2016-06-21, 16:42
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
Även du ger dig hellre in i nån slags pseudoebatt kring min fråga istället för att diskutera frågan, som finns här:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad
Och det har jag redan svarat på:
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Du citerar NFCs protokoll, som är avhängit hur kriminalteknikerna i beslagsdokumentet i anslutning till tid, datum och beslagsnummer kortfattat beskrivit var fynden tillvaratagits när de säkrades
Det du hänger upp dig på är alltså stödbeskrivning gjord av kriminaltekniker till NFC och inget exakt beskrivande och definitivt inget medvetet döljande av utredarna.

Citat:
Ursprungligen postat av vFox
Att kroppen var intryckt och nedtryckt i skåpet borde vara uppenbart. Huvudet var framåtlutat. Sedan exakt hur det såg ut vet inte vi.
Nej hon säger inte att kläderna var uppdragna INNAN kroppen lirkades ut ur skåpet. Hon nämner tröja/bh i sammanhanget efter att kroppen lyfts ut och tröjan börjat klippa.

Åklagarens gärningsbeskrivning/stämningsansökan som du hänvisar till duger inte som fakta i den här frågan. Det som gäller är polisens vittnesmål (som är oklart) och foto (som vi inte har).
Ur TR-förhör med kriminaltekniker:
Citat:
5:25
Åk: - "Vi har ju sett bilder här, men kan du kort beskriva bara hur hon låg?"

HA: - "Ryggen mot bakdelen av skåpet, lite snett, huvudet framlutat och sen så var kroppen vriden så att det som var ytterst i skåpet det var smalbenen som stack upp knäna ner i nederdelen på skåpet. Det var en onaturlig vinkel."

9:18
HA: - "När vi lyft ut så var den, hon hade en svart långärmad tröja på sig som var trasig vid högerarmen och något vrängd så armen var i upplyft läge, högerarmen. Ja, och för att inte, samma sak där, för att skydda så mycket som möjligt så klippte vi upp tröjan, som var uppdragen, eh, BHn var uppdragen, den klippte vi också av i banden för att vara så försiktiga som möjligt.

Kroppen förefaller inte ha varit "starkt ihoptryckt framåt" som du påstod utan hade ryggen mot bakväggen med huvudet framåtlutat och benen vikta i en onaturlig vinkel. Vi vet att det för rätten visats bilder på hur hon satt i skåpet.
Jag har hört vittnesmålet flera gånger och i sammanhanget råder ingen tvekan om att hon beskriver hur tröjan satt vid fyndet, innan utlyftandet, även om hon går tillbaka till det efter hon beskrivit hur de lyfte ut kroppen.

Kan du förklara vad din "upptäck" betyder för målet eller för du bara en pseudodebatt i jakten på något att kritisera?
Senast redigerad av Prudent 2016-06-21 kl. 17:41.
2016-06-21, 16:48
Medlem
Det verkar som att han har avsatt spår på de platser som han har gripit tag i med händerna. Han blödde förmodligen från tummen eller ett finger. Förmodligen var det ett litet sår som endast blödde lite, kanske utan att han var medveten om det. Ett litet sticksår från något som var vasst och spetsigt, till exempel ett örhänge. Ett av dem var trasigt. Ett sådant stick kan även gå igenom en tunn handske och få lite blod att tränga ut, särskilt då handen griper tag i något, men såret slutar att blöda efter en stund. Han kan även ha skurit sig på vassa delar från telefonen som blev sönderslagen, på en dragkedja, eller på en kniv då repen skars av.
2016-06-21, 16:51
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moretex
Det är bra att du erkänner att en förundersökning bara har till uppgift att fälla en misstänkt och inget annat.
Men skärp dig. Inte fan i helvete är den till för dig och din nyfikenhet iaf var andemeningen.
Men du är väl den som främst utgår från dig själv med ett stort fett JAG.
JAG anser. JAG vill. JAG tycker.

