2016-02-13, 12:20
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Oj.

Såklart "dom" kan fördjupa sig. En RPU, så argumentet HR/TR kan inte ställa diagnoser faller.
Utan problem hade dom fått till en sån om nu en sån "kan misstänkas" . , ville dock inte ha.
Du har ju läst in dig under en par månader och numera kan vidarebefodra diagnoser. NB har nu två "diagnoser". Sadism och "asp". Mera? Kom med en tredje diagnos tack, du ser den första har en par, bör ha en par till för "diagnosen" du delar ut på ett tomt blad. Spännande detta.
fallstudier när dom är som bäst
1. Jag har inte "läst in mig på några månader" - jag har nämligen detta som intresseområde och det sammanfaller med delar av min profession.

2. Jag diskuterar enbart utifrån det som sen Tingsrätten samt fortsättningsvis en enig HovR gått på dvs mord med sexuellt motiv.

3. Detta i sin tur utgår från sakkunnigutlåtande dvs professor Långström.

4. Jag ämnar inte ställa diagnos men jag anser att hela hans person, utifrån beteende och beskrivning från förhör av de som känner honom samt mordets karaktär indikerar sexualsadist. Fortsättningsvis så ligger ASP närmast till hands eller i dess yttersta utpost psykopat. Så antingen är han en renodlad sexualsadist och förmår känna skam - vilket jag inte tror - eller så är han den värsta sorten: Psykopat och sexualsadist.
Vad som än framkommer via diagnostisering intresserar mig inte mer nämnvärt - förutom att jag ser honom som en uppenbar sexualsadist.
Senast redigerad av develi 2016-02-13 kl. 12:43.
2016-02-13, 12:40
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Ja det skulle de om det inte finns konkreta bevis för annan GM. Är det bara NB som ändrar sin story så är inte det nog för att bevilja PT. Att NB pekar ut någon annan GM har i sig självt inget värde om det inte finns bevis som styrker det hela.

Krasst sagt kan man säga att NB missat sin chans att berätta sin story, nu hänger det på om de kan hitta rättegångsfel t.ex bevisa planterade bevis,vittnen som ljugit eller liknande.
Det är väldigt svårt att få beviljat PT, över 97% av alla ansökningar avslås.

Det finns strikta riktlinjer för vad HD får bevilja PT för och det är de jag listade tidigare.
-Om det är prejudicerande fall
-Om det förekommit rättegångsfel så grovt att det påverkat utgången
-Om HR tillämpat fel lag
Jag tänkte närmast utpekande av brodern. Har hårdporr på datorn, tillgång till både Irinas och NB:s DNA, DNA på tejprullen, DNA på glasögonen, bristfälligt alibi, tillgång till NB:s bil, liknar NB till utseendet, känner till omgivningarna, småvägarna och byssjan mm.
Senast redigerad av Vierstein 2016-02-13 kl. 12:43.
2016-02-13, 12:41
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Motivet är ju rakt av sexuellt. Att sedan händelseförloppet innehåller förtecken av sadism och andra avvikelser är bara något som finns genom gissningar egentligen.
Detta givna motiv är nämligen det enda tänkbara. Vad annars? Man kan utesluta hatbrott, vredesbrott, snabbt uppkommen dispyt mellan två för varandra okända personer, historik mellan två individer som lett fram till urspårat genom handling, och alla andra föreslagna motiv.
Det har handlat om att ha livet ur en tjej, på sexuell grund. Svaret på frågan Varför är att Nerijus gjort detta för sin egen njutnings skull.
Om du vill ha det sexuella som ett endast ett förtecken, då bör du också kunna föreslå vad huvudmotivet kan tänkas vara enligt dig? Eller i varje fall argumentera ner detta givna motiv? Du ska kunna argumentera ner tex Adriana-händelsen och besprutningen i hörnrummet.
Att skriva som du gör, ungefär att du inte tror på det, men utan att kunna motivera varför du inte tror på det, blir som du förstår lätt att avfärda som grundlös allmänkritik bara.
Tittade tillbaka på Långström och lägger man nu till även att HovR ansåg Adriana som en händelse som sammanfaller så blir det ännu tydligare. Citerar in Långström igen som domarna givetvis tagit hänsyn till som expert. Det tål att repeteras då han är den sakunnige.
FUP:
Citat:
Tejpning och upphängning kan vara medel för att totalt kontrollera, dominera och därefter döda ett brottsoffer. Detta kan i sin tur vara för att iscensätta sexuellt sadistiska impulser och fantasier som förövaren ofta haft under en längre tid, ibland prövat delar av i förväg och i brottet eftersträvat att tillfredsställa.
Under vissa omständigheter; i kombination med specifika uppväxtförhållanden, social isolering, sexuell upptagenhet och nedsatt sexuell funktionsförmåga, anses sexuellt sadistiska fantasier och tändningsmönster kunna leda till allvarligt och tom dödande sexuellt våld.
Han svarar sen på frågan som ÅK ställer om själva tejpningen:

