2016-04-07, 17:02
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Vad vill du ha sagt med denna mycket elaborativa spekulation kring vad som skulle kunna ha inträffat vid kopplingsstationen?

Visst, det skulle kunna ha gått till exakt som du säger. Till punkt och pricka.

Det skulle också kunna vara så att det var en polsk gästarbetare som arbetat i Lidköping. Förmannen på den arbetsplats han för tillfället arbetade åt skulle fira midsommar i en stuga inte långt från Medelplana. Flaggstången hade visst gått sönder vid stugan så han ringde denne polske gästarbetare, som endast har en gammal Nokia-telefon och inte en smartphone av nyare modell, och ber han komma och fixa den för en tusing. Den polske gästarbetaren har just varit och köpt säkerhetsnålar som hans fru sagt åt han då han får samtalet. Han ringer sin fru och förklarar att han ska iväg på jobb och ger sig av. Han vecklar upp sin slitna karta men den halkar av någon anledning runt på sätet så han har svårt att fokusera på den. Han kommer på idén att ta säkerhetsnålara och helt enkelt nålafast kartan i sätet så den ligger stilla. Han har dock nålatfast kartan helt galet så Medelplana eller stora delar av Kinekulle inte är uppåt utan vänt nedåt mot sittdynan på sätet. Han ger sig av för han hittar trots allt till Blomberg. När han passerat Cafét så stannar han till för att inspektera kartan lite närmare. Han ser inte Medelplana på den och blir fudersam. Han ser en joggerska närma sig. Han frågar var Medelplana är. Hon säger följ vägen. Han säger att han har en karta i bilen. Kan hon visa på den? Hon börjar leta fram kartan på sin telefon och får snabbt fram den men polacken fattar inte riktigt vad hon håller på med. Han är irriterad och stressad. Han vill hem och förmannen vill ju ha flaggstången fixad till firandet. Svenska flaggan är viktig för han. Jag har en karta i bilen. Vad är problemet? Adriana känner att är han sån så springer jag vidare. Man vill ju ha en bra snittid på kilometern.

Ja så kanske det också gick till. Eller inte. Att spekulera elaborativt och ingående utan mer fakta är kanske inte så givande.

Varför lägger du tid på det här? Ska det vara någon slags förmildrande omständighet efter sexualmordet han utförde på Lisa. Men visst då säger vi att du har rätt, att det var en annan gästarbetare som bara bad en främmande tjej att komma med till hans bil på kvällen. Inget suspekt med det alls. Då får man vara glad att man inte är en tjej i Kinnekulle, när alla dessa gästarbetare håller på så här.

Då kanske du åtminstone slutar att upprepa dig och och övergår till det väsentliga i fallet.
2016-04-07, 18:11
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Vimlade det av gästarbetare runt 19:30 som var benägna att våldta någon. Några 100m vid Blombergs café. Då är det snarare du som har fördomar mot dessa gästarbetare, att så många av dom är benägna att försöka sig på våldtäkter och mord. När Nerijus dagen efter bara några 100m därifrån, kidnappade och senare fraktade Lisa där han utförde detta brutala sexualsadistiska mord. Så ska det verkligen vara så svårt att se en koppling här, eller är det okunskap eller ren ovilja. Så det var enligt dig två olika balter försöker sig på någon form av sexuella brott, på knappt 24 timmars mellanrum. Låter ju nästan som vi hamnat i Malmö? Trodde det var lugna Blomberg på Kinnekulle.

Det är absolut inget cirkelresonemang, det är logiskt tänkande och vad som är rimligt egentligen. Glad att vi är överens om att det mest sannolika brukar vara det som inträffar, så även i detta fall.

Höörödu. OM det var nån som sett LH åka på mopeden kanske det är NB som kört henne till slakthuset och IB som kört tillbaka mopeden till caféet? Kan hans fru köra moped? Fingeravtryck på moped, togs det?
2016-04-07, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Ruggedo
Vad vill du ha sagt med denna mycket elaborativa spekulation kring vad som skulle kunna ha inträffat vid kopplingsstationen?

Visst, det skulle kunna ha gått till exakt som du säger. Till punkt och pricka.

