2016-04-12, 16:19
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Vill att det ska bli rätt? Det finns redan välbeskriven bedömning via två kompetenta instanser och mycket tung bevisning.
Nu höjer han allt sig själv till skyarna lite väl mycket med sina "nya ögon" och annorlunda tänk.

Bah.

Öh, vill att det ska bli rätt??? Var det fel när TR och HR dömde då och har dömt NB med tung bevisning? Inget värt med 10 DNA från NB?
Det börjar luta åt att det blir fel NU istället.
2016-04-12, 16:23
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Hur skulle han se det? Han klipper väl gräs och sly där det finns ett behov att ta sig fram och att det ska se snyggt ut. Det finns väl inget behov att slå brännässlor bakom en rishög som ska eldas upp eller i terräng med kullar som ingen beträder.

Se bild och fakta om högen:
(FB) 17-åriga Lisa Holm försvann i Blomberg på Kinnekulle 2015-06-07 och hittades mördad

... Men det slog mig en sak. Denna rishög tänds givetvis på när den blir tillräckligt stor - vilket även G bekräftar.
När NB anländer är det ju Lisa som ska in som första åtgärd och han klarar väl bara av att kånka på henne inledningsvis. Sen verkar han vara så engagerad därinne med att gömma henne så att han kan ha glömt jacka och hjälm.
Om man backar bak till att NB har en plan han är nöjd med (ska flytta henne sen) och inte har en tanke på stort pådrag samt vetskap om att absolut ingen människa ger sig ut i de där brännässlorna och inte har minsta anledning att gå där - så kan han ju ha tänkt att det snart ska brinna och att det är lugnt om de ligger där med tanke på att rishögen är stor. Han har väl sett förut vilka tider eller vid vilka storlekar den brinner genom åren.

Edit.
De där brännässlorna indikerar att det finns förbannat fin matjord i högarna. Mycket feta daggmaskar torde finnas där.
- " Kan du hämta en spade i verkstaden, brorsan? Jag går före ner och kollar med grepen då det ju brukar vara ruggigt bra jord där brännässlor växer", men vi behöver nog nåt att gräva bort övre lagret med... Se så - iväg med dig. "

Nja, tänkte väl närmast på om han klippte på de där kullarna också som MP stod när hon fick syn på jacka hjälm. Kanske kroppen skulle brunnit där i en brasa som han tänder på med orsak att den blivit stor istället för byssjan?
2016-04-12, 16:27
Bannlyst
Jag är lite intresserad på om det finns bilder på Lisa holms döda kropp? Är ganska nyfiken.
2016-04-12, 16:29
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Ursprungligen postat av boidis12
Jag tycker det är lite komiskt att hurtiga Björne har tagit hjälp av en Palme-utredare .
Hur bra gick den utredningen ? Inte värstabästa kraften att ta hjälp av direkt ...
Han snackar en hel del den där Hurtig .
Jag tror det är mycket snack och lite verkstad egentligen .
Vad skulle han ha att komma med som skulle vända uppochner på hela bevisningen ?
Frågan är om mördaren Nerijus vill bli fri ? Han kanske har insett att var han än visar
sig i framtiden så finns det personer som vill "ta ett samtal" med honom .
Han kanske föredrar fängelse framför att vara fri .
Då slipper han ju titta mamsen i ögonen också .
Det kanske är det han är mest rädd för .

Javesst, Palmes mördare sitter ju bakom lås och bom, inte sant??? Jag håller allt med dig i det fallet. Larvigt. BH hade väl inte så mycket att komma med för egen maskin då utan kopplar in denne utredare som ett gällt rop på hjälp-vad-har-jag-gett-mig-in-på-rädda-masken-åt-mig

NB inser nog att han är trygg där han sitter. Tja och lilla mamma kommer nog aldrig komma på nåt besök till sin "skötsamme" son i fängelset, lika lite som lögnhalsen IB, vare sig i Sverige eller Litauen.
2016-04-12, 16:29
Medlem
Citat:
Jo, det begriper jag med men tycker det är rent fånig kommentar att påstå att polisen vill att han ska komma in med nya ögon och nya tag inför ett PT. Självklart har NB rätt likt alla andra till att försöka få prövningstillstånd men jag tror nog de flesta önskar det kunde bli klart nån gång. För familjens skull.

