2016-06-21, 11:13
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Sudharma
Du har inte mycket kunskap om dna.
DNR spår kan man lämna genom handslag. (källa: http://phys.org/news/2015-10-easy-dn...ime-scene.html)
Menar du att han lämnade blod från underarm på insidan av jeans vid knäppning? Tror du att han knäppte med underarm?
Han borde lämna sperma spår på L trosor om han hade tagit trosor med samma hand som han onanerade (som du skrev).

Din källa fastslår att kontakt-DNA kan överföras sekundärt efter 2 minuters handslag. I tjugo procent av fallen var det till och med så att sekundära DNAt var dominerande eller det enda förekommande.

Citat:
The experiment designed by Cale and Earll asked pairs of volunteers to shake hands for two minutes, after which they handled knives that were later swabbed for DNA samples. In 85 percent of the cases, DNA from the person who did not directly touch the knife was transferred in sufficient quantity to produce a profile. In one-fifth of the samples, that person was identified as the main or only contributor of DNA to the potential weapon, despite never having touched it.

Tack för hjälpen. Nu har du med vetenskaplig källa visat för tråden att det är fullt möjligt att NB överfört IBs DNA till LHs trosor utan att lämna eget DNA där.

Många av DNA-spåren från NB är blod och har inget med sekundär överföring av kontakt-DNA att göra.
Senast redigerad av Prudent 2016-06-21 kl. 11:25.
2016-06-21, 11:26
Medlem
develis avatar
Citat:
Hur ska du förklara att det inte finns hans dna på skärpet, på BH och på tröjan?
Du ska svara - han hade handskar då
5-6 ggr. och du tar med skitandet. ... Pajas.
2016-06-21, 11:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
Nej, precis.
I de våta sadistiska drömmarna ingick bara en försvarslös ung flicka som han kunde plåga till döds.
Makt, kontroll, sadism och begär.
Däri finns hans tillfredställelse.
Är han likt Rader så kan han ha haft ett par trosor (han både stal dem vid inbrott, använde dem och runkade även i sådana efter mordet) - annat han stal var offrens körkort.
Denna trosfetisch är inte helt ovanlig bland stollarna (erinrar mig Rader, Brunos, Hansen, Williams bl.a.). Annars är det ofta vouyerism innan det går helt överstyr.
Senast redigerad av develi 2016-06-21 kl. 11:35.
2016-06-21, 11:39
Medlem
Citat:
Hur ska du förklara att det inte finns hans dna på skärpet, på BH och på tröjan?
Du ska svara - han hade handskar då

Vid det här laget bör du ha lärt dig att det i huvudsak är begränsade ytor samt synliga besudlingar som undersöks för DNA vid topsning. Vad som finns på otestade ytor vet ingen.

Skärpet undersöktes ihop med jeansen. Uppenbarligen såg man inga blodliknande besudlingar på skärpet och testade därför inga ytor. Vad som finns på otestade ytor vet ingen.

På BHn testades två blodliknande besudlingar (LH +4). Vad som finns på otestade ytor vet ingen.

På tröjan iaktogs ett flertal blodlika besudlingar, men någon ytterligare undersökning av dessa har inte utförts (prioriteringfråga eller bedömt som stor risk för teknikerorsakad sekundär kontaminering eftersom tröjan satt på när man lyfte ut kroppen?). Vad som fanns i besudlingarna och på övriga ytor vet ingen.

Undrar varför ingen av advokaterna begärt ytterligare undersökning av tröja/bh/skärp....?
Senast redigerad av Prudent 2016-06-21 kl. 12:09.
2016-06-21, 12:06
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av develi
5-6 ggr. och du tar med skitandet. ... Pajas.

Väldigt trovärdigt förklaring varför inte finns NB' s dna på L tröjan, bh och skärpet.
Typisk develisk svar. Tack.
2016-06-21, 13:23
Medlem
vFoxs avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Prudent
Nej, det anser jag inte. Teknikern beskriver hur förhållandena var innan de lyfte ut kroppen. Tröjan beskriver hon som trasig vid högerarmen och något vrängd så högerarmen var i uppdraget läge. Även bh var uppdragen.
Att tröja och bh dragits upp samt högerarmen därmed hamnat i uppdraget läge kan mycket väl skett när NB baxade in den livlösa kroppen i skåpet.

Nej, det är inte falska uppgifter i TR- och HR-domarna. Tröja och bh var uppdragna då hon hittades och det framgår med all säkerhet av, för allmänheten, sekretessade bilder som rätten och försvaret tagit del av samt beskrivs dessutom i förhör av teknikern och nämns i gärningsbeskrivningen.

