Det handlar inte bara om hur fort någon dör av att snaras. Annat talar också för, att hon var död när hon hängdes (om hon hängdes) och tejpades. Som att hon inte verkar ha gjort motstånd och inte heller haft armarna bundna.
Menar du att om man inte gör motstånd är man död? Hört talas om medvetslös...?
Om hon inte gjort motstånd alls, hur fick hon då sitt eget blod under 9 av 10 naglar alternativt överbelastat nagelbädden så blödning uppstått under naglarna?
Hur lång tid gick det mellan åtdragning av snaran och tejpning?
Det där har väl avhandlats tillräckligt, varvid det hela kokade ihop till ett enda ord 'sträckt' yttrat av en rättsmedicinare som bara sett foton på tejp och snören samt iakttagelsen att begreppet sträckt omfattar alla sträckkrafter från 1- ca 50 kp, eventuellt varierande under förloppet. Begreppet sexuellt motiv har avhandlats till leda och din uppfattning vann knappast majoritetens anslutning. Därtill har medicinskt kunniga deltagare visat på komplexiteten i döendet genom strypning/hängning, som är obducentens relativt öppna sammanfattning, och därav följande osäkerhet om förloppet i detalj.
Min slutsats: din förmodan om vilka för NB lindrigare slutsatser som skulle kunna dras genom en noggrannare analys av utseendet på tejpen är ogrundad.
Ja, och vad talar emot att hon blev tejpad när hon stod på tå med snaran halvsträckt och ännu inte var död? huvva
Sidan 1023 i fup
När Adriana skulle springa förbi stannade mannen henne och frågade efter vägen till Medelplana.
Adriana tog upp sin mobil och tänkte på den visa honom vägen men han ville att hon skulle
följa med honom till hans bil och han ville bli visad på en karta istället. Adriana anade oråd
och följde inte med mannen till hans bil utan pekade bara åt vilket håll han skulle åka sedan
fortsatte hon att springa.
Nöjd? tönt
Det var bra att du kollade det åt mig och det stämmer även med det hon säger i rätten som du inte lyssnade på och som rätten dömer efter.
Det var väldigt chansat av NB att säga så för han hade ingen svensk karta i bilen men hantverkaren kanske hade en.
För nytillkomna tittares skull borde du strö in tycker jag/anser jag/tror jag i dina utsagor, för de är sällan representativa för vad trådens diskussioner sedan i höstas kan anses ha utmynnat i. Den här problematiken, som du nu tar upp, är ju en av de populäraste repriserna och det har framkommit ett flertal varianter av och tänkbara förklaringar till offrets uppträdande.
Kloka människor skulle respektera dina ställningstaganden, men inte behöva upprepa ett halvårs diskussioner.
Okej, jag kunde lagt in "tror jag" etc. i mina utsagor. Men nu handlade mitt inlägg egentligen om vad Hurtig skulle kunna skjuta in sig på, inte vad jag själv tror. Jag vidhåller dock att detta kan vara en framkomlig väg; att skjuta sönder åklagarens motivbeskrivning.
Det handlar inte bara om hur fort någon dör av att snaras. Annat talar också för, att hon var död när hon hängdes (om hon hängdes) och tejpades. Som att hon inte verkar ha gjort motstånd och inte heller haft armarna bundna.
Vadå om hon hängdes ? Hur har det annars gått till ?
Hur vet du att hon var död när hon hängdes ?
Hon kan ha varit medvetslös eller varit hotad .
Sen fanns det väl märken på halsen efter hennes naglar .
Så nog faan har gjort sitt bästa att göra motstånd .
Varför sitter du och drar upp MTF:s hypoteser igen i tråden ?
Vadå om hon hängdes ? Hur har det annars gått till ?
Hur vet du att hon var död när hon hängdes ?
Hon kan ha varit medvetslös eller varit hotad .
Sen fanns det väl märken på halsen efter hennes naglar .
Så nog faan har gjort sitt bästa att göra motstånd .
Varför sitter du och drar upp MTF:s hypoteser igen i tråden ?
Det var bra att du kollade det åt mig och det stämmer även med det hon säger i rätten som du inte lyssnade på och som rätten dömer efter.
Det var väldigt chansat av NB att säga så för han hade ingen svensk karta i bilen men hantverkaren kanske hade en.
Nu har det ingen betydelse för händelsen om NB hade en karta eller ej. Men frågan är hur kan du veta med bestämdhet att så inte var fallet?