Men han kanske menar Billy Batong?

Jag utgår ifrån att Hurtig inte kan angripa den tekniska bevisningen, och då är det kört för att få PT. HD prövar inte fall utifrån bevisvärdering. Det blir bara 15 minuters ytterligare berömmelse lite då och då för Hurtig, gratis reklam, och babbel till kvällstidningarnas glädje, då detta fall påverkar upplagorna positivt.

För oss som gillar att diskutera med varandra så är det trevligt att Hurtig förser oss med underlag.
2016-04-12, 16:33
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av CatTheHunter
Nja, tänkte väl närmast på om han klippte på de där kullarna också som MP stod när hon fick syn på jacka hjälm. Kanske kroppen skulle brunnit där i en brasa som han tänder på med orsak att den blivit stor istället för byssjan?
Jo men det finns ju ingen anledning till det. Vem engagerar sig i dumpade jordhögar på en bondgård om det inte finns varken väg eller backe som är brukbar? Gården är enorm och det är överambitiöst borta i den avkroken. Det är inte en liten Friggebod direkt, hehehe.
Kolla den bilden så ser du hur jag menar - det ser ut som en fyrkant där rishögen är i bild.
G själv berättar att han slog runt boden.

http://i.imgur.com/epmiRUH.jpg
Senast redigerad av develi 2016-04-12 kl. 16:37.
2016-04-12, 16:39
Medlem
CatTheHunters avatar
Citat:
Jo men det finns ju ingen anledning till det. Vem engagerar sig i dumpade jordhögar på en bondgård om det inte finns varken väg eller backe som är brukbar? Gården är enorm och det är överambitiöst borta i den avkroken. Det är inte en liten Friggebod direkt, hehehe.
Kolla den bilden så ser du hur jag menar - det ser ut som en fyrkant där rishögen är i bild.

Ok . Bilder på LH efterlyser en här men de är väl sekretessbelagda för all framtid?
2016-04-12, 16:40
Medlem
develis avatar
Citat:
Ok . Bilder på LH efterlyser en här men de är väl sekretessbelagda för all framtid?
Ja, tack och lov.
2016-04-12, 16:43
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av letsdoit
Tidsfaktorn medför att han tvingas se varje minut som dyrbar. Ju närmare ladan/bostaden han kunde gömma LH, desto kortare körsträcka och mer tidsvinst. Han hade också sett till att förbereda AB/IB på att han letat verktyg såväl bakom ladan (trodde hans verktygslåda stod där) som i den gamla spritfabriken (verktygsdepån). Skulle någon råka se honom där i trakterna hade han sin förklaringsmodell klar. Han bör också ha vetat att det kunde bli känsligt med spår i hans bil. Dessa faktorer sammanlänkade resulterar i ett gömställe i direkt anslutning till mjölkrummet/ladan, och här kan teleskoplastaren komma in i bilden; han kan t.ex. ha parkerat den på ett ställe som skulle skymma det han planerade att göra; han kan ha haft den i reserv som en möjlig förevändning att förklara varför han vistades på platsen – och han kan ha använt den för att lyfta upp ett lik, alt. skyffla jord och grus över liket. Lägger vi därtill GJ:s plötsliga och oförutsedda förbiåkande i ett för NB komprometterande ögonblick, och att NB av allt att döma tvingats avbryta allt han höll på med och hastigt fly fältet, kan man spekulera i vad han gjorde precis i det ögonblick då GJ passerade; varför han kört fram sin bil till framsidan.

NB:s bil stod alltså med nosen vänd mot norr; han synes ha rullat fram från baksidan för att göra något där framme vid öppningen på framsidan. – Vad?

