftad av NB. De var tre, NB, AB och ???.

Vem var den tredje? Någon mer än jag som läst detta?

Så var det inte riktigt !Lena ringer till Polisen särskilt ! om att en för henne okänd person är i SPRITFABRIKEN ,alltså inte "mordladan " Spritfabriken är inte mitt emot cafet ,men inom synhåll.
ändå anser hon att hon ska klaga på en ölburk....
Men var dom 3 ??
Enligt henne är NB INTE ! på platsen ! utan bara AB och den okände, inte 3 personer ?
så tolkar jag hennes vittnesmål på sid 109,

Men AB och NB anger själva i vittnesmål att dom var där ,!
kanske hennes vittnesmål är taskigt nedskrivet/missuppfattat ?

Vilket som ! om inte Lena är helt "kass" så var det här en för henne okänd person som grejade i NBs bil !
lika okänd/outredd som vem som var på baksidan av ladan med den gröna Teleskoplastaren 20.20 på mordkvällen tydligen .....

jag skrev en fråga om detta 30 okt 2015

En fråga till er få här som har lite hjärna !
på sidan 109 så vittnar Lena Svedung om att hon 7,50 på morgonen fredag den 12e ,
ser öppna garagedörrar på spritladan (måste hon mena ? ) en bil står där och en ölburk !!!! står utanför
det är ju inte ens mitt emot hennes cafe men hon går dit och ska klaga tydligen !
(verkar som hon inte gillar Balterna !)
AB står utanför ,och i bilen grejar en person med något ,men det är INTE NB !
det är hon säker på eftersom hon känner dem ,

Jag har nånstans (minns inte sidan nu )läst AB redogörelse för veckan och den 12e ,
och han nämner ochså denna händelse,
men säger då att det är han och NB som ...byter däck tror jag ....

nån som i denna röra läst om nån uppföljning på detta ?

alltså AB säger hans bror är med där
Men Lena säger det är en person hon aldrig sett förut ?

om hon har rätt vem var det då ?
2016-04-07, 13:20
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Jag har svarat på dem. Att du inte har kapacitet att förstå svaren gör det ju svårt.

Försöker tydligare:

Vilken dubbelgångare? Ingen. Eftersom Adriana tydligen kan beskriva bilen hon såg på precis vilket sätt som helst och det ändå blir NBs bil i de som vill ha det så i Adranas ögon så kan ju personen hon mötte ha varit allt från en armlös dvärg till en dubbelhövdad jätte och det skulle ändå vara en dubbelgångare till NB i dina ögon.

Vilken annan engelskspråkig hantverkare från forna öststaterna kan det då vara? Ja vilken som av de hundratalet som jobbade på Kinnekulle. Dafgård höll ju som påpekats på att bygga om någon byggnad inte långt därifrån. Gärd hade ju ett par Litauer, där den ena tydligen försvann efter att Lisa försvann, som jobbade hos henne. Lägg där till de hundratals turister som har vägarna förbi. Någon av dem kunde ju vara ute med sin "lådbil".

Visst finns det 10 DNA-spår men det är inte så mycket av den övriga tekniska bevisningen som är övertygande. Vittnesmål och annat känns minst sagt svajigt. Utredningen känns dessutom enögd. Motivet som en våt dröm i någon skev psykiatrikers dunkla fantasi. Så jag har svårt att köpa det som lagts fram men skulle en mer trovärdigt scenario där NB är GM presenteras så kanske jag skulle kunna ta ställning till skuldfrågan, alternativt att DNA-spåren visade sig vara felaktiga och att det blivit fel någonstans. Just nu är det motstridigt så jag känner inte att jag kan ta någon ställning åt ena eller andra hållet. Att du gjort det framträder med all tydlighet. Jag finner mig dock i att HR dömt NB och anser att han är skyldig. De har ju tillgång till mer information än jag. Jag avundas dem dock inte.

Herregud människa sluta larva dig, frågan är om du har tillräcklig hjärnkapacitet- när du svarar att det kan vara en armlös dvärg till en dubbelhövdad jätte. Hör du hemma i dom här trådarna verkligen. Hur svårt ska det vara, får precisera min tydligen avancerade fråga ytterligare. Varför har inte denna okända invandrare trätt fram? Det är viktigt i såfall, klart att denne har läst om mordet i tidningarna. Vem är denne okända invandrare som liknar Nerijus? Två frågor som du inte har rimliga svar på helt enkelt. Men ändå är du övertygad att denna av dig påhittade okända balt "Mr X" existerar. Du verkar sakna förmågan att gå efter bevis och motiv, när du inte lyssnar på bevis och hittar på okända invandrare som inte existerar i vittnesmålen - där tar du ställning åt ett håll enligt mig. Utredningen har inte varit enkelspårig, dom har vänt på alla stenar som går. Vilket annat håll skulle dom gå? Det viktigaste i en utredning måste ändå vara att följa bevisningen, och på så sätt få fram rätt gärningsman. Ser ingen anledning till att utredarna ska ignorera bevisningen som ledde till Nerijus, och ge sig ut på okända marker mot påhittade gärningsmän som inte existerar.
Senast redigerad av henkess 2016-04-07 kl. 13:22.
2016-04-07, 13:45
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
De har ingenting att hitta på. De har redan sagt sanningen, men vittnena som ljög var mer trovärdiga än utlänningar. Trots att det är bevisat att NB skypat med mamma 19:35 -19:51 domstolar köpte osanning att han körde från Martorp 19:30 - 20:00. Det är typiskt i detta landet, utlänning är inte trovärdigt. Och det vet de som manipulerar och ljuger.
Ingen trodde honom, trots att arbetsgivare beskrev honom som väldigt ärlig person. Det är väldigt tråkig att i detta fallet ljög inte bara vittnen men även fl.