Ang din anm. Nej, som jag redan skrivit är uppiften om uppdragen tröja/bh uppenbarligen inte hämtad enbart från domarna. Det nämns i stämningsansökan samt förhör med kriminaltekniker samt syns med all säkerhet på bilder i FUP som vi inte (tack och lov), pga sekretess, har tillgång till.

Jag är inte, som du, frågande till att något om tröjan dolts från FUP. Jag är frågande till varför du inte inser att det finns fotografiet som allmänheten inte har tillgång till och jag är frågande till vilken anledning du i så fall menar kan ligga bakom det döljande som du påstår dig ha upptäckt.

Tillägg.
Jag drar alltså inte samma slutsats som utredningen och domarna till varför tröja/bh är uppdragna, men jag har heller inte tillgång till allt material och inga fotografier och kan därför mycket väl dra en felaktig slutsats.

Ok, du anser alltså att tröja/bh kan åkt upp i processen när kroppen trycktes in i skåpet.
Jag kan köpa det också, jag är öppen för flera teorier.

Men då kvarstår frågan varför det uppdragna inte nämns i fup. Eftersom trosa, jeans och träningsbyxornas läge beskrivs detaljerat. Jag börjar luta åt att utredarna var osäkra på huruvida tröja/bh var uppdragna eller inte innan kroppen rörts av polis.

Svar på resten av ditt inlägg:

Krim.teknikerns uppgifter i förhöret är oklara. Hon berättar först detaljerat hur byxor och trosor var nedragna när kroppen hittades. Sedan beskriver hon hur kroppen lirkades ut ur skåpet, och sedan hur de började klippa upp tröjan, och först därefter uppger hon att tröja/bh var uppdragna.
Hon säger inte att tröja/bh var uppdragna när kroppen hittades, innan man rört den.

Det enda av vikt är krim.teknikerns vittnesmål (som är oklart) och de fotografier som jag utgår från att polisen tog innan kroppen rördes, och vad som framgår av dessa bilder. Kroppen var starkt ihoptryckt framåt, det är inte säkert att det framgår på de bilderna huruvida tröja/bh satt ovanför eller under brösten, innan polis började dra och baxa i kroppen.

Angående min anm. i förra inlägget så var det ett svar på din fråga varifrån jag fått uppgifterna om uppdragen tröja/bh.
Vad åklagaren skriver i sin gärningsbeskrivning/stämningsansökan är ganska ointressant för denna fråga, hans jobb i det läget är att få Nejus dömd. Att advokaten inte fördjupade sig i den frågan är begripligt, det är ingen central fråga för mordåtalet.
2016-06-21, 13:37
Medlem
magiciadehexs avatar
Citat:
Du har inte mycket kunskap om dna.
DNR spår kan man lämna genom handslag. (källa: http://phys.org/news/2015-10-easy-dn...ime-scene.html)
Menar du att han lämnade blod från underarm på insidan av jeans vid knäppning? Tror du att han knäppte med underarm?
Han borde lämna sperma spår på L trosor om han hade tagit trosor med samma hand som han onanerade (som du skrev).
"Han borde" lämna spermaspår, "han borde lämnat DNA" på skärp och tröja.
Det är mycket du tycker att Nerijus "borde" ha gjort.
Börja med att fundera på det som är kontaterat att han gjort, inte vad DU tycker att han "borde" ha gjort. Det finns 10 DNA-spår efter Nerijus, vid mordplatsen och på offrets kläder.
Förklara det som FINNS istället för att söka förklaringar till det som INTE finns.
Förstår du skillnaden?
Då har du en bra början på vägen till sanningen.

Citerar också #Prudent och instämmer i följande inlägg;

"Din källa fastslår att kontakt-DNA kan överföras sekundärt efter 2 minuters handslag. I tjugo procent av fallen var det till och med så att sekundära DNAt var dominerande eller det enda förekommande.

Tack för hjälpen.

Nu har du med vetenskaplig källa visat för tråden att det är fullt möjligt att NB överfört IBs DNA till LHs trosor utan att lämna eget DNA där.
Många av DNA-spåren från NB är blod och har inget med sekundär överföring av kontakt-DNA att göra."
2016-06-21, 13:50
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av magiciadehex
"Han borde" lämna spermaspår, "han borde lämnat DNA" på skärp och tröja.
Det är mycket du tycker att Nerijus "borde" ha gjort.
Börja med att fundera på det som är kontaterat att han gjort, inte vad DU tycker att han "borde" ha gjort. Det finns 10 DNA-spår efter Nerijus, vid mordplatsen och på offrets kläder.
Förklara det som FINNS istället för att söka förklaringar till det som INTE finns.
Förstår du skillnaden?
Då har du en bra början på vägen till sanningen.