Vid denna tidpunkt härskade det snörinferno inne i mjölkrummet som vi sett åtskilliga bilder på i FUP:et. Han hade inte hunnit röja undan och plocka i ordning efter sig; snören i olika bitar från snaran och hängningsanordningen låg utspridda lite varstans. - Ett av fallets största mysterier är varför ingen på ett tidigare stadium sett och förstått vad det var som låg på den rostfria bänken (tillsammans med en massa tillknycklade sopsäckar lämpliga för emballage av ett lik). Först när man upptäckte den blå löpsnaran runt LH:s hals kopplade man ihop de blå balsnören man sett inne i mjölkrummet med mordet och skyndade sig att genomsöka den brottsplats som hela tiden legat i öppen dager.

Med vetskap om var teleskoplastaren stått placerad vid 20.20-tiden på kvällen (utanför den vänstra öppningen på baksidan av ladans norra del), att lastaren var kapabel att lyfta 7 m (s. 54), att det fanns fyra gödselbrunnar varav en med 3 m höga väggar (vilket gjorde att insatschefen bedömde det osannolikt att LH skulle ha lämpats över den höga kanten); alla fyra brunnarna belägna i ladans närhet: en c:a 20 m västerut och tre c:a 100 m sydväst om ladugården, att LH:s ena handske återfanns under måndagsförmiddagen samt att det första NB gör på måndagsmorgonen är att ta teleskoplastaren för att lasta på en såg – kan följande scenario urskiljas:

När GJ åker förbi ladan befinner sig NB nära öppningen för en sista översyn av överfallsplatsen. Han har sedan tänkt att köra sin bil till norra änden av ladan, svänga vänster och fram till lastaren där han kvickt skulle ha bytt fordon och fortsatt mot mjölkrummet för att där plocka upp LH f.v.b. till en av gödselbrunnarna; därefter nödtorftigt röjt upp inne i mjölkrummet. På detta sätt skulle han bli av med allt vad blodfläckar och DNA heter. – Nu hann han bara få med sig LH; något annat var inte att tänka på, och han tvingades i all hast fundera ut en reservplan som pga tidsfaktorn och den smygande paniken blev som den blev.

Ett av frågetecknen i scenariot är varför NB inte i stället valde att genomsöka överfallsplatsen inifrån ladan; då hade han inte behövt skylta med sin bil som han gjorde. En förklaring skulle kunna vara att han var osäker på vad LH kunde ha tappat utanför öppningen men inte ville exponera sig själv varför han i stället valde att placera bilen som ett skydd mellan sig själv och vägen. Detta kan ju även indikera att LH inte frivilligt följt med in i ladan, utan att hon befunnit sig utanför; ev. hunnit i väg några meter, när han attackerade henne. – Han bör hur som helst ha satt ciggen i vrångstrupen när han kände igen GJ:s bil och kan t.o.m. ha befarat att GJ&Co efter ett telefonsamtal redan var ute och letade efter LH - vars mobil tycktes helt död.

