Citat:
Ursprungligen postat av
MrGoBig
Så här skriver Hovrätten "Försvararen har understrukit att det saknas spår av Lisa Holm i Nerijus Bilevicius bil samt spår från honom på det snöre och den tejp som var anbringade på Lisa Holm. Hovrätten menar också att detta är värt att notera. Det kan dock finnas en mängd olika förklaringar till frånvaron av sådana spår och hovrätten anser sig inte kunna dra några egentliga slutsatser av denna. Mängden DNA-spår från Nerijus Bilevicius, de ställen på Lisa Holms kläder där de har avsatts och typen av DNA-spår är faktorer som be- traktade tillsammans och i ljuset av varandra utgör ett mycket starkt stöd för åklaga- rens påstående att det är Nerijus Bilevicius som är gärningsmannen."
Det jag inte blir klok på och det är just detta att det saknas DNA på snöret och den tejp som fanns anbringad på Lisa. OM nu GM hade lämnat så många spår av DNA på annat håll men att det helt saknades DNA från honom gällande dessa ytor så undrar jag hur fasen det gått till. GM skulle ju självt stuvat in offret i klädskåpet, tejpad henne med mera, varför saknas DNA på dessa stället i så fall.
Här ligger absolut mer lösa trådar än vad Hovrätten vill erkänna. I detta fall borde Hovrätten döma till GM fördel. Kan GW.P förklara detta på ett bra sätt? Hur kan det saknas DNA på dessa ställen OM det finns en UPPSJÖ av DNA på alla andra ställen??
Om Hovrätten inte ens kan ta i beaktande och ta sig i kragen för att dra några slutsatser i sin dom vetefan om man kan lita på att rättsamhället verkligen fungerar som det ska. Allt som kommit fram är utifrån detta endast en kedja av händelser och de tog anrupt slut i och med att DNA saknas på tejpen, i bilen och på snöret. Snacka om att döma en "möjligt skyldig" människa på svaga grunder...
GM kanske tänkte så här..."eh, jag ska nog fan akta mig för att lämna spår av Lisa i bilen, på snöret och på tejpen...då går jag fri". Jag kräver en förklaring av Hovrätten och jag anser att Hovrätten ör skyldig hela rättssamhället detta, i alla fall en bra motivering. Trodde nämligen att CSI var verklighet idag, där man testar och testar alla möjliga kombinationer för att ingen ska åka in som "möjligt skyldig". Det Svenska rättssamhället HAR fallerat!
Du vet uppenbarligen inte att CSI är påhitt. Det är inte så det går till. I de flesta fall har man väldigt lite DNA spår om ens något.
Många tror(efter att ha sett på typ CSI) att det räcker med att nudda något så kan teknikerna få fram dna där men så är inte fallet.
Sen verkar du inte förstå hur dna matchning går till. Om dna är matchat till någon så är det den personens dna, det kommer inte matcha någon annan(utom tvilling).
I det här fallet har ALLA spår man testat matchat 3personer. NB, AB och IB. Det finns INGET spår man testat som tillhör någon okänd.
Hur DNA kan hamna på vissa platser men inte andra?
Säg att du har ett litet smått blödande skrapsår på din arm. Varje gång det såret kommer i kontakt med något kommer du avsätta lite blodspår men eftersom det inte är frågan om blod som rinner/droppar så kommer det enbart hamna där du har direktkontakt mellan såret och något annat.
Ett annat exempel är att du är lite snorig och utan att tänka dig för snorar ner handsken du har på dig, då kommer du avsätta lite sekret på nästa sak du tar i.
Det Svenska rättssamhället har inte fallerat men gemene Svensk är synnerligen okunnig om forensisk teknik och brottsutredningar vilket denna tråden med all klarhet demonstrerar.