Hur kan du känna till vad som är sanning i NB:s och hans anhörigas utsago?
Mycket märkligt.
2016-04-07, 13:57
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Hur kan du känna till vad som är sanning i NB:s och hans anhörigas utsago?
Mycket märkligt.

Om NB skulle vara skyldig till mord han skulle erkänt för länge sedan.

Sät dig i hans situation och tänk - skulle du erkänna mord som du inte gjort?
Vad skulle du göra om du i en annan land blir dömd för mord du inte gjort?
Erkänna eller blåneka?
2016-04-07, 14:04
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Om NB skulle vara skyldig till mord han skulle erkänt för länge sedan.

Sät dig i hans situation och tänk - skulle du erkänna mord som du inte gjort?
Vad skulle du göra om du i en annan land blir dömd för mord du inte gjort?
Erkänna eller blåneka?

Bland det dummaste jag läst på länge, det där vet du såklart inte. Har du läst om andra mordfall överhuvudtaget. Hur många brottslingar erkänner sina brott tror du? Märks att du inte hänger med. Självklart så är det majoritet att neka in i kaklet, man har oftast mer att vinna på att neka än att erkänna.
2016-04-07, 14:11
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Herregud människa sluta larva dig, frågan är om du har tillräcklig hjärnkapacitet- när du svarar att det kan vara en armlös dvärg till en dubbelhövdad jätte. Hör du hemma i dom här trådarna verkligen.

Det var meningen att förtydliga att den Adriana mötte kunde seut hur som helst och ändå hade det uppfattats som NB. Jämför med beskrivningen av mannen som kom ur Ladan. Han är också NB fast han beskrivs som någon som ser ut helt annorlunda.

Citat:
Hur svårt ska det vara, får precisera min tydligen avancerade fråga ytterligare. Varför har inte denna okända invandrare trätt fram?

Varför skulle den det? Denne skulle givetvis direkt hamna i fokus och bli misstänkt för det ena eller andra. Bäst att hålla tyst. Många som resonerar så.

Den kanske dessutom vill våldta Adriana. Varför skulle han träda fram då?

Citat:
Det är viktigt i såfall, klart att denne har läst om mordet i tidningarna. Vem är denne okända invandrare som liknar Nerijus? Två frågor som du inte har rimliga svar på helt enkelt.

Menar du på fullt allvar att du tror att jag känner och kan peka ut alla gästarbetare och turister som befann sig på Kinnekulle på Sveriges nationaldag? Det är många som cirkulerar där och jag kan tyvärr inte peka ut en enda av dem. Det hindrar inte att jag kan peka ut att de fanns där och att det kan vara en av dem som kommit vilse för den ska resa en flaggstång i Medelplana.
Senast redigerad av Ruggedo 2016-04-07 kl. 14:15.
2016-04-07, 14:23
Medlem
SituationReports avatar
Jag har inte orkat gå igenom hela tråden så det är förmodligen fler än jag som reagerat på sökorden för tråden:

mord försvinnande kinnekulle mordutredning sommarmord l*rs joh*nsson nerijus bilevicius hängning litauer gästarbetare dna martorp kafe på klostret *ivaras bilevicius irin* bileviciene blombergs säteri lisa holm livstids fängelse

LJ är väl inte misstänkt på allvar? LJ är bara utredningsledaren, men det är väl inte av betydelse i själva trådsökningen? Eller har jag fel?

Hängning antar jag syftar på hur Lisa Holm hittades, men är det bekräftat att hon dog av detta är frågan.
Senast redigerad av SituationReport 2016-04-07 kl. 14:27.
2016-04-07, 14:26
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Det var meningen att förtydliga att den Adriana mötte kunde seut hur som helst och ändå hade det uppfattats som NB. Jämför med beskrivningen av mannen som kom ur Ladan. Han är också NB fast han beskrivs som någon som ser ut helt annorlunda.

Varför skulle den det? Den skulle givetvis direkt hamna i fokus och misstänkt för det ena eller andra. Bäst att hålla tyst. Många som resonerar så.

Den kanske dessutom vill våldta Adriana. Varför skulle han träda fram då?