om uppgiften stämmer att teleskoplastaren stod vid ladans bakre öppning efter 20.00, så talar det mer för att nb kan vara oskyldig till mordet, när menar du att han skulle haft tid att parkera den i spritfabriken senare?
2016-04-12, 16:48
Medlem
develis avatar
Citat:
Undra vad det var han ville spana bakom ladan och slakthuset för det var ju där de brukade gräva mask om jag fattat rätt, men blev nekade att gå till sin hög.
Inte ett dugg. Han vet mkt väl att han inte släpps innanför avspärrningarna, han var ner och tjatade under veckan innan då han ville in i spritladan men vägrades tillträde. Jag tror det var en skenmanöver i dubbel bemärkelse. Dels för att kunna föreslå till brorsan att åka till Martorp då den ordinarie maskhögen var avstängd - på Martorp har de nämligen aldrig letat mask förut.
Dels ger det alibi via både brorsan och polisen han frågar och ser ut som en helt oskyldigt maskande.
Alibi att plötsligt befinna sig på Martorp vid iakttagelse vill säga.
2016-04-12, 16:55
Medlem
Citat:
Helt enig. Man kan även se en gemensam nämnare i detta via FUP via vad Irina säger i frågan och som hon antingen tror själv eller blivit itutad. Hon svarar nämligen ganska naivt som en nära anhörig kan göra. Den som dricker säger nämligen gärna att det är väl ingen fara då det bara är "bara" vanlig öl från affären. Typ tagga ner.
Att ständigt gå och sörpla på en 3.5:a under vardagen - eller till och med på arbetstid som NB gör - är en klassiker vid alkoholproblem och en varningssignal. Emellan grovt intag i perioder alternativt en rejäl fylla varje helg så är det vanligt att ljumma på sex-pack.
Däremot om folk dricker "öl från macken" till maten, njuter en varm sommardag, tar en kall efter ett grovt kroppsarbete och inte super skallen av sig så är det givetvis normalt intag.
I FUP kan ses att Irina säger till honom att inte köra bil då han druckit, AB får köra då han druckit på arbetstid, LH hittar öl tidigt på morgonen då han mekar i garaget, han sägs lukta alkohol, macken uppger att han/de oftast handlar öl - och han uppger själv en rattfylla i England.

Med detta som bas samt hårt arbetande, stressad och en uppenbar rövslickare som ler dagarna igenom samt lovar runt och tar på sig saker hela tiden så byggs det givetvis upp inombords. En del reagerar med ångest och depressioner - andra med uppdämd vrede och nånstans ska det ut.
Ofta inom väggarna varav folk utåt sett ser en rejäl karl som ler, är snäll och hjälpsam.
Sen kan det finnas kvinnor som är medvetna om problematiken men som stannar kvar och skyddar, stannar för länge och vädjar. Andra alternativet är kuvade över tid om det finns tendens till förtryck och våld som faktiskt kan ses i FUP både via det IB och AB säger.
Flertal saker kring NB - både via vad som framkommer under rättegång samt förhör innan - har varningsklockor som tickande bomb. Det må vara subtilt för ett otränat öga då det är fragment här och där men sammantaget ses att nåt inte står rätt till. Det subtila kan även ha med att han är en slipad, mångårig dubbelnatur från hans håll sett. Han är van att tona ner, att fjäska in sig så det blir ambivalent för folk att ta ställning om han skulle brusa upp eller tappa konceptet:
Äsch, jag överdriver väl. Äsch, jag inbillar mig väl.. det var nog bara en engångshändelse..

Kärleken är inte blind men jävligt närsynt.
När det gäller alkoholism, har jag lärt mig, är det inte kvantiteten intag som är avgörande utan sättet att dricka och förhållningssättet till alkohol. Det finns de som är duktiga på att reglera en "komfortnivå" med ständig tillförsel av små kvantiteter. Man kan säga att de medicinerar bort inre spänningar utan att tappa kontrollen. Jag hörde en berättelse av en kvinna som varit gift i många år med en man, som blivit nykter alkoholist. Hon insåg att hon aldrig träffat denna nyktra man förut i sitt liv !

Detta sagt utan att veta hur det förhöll sig med NB, men lite misstänksam är jag.
2016-04-12, 16:57
Medlem
Citat:

Tack för bilden. Den visar vilken enorm insats alla gjorde för att hitta Lisa, och hur viktigt det var att sökandet började så omgående. Stora områden att söka i. Det blir faktiskt begripligt att Neros konstiga beteende ledde fram till honom som misstänkt, och till byggboden.

Jag tror också att Neros tanke var att tända på brasan, men han väntade på att söket skulle upphöra. Han blev avbruten i den plan han hade. Hade han tänt på med tillräckligt annat brännbart material hade man aldrig hittat Lisa. Eller så hade det varit omöjligt att få fram Neros DNA från den förkolnade kroppen. Jag undrar om Nero tänker på detta, som ett misstag han ångrar.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in