Utöver detta diskuteras sekretessbelagt material som rätten tar del av till din och andras stora förtret uppenbarligen.
Nåt som är till för att skydda offret som är Lisa i detta rättsfall.
2016-06-21, 16:53
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Ja, självklart topsas greppytor där kläder dras ner såsom insidan på jeansen som är ett signifikant ställe. På tal om att det är besudlingar som topsas tål det att nämnas belysning med forensisk ljuskälla i sammanhanget förutom greppytor.
Hurtig hade även fd. brottsplatsutredare med sig men vad är väl det jämfört med "superkrim" här.

Kort tillägg gällande blodlika. Brandtler nämner i Hovrätten att Lisa inte hade några sår, att det inte var blod på kroppen. Att det var kroppsvätskor från föruttnelseprocessen. En uppgift som sen domstolen har tillhanda via sekretessbelagt material. Ihop med bilder vill säga.

TR som tagit del av sekretessbelagt material i form av foto och kriminalteknisk dokumentation:

Hovrätten delar denna mening då tagit del av sekretessbelagt material i form av foton och kriminalteknisk dokumentation:
Du har ingen aning om vilka ytor som testast eller hur bra jobbet är gjort eler hur? Jag och andra kan bara konstatera det som inte är med i denna utredning.

Brandtler nämner i Hovrätten att Lisa inte hade några sår, att det inte var blod på kroppen. Vems var då blodet på hennes händer till exempel. Ytterligare exempel på märkligheter.

Varifrån kommer då kroppsvätskor från föruttnelseprocessen? Mun, näsa och öron var tejpade. Huvudet bör dessutom ha legat mellan knäna och eventuell vätska droppat ner på skåpgolvet eller byxorna. Klart är att dom borde ha undersökt tröjan också, var den inte uppdragen och borde ha dina greppytor med NB:s DNA eftersom det finns på byxor och jacka?

Det är konstigt att domstolarna tycker att motivet till gärningen måste ha varit sexuellt. Det enda tecknet på det är sperma i rummet bredvid och det är förklarat. Sen har vi ren sadism kanske med sexuella tecken men var finns stöd för det i NB:s historia. Ingen har brytt sig om att kontrollera utan dom flesta köper fantasin. Hat, hämd, psykisk sjukdom, iscensatt scenario är lika möjliga.
Det är väl självklart att det kan finnas andra förklaringar till att kläderna var ner och uppdragna och det är märkligt att inte HR ser det men marknadsföringen av åklagarens version är lyckad.
2016-06-21, 16:55
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Det är bra att du erkänner att en förundersökning bara har till uppgift att fälla en misstänkt och inget annat.

Och du tycker att en förundersökning bara har till uppgift att se mellan fingrarna
med det som pekar ut en misstänkt då eller ?
Bortse från det uppenbara och koncentrera dig på det som saknar betydelse
verkar ju vara alla Nerijus-vänners devis här i livet .
Senast redigerad av boidis12 2016-06-21 kl. 17:31.
2016-06-21, 17:00
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:

SJÄLVKLART ser de att hennes bh och tröja är uppdragen då hon sitter i skåpet med ryggen åt inre delen. Vilket återberättas av krim.tekniker.

SJÄLVKLART fotas detta innan hon tas ut ur skåpet.

SJÄLVKLART har rätten tagit del av detta sekretessbelagda material likaväl för att med sån bestämdhet kunna uttala sig i domslut.

Jo - det DUGER fullkomligt och om nu Hurtig likaväl tagit del (som Rönnbäck) och ingen gör nån affär av detta - så är det givet att det inte är nåt att yvas över.

En paranoid höna skapad av en fjäder som inte finns är vad DU sysslar med.

Citat:
Ursprungligen postat av LOE2
Rätten dömer efter vad som förekommit i huvudförhandlingen, oavsett vad som stått i FUP. Räcker inte det ? Om du vill rätta uppsats, får du till att börja med begära ut även sekretessbelagda avsnitt - försök med detta och återkom.

Har man hittat NB's dna på hennes tröja och bh?
2016-06-21, 17:05
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Det var fråga till develi, inte till dig.
Du har inte läst vad hon skrivit och därför förstod inte sammanhanget.
Visst kan jag stava konstigt ibland, men riktiga svenskar gjor det också ibland.

