2016-02-13, 10:57
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att du inte tål Långströms expertutlåtande i frågan, att NB är sexualsadist, att diagnoser reflekteras kring oavsett RPU i tråden, diskussioner kring offret eller anhöriga är för klibbigt emotionella det är din privata störning, det enda du glider in emellanåt och tjafsar emot.

Oavsett ordval så faller domen tillbaka på föregående dom - som i sin tur har detta förankrat via sakunnigutlåtande som TR tydligt beskrivit. Man är med andra ord enig, det förtar inte grundkärnan: men HovR behöver givetvis inte fördjupa sig mer om det redan är skrivet.

Oj.

Såklart "dom" kan fördjupa sig. En RPU, så argumentet HR/TR kan inte ställa diagnoser faller.
Utan problem hade dom fått till en sån om nu en sån "kan misstänkas" . , ville dock inte ha.
Du har ju läst in dig under en par månader och numera kan vidarebefodra diagnoser. NB har nu två "diagnoser". Sadism och "asp". Mera? Kom med en tredje diagnos tack, du ser den första har en par, bör ha en par till för "diagnosen" du delar ut på ett tomt blad. Spännande detta.

fallstudier när dom är som bäst
2016-02-13, 11:08
Medlem
XeniaOnatopps avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Att du inte tål Långströms expertutlåtande i frågan, att NB är sexualsadist, att diagnoser reflekteras kring oavsett RPU i tråden, diskussioner kring offret eller anhöriga är för klibbigt emotionella det är din privata störning, det enda du glider in emellanåt och tjafsar emot.

Oavsett ordval så faller domen tillbaka på föregående dom - som i sin tur har detta förankrat via sakunnigutlåtande som TR tydligt beskrivit. Man är med andra ord enig, det förtar inte grundkärnan: men HovR behöver givetvis inte fördjupa sig mer om det redan är skrivet.
Långström påstår inte att NB är sexualsadist. Han skulle aldrig påstå något sådant om någon utan att undersöka personen i fråga. Inte heller åklagare, målsägandebiträde, tingsrätt, hovrätt eller media säger att NB är sadist. Det är bara du och dina gelikar på FB som älskar att vältra sig i sådant som likt papegojor upprepar sitt mantra, "sexualsadist", "sexualsadist", "sexualsadist".
2016-02-13, 11:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGoBig
Så här skriver Hovrätten "Försvararen har understrukit att det saknas spår av Lisa Holm i Nerijus Bilevicius bil samt spår från honom på det snöre och den tejp som var anbringade på Lisa Holm. Hovrätten menar också att detta är värt att notera. Det kan dock finnas en mängd olika förklaringar till frånvaron av sådana spår och hovrätten anser sig inte kunna dra några egentliga slutsatser av denna. Mängden DNA-spår från Nerijus Bilevicius, de ställen på Lisa Holms kläder där de har avsatts och typen av DNA-spår är faktorer som be- traktade tillsammans och i ljuset av varandra utgör ett mycket starkt stöd för åklaga- rens påstående att det är Nerijus Bilevicius som är gärningsmannen."

Det jag inte blir klok på och det är just detta att det saknas DNA på snöret och den tejp som fanns anbringad på Lisa. OM nu GM hade lämnat så många spår av DNA på annat håll men att det helt saknades DNA från honom gällande dessa ytor så undrar jag hur fasen det gått till. GM skulle ju självt stuvat in offret i klädskåpet, tejpad henne med mera, varför saknas DNA på dessa stället i så fall.
Här ligger absolut mer lösa trådar än vad Hovrätten vill erkänna. I detta fall borde Hovrätten döma till GM fördel. Kan GW.P förklara detta på ett bra sätt? Hur kan det saknas DNA på dessa ställen OM det finns en UPPSJÖ av DNA på alla andra ställen??
Om Hovrätten inte ens kan ta i beaktande och ta sig i kragen för att dra några slutsatser i sin dom vetefan om man kan lita på att rättsamhället verkligen fungerar som det ska. Allt som kommit fram är utifrån detta endast en kedja av händelser och de tog anrupt slut i och med att DNA saknas på tejpen, i bilen och på snöret. Snacka om att döma en "möjligt skyldig" människa på svaga grunder...
GM kanske tänkte så här..."eh, jag ska nog fan akta mig för att lämna spår av Lisa i bilen, på snöret och på tejpen...då går jag fri". Jag kräver en förklaring av Hovrätten och jag anser att Hovrätten ör skyldig hela rättssamhället detta, i alla fall en bra motivering. Trodde nämligen att CSI var verklighet idag, där man testar och testar alla möjliga kombinationer för att ingen ska åka in som "möjligt skyldig". Det Svenska rättssamhället HAR fallerat!

