2016-04-12, 17:53
Medlem
ni som är insatt i juridiken, skulle det räcka med om hurtig kan bevisa att lisa kvävdes av tejpen till döds för att få till en pt?

det enda vi vet till 100% är att dom två tejpbitar med avrivna ändar 38,22 cm, gick inte runt hela huvudet, med tanke på att dom inte har blivit delade med eggvasst föremål..som övriga bitar..

satt 38cm över mun å 22cm över näsan så kvävdes lisa sakta till döds, repanordningen som ligger mellan diskhoarna, har han säkerligen använt till att binda lisas händer med..
skulle kunna förklara varför lisa hade blödningar under naglarna, händerna fastbundna och kämpade
för att komma loss,

blir eller inga ögonblödningar eller andra synliga tecken i ansiktet av denna metod
http://www.expressen.se/nyheter/eva-...avd-med-kudde/
2016-04-12, 17:55
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av mora67
ni som är insatt i juridiken, skulle det räcka med om hurtig kan bevisa att lisa kvävdes av tejpen till döds för att få till en pt?

det enda vi vet till 100% är att dom två tejpbitar med avrivna ändar 38,22 cm, gick inte runt hela huvudet, med tanke på att dom inte har blivit delade med eggvasst föremål..som övriga bitar..

satt 38cm över mun å 22cm över näsan så kvävdes lisa sakta till döds, repanordningen som ligger mellan diskhoarna, har han säkerligen använt till att binda lisas händer med..
skulle kunna förklara varför lisa hade blödningar under naglarna, händerna fastbundna och kämpade
för att komma loss,

blir eller inga ögonblödningar eller andra synliga tecken i ansiktet av denna metod
Nej - det är DNA som han måste ge sig på. Det handlar om domslut och teknisk bevisning. Utöver detta nåt som krävs för PT som då HD anser är värt att bedöma.
2016-04-12, 18:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av blomvattnare
Rubriken lovar mer än vad själva artikeln kan hålla.....
Björn Hurtig menar att "han lägger fokus på lite andra saker" än vad Inger Rönnbäck tidigare gjort....
http://www.expressen.se/gt/nya-kriti...m-utredningen/
Kan det vara möjligt.... ?
2016-04-12, 18:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Nej - det är DNA som han måste ge sig på. Det handlar om domslut och teknisk bevisning. Utöver detta nåt som krävs för PT som då HD anser är värt att bedöma.

då missuppfattade jag tingsrättsdomen, där dom skrev att det inte gick att fastställa om det var strypning eller hängning som var dödsorsak, men att båda två fanns inom ramen för åklagarens gärningsbeskrivning.
2016-04-12, 18:10
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Vresrosen
Det är just på grund av våra funderingar som en advokat omedelbart kräver en psykundersökning, en liten P7a, för att tänka igenom sin strategi. Det gjorde advokaten i Dalby när klientens historia om att mor och bebis ramlat ner för branten, mitt i natten, inte höll.

Då bjöd klienten på sanningen, och på en av de läskigaste av historier jag hört om hur man mördar sitt eget barn, i syfte att framstå som galen med vanföreställningar. Det klienten inte hade koll på, var hur det sociala rådet ser på störningar, och var de personer med störningar ska avtjäna sina straff. Det blev ju livstids fängelse för det dubbelmordet.

Jag tror också att han har en läskig bakgrund, denne Nero, men det kan har varit brott som kvinnor inte anmält, eller med prostituerade. Nero befann sig på svenska landsbygden där det för honom var logiskt att mörda offret, eftersom med en köpt hora kan han leva ut sina fantasier. Något allvarligt fel är det på honom, som har denna lust och tar till detta övervåld mot en för honom okänd kvinna.

När bevisen pekar ut Nero, då blir det för mig obegripligt att en advokat, som Rönnbäck inte vill ta reda på vad det handlar om. Hon väljer att undvika sanningen och framföra dynga i domstolen, när det är så uppenbart att Nero inte är oskyldig. Frågan är, om allt för klienten innefattar lögner och förtal av oskyldiga.