Citerar också #Prudent och instämmer i följande inlägg;

"Din källa fastslår att kontakt-DNA kan överföras sekundärt efter 2 minuters handslag. I tjugo procent av fallen var det till och med så att sekundära DNAt var dominerande eller det enda förekommande.

Tack för hjälpen.

Nu har du med vetenskaplig källa visat för tråden att det är fullt möjligt att NB överfört IBs DNA till LHs trosor utan att lämna eget DNA där.
Många av DNA-spåren från NB är blod och har inget med sekundär överföring av kontakt-DNA att göra."

Det framgår inte hur länge det sekundära DNAt är dominant,
eller har jag missat det?
2016-06-21, 14:03
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
Men då kvarstår frågan varför det uppdragna inte nämns i fup. Eftersom trosa, jeans och träningsbyxornas läge beskrivs detaljerat. Jag börjar luta åt att utredarna var osäkra på huruvida tröja/bh var uppdragna eller inte innan kroppen rörts av polis.
"Utredarna"? "Polis"? De som sköter hela denna bit är kriminaltekniker/poliser och det dokumenteras givetvis hela tiden - fotodokumentation så du behöver inte vara värst bekymrad om att nån mer än du är osäker. Sekretessbelagd bild syns i FUP. Med tanke på att hon har kön blottat så är det inte fjärran att tro att äcklet kollat på hennes bröst likaväl.
Citat:
Krim.teknikerns uppgifter i förhöret är oklara. Hon berättar först detaljerat hur byxor och trosor var nedragna när kroppen hittades. Sedan beskriver hon hur kroppen lirkades ut ur skåpet, och sedan hur de började klippa upp tröjan, och först därefter uppger hon att tröja/bh var uppdragna.
Hon säger inte att tröja/bh var uppdragna när kroppen hittades, innan man rört den.
Citat:
det är inte säkert att det framgår på de bilderna huruvida tröja/bh satt ovanför eller under brösten, innan polis började dra och baxa i kroppen.
Skulle det spela nån roll vilken turordning krim.tekniker anger i förhör TR?
Domstolen har sekretessbelagda protokoll och bilder från krim.tekniker - hon lär vara fotad i skåpet varav de kan bedöma själv. Utöver detta finns garanterat kommentarer från krim.tekniker eftersom hon tar upp det i TR. Självklart står det inte i FUP men som jag citerat är det med i stämningsansökan:

Du försöker skapa en höna av en fjäder som inte ens finns.
Senast redigerad av develi 2016-06-21 kl. 14:36.
2016-06-21, 15:05
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av vFox
Ok, du anser alltså att tröja/bh kan åkt upp i processen när kroppen trycktes in i skåpet.
Jag kan köpa det också, jag är öppen för flera teorier.

Svar på resten av ditt inlägg:

Det enda av vikt är krim.teknikerns vittnesmål (som är oklart) och de fotografier som jag utgår från att polisen tog innan kroppen rördes, och vad som framgår av dessa bilder. Kroppen var starkt ihoptryckt framåt, det är inte säkert att det framgår på de bilderna huruvida tröja/bh satt ovanför eller under brösten, innan polis började dra och baxa i kroppen.

Angående min anm. i förra inlägget så var det ett svar på din fråga varifrån jag fått uppgifterna om uppdragen tröja/bh.
Vad åklagaren skriver i sin gärningsbeskrivning/stämningsansökan är ganska ointressant för denna fråga, hans jobb i det läget är att få Nejus dömd. Att advokaten inte fördjupade sig i den frågan är begripligt, det är ingen central fråga för mordåtalet.

Kriminalteknikerns vittnesmål är inte ett dugg oklart. Du förvränger vad hon sagt i partiet om kroppens ställning. I partiet om den uppdragna tröjan och hur den avlägsnades beskriver hon hur tröjan satt på kroppen innan teknikerna ev. påverkat den vid utlyftning av kroppen.

TR förhör med kriminaltekniker HA:
Citat:
5:25
Åk: - "Vi har ju sett bilder här, men kan du kort beskriva bara hur hon låg?"

HA: - "Ryggen mot bakdelen av skåpet, lite snett, huvudet framlutat och sen så var kroppen vriden så att det som var ytterst i skåpet det var smalbenen som stack upp knäna ner i nederdelen på skåpet. Det var en onaturlig vinkel."

9:18
HA: - "När vi lyft ut så var den, hon hade en svart långärmad tröja på sig som var trasig vid högerarmen och något vrängd så armen var i upplyft läge, högerarmen. Ja, och för att inte, samma sak där, för att skydda så mycket som möjligt så klippte vi upp tröjan, som var uppdragen, eh, BHn var uppdragen, den klippte vi också av i banden för att vara så försiktiga som möjligt.