Jag håller med dig om att det definitivt finns frågetecken.
Men blod/DNA vittnen plus hans försök till alibi övertygar mig.

Vi har Adriana också. Hon kan ju faktiskt vara en ren sopa när
hon ska beskriva bilar.

Det finns en liiten tanke om att han inte varit helt ensam hela vägen.
2016-02-13, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det är inte trovärdigt att han stoppade kropp i skåpet bara för tillfälligt. Att stoppa kroppen krävdes mycket kraft. Den som stoppade kroppen i ett trångt skåp skulle ha uppfattat att det blir svårt att plocka bort den. Det verkar att du tror att NB är en idiot. Bara idiot kunde tänka på detta viset. Men hans arbetsgivare beskrev honom som duktig, men inte dum.
Det verkar att den som stoppade kroppen i skåpen hade andra planer, han tänkte inte förflytta kroppen senare, han ville att kroppen ska hittas och att misstankar ska falla på byggarbetare.
Vad gäller din sista meningen om kallingar - hur vet du det? Verkar att du har luktat. Ja det finns människor som tycker om sådant...

Här är det ingen majorit som tror....vi vet att N är dumi huvudet. En lågutbildad, ohygienisk, tandlös balt. Men för att förstå det krävs det förstås att man inte är en idiot själv.

Hans arbetsgivares uttalande saknar betydelse i sammanhanget. N var en medelmåtta utan hantverkarutbildning. Skåpet på den avskilda platsen var en utmärkt förvaring, gömd under en klädhög under en kortare tid.

varför gjorde din namnlösa, osynliga allternativa hjärnspöke det så svårt för sig. Var hen också en idiot. Oj här planterar vi lite DNA på kläderna men inte på kroppen nu när jag ändå håller på. Varför leda polis till en avsides plats när DNA tjuvarna bara kunde låta kroppen ligga kvar i ladan.

Nej du behöver inte svara, tack !
2016-02-13, 11:14
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av MrFold
Alltså - dina argument blir bara sämre och sämre. Återigen kvasipsykologi och spekulation byggd på gissningar om hur en man du faktiskt inte vet ett skvatt om tänkte och resonerade.

Jag har sagt det förut: Det är en tankevurpa utan dess like att förutsätta full rationalitet hos en människa som begått ett grovt brott.

- För det första antyder själva brottet att det inte rör sig om en balanserad och rationellt fungerande person
- För det andra befinner sig en person som varit involverad i något sånt här (planerat eller ej) i en extrem situation där man kan garantera ett stort adrenalinpåslag och hög stressnivå. Jag har tidigare i tråden länkat till forskning som visar att det rationella tänkandet fungerar sämre i såna situationer: Man fattar sämre beslut helt enkelt. Därmed blir teorier som dina värdelösa eftersom de utgår från en helt falsk bild av hur en människa i den här situationen fungerar.
- För det tredje har vi fullt rimliga förklaringar till varför han väljer en (ev. tillfällig) dumpningsplats: Han vill inte vara borta så länge att han väcker misstankar. När ruset i hjärnan lättar lite tänker han kanske nåt i stil med att han måste få bort kroppen från ladan, men att han samtidigt måste se till att frun inte blir misstänksam och att han kanske också kan få ett alibit. Alltså skyndar han på det hela allt han kan. Kanske tänker han flytta kroppen senare - kanske tänker han inte så långt alls. Det vet vi inte. Men det finns inget osannolikt eller långsökt i den teorin (Som dessutom passar in på övrig bevisning till skillnad från din som går emot den).

Hela ditt case stinker värre än mördarens kallingar lär ha gjort när han motvilligt - efter tjat från frun - bytte dom efter en veckas flitig användning!

Vi ägnar oss båda åt spekulationer om NB:s psykologi så det är inget att raljera över. Det är en högst intressant faktor i sammanhanget. Det blir mer givande diskussioner om du låter bli att använda personangrepp och förlöjliga motpartens ståndpunkter. Få se om du klarar av det.