Det som finns i Neros sinne intresserar mig, då jag ser fler och fler människor i min omgivning som går runt och är arga, för ingenting jag noterar när jag först möter dem. Men utan förvarning visar de hur arga de är på allt och ingenting. Man märker det också i trafiken. Är det från barndomen, denna brist på impulskontroll kommer ifrån? Och varför är det så många som är så arga och våldsamma, när vi historiskt aldrig haft det så bra i Europa? Nero var en dräng som blev vänligt bemött i Sverige, så vad var det som felade honom? Det är ytterligheterna som är intressanta.
BTK praktiserade på sig själv, hängde sig iförd stulna kvinnounderkläder. Det har han själv berättat och det finns foton som han själv tagit, när han haft sin kvalitetstid.
2016-04-12, 18:12
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Tja, som jag sa, antingen byssjan eller rishögen under förevändning att den blivit tillräckligt stor och att det var dags att elda den innan man fyllde på med ytterligare skräp.

Om det är något Nero ångrar, så är det att han inte tände på trots alla närvarande!
2016-04-12, 18:16
Medlem
develis avatar
Citat:
satt 38cm över mun å 22cm över näsan så kvävdes lisa sakta till döds,
Att de två är separat det vet vi dvs versus de fyra andra. Däremot kan de två sammanfogas till en enhet.
Att tejpen är delad beror på tekniker vid borttagande.
Citat:
De två återstående tejpbitarna från härvan; E och F kunde sammanpassas inbördes till en enhet. Det var dock inte möjligt att sammanpassa någon av de yttre ändarna på denna enhet med den återstående fria änden på tejpbiten D.

Det finns dock ett visst ordval som intresserat mig i denna fråga och det är via stämningsansökan. Tejpen beskrivs i två meningar nämligen och där står det över mun i första satsen - men sen mun och näsa. Mun återkommer två ggr. Han verkar ha dragit en lång remsa över munnen på henne (38,5+22,5= 61 cm) och det kan kanske antyda nedtystad i ett tidigt skede? Lär ha varit svårt att dra bort då denna borde nå ett varv runt huvudet.
Citat:
Nerijus Bilevicius har den 7 juni 2015 i Blomberg i Götene kommun uppsåtligen genom hängning berövat Lisa Holm livet. Nerijus Bilevicius har i samband med dådet tejpat över hennes mun och runt hennes huvud över mun och näsa. Vidare har han dragit ner, respektive upp hennes kläder så att hennes kön och bröst blottats. Han har därefter fört bort kroppen och gömt den i ett smalt klädskåp, i en arbetsbod på Martorps Gård, Götene kommun. Det har krävts våld och kraft för att få in kroppen i skåpet.
Senast redigerad av develi 2016-04-12 kl. 18:18.
2016-04-12, 18:28
Medlem
Citat:
Att de två är separat det vet vi dvs versus de fyra andra. Däremot kan de två sammanfogas till en enhet.
Att tejpen är delad beror på tekniker vid borttagande.

Det finns dock ett visst ordval som intresserat mig i denna fråga och det är via stämningsansökan. Tejpen beskrivs i två meningar nämligen och där står det över mun i första satsen - men sen mun och näsa. Mun återkommer två ggr. Han verkar ha dragit en lång remsa över munnen på henne (38,5+22,5= 61 cm) och det kan kanske antyda nedtystad i ett tidigt skede? Lär ha varit svårt att dra bort då denna borde nå ett varv runt huvudet.

det går inte ihop det blir över ett varv ilag så nån av dom skulle ha varit delat med eggvasst föremål.
2016-04-12, 18:32
Medlem
develis avatar
Citat:
det går inte ihop det blir över ett varv ilag så nån av dom skulle ha varit delat med eggvasst föremål.
Sensmoralen är att de två separata inte verkar vara satta över näsan om man ser ÅK beskrivning som du däremot har som andemening med ditt inlägg.
Citat:
Nerijus Bilevicius har i samband med dådet tejpat över hennes mun och runt hennes huvud över mun och näsa.
2016-04-12, 18:33
Medlem
Citat:
då missuppfattade jag tingsrättsdomen, där dom skrev att det inte gick att fastställa om det var strypning eller hängning som var dödsorsak, men att båda två fanns inom ramen för åklagarens gärningsbeskrivning.

