2016-04-07, 21:26
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Hej det är jag igen. Jag som inte har alla hästar hemma du vet. Jag gjorde ett litet experiment med min iPhone. Jag lyssnade på musik via Spotify. Jag stängde av musiken och Spotify och öppnade kartfunktionen. Sedan letade jag upp Medelplana och fann då tre intressanta detaljer. Dels är bynamn inte utsatta så det är stört omöjligt att begripa vad man tittar på om man inte byter till hybridläge. Dels att jag tydligen kommit till järnvägshållplatsen med namnet Blomberg. Dels att skalan på kartvisningen inte gav den översikt jag önskade och fick justera skalan till att omfatta Blomberg till Medelplana genom att nypa på vanligt sätt. Allt detta klockade jag med kronograf-funktionen på mitt armbandsur. Det tog mer än en minut att få till en begriplig bild från kopplingsstationen till Medelplana. Jag inbjuder andra att göra om samma experiment. Kanske hade Adriana Android. Kan någon prova det?
Kanske hade hon kartfunktionen lättare åtkomlig om hon hade Runkeeper igång. Men kartan där ger ännu mindre upplysning om bynamn och gårdar och går heller inte att ändra till hybridläge. Kanske finns andra träningsappar med bättre kartfunktion.

...sedan skulle hon ha ögonkontakt med Nerijus. Hur mycket tid blir det kvar till att detaljgranska bilen?

Inte mitt bord riktigt, om hon har GPSen på och klickar på "min position" går
det fortare då? Som sagt inte riktigt mitt bord
2016-04-07, 21:33
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Men nu var han ju inte intresserad av att titta på varken kartan eller mobilen .
Det var ju Adriana själv som var det intressanta i sammanhanget .
Det var ju henne han ville åt för att tejpa och flukta på och till sist dra en repa på skinnbanjon vid .
Vem det än var ? Ett tips , han luktade rök , pratade dålig engelska och var lite lik en
vidrig mördare vid namn Nerijus .
Slutsats : Det VAR Nerijus .

Jag klockade tiden häromdan från Handlarn till kopplingsstationen till lite mindre än 5 minuter.
Gruset vid kopplingsstationen är inte sandlådesand precis utan just grus. Av ganska grov fraktion som däcksmönster in lämnar avtryck i.
På platsen kan man utan att hindra trafiken placera bilen åt sidan i körriktningen. För övrigt det naturliga sättet att ställa bilen om man strax skall vidare. Placerad så kan man gemensamt studera en karta lagd på motorhuven och ändå befinna sig på utsidan av bilen och inte med bilen mellan sig och vägen och med fri utfart till fortsatt löptränande. Så organiserade inte Nerijus det hela.
Och han valde ut en person som inte bara skulle säga "fortsätt fem kilometer framåt".
2016-04-07, 21:34
Medlem
Tidigare inlägg av GilGrissom82

GilGrissom82|56892167]Intressanta synpunkter och funderingar! Man undrar ju faktiskt var AB befinner sig i skrivande stund, och varför utredarna släppte honom så fort han inte längre gav NB alibi.

Väldigt många omständigheter tyder på att ifall NB är skyldig i detta brottmål, så är det väldigt tveksamt att han är ensam GM. Den oerhört snäva tidsaspekten talar för att någon mer i så fall måste ha medverkat. Alternativt att NB har agerat i egenskap av "städare".

Så vad har AB egentligen för roll i denna historia, och vem kan mannen som LS inte kände igen vara? Hade ju varit intressant om polisen kollat dna och fingeravtryck på ölburken, det hade ju kunnat styrka - eller avstyrka - att det var AB och NB, eller någon tredje person vars identitet nu är okänd.

Det är nog inget som säger att att ölburken ens hade med balterna att göra ?
,men visst de kan ha svept en pilsner då ,redan kl7 på morgonen .....

I alternativa tråden skrev "västmanlänning" den 24/2 något som jag missat

SIDA 486, Undersökning av displayskydd

Vad betyder detta? Någon som förstår och kan förklara?

"På displayen säkrades ett avtryck som bedömdes vara användbart
för individualisering.
Det jämfördes mot de för undersökningen angivna personerna,
vilket inte ledde till någon individualisering.
Det jämfördes därefter mot jämförelseavtryck upptagna på
föremål från målsägarens hem. En fullständig jämförelse har inte
kunnat utföras eftersom den del av ett finger som avsatt
avtrycket på displayen inte återfinns i jämförelseavtrycken.
Avtrycket bedömdes inte vara användbart för sökning i
fingeravtrycksregistret."

tydligen fanns det alltså en del av ett fingeravtryck på mobildisplayen .rimligen borde Lisa genom att använda telefonen under dagen suddat ut avtryck som någon okänd ev tidigare satt dit ?
Så avtrycket borde rimligen vara från den som slagit sönder telefonen ???
och det är alltså inte NB eller någon av de andra "misstänkta " eller familjen .
såvitt jag kan komma på så är det där avtrycket enda spåret av en eventuell "medbrottsling"
Senast redigerad av klasAndersson198 2016-04-07 kl. 21:44.
2016-04-07, 21:38
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av GilGrissom82
Hade ju varit intressant om polisen kollat dna och fingeravtryck på ölburken, det hade ju kunnat styrka - eller avstyrka - att det var AB och NB, eller någon tredje person vars identitet nu är okänd.
Polisen hade gått i konkurs för länge sen om du hade fått leda utredningsarbetet.