".. så finns det omfattande beskrivningar att det här kan vara ett sätt att agera ut en sexuell fantasi, precis som man kan sexuella fantasier om sin partner om man lever med ett partner eller har sexuellt umgänge med en person - så kan det alltså handla om att man har fantasier om att kontroller och att utsätta en person för dom här ganska specifika sakerna - stark kontroll som finns beskrivet i det här ärendet också och det kan alltså vara utöver det som behövs för att hålla brottsoffret så att säga tystat då. Ett slags övervåld , ett slags övergörande som kan vara ett gestaltande på en sexuell fantasi som man ofta kan ha burit en tid innan och faktiskt prövat ut delar av - det kan vara liksom man kan ha förföljt personer, man kan på olika sätt ha haft det här med sig och till sist har då riskfaktorerna övervägt och till sist ha fått personen att agera ut i en våldshandling av det här slaget."

Fortsättningsvis beskriver han fantasierna, att det inte är en stundens ingivelse utan planlagt en längre tid - att det handlar om att förnedra sitt offer och dominera dvs att det har förtecken på att handla om just sexuell sadism: Att leva ut galenskaperna.

" Det är svårt att visa exakt hur långa tider det handlar om men det är inte ett s.a.s. stundens ingivelse. Ibland kan ju allvarliga våldsbrott handla om att bli extremt frustrerad på en person i ens näromgivning om man har allvarliga problem med hur man hanterar sin aggressivitet och då kan det kanske vara en partner som man lever med som blir offer för det allvarliga våldet, men det finns en del som ändå tyder på att det här ändå har en viss förberedelsefas hos rätt många så man säga att det finns en aspekt i det som handlar om att just att det blir blir ett specifikt offer det kan vara mer slumpmässigt. Medan det faktum att man agerar ut det kan ha haft en laddning och en upptrappning under längre tid; veckor, månader det handlar om dom här sexuella fantasierna som ju människor kan ha men som, om man nu använder det specifika begreppet sexuell sadism som går ut på att använda förnedring eller våld mot en annan person och går igång sexuellt på det så finns det i normativ sexualitet som en överenskommelse."

" Pratar vi om sexuell sadistisk störning, så är det ingenting, alltså man får ha den sexuella preferensen förstås så länge som man inte skadar andra med min sexualitet"

Själva kontrollen, att utsätta offret för dominans gällande sexuellt motiv i dödligt våld.
"..sexuellt motiv i dödligt våld men där det inte heller finns tecken på så att säga normativ sexualitet som faktiska samlag eller samlagsliknande handlingar utan där själva kontrollen över personen, brottsoffret, och att utsätta det för den dominans som det kan innebära och så småningom inom ramen för dom brottsliga handlingarna även tar livet av personen i sig kan kan innebära en stark sexuell upphetsning."

" då finns det internationella definitioner på när ett brott kan ha indikationer på att vara just ett sexualbrott och när det då inte finns konkreta bevis på kroppen, tecken på samlag eller samlagslikande aktiviteter så ingår det definitioner som används av FBI och andra forskargrupper internationellt att man tittar på detta med blottande av bröst och könsorgan och såna saker"

Avskrifter TR ljudfil Långström.