Det är klart att en person som är uppjagad och stressad får nedsatt omdöme och fattar sämre beslut, det gäller för oss alla, men beroende på vilka mentala resurser man har i grunden kan man hantera en sådan situation olika bra. NB är uppenbart inte någon dåre utan en skapligt intelligent och kontrollerad person. Om han haft mordiska begär så är min övertygelse att han skulle ha varit kapabel att planera och utföra sitt brott väl och metodiskt. Även om adrenalinpåslaget och stressen kan ställa till det vid själva utförandet av brottet och leda till något oförutsett misstag så kan man förutsätta att en person med hans begåvning och psykiska konstitution som bestämt sig för att mörda har en på förhand uttänkt plan som innefattar hur han ska göra sig av med kroppen och undvika att lämna spår eller bli sedd. Jag har i tidigare inlägg schematiskt gått igenom skillnaden mellan organiserade och desorganiserade mördare och NB skulle utan tvekan kunna hänföras till den första kategorin. Du verkar tänka dig att han förvandlats likt en varulv och plötsligt blivit ett helt annat jag vid tidpunkten för mordet. Så mycket gör inte adrenalinpåslag med en människa.

För mig framstår NB:s påstådda tillvägagångssätt som helt absurt. Om han haft IQ 87 och varit ett påtagligt psykfall så hade han kunnat agera så men med den mentala utrustning han har är det inte troligt. Jag ser inga bevis som stödjer teorin om tillfällig dumpning. Det motsägs tvärtom bl.a. av det faktum att kroppen var så hårt inpressad i ett skåp att det krävdes fyra personers gemensamma styrka för att få ut den. Det hade blivit svettigt värre för NB under andra etappen. Det finns heller ingen rimlig anledning som jag kan se till varför han skulle velat ha bort kroppen från ladan och därmed tagit en så stor risk att bli upptäckt. Om han nu var mån om att inte vara borta för länge som du säger så hade det bästa alternativet varit att skynda hem så fort som möjligt. Vem som helst kunde gå in i ladan och ingen hade sett honom där den aktuella dagen.
2016-02-13, 11:16
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av MrGoBig
Så här skriver Hovrätten "Försvararen har understrukit att det saknas spår av Lisa Holm i Nerijus Bilevicius bil samt spår från honom på det snöre och den tejp som var anbringade på Lisa Holm. Hovrätten menar också att detta är värt att notera. Det kan dock finnas en mängd olika förklaringar till frånvaron av sådana spår och hovrätten anser sig inte kunna dra några egentliga slutsatser av denna. Mängden DNA-spår från Nerijus Bilevicius, de ställen på Lisa Holms kläder där de har avsatts och typen av DNA-spår är faktorer som be- traktade tillsammans och i ljuset av varandra utgör ett mycket starkt stöd för åklaga- rens påstående att det är Nerijus Bilevicius som är gärningsmannen."

Det jag inte blir klok på och det är just detta att det saknas DNA på snöret och den tejp som fanns anbringad på Lisa. OM nu GM hade lämnat så många spår av DNA på annat håll men att det helt saknades DNA från honom gällande dessa ytor så undrar jag hur fasen det gått till. GM skulle ju självt stuvat in offret i klädskåpet, tejpad henne med mera, varför saknas DNA på dessa stället i så fall.
Här ligger absolut mer lösa trådar än vad Hovrätten vill erkänna. I detta fall borde Hovrätten döma till GM fördel. Kan GW.P förklara detta på ett bra sätt? Hur kan det saknas DNA på dessa ställen OM det finns en UPPSJÖ av DNA på alla andra ställen??
Om Hovrätten inte ens kan ta i beaktande och ta sig i kragen för att dra några slutsatser i sin dom vetefan om man kan lita på att rättsamhället verkligen fungerar som det ska. Allt som kommit fram är utifrån detta endast en kedja av händelser och de tog anrupt slut i och med att DNA saknas på tejpen, i bilen och på snöret. Snacka om att döma en "möjligt skyldig" människa på svaga grunder...
GM kanske tänkte så här..."eh, jag ska nog fan akta mig för att lämna spår av Lisa i bilen, på snöret och på tejpen...då går jag fri". Jag kräver en förklaring av Hovrätten och jag anser att Hovrätten ör skyldig hela rättssamhället detta, i alla fall en bra motivering. Trodde nämligen att CSI var verklighet idag, där man testar och testar alla möjliga kombinationer för att ingen ska åka in som "möjligt skyldig". Det Svenska rättssamhället HAR fallerat!