Teknikern säger inte att kroppen var starkt ihoptryckt framåt. Det är ditt eget påhitt.
Hon beskriver tröjans utseende på kroppen i skåpet, men de klippte upp den efter kroppen lyfts ut.

Utifrån teknikerns beskrivning av kroppens ställning lär den vid högerarmen trasiga och något vrängda tröjan som gjorde högerarmen upplyft definitivt synas på de bilder som åklagaren säger att de sett i rätten.

Hur stor del av brösten som var blottade beskrivs inte i detalj och några bilder att se på har vi inte, men eftersom åklagaren skriver i sin gärningsbeskrivning/stämningsansökan att brösten var blottade kan du utgå från att det var så och att det framgår av bilderna i FUP.

Släpp det här nu!
Senast redigerad av Prudent 2016-06-21 kl. 15:18.
2016-06-21, 15:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Vid det här laget bör du ha lärt dig att det i huvudsak är begränsade ytor samt synliga besudlingar som undersöks för DNA vid topsning. Vad som finns på otestade ytor vet ingen.
Skärpet undersöktes ihop med jeansen. Uppenbarligen såg man inga blodliknande besudlingar på skärpet och testade därför inga ytor. Vad som finns på otestade ytor vet ingen.
Ja, självklart topsas greppytor där kläder dras ner såsom insidan på jeansen som är ett signifikant ställe. På tal om att det är besudlingar som topsas tål det att nämnas belysning med forensisk ljuskälla i sammanhanget förutom greppytor.
Citat:
Undrar varför ingen av advokaterna begärt ytterligare undersökning av tröja/bh/skärp....?
Hurtig hade även fd. brottsplatsutredare med sig men vad är väl det jämfört med "superkrim" här.
Citat:
På BHn testades två blodliknande besudlingar (LH +4). Vad som finns på otestade ytor vet ingen.
På tröjan iaktogs ett flertal blodlika besudlingar, men någon ytterligare undersökning av dessa har inte utförts (prioriteringfråga eller bedömt som stor risk för teknikerorsakad sekundär kontaminering eftersom tröjan satt på när man lyfte ut kroppen?). Vad som fanns i besudlingarna och på övriga ytor vet ingen.
Kort tillägg gällande blodlika. Brandtler nämner i Hovrätten att Lisa inte hade några sår, att det inte var blod på kroppen. Att det var kroppsvätskor från föruttnelseprocessen. En uppgift som sen domstolen har tillhanda via sekretessbelagt material. Ihop med bilder vill säga.

TR som tagit del av sekretessbelagt material i form av foto och kriminalteknisk dokumentation:
Citat:
Lisa Holms byxor och trosor var neddragna till anklarna då hon anträffades liksom att hennes tröja och bh var uppdragna. Det är enligt tingsrättens mening helt uteslutet att kläderna kunnat dras upp respektive ner exempelvis genom att kroppen dragits eller släpats. Kläderna måste ha rubbats av annan person.
Hovrätten delar denna mening då tagit del av sekretessbelagt material i form av foton och kriminalteknisk dokumentation:
Citat:
Hovrätten delar tingsrättens uppfattning att motivet till gärningen måste ha varit sexuellt. Det finns inte någon annan rimlig förklaring till att Lisa Holms trosor, jeans och träningsbyxor vid återfinnandet satt runt hennes smalben eller att hennes tröja och BH på motsvarande sätt var uppdragna.
Senast redigerad av develi 2016-06-21 kl. 16:04.
2016-06-21, 15:38
Medlem
GilGrissom82s avatar
Citat:
Kriminalteknikerns vittnesmål är inte ett dugg oklart. Du förvränger vad hon sagt i partiet om kroppens ställning. I partiet om den uppdragna tröjan och hur den avlägsnades beskriver hon hur tröjan satt på kroppen innan teknikerna ev. påverkat den vid utlyftning av kroppen.

TR förhör med kriminaltekniker HA:

Teknikern säger inte att kroppen var starkt ihoptryckt framåt. Det är ditt eget påhitt.
Hon beskriver tröjans utseende på kroppen i skåpet, men de klippte upp den efter kroppen lyfts ut.

Utifrån teknikerns beskrivning av kroppens ställning lär den vid högerarmen trasiga och något vrängda tröjan som gjorde högerarmen upplyft definitivt synas på de bilder som åklagaren säger att de sett i rätten.

Hur stor del av brösten som var blottade beskrivs inte i detalj och några bilder att se på har vi inte, men eftersom åklagaren skriver i sin gärningsbeskrivning/stämningsansökan att brösten var blottade kan du utgå från att det var så och att det framgår av bilderna i FUP.

Släpp det här nu!

Mitt fetade: Är det fakta eller ditt eget antagande? Verifiera gärna.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in