Menar du på fullt allvar att du tror att jag känner och kan peka ut alla gästarbetare och turister som befann sig på Kinnekulle på Sveriges nationaldag? Det är många som cirkulerar där och jag kan tyvärr inte peka ut en enda av dem. Det hindrar inte att jag kan peka ut att de fanns där och att det kan vara en av dem som kommit vilse för den ska resa en flaggstång i Medelplana.

Han skulle verkligen inte hamna i fokus, Nerijus är i fokus för mordet. Den personen våldtog inte Adriana det är en jävla skillnad. Ditt svar blir då att du inte har någon aning helt enkelt, du hittar på en okänd invandrare som liknade Nerijus som inte existerar. Och tror att det ska vara mer rimligt än att det var Nerijus själv faktiskt var ute och åkte bil just då. En person blivit dömd för ett mord, och där skälet var sexuellt. Det måste väl ändå vara rimligare än en påhittat invandrare som inte existerar.
Vi hade alltså två stycken balter som var ute samma kväll och gjorde sexuella hyss,en okänd som försökte våldta Adriana, och då Nerijus. Nej jag vet inte ja, men jag är ganska övertygad att det du säger säger stinker.
2016-04-07, 14:32
Medlem
Citat:
Det finns alltjämt hemligstämplat material. De har träffat personer och varit på platserna.

Jag saknar detta.

Jag har bara FUP, rättegångsinspelningarna och den samlade "expertisen" i denna och alternativtråden.
Men du har tillgång till domskälen. Anser du att dessa inte är tillräckliga för domslutet ? Vad i den hemliga delen av obduktionsrapporten menar du kunde ha varit det som övertygade rätten (du finner dig ju i att HR dömt NB och anser att han är skyldig) och som de inte redovisat ?
2016-04-07, 14:44
Medlem
CatTheHunters avatar
Någon som hört något mer om AB eller är han fortfarande inte synlig någonstans?

Vet att han hade psykiska problem.
2016-04-07, 14:50
Medlem
Citat:
Jag har svarat på dem. Att du inte har kapacitet att förstå svaren gör det ju svårt.

Försöker tydligare:

Vilken dubbelgångare? Ingen. Eftersom Adriana tydligen kan beskriva bilen hon såg på precis vilket sätt som helst och det ändå blir NBs bil i de som vill ha det så i Adranas ögon så kan ju personen hon mötte ha varit allt från en armlös dvärg till en dubbelhövdad jätte och det skulle ändå vara en dubbelgångare till NB i dina ögon.

Vilken annan engelskspråkig hantverkare från forna öststaterna kan det då vara? Ja vilken som av de hundratalet som jobbade på Kinnekulle. Dafgård höll ju som påpekats på att bygga om någon byggnad inte långt därifrån. Gärd hade ju ett par Litauer, där den ena tydligen försvann efter att Lisa försvann, som jobbade hos henne. Lägg där till de hundratals turister som har vägarna förbi. Någon av dem kunde ju vara ute med sin "lådbil".

Visst finns det 10 DNA-spår men det är inte så mycket av den övriga tekniska bevisningen som är övertygande. Vittnesmål och annat känns minst sagt svajigt. Utredningen känns dessutom enögd. Motivet som en våt dröm i någon skev psykiatrikers dunkla fantasi. Så jag har svårt att köpa det som lagts fram men skulle en mer trovärdigt scenario där NB är GM presenteras så kanske jag skulle kunna ta ställning till skuldfrågan, alternativt att DNA-spåren visade sig vara felaktiga och att det blivit fel någonstans. Just nu är det motstridigt så jag känner inte att jag kan ta någon ställning åt ena eller andra hållet. Att du gjort det framträder med all tydlighet. Jag finner mig dock i att HR dömt NB och anser att han är skyldig. De har ju tillgång till mer information än jag. Jag avundas dem dock inte.

Hej det är jag igen. Jag som inte har alla hästar hemma du vet. Jag gjorde ett litet experiment med min iPhone. Jag lyssnade på musik via Spotify. Jag stängde av musiken och Spotify och öppnade kartfunktionen. Sedan letade jag upp Medelplana och fann då tre intressanta detaljer. Dels är bynamn inte utsatta så det är stört omöjligt att begripa vad man tittar på om man inte byter till hybridläge. Dels att jag tydligen kommit till järnvägshållplatsen med namnet Blomberg. Dels att skalan på kartvisningen inte gav den översikt jag önskade och fick justera skalan till att omfatta Blomberg till Medelplana genom att nypa på vanligt sätt. Allt detta klockade jag med kronograf-funktionen på mitt armbandsur. Det tog mer än en minut att få till en begriplig bild från kopplingsstationen till Medelplana. Jag inbjuder andra att göra om samma experiment. Kanske hade Adriana Android. Kan någon prova det?
Kanske hade hon kartfunktionen lättare åtkomlig om hon hade Runkeeper igång. Men kartan där ger ännu mindre upplysning om bynamn och gårdar och går heller inte att ändra till hybridläge. Kanske finns andra träningsappar med bättre kartfunktion.

...sedan skulle hon ha ögonkontakt med Nerijus. Hur mycket tid blir det kvar till att detaljgranska bilen?

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in