Citat:
Ursprungligen postat av
Prudent
Nej, det anser jag inte. Teknikern beskriver hur förhållandena var innan de lyfte ut kroppen. Tröjan beskriver hon som trasig vid högerarmen och något vrängd så högerarmen var i uppdraget läge. Även bh var uppdragen.
Att tröja och bh dragits upp samt högerarmen därmed hamnat i uppdraget läge kan mycket väl skett när NB baxade in den livlösa kroppen i skåpet.
Nej, det är inte falska uppgifter i TR- och HR-domarna. Tröja och bh var uppdragna då hon hittades och det framgår med all säkerhet av, för allmänheten, sekretessade bilder som rätten och försvaret tagit del av samt beskrivs dessutom i förhör av teknikern och nämns i gärningsbeskrivningen.
Ang din anm. Nej, som jag redan skrivit är uppiften om uppdragen tröja/bh uppenbarligen inte hämtad enbart från domarna. Det nämns i stämningsansökan samt förhör med kriminaltekniker samt syns med all säkerhet på bilder i FUP som vi inte (tack och lov), pga sekretess, har tillgång till.
Jag är inte, som du, frågande till att något om tröjan dolts från FUP. Jag är frågande till varför du inte inser att det finns fotografiet som allmänheten inte har tillgång till och jag är frågande till vilken anledning du i så fall menar kan ligga bakom det döljande som du påstår dig ha upptäckt.
Tillägg.
Jag drar alltså inte samma slutsats som utredningen och domarna till varför tröja/bh är uppdragna, men jag har heller inte tillgång till allt material och inga fotografier och kan därför mycket väl dra en felaktig slutsats.
Ok, du anser alltså att tröja/bh kan åkt upp i processen när kroppen trycktes in i skåpet.
Jag kan köpa det också, jag är öppen för flera teorier.
Men då kvarstår frågan varför det uppdragna inte nämns i fup. Eftersom trosa, jeans och träningsbyxornas läge beskrivs detaljerat. Jag börjar luta åt att utredarna var osäkra på huruvida tröja/bh var uppdragna eller inte innan kroppen rörts av polis.
Svar på resten av ditt inlägg:
Krim.teknikerns uppgifter i förhöret är oklara. Hon berättar först detaljerat hur byxor och trosor var nedragna när kroppen hittades. Sedan beskriver hon hur kroppen lirkades ut ur skåpet, och sedan hur de började klippa upp tröjan, och först därefter uppger hon att tröja/bh var uppdragna.
Hon säger inte att tröja/bh var uppdragna när kroppen hittades, innan man rört den.
Det enda av vikt är krim.teknikerns vittnesmål (som är oklart) och de fotografier som jag utgår från att polisen tog innan kroppen rördes, och vad som framgår av dessa bilder. Kroppen var starkt ihoptryckt framåt, det är inte säkert att det framgår på de bilderna huruvida tröja/bh satt ovanför eller under brösten, innan polis började dra och baxa i kroppen.
Angående min anm. i förra inlägget så var det ett svar på din fråga varifrån jag fått uppgifterna om uppdragen tröja/bh.
Vad åklagaren skriver i sin gärningsbeskrivning/stämningsansökan är ganska ointressant för denna fråga, hans jobb i det läget är att få Nejus dömd. Att advokaten inte fördjupade sig i den frågan är begripligt, det är ingen central fråga för mordåtalet.