Du vet uppenbarligen inte att CSI är påhitt. Det är inte så det går till. I de flesta fall har man väldigt lite DNA spår om ens något.
Många tror(efter att ha sett på typ CSI) att det räcker med att nudda något så kan teknikerna få fram dna där men så är inte fallet.

Sen verkar du inte förstå hur dna matchning går till. Om dna är matchat till någon så är det den personens dna, det kommer inte matcha någon annan(utom tvilling).
I det här fallet har ALLA spår man testat matchat 3personer. NB, AB och IB. Det finns INGET spår man testat som tillhör någon okänd.

Hur DNA kan hamna på vissa platser men inte andra?
Säg att du har ett litet smått blödande skrapsår på din arm. Varje gång det såret kommer i kontakt med något kommer du avsätta lite blodspår men eftersom det inte är frågan om blod som rinner/droppar så kommer det enbart hamna där du har direktkontakt mellan såret och något annat.
Ett annat exempel är att du är lite snorig och utan att tänka dig för snorar ner handsken du har på dig, då kommer du avsätta lite sekret på nästa sak du tar i.

Det Svenska rättssamhället har inte fallerat men gemene Svensk är synnerligen okunnig om forensisk teknik och brottsutredningar vilket denna tråden med all klarhet demonstrerar.
2016-02-13, 11:21
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Om det ska bli någon "Hurtigrutt" till HD krävs det att NB kommer med en tänkbar, inte helt orimlig, story i sin PT-ansökan. Det är jag övertygad om.

Att NB ändrar sin story är helt irrelevant, det är inte skäl för beviljande av PT.

Vad som behövs är att det är behov av prejudikat eller att ett rättegångsfel begåtts eller att HR dömt från fel lagrum.
2016-02-13, 11:23
Medlem
TheMiracles avatar
Citat:
Ursprungligen postat av henkess
Om det skulle vara som du säger, varför gjorde inte denna "okända" mördare det då? Nu var det ett slarvigt utfört mord helt enkelt, det låg inte mycket planering bakom mordet - Det tror jag att du också är överens om.

Jag är inte säker på att mordet var så slarvigt utfört. Jag tror att gärningsmannen valde byssjan som dumpningsplats för att han ville att kroppen skulle hittas så småningom. En del lustmördare går igång på att visa upp sina verk. De utlagda föremålen mellan fyndplatsen och ladan och snöret som lämnats kvar på mordplatsen pekar också i den riktningen, jag tror inte de har hamnat där de gjort pga slarv eller stress utan att det var mördarens medvetna avsikt. Uppenbart har han varit ganska skicklig eftersom han inte blev sedd under sin gärning och ingen kommit honom på spåren ännu även om det är mycket möjligt att han hade åkt fast om polisen sökt bredare och inte låst sig vid NB.

Citat:
Busenkelt säger du, baserar du det på egen erfarenhet. Det är jävligt lätt att sitta här och berätta i detalj hur det perfekta mordet ska ha gått till enligt dig. Ett mord är alltid riskabelt, det finns en mängd faktorer som du inte har räknat med - MR Fold nämnde några stycken. Jag kan hålla med om att mordet inte är perfekt utfört, samtidigt så är det väldigt få mord som är det. Det låter väldigt lätt enligt dig, men du är inte Nerijus och alla gärningsmän tänker inte så rationellt och strukturerat. Nu har det inte gått till så som du beskriver, så det finns ingen anledning att diskutera en teori om hur det perfekta mordet skulle ha gått till om du vore Nerijus. Han har redan visat hur dåligt han utförde mordet och städade upp efter sig, det var inte i närheten av ett sådant påhittat dröm scenario som du målar upp.

Det krävs ju inget mastermind för att gräva en grop i förväg om man planerat att begå ett mord en lång tid som NB antas ha gjort. Att ta på sig handskar och kläder som minimerar risken att överföra DNA kan man också förvänta sig från en icke efterbliven eller psykotisk mördare.