Det skulle också kunna vara så att det var en polsk gästarbetare som arbetat i Lidköping. Förmannen på den arbetsplats han för tillfället arbetade åt skulle fira nationaldagen i en stuga inte långt från Medelplana. Flaggstången hade visst gått sönder vid stugan så han ringde denne polske gästarbetare, som endast har en gammal Nokia-telefon och inte en smartphone av nyare modell, och ber han komma och fixa den för en tusing. Den polske gästarbetaren har just varit och köpt säkerhetsnålar som hans fru sagt åt han då han får samtalet. Han ringer sin fru och förklarar att han ska iväg på jobb och ger sig av. Han vecklar upp sin slitna karta men den halkar av någon anledning runt på sätet så han har svårt att fokusera på den. Han kommer på idén att ta säkerhetsnålara och helt enkelt nålafast kartan i sätet så den ligger stilla. Han har dock nålatfast kartan helt galet så Medelplana eller stora delar av Kinekulle inte är uppåt utan vänt nedåt mot sittdynan på sätet. Han ger sig av för han hittar trots allt till Blomberg. När han passerat Cafét så stannar han till för att inspektera kartan lite närmare. Han ser inte Medelplana på den och blir fudersam. Han ser en joggerska närma sig. Han frågar var Medelplana är. Hon säger följ vägen. Han säger att han har en karta i bilen. Kan hon visa på den? Hon börjar leta fram kartan på sin telefon och får snabbt fram den men polacken fattar inte riktigt vad hon håller på med. Han är irriterad och stressad. Han vill hem och förmannen vill ju ha flaggstången fixad till firandet. Svenska flaggan är viktig för han. Jag har en karta i bilen. Vad är problemet? Adriana känner att är han sån så springer jag vidare. Man vill ju ha en bra snittid på kilometern.

Ja så kanske det också gick till. Eller inte. Att spekulera elaborativt etoch ingående utan mer fakta är kanske inte så givande.

Utifrån Adrianas vittnesmål vet vi att hon dels tittat på Nerijus dels haft uppmärksamheten riktad mot sin smartphones kartfunktion. (Var det iPhone eller Android? Skit samma troligtvis.) Poängen med mitt lilla experiment var att se hur mycket tid det blev över till att även detaljgranska bilen. Pillandet med mobilen tar överaskande mycket tid. Vi vet att hon pillade med mobilen. Självklart kan man bara gissa vilka handgrepp hon exakt utförde. Allt datorrelaterat arbete har en tendens att lura en att tro att det går snabbare i planläggningen än det faktiskt gör i verkligheten.
Hon hade inte så mycket tid och på grund av ointresse inga vidare referensramar till att identifiera bilen. Der gör henne inte till ett sämre vittne beträffande personens identitet.
2016-04-07, 18:18
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av klasAndersson198
Så var det inte riktigt !Lena ringer till Polisen särskilt ! om att en för henne okänd person är i SPRITFABRIKEN ,alltså inte "mordladan " Spritfabriken är inte mitt emot cafet ,men inom synhåll.
ändå anser hon att hon ska klaga på en ölburk....
Men var dom 3 ??
Enligt henne är NB INTE ! på platsen ! utan bara AB och den okände, inte 3 personer ?
så tolkar jag hennes vittnesmål på sid 109,

Men AB och NB anger själva i vittnesmål att dom var där ,!
kanske hennes vittnesmål är taskigt nedskrivet/missuppfattat ?

Vilket som ! om inte Lena är helt "kass" så var det här en för henne okänd person som grejade i NBs bil !
lika okänd/outredd som vem som var på baksidan av ladan med den gröna Teleskoplastaren 20.20 på mordkvällen tydligen .....

jag skrev en fråga om detta 30 okt 2015

En fråga till er få här som har lite hjärna !
på sidan 109 så vittnar Lena Svedung om att hon 7,50 på morgonen fredag den 12e ,
ser öppna garagedörrar på spritladan (måste hon mena ? ) en bil står där och en ölburk !!!! står utanför
det är ju inte ens mitt emot hennes cafe men hon går dit och ska klaga tydligen !
(verkar som hon inte gillar Balterna !)
AB står utanför ,och i bilen grejar en person med något ,men det är INTE NB !
det är hon säker på eftersom hon känner dem ,

Jag har nånstans (minns inte sidan nu )läst AB redogörelse för veckan och den 12e ,
och han nämner ochså denna händelse,
men säger då att det är han och NB som ...byter däck tror jag ....

nån som i denna röra läst om nån uppföljning på detta ?

alltså AB säger hans bror är med där
Men Lena säger det är en person hon aldrig sett förut ?

om hon har rätt vem var det då ?