För övrigt lägger han till - med all rätt - att folk som tänker inom boxen har svårt att ta till sig detta:

" och det är väl det som är svårt att ta till sig om man rör sig inom normativa format för även om det finns mycket sexuellt våld i samhället så brukar det ju ofta lika på olika sätt överenskommet mellan vuxna samtyckande människor på olika sätt men det är det här som är svårt att greppa i det här sammanhanget."
Senast redigerad av develi 2016-02-13 kl. 12:47.
2016-02-13, 12:44
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Om det skulle vara på det viset att NB bara var "städare" och namngav den riktige GM tror jag att PT skulle beviljas. Skulle HD verkligen kunna ignorera riktiga gärningsmän?
"den riktige GM" måste ju finnas i materialet, annars skulle det räcka att peka ut vem som helst, som man är osams med. Den enda i närheten av detta kriterium är brodern, men det finns inget graverande mot honom, tvärtom. I fiktionens värld skulle Hurtig behöva genomföra en egen utredning, som på något mirakulöst sätt skulle binda en i den aktuella utredningen helt ointressant person. Själva intrigen till en sådan historia skulle bara kunna komma från den förra advokaten eller NB själv. I båda fallen vore det ju högst märkligt att han inte låtit sin advokat bearbeta ett sådant uppslag åtminstone till Hovrättsförhandlingen. Nej, jag ansluter mig till PT-tvivlarna.
2016-02-13, 12:53
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av TheMiracle
Det är klart att en person som är uppjagad och stressad får nedsatt omdöme och fattar sämre beslut, det gäller för oss alla, men beroende på vilka mentala resurser man har i grunden kan man hantera en sådan situation olika bra.

Jag skulle vilja hävda att det finns en viss typ av personlighet som tvärtom fungerar som bäst vid högt adrenalinpåslag. För att ge ett exempel så fungerar de flesta elitidrottare bäst då det verkligen gäller. En träningsmatch eller uppvisningsgala genererar oftast inte resultat på samma nivå som tävlingsmatcher eller stora mästerskap. Det är det som tar dem till toppen.
2016-02-13, 12:54
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Jag tänkte närmast utpekande av brodern. Har hårdporr på datorn, tillgång till både Irinas och NB:s DNA, DNA på tejprullen, DNA på glasögonen, bristfälligt alibi, tillgång till NB:s bil, liknar NB till utseendet, känner till omgivningarna, småvägarna och byssjan mm.
Han har långt mer alibi än NB nånsin kom i närheten av via sin frus svammel - eftersom IB inte tog tillbaka detta öht. Hon svarar jakande på att AB var hemma.

AB har DNA på en tejpbit i en lada som är hans arbetsplats - vilket rakt inte räckte till åtal förståeligt nog. Att ha DNA på ett par glasögon som ligger i brorsans bil säger inte ett skit. Han är också totalt ratad via Adriana redan via fotokonfrontationer.

Om NB skulle åberopa honom vid ansökan av prövningstillstånd Högsta domstolen har han pissat i det blå skåpet för länge sen och är korkad som jag ser det. Det tror jag nog att HD skulle anse också - att det är en desperat handling i yttersta utpost som kan tolkas som påhitt.
2016-02-13, 13:01
Medlem
XeniaOnatopps avatar
SR P4 Skaraborg: Rönnbäck föreslog advokatbyte redan inför hovrätten
Citat:
Rönnbäck tror dessutom att det kan vara en fördel med en manlig advokat i ett så här uppmärksammat mål.

- Som jag ser är Sverige inte moget för kvinnliga offentliga försvarare i stora brottmål. Mediabilden i detta visar att man har svårt att ta in en kvinna som jobbar med sådana här allvarliga saker.
2016-02-13, 13:08
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Precis som att man behöver undersöka NB för att konstatera att han utfört en sadistisk handling när han mördade Lisa. Sättet han dödade henne på var sadistiskt.

Är stater som avrättar folk genom hägning sadistiska?
2016-02-13, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av XeniaOnatopp
SR P4 Skaraborg: Rönnbäck föreslog advokatbyte redan inför hovrätten
Rönnbäck är ju beklämmande och direkt pinsam. Det värsta är att hon gör den riktiga kvinnosaken en stor otjänst.
2016-02-13, 13:14
Medlem
rotesaus avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LKVN
Chilla!