Citat:
Skojar du, när jag syftar på oskyldig, så menar jag såklart oskyldig för mordet. Efter +10000 sidor så verkar alla skribenter överens om att Nerijus på något sätt är inblandad, även Xenia är ju det. Det har väl diskuterats av alternativ krönikörerna på vilket sätt han är inblandad, finns det verkligen någon som tror att han är helt oskyldig i inblandning på mordet?

Det finns en hel del här i tråden som i olika grad tvivlar på NB:s skuld. Har du missat diskussionerna om plantering och kontaminering som möjliga förklaringar till DNA-spåren? Teorierna om att att NB skulle ha hanterat kroppen utan att vara gärningsmannen tycker jag hör till de mest osannolika och absurda.
2016-02-13, 11:27
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
Att NB ändrar sin story är helt irrelevant, det är inte skäl för beviljande av PT.

Vad som behövs är att det är behov av prejudikat eller att ett rättegångsfel begåtts eller att HR dömt från fel lagrum.
Om det skulle vara på det viset att NB bara var "städare" och namngav den riktige GM tror jag att PT skulle beviljas. Skulle HD verkligen kunna ignorera riktiga gärningsmän?
2016-02-13, 12:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vierstein
Om det skulle vara på det viset att NB bara var "städare" och namngav den riktige GM tror jag att PT skulle beviljas. Skulle HD verkligen kunna ignorera riktiga gärningsmän?

Ja det skulle de om det inte finns konkreta bevis för annan GM. Är det bara NB som ändrar sin story så är inte det nog för att bevilja PT. Att NB pekar ut någon annan GM har i sig självt inget värde om det inte finns bevis som styrker det hela.

Krasst sagt kan man säga att NB missat sin chans att berätta sin story, nu hänger det på om de kan hitta rättegångsfel t.ex bevisa planterade bevis,vittnen som ljugit eller liknande.
Det är väldigt svårt att få beviljat PT, över 97% av alla ansökningar avslås.

Det finns strikta riktlinjer för vad HD får bevilja PT för och det är de jag listade tidigare.
-Om det är prejudicerande fall
-Om det förekommit rättegångsfel så grovt att det påverkat utgången
-Om HR tillämpat fel lag
Senast redigerad av Aramir2 2016-02-13 kl. 12:16.
2016-02-13, 12:13
Bannlyst
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Motivet är ju rakt av sexuellt. Att sedan händelseförloppet innehåller förtecken av sadism och andra avvikelser är bara något som finns genom gissningar egentligen.
Detta givna motiv är nämligen det enda tänkbara. Vad annars? Man kan utesluta hatbrott, vredesbrott, snabbt uppkommen dispyt mellan två för varandra okända personer, historik mellan två individer som lett fram till urspårat genom handling, och alla andra föreslagna motiv.
Det har handlat om att ha livet ur en tjej, på sexuell grund. Svaret på frågan Varför är att Nerijus gjort detta för sin egen njutnings skull.
Om du vill ha det sexuella som ett endast ett förtecken, då bör du också kunna föreslå vad huvudmotivet kan tänkas vara enligt dig? Eller i varje fall argumentera ner detta givna motiv? Du ska kunna argumentera ner tex Adriana-händelsen och besprutningen i hörnrummet.
Att skriva som du gör, ungefär att du inte tror på det, men utan att kunna motivera varför du inte tror på det, blir som du förstår lätt att avfärda som grundlös allmänkritik bara.

Chilla!

Du vill inte ta en debatt med mig. Det var ju du som trodde på en ny praxis. Enligt dig så kommer detta upp till HD. Vilket av fallen? Ida eller Lisa typ

Två yngre kvinnor som tas av daga. Sorgesamt.

Skall jag beskriva varför jag inte tror på sexualsadism så gör jag något jag inte tror på. Fåtöljdiagnos.

Alla i min PM (mail)inkorg vet däremot min åsikt. Jag kan inget mer säga än att man inte kan dela ut "diagnoser" på ett oskrivet blad, på fallstudier.

Nu vart jag otydlig, det köper jag. Otydlig och svamlig.

NB är inte sexualsadist, vi syns i inkorgen eller inte....
2016-02-13, 12:19
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Aramir2
De kläder som IR tvättat menar du? Kan ju inte ge något.
Jag vet inte, jag bara återger vad vittnet sade, som ändå är DNA-expert. Jag tyckte att uttalandet var märkligt av ett försvarsvittne ö h t.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in