Intressanta synpunkter och funderingar! Man undrar ju faktiskt var AB befinner sig i skrivande stund, och varför utredarna släppte honom så fort han inte längre gav NB alibi.

Väldigt många omständigheter tyder på att ifall NB är skyldig i detta brottmål, så är det väldigt tveksamt att han är ensam GM. Den oerhört snäva tidsaspekten talar för att någon mer i så fall måste ha medverkat. Alternativt att NB har agerat i egenskap av "städare".

Så vad har AB egentligen för roll i denna historia, och vem kan mannen som LS inte kände igen vara? Hade ju varit intressant om polisen kollat dna och fingeravtryck på ölburken, det hade ju kunnat styrka - eller avstyrka - att det var AB och NB, eller någon tredje person vars identitet nu är okänd.

Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Hur mycket hjärna har du själv som sitter och kastar ur dig såna spydigheter?!!!! Ska man vara skitordig de få gånger man visar sig här ute kan man lika gärna låta bli. Otrevligt för andra att sitta och höra på sånt dravel som antar EN FINARE TON!!!
Jag läste att det skulle vara NB, AB och en till som inte Lena visste vem det var. Och hon har väl ögon som en kikare om hon lyckas se ölburken på det avstånd du menar. Har du varit där nån gång?

Här i tråden råder ingen ensamrätt för s.k. stammisar. Alla har rätt att komma med inlägg och synpunkter. Och att använda en trevlig ton gäller alla (även jaktkatter )
2016-04-07, 18:39
Medlem
hasselmuzs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Tingsrättens beslut, som hovrätten åberopat och som alltså gäller t v:
Avspärrningen av brottsplatsen, södra delen av ladan, Blomberg, Källby ska bestå till
dess domen i ansvarsdelen vinner laga kraft mot den tilltalade, 27 kap 15 §
rättegångsbalken
. Med "södra delen av ladan" avses säkert hela tillbyggnaden med förrum, slaktrum, mellanrum, "NB:s studio" - allt söder om den egentliga ladans södra vägg. Men dessutom gäller normala regler för främmande människors tillträde till privata fastigheter.

Det är fortfarande avspärrat och när man är där ser man hur nära det är mellan caféet och ladan. Att haffa någon skulle gå väldigt, väldigt snabbt. Det går ju också en liten parallellväg utanför ladan, lätt att köra till slaktdelen. Fikade också på cafeet och det var mycket mindre och mörkare än jag trodde.
2016-04-07, 18:57
Medlem
Det kan ha varit mer än en gärningsman. Det finns inga bevis för att fler personer var inblandade, men det går väl inte heller att utesluta.
2016-04-07, 20:05
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Utifrån Adrianas vittnesmål vet vi att hon dels tittat på Nerijus dels haft uppmärksamheten riktad mot sin smartphones kartfunktion. (Var det iPhone eller Android? Skit samma troligtvis.) Poängen med mitt lilla experiment var att se hur mycket tid det blev över till att även detaljgranska bilen. Pillandet med mobilen tar överaskande mycket tid. Vi vet att hon pillade med mobilen. Självklart kan man bara gissa vilka handgrepp hon exakt utförde. Allt datorrelaterat arbete har en tendens att lura en att tro att det går snabbare i planläggningen än det faktiskt gör i verkligheten.
Hon hade inte så mycket tid och på grund av ointresse inga vidare referensramar till att identifiera bilen. Der gör henne inte till ett sämre vittne beträffande personens identitet.