Du vill inte ta en debatt med mig. Det var ju du som trodde på en ny praxis. Enligt dig så kommer detta upp till HD. Vilket av fallen? Ida eller Lisa typ

Två yngre kvinnor som tas av daga. Sorgesamt.

Skall jag beskriva varför jag inte tror på sexualsadism så gör jag något jag inte tror på. Fåtöljdiagnos.

Alla i min PM (mail)inkorg vet däremot min åsikt. Jag kan inget mer säga än att man inte kan dela ut "diagnoser" på ett oskrivet blad, på fallstudier.

Nu vart jag otydlig, det köper jag. Otydlig och svamlig.

NB är inte sexualsadist, vi syns i inkorgen eller inte....

Jag är alltid chill, eftersom härskarteknik mm osv ej biter på mig. Antingen är jag för korkad för att eggas upp eller också är jag för smart. Välj själv

Vill inte ha någon regelrätt debatt med dig heller, då debattunderlag verkar saknas. För nu verkar du ta avstånd istället för att ge ett argument till varför du vill placera Sexualmotiv i periferin genom att beteckna det som förtecken?
Det kanske ser otrevligt ut när jag bemöter dig såhär, men jag är som sådan att jag vill se argumentation baserat på fakta kring din faktiskt ganska chockerande inställning. Du får jobba lite på att faktiskt sälja vad du anför.

Lägg sadism med dess upplevda innebörd åt sidan, för det är inget jag lyft fram ens. Liksom dig, är jag inte speciellt fascinerad av fåtöljdiagnoser jag heller.
Men jag skulle vilja se ditt resonemang till varför du inte tror på att motivet varit av sexuell natur?

Nä, vet du, jag menade inte juridisk praxis eller prejudikatspotential i den meningen vid jämförelse mellan hur Ida-fallet såg ut då, med icke-aktuell RPU ens för den GM då det begav sig.
Tror inte något av fallen kommer få PT.
Jag menade att om inte ens resonemanget fanns kring Ida´s mördare, så lär det knappast uppstå kring Lisa´s mördare.
Nu gjorde väl dock RR en annan bedömning kring KA, men det var alltså tvunget att dras så långt även för en nästintill uppenbart sinnessjuk mördare. Var hamnar då Nerijus? Jag vet svaret redan, och det visste jag redan då.

Av olika anledningar, svarar jag inte på PM på denna sajt annat än till moderatorer, och det kan jag bara beklaga utifall du faktiskt kan lägga fram argument (vilket jag tror du kan)?

Kram på dig.

Citat:
Ursprungligen postat av develi
Tittade tillbaka på Långström och lägger man nu till även att HovR ansåg Adriana som en händelse som sammanfaller så blir det ännu tydligare. Citerar in Långström igen som domarna givetvis tagit hänsyn till som expert. Det tål att repeteras då han är den sakunnige.
FUP:

Han svarar sen på frågan som ÅK ställer om själva tejpningen:

".. så finns det omfattande beskrivningar att det här kan vara ett sätt att agera ut en sexuell fantasi, precis som man kan sexuella fantasier om sin partner om man lever med ett partner eller har sexuellt umgänge med en person - så kan det alltså handla om att man har fantasier om att kontroller och att utsätta en person för dom här ganska specifika sakerna - stark kontroll som finns beskrivet i det här ärendet också och det kan alltså vara utöver det som behövs för att hålla brottsoffret så att säga tystat då. Ett slags övervåld , ett slags övergörande som kan vara ett gestaltande på en sexuell fantasi som man ofta kan ha burit en tid innan och faktiskt prövat ut delar av - det kan vara liksom man kan ha förföljt personer, man kan på olika sätt ha haft det här med sig och till sist har då riskfaktorerna övervägt och till sist ha fått personen att agera ut i en våldshandling av det här slaget."

Fortsättningsvis beskriver han fantasierna, att det inte är en stundens ingivelse utan planlagt en längre tid - att det handlar om att förnedra sitt offer och dominera dvs att det har förtecken på att handla om just sexuell sadism: Att leva ut galenskaperna.