Gärningen är mord. Det är förbjudet att mörda, oavsett om man stryper eller hänger en annan människa. Samma sak gäller om man mördar på annat sätt, och det finns oändliga fall med mord där man utfört det på olika sätt.

Jag tror att många snöar in sig på att om man inte vet säkert, hur och varför, så är det en brist som går att överklaga. Men det vi diskuterar är just varför en människa kan bli så ond som Nero, och det kommer inte fram i rättegången, eftersom Nero blåneklar.

Om man tänker på våra tvivlare och konspirationsteoretiker i tråden, och de advokater på caset, så är det en förfärlig tanke att en lustmördare går fri, för att han nekar och ondskan inte går att förklara. Det som har förklarats av två instanser, är att Nero är bunden till gärningen med DNA och annan bevisning. Bevis som inte kan pratas bort.

Det är bara bevis en rättegång handlar om. Den psykologiska biten är intressant för vilket straff en gärning kan ge. Om det finns något förmildrande.

Om en man i 35 årsåldern mördar en 17-årig flicka på väg hem från sitt arbete, ett barn som han aldrig haft något med att göra tidigare, kan det bara bli livstids fängelse. Det finns inget annat straff en domstol kan ge utifrån lagen och rättspraxis.

Därför tycker vi alla att Hurtig, är lite väl hurtig när han ska få alla idioter att tro att han jobbar på att få till ett PT. Det enda han kan komma med är hur illa skött ärendet är, och att hans uppdragsgivare, den förra advokaten brutit mot god advokatsed och inte beaktat de processregler man förväntar sig i en sak av denna dignitet.
2016-04-12, 18:46
Medlem
Citat:

för att komma loss,

Det är ingen tvekan om att det utövats dödligt våld med snaran kring halsen. Fynden talar enligt rättsläkaren för hängning, men lämnar en liten öppning för strypning med snaran.

Majoriteten av tejpen satt utanför snaran som var sträckt och utanför håret som hängde fram i ansiktet.
Tejpbitarna E-F som du syftar på kunde sammanpassas til en 61cm lång enhet, men ej sammanpassas med resten av tejpen.
Möjligtvis har den delen anbringats innan snöret, men en slinga tejp över mun/näsa är inte dödande (det räcker att gapa för att få luft).

I vilket fall är det bevisvärdering det handlar om, vilket HD i tittar på och dessutom BH kan inte trumfa rättsläkaren även om han hävdar en annan tolkning av fynden.
Kan inte tänka mig att det är någon möjlighet till PT den vägen.
2016-04-12, 18:50
Medlem
Citat:
Sensmoralen är att de två separata inte verkar vara satta över näsan om man ser ÅK beskrivning som du däremot har som andemening med ditt inlägg.

mest sannolikt att tolka det så först 22an sen 38an båda över munnen, resterande 2,05cm runt mun näsa och huvud. tejpad senare.. en kvart halvtimme eller längre. bunden munkavlad, och utsatt för sexualsadistisk handling..

nåt som jag inte får att gå ihop är knuten, sitter fram men snarstumpen sticker upp i nacken under tejpen skulle lisa ha hängt när resterande 2,05 tejp runt mun näsa å huvud borde rimligtvis snörstumpen stuckit ut vid örat ungefär.

tror snarare att 2,05 tejpen är ditsatt efter lisas död för att försäkra sig om att hon inte ska vakna till liv senare.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in