Riktiga svenskar ?
Så det är där skon klämmer ...
Du kommer ihåg mitt svar va , att mördaren Nerijus kan ha haft en handske på sig .
Hand med handske knäppte upp bältet .
Hand utan handske knäppte upp byxor .
Då blir det inte lika konstigt att det saknas spår på vissa saker .
Eller så kastade han handskarna när han fick kåtslag och sket i försiktigheten .
Välj själv , båda förklarar saken helt klockrent .
Senast redigerad av boidis12 2016-06-21 kl. 17:45.
2016-06-21, 17:11
Medlem
Citat:
Men skärp dig. Inte fan i helvete är den till för dig och din nyfikenhet iaf var andemeningen.
Men du är väl den som främst utgår från dig själv med ett stort fett JAG.
JAG anser. JAG vill. JAG tycker.

Utöver detta diskuteras sekretessbelagt material som rätten tar del av till din och andras stora förtret uppenbarligen.
Nåt som är till för att skydda offret som är Lisa i detta rättsfall.
Men göta petter vad du svär gumman.

Menar du att du inte utgår från dig själv, känslor, kunskap, erfarenheter?

Ditt och andra ständiga aggressiva försvar av utredningen och att rätt man är fälld tolkar jag som att det faktiskt ligger något i vad alla vi andra vill ha sagt men som många gånger dränks av era nedlåtande svar. För mig är det enkelt, det kan vara rätt man som är fälld för brottet men helt säker är jag inte (där är ett jag igen i den meningen om jag fick vara domstolen) för att kunna dömma honom till livstid. Enbart denna typ av DNA-bevising håller inte tycker jag och han kan i framtiden få resning och bli friad om synen förändras. Fler stödbevis eller DNA på andra ställen hade varit mycket bra i detta fall men det som finns duger tydligen för många (idag). Man får ju verkligen hoppas att han inte är oskyldig för vore det inte ett bistert öde tycker du?

Det finns troligen inget sekretessbelagt material som är bevis för brottet, bara bilder som inte bör visas, eller hur.

Hetsa inte upp dig nu.
2016-06-21, 17:13
Medlem
Citat:
Du bör nog läsa på. Det är stor skillnad på förundersökning (FU), som initieras när ett brott misstänks ha begåtts och som kräver vidare utredning och ett förundersökningsprotokoll (FUP), som är den handling som upprättas i samband med en brottsutredning och läggs fram när åtal väcks.
Senast redigerad av Prudent 2016-06-21 kl. 17:18.
2016-06-21, 17:47
Medlem
develis avatar
Citat:
Du har ingen aning om vilka ytor som testast eller hur bra jobbet är gjort eler hur? Jag och andra kan bara konstatera det som inte är med i denna utredning.
Kriminalteknisk undersökning följer samma process vid vartenda rättsfall så det är inte svårt att räkna ut hur det gått till. Först sker en visuell kontroll, allt fotas innan nåt rörs/flyttas och golv/mark säkras först. Självklart har de kontrollerat greppytor eftersom detta tillhör rutin. Utöver detta är det belyst med forensisk ljuskälla då man söker besudlingar.
Enligt dig så skulle det väl vara en tops i storleken som en överdimensionerad sockervadd och allt ska typ dammsugas...
Citat:
Brandtler nämner i Hovrätten att Lisa inte hade några sår, att det inte var blod på kroppen. Vems var då blodet på hennes händer till exempel. Ytterligare exempel på märkligheter.
Hon har "indikation på blodförekomst" under naglarna - vilket högst troligt är makroskopisk mängd. Fattar du skillanden från sår?
Citat:
arifrån kommer då kroppsvätskor från föruttnelseprocessen? Mun, näsa och öron var tejpade. Huvudet bör dessutom ha legat mellan knäna och eventuell vätska droppat ner på skåpgolvet eller byxorna. Klart är att dom borde ha undersökt tröjan också, var den inte uppdragen och borde ha dina greppytor med NB:s DNA eftersom det finns på byxor och jacka?
Jisses... Hela kroppen läcker kroppsvätska. Varenda hudyta och ger en ljusbrun färg som påminner om utspätt blod.
Citat:
Det är konstigt att domstolarna tycker att motivet till gärningen måste ha varit sexuellt. Det enda tecknet på det är sperma i rummet bredvid och det är förklarat. Sen har vi ren sadism kanske med sexuella tecken men var finns stöd för det i NB:s historia. Ingen har brytt sig om att kontrollera utan dom flesta köper fantasin. Hat, hämd, psykisk sjukdom, iscensatt scenario är lika möjliga.
Det är väl självklart att det kan finnas andra förklaringar till att kläderna var ner och uppdragna och det är märkligt att inte HR ser det men marknadsföringen av åklagarens version är lyckad.
nej det är inte konstigt.