" Det är svårt att visa exakt hur långa tider det handlar om men det är inte ett s.a.s. stundens ingivelse. Ibland kan ju allvarliga våldsbrott handla om att bli extremt frustrerad på en person i ens näromgivning om man har allvarliga problem med hur man hanterar sin aggressivitet och då kan det kanske vara en partner som man lever med som blir offer för det allvarliga våldet, men det finns en del som ändå tyder på att det här ändå har en viss förberedelsefas hos rätt många så man säga att det finns en aspekt i det som handlar om att just att det blir blir ett specifikt offer det kan vara mer slumpmässigt. Medan det faktum att man agerar ut det kan ha haft en laddning och en upptrappning under längre tid; veckor, månader det handlar om dom här sexuella fantasierna som ju människor kan ha men som, om man nu använder det specifika begreppet sexuell sadism som går ut på att använda förnedring eller våld mot en annan person och går igång sexuellt på det så finns det i normativ sexualitet som en överenskommelse."

" Pratar vi om sexuell sadistisk störning, så är det ingenting, alltså man får ha den sexuella preferensen förstås så länge som man inte skadar andra med min sexualitet"

Själva kontrollen, att utsätta offret för dominans gällande sexuellt motiv i dödligt våld.
"..sexuellt motiv i dödligt våld men där det inte heller finns tecken på så att säga normativ sexualitet som faktiska samlag eller samlagsliknande handlingar utan där själva kontrollen över personen, brottsoffret, och att utsätta det för den dominans som det kan innebära och så småningom inom ramen för dom brottsliga handlingarna även tar livet av personen i sig kan kan innebära en stark sexuell upphetsning."

" då finns det internationella definitioner på när ett brott kan ha indikationer på att vara just ett sexualbrott och när det då inte finns konkreta bevis på kroppen, tecken på samlag eller samlagslikande aktiviteter så ingår det definitioner som används av FBI och andra forskargrupper internationellt att man tittar på detta med blottande av bröst och könsorgan och såna saker"

Avskrifter TR ljudfil Långström.

För övrigt lägger han till - med all rätt - att folk som tänker inom boxen har svårt att ta till sig detta:

" och det är väl det som är svårt att ta till sig om man rör sig inom normativa format för även om det finns mycket sexuellt våld i samhället så brukar det ju ofta lika på olika sätt överenskommet mellan vuxna samtyckande människor på olika sätt men det är det här som är svårt att greppa i det här sammanhanget."

Det fetade understrukna, är definitivt något att ta till sig, såvida man valt att vara öppen i sitt sinne. Det, ihop med vad som anförs ovan, är argumentation som iaf jag tycker att den borde se ut.
Men jag ger mig inte på att värdera den.
Senast redigerad av rotesau 2016-02-13 kl. 13:24.
2016-02-13, 13:14
Medlem
Ruggedos avatar
Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Jag vet inte, jag bara återger vad vittnet sade, som ändå är DNA-expert. Jag tyckte att uttalandet var märkligt av ett försvarsvittne ö h t.

Vad var det som var märkligt?

Det är ju bara en av sakerna som tyder på att utredningen inte brytt sig för de var så säkra på sin sak. ÅK är ju väl förtogen med platsen och människorna som bor där så han var ju säker på att de som inte hörde hemma där var skyldiga från start. Är väl inte så konstigt att han använder samma logik som ett stort antal skribenter i tråden använder sig av?
2016-02-13, 13:17
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Han har långt mer alibi än NB nånsin kom i närheten av via sin frus svammel - eftersom IB inte tog tillbaka detta öht. Hon svarar jakande på att AB var hemma.

AB har DNA på en tejpbit i en lada som är hans arbetsplats - vilket rakt inte räckte till åtal förståeligt nog. Att ha DNA på ett par glasögon som ligger i brorsans bil säger inte ett skit. Han är också totalt ratad via Adriana redan via fotokonfrontationer.

Om NB skulle åberopa honom vid ansökan av prövningstillstånd Högsta domstolen har han pissat i det blå skåpet för länge sen och är korkad som jag ser det. Det tror jag nog att HD skulle anse också - att det är en desperat handling i yttersta utpost som kan tolkas som påhitt.
Egentligen var det mest ett hypotetiskt resonemang från min sida. Som jag ser det är NB totalrökt.
Således ingen Hurtigrutt till HD.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in