Senast redigerad av April62 2016-04-09 kl. 19:44.
Om du har läst FUP så vet du väl redan att det fanns märken på halsen
och att det fanns hennes eget blod under hennes naglar . Redogjör nu istället för hur en kleptoman är lik mördaren Nerijus .
Du kanske menar att han genom en impulshandling stal Lisas liv ?
Okej, jag kunde lagt in "tror jag" etc. i mina utsagor. Men nu handlade mitt inlägg egentligen om vad Hurtig skulle kunna skjuta in sig på, inte vad jag själv tror. Jag vidhåller dock att detta kan vara en framkomlig väg; att skjuta sönder åklagarens motivbeskrivning.
Så här skrev du:
Citat:
Om jag vore Hurtig, skulle jag inrikta mig på strafflindring hur som helst. Bevisa att LH redan var död när hon tejpades, vilket inte borde vara så svårt. Då är det inget sexmord varje fall.
Det går varken bevisa eller belägga när tejpningen skedde i förhållande till dödsögonblicket, men allt talar för att tejpningen skedde i nära anslutning till hängningen och då är det mer sannolikt att hon ännu var vid liv, men döende.
Oavsett när tejpningen skedde är det i sig inget som talar emot att mordet är sexualrelaterat.
Oavsett ovanstående är det överfall och mord genom strypning/hängning. Finns ingen strafflindring i att tejpningen skulle kunna påstås med sannolikhet ha skett efter dödens inträde.
Hur länge tog det mellan åtdragning av snaran och tejpningen?
Hur skulle man kunna belägga att tejpningen skett senare i förloppet?
Ditt förslag på framkomlig väg, som du inte kunnat utveckla, är absolut inte nog för att få PT.
Läser man fup om och om igen ser man att det inte stämmer teori att L överfalits vid café eller att hon hade lockats in i ladan. Det var tre vittne som såg LH åka från café.
Det var dålig försvar som inte kunde krossa åklagarens teori.
LGWP sa, att det var det värsta försvaret han hade sett.
En starkare advokat kunde bevisa att det var inte NB. Det finns bevis i fup att NB var hemma under tiden som två vittnena påstog att han åkte från Martorp.
Det finns en person som sågs vid ladan samma tid när L började åka från parkeringsplats.
Var är hans vittnesmål? Han skulle se hur L överfallits av NB, om det stämmer med åk teori.
Men varför den person är inte förhörd? Varför han har inte hört av sig?
Han kanske var den sist som såg L vid livet?
Nej, du, ingen advokat i världen, inte den bäste som gick att uppbringa, hade kunnat
bevisa att NB var oskyldig eftersom han ju är så skyldig som man kan bli.
Det finns inga bevis för att han var hemma och inte var föraren av den bil som ägnades
åt ren rallykörning på grusvägarna till och från Martorp.
Den person som sågs komma ut från ladan bara en kort stund innan en viss fickringning
sker är ju lille Nero himself, ute efter att få mörda denna söndagskväll - det gick ju inte så
bra dagen innan, nu var ett misslyckande inte att tänka på - och påståendet om en Lisa
åkandes iväg på sin moped är ju rena lögnen.
"Var är hans vittnesmål", frågar du. Ja, förhören med vederbörande hittar du ju i FUP,
en väldig hög med såna. Det är ju som sagt Nerijus som iakttas vid ladan och ännu
återstår det för honom att berätta om detaljerna kring sitt genomvidriga, helsjuka illdåd.
Men vi behöver dem inte egentligen, vi vet ändå bara alltför väl hur detta mördande
gått till i stora drag.
Slutligen: Det finns många, många mordiska handlingar i landet som man förfasas över.
Många gärningsmän som väcker ens avsky. Alla mord är förstås hemska.
Men mordet på Lisa Holm sticker ändå ut i mängden för det är så fruktansvärt grymt
och utstuderat till sin karaktär.
Där Nerijus avsikt hela tiden har varit att MÖRDA denna flicka han fick korn på och
till all olycka lyckades snärja åt sig. Som det står i domarna.
Det är en särskild sorts avskyvärd mördare detta.
Det är då bra olustigt att notera hur folk fortfarande sitter och försvarar detta vidriga
monster. Dag ut och dag in.
Senast redigerad av Grandioso 2016-04-09 kl. 20:14.
Flashback finansieras genom donationer från våra medlemmar och besökare. Det är med hjälp av dig vi kan fortsätta erbjuda en fri samhällsdebatt. Tack för ditt stöd!