Hur skulle den där ölburken kunna styrka mord? På Lisa alltså....
2016-04-07, 22:00
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Jag klockade tiden häromdan från Handlarn till kopplingsstationen till lite mindre än 5 minuter.
Gruset vid kopplingsstationen är inte sandlådesand precis utan just grus. Av ganska grov fraktion som däcksmönster in lämnar avtryck i.
På platsen kan man utan att hindra trafiken placera bilen åt sidan i körriktningen. För övrigt det naturliga sättet att ställa bilen om man strax skall vidare. Placerad så kan man gemensamt studera en karta lagd på motorhuven och ändå befinna sig på utsidan av bilen och inte med bilen mellan sig och vägen och med fri utfart till fortsatt löptränande. Så organiserade inte Nerijus det hela.
Och han valde ut en person som inte bara skulle säga "fortsätt fem kilometer framåt".

Istället gjorde han på ett för sitt syfte mera lämpligt sätt .
Alltså var det en planerad handling helt klart .
Och inga som helst tveksmheter råder om att det var mördaren Nerijus på mördarstråt .
Säkerligen med tejprulle , snöre och handskar förberedda och klara .
2016-04-07, 22:03
Medlem
letsdoits avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Intressant iakttagelse. Men, den förklarar ju också varför "turisten"/"gästarbetaren" ville att hon skulle visa på kartan istället, som han hade i bilen. Det tror jag faktiskt att jag själv hade velat, som du beskriver det. Det är så småttigt med telefonen också, man måste klänga vid varandra om båda ska se. Vem det än var som frågade om vägen till Medelplana, kan ha varit helt oskyldig alltså.
Så du tycker inte att det hade varit mer normalt om "turisten" haft kartan i handen? - Visste han att joggerskan hade sin mobil med sig..?
2016-04-07, 22:04
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av hasselmuz
Det är fortfarande avspärrat och när man är där ser man hur nära det är mellan caféet och ladan. Att haffa någon skulle gå väldigt, väldigt snabbt. Det går ju också en liten parallellväg utanför ladan, lätt att köra till slaktdelen. Fikade också på cafeet och det var mycket mindre och mörkare än jag trodde.
Stämmer min förmodade avspärrning ?
Kikade du möjligen genom fönstret på mellanrummets södra vägg och funderade på om det hemska hörnet i förrummet var insynsskyddat ?
2016-04-07, 22:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av ReedMe
Polisen hade gått i konkurs för länge sen om du hade fått leda utredningsarbetet.

Hur skulle den där ölburken kunna styrka mord? På Lisa alltså....

Gissningsvis samma värdelösa värde som en fimp vid kopplingsstaion dvs de nada. De var NBs tassemarker, där han jobbade och han var känd för att både dricka öl och röka.
2016-04-07, 22:18
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CarlJanne75
Inte mitt bord riktigt, om hon har GPSen på och klickar på "min position" går
det fortare då? Som sagt inte riktigt mitt bord

Adriana är ambitiös i sin löpträning. Rejäla sträckor två dar i följd. Typiskt vill man slippa gå- eller ståpauser utan hålla tempot uppe. Adriana tyckte sig kunna göra ett avsteg här eftersom hon initialt kände igen den som frågade som en av svärfars anställda. När hon fått reda på vad det gällde gjorde hon tydligen snabbt överslaget att det skulle gå snabbast att förklara vägen med stöd av mobilens kartapp. Min poäng är att hon underskattade tiden det tog och bet sig fast vid sin ursprungliga plan när det drog ut på tiden trots Nerijus påstridighet att komma med honom till bilen. Fokus var omväxlande på vädjane Nerijus och mobilen. Inte bilen. Hade sedan bilen stått längs med vägen och inte ordentligt inkörd hade hennes sista synintryck varit en sidvy av bilen. Nu hade Nerijus av nån anledning inte arrangerat bilen för snabb och problemfri avfärd då han väl fått stilla sin nyfikenhet om Kinnekulles geografi.
Det är inte mitt bord heller. Men mitt nick ger ju vissa förpliktelser.
2016-04-07, 22:19
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Så du tycker inte att det hade varit mer normalt om "turisten" haft kartan i handen? - Visste han att joggerskan hade sin mobil med sig..?
Han ville ha in henne i bilen för att hon skulle åka med och "visa honom vägen", den hemskingen.

Kvinnlig intuition där.....
2016-04-07, 22:25
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Remark
Gissningsvis samma värdelösa värde som en fimp vid kopplingsstaion dvs de nada. De var NBs tassemarker, där han jobbade och han var känd för att både dricka öl och röka.
Exakt! Du översatte mina tankar i klartext...
2016-04-07, 22:28
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Stämmer min förmodade avspärrning ?
Kikade du möjligen genom fönstret på mellanrummets södra vägg och funderade på om det hemska hörnet i förrummet var insynsskyddat ?

Ja tillbyggnaden var avspärrad, jag tyckte det var pinsamt att stå där och titta in så jag höll mig på någon meters avstånd. Det var iaf tydligt att fönstret i "spermarummet" gav god utsikt till uteserveringen.

Åkte även till Martorp, tog ingen tid alls från ladan, vi tog den vägen som passerade förbi deras bostad. Det var bebott igen.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in