Det är exakt samma utseende som andra sexualsadisters verk med blottat kön och bröst och metervis med silvertejp ihop med strangulation. Sen har domstolarna tagit del av sakkunnigutlåtande som utgår från empiriska studier och forskning i ämnet gällande likande fall.
Det behövs ingenting i hans bakgrund eftersom de flesta av dessa stollar lever just dubbelliv och håller sina mörka fantasier hemliga. Det finns otaliga exempel i tråden men det tycks vara nån faktarestistens som slår till hos alternativteoretikerna. För renodlad dumhet kan det väl inte vara?
Eller?

Morsan till Bundy bedyrade hans oskuld ända till sista minuten då han erkände alla sadistiska mord.
Citat:
For years, she refused to believe the charges.

"Ted Bundy does not go around killing women and little children!" she told The News Tribune in 1980 after Ted Bundy was convicted in the Florida killings. "And I know this, too, that our never-ending faith in Ted - our faith that he is innocent - has never wavered. And it never will."
http://www.nydailynews.com/news/nati...icle-1.1237260
Senast redigerad av develi 2016-06-21 kl. 18:10.
2016-06-21, 17:55
Medlem
boidis12s avatar
Citat:
Men göta petter vad du svär gumman.

Menar du att du inte utgår från dig själv, känslor, kunskap, erfarenheter?

Ditt och andra ständiga aggressiva försvar av utredningen och att rätt man är fälld tolkar jag som att det faktiskt ligger något i vad alla vi andra vill ha sagt men som många gånger dränks av era nedlåtande svar. För mig är det enkelt, det kan vara rätt man som är fälld för brottet men helt säker är jag inte (där är ett jag igen i den meningen om jag fick vara domstolen) för att kunna dömma honom till livstid. Enbart denna typ av DNA-bevising håller inte tycker jag och han kan i framtiden få resning och bli friad om synen förändras. Fler stödbevis eller DNA på andra ställen hade varit mycket bra i detta fall men det som finns duger tydligen för många (idag). Man får ju verkligen hoppas att han inte är oskyldig för vore det inte ett bistert öde tycker du?

Det finns troligen inget sekretessbelagt material som är bevis för brottet, bara bilder som inte bör visas, eller hur.

Hetsa inte upp dig nu.

Du har ju skrivit exakt samma sak säkert 20 ggr vid det här laget .
Vad spelar det för roll om du är säker eller inte på om rätt man är fälld ?
Det som spelar någon roll är vad domstolarna tyckte om saken .
Varför skulle synen ändras så han får resning i framtiden ?
Med tanke på tiden det tog för HD att komma fram till sitt beslut så lär det inte hända .
Mediadivan Hurtig hyllad av alla som mördaren Nerijus räddare misslyckades ju totalt .
Var inte du en av hans stora anhängare förresten ?
Det vore väl ett ännu bistrare öde om man i domstolen diskuterat som du och
friat mördaren Nerijus och släppt ut faanskapet i frihet igen .
Skulle du hellre vilja ha ett nytt mordoffer på ditt samvete ?
2016-06-21, 17:56
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Du bör nog läsa på. Det är stor skillnad på förundersökning (FU), som initieras när ett brott misstänks ha begåtts och som kräver vidare utredning och ett förundersökningsprotokoll (FUP), som är den handling som upprättas i samband med en brottsutredning och läggs fram när åtal väcks.

Korrekt. I detta fall omfattade FU ca 5000 sidor vilket sedan resulterade i en FUP på ca 2000 sidor. Så det var ett gediget arbete.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in