Intressant iakttagelse. Men, den förklarar ju också varför "turisten"/"gästarbetaren" ville att hon skulle visa på kartan istället, som han hade i bilen. Det tror jag faktiskt att jag själv hade velat, som du beskriver det. Det är så småttigt med telefonen också, man måste klänga vid varandra om båda ska se. Vem det än var som frågade om vägen till Medelplana, kan ha varit helt oskyldig alltså.
2016-04-07, 20:08
Medlem
A1HORNYLADs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Men håller du någon av dessa som rimlig alternativ GM fortfarande ?

Ja, det kan man säga. Om NB är oskyldig, alltså
2016-04-07, 20:25
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD
Intressant iakttagelse. Men, den förklarar ju också varför "turisten"/"gästarbetaren" ville att hon skulle visa på kartan istället, som han hade i bilen. Det tror jag faktiskt att jag själv hade velat, som du beskriver det. Det är så småttigt med telefonen också, man måste klänga vid varandra om båda ska se. Vem det än var som frågade om vägen till Medelplana, kan ha varit helt oskyldig alltså.

Skarpsynt! Du kunde vara en perfekt advokat!
2016-04-07, 20:45
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av llllllllllllllll
Det kan ha varit mer än en gärningsman. Det finns inga bevis för att fler personer var inblandade, men det går väl inte heller att utesluta.

En ledtråd kan vara att bara en sitter inburad för mordet , nämligen mördaren Nerijus .
Inga andra spår än efter honom har hittats på "fel" ställen .
Förutom att Irinas DNA var med på ett litet hörn .
Efter samkvämet på lördagskvällen så hade han fått med sig lite av hennes "saker" .
Därmed kan man utesluta andra gärningsmän .
2016-04-07, 20:47
Medlem
ReedMes avatar
Citat:
Ursprungligen postat av X-pert
Hej det är jag igen. Jag som inte har alla hästar hemma du vet. Jag gjorde ett litet experiment med min iPhone. Jag lyssnade på musik via Spotify. Jag stängde av musiken och Spotify och öppnade kartfunktionen. Sedan letade jag upp Medelplana och fann då tre intressanta detaljer. Dels är bynamn inte utsatta så det är stört omöjligt att begripa vad man tittar på om man inte byter till hybridläge. Dels att jag tydligen kommit till järnvägshållplatsen med namnet Blomberg. Dels att skalan på kartvisningen inte gav den översikt jag önskade och fick justera skalan till att omfatta Blomberg till Medelplana genom att nypa på vanligt sätt. Allt detta klockade jag med kronograf-funktionen på mitt armbandsur. Det tog mer än en minut att få till en begriplig bild från kopplingsstationen till Medelplana. Jag inbjuder andra att göra om samma experiment. Kanske hade Adriana Android. Kan någon prova det?
Kanske hade hon kartfunktionen lättare åtkomlig om hon hade Runkeeper igång. Men kartan där ger ännu mindre upplysning om bynamn och gårdar och går heller inte att ändra till hybridläge. Kanske finns andra träningsappar med bättre kartfunktion.

...sedan skulle hon ha ögonkontakt med Nerijus. Hur mycket tid blir det kvar till att detaljgranska bilen?
Jag ser inget konstigt i hennes vittnesmål. Det är helt normalt under rådande omständigheter. Hon blev ju tydligen inte tillräckligt illa till mods för att tänka "Nu ska jag minsann ta registreringsnumret på den där otäckingens bil". Personligen skulle jag ha undrar över vilken typ av åkomma hon lider av om hon kommit ihåg bilen i detalj. Hon minns att den var ljus och större än en vanlig personbil. Det räcker för mig.

Jag gillar i alla fall dom där hästarna som du har i stallet. Tråden hade varit bra trist utan dom.
2016-04-07, 20:57
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av A1HORNYLAD

Men nu var han ju inte intresserad av att titta på varken kartan eller mobilen .
Det var ju Adriana själv som var det intressanta i sammanhanget .
Det var ju henne han ville åt för att tejpa och flukta på och till sist dra en repa på skinnbanjon vid .
Vem det än var ? Ett tips , han luktade rök , pratade dålig engelska och var lite lik en
vidrig mördare vid namn Nerijus .
Slutsats : Det VAR Nerijus .
Senast redigerad av boidis12 2016-04-07 kl. 20:59.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in