2016-04-19, 12:57
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Undrar om HD återkommer i det närmaste och frågar om överklagan verkligen är komplett?

Ur RB

Fråga.
Offentliggör behandlingsenheten en överklagan genom att den bara är inkommen, eller "snabbgranskas" den först utifall 55.kap 6 § kan komma vara aktuell?

Inget snabbgranskas på den myndigheten utan där tar man god tid på sig.Mer än nödvändigt skulle jag vilja säga. Men att handlingen inkommit är offentligt direkt även om man skulle anse att det den är ofullständig. Sekretessprövningen tog ju "bara" 6,5 timma på just den här handlingen. Orsaken var att handläggaren var sjuk, men man tillsatte ju inte någon direkt kl 08.00 för att gå igenom handlingen. Jag ilsknade till under dagen, och framförde mina sura åsikter om deras oseriösa beteende.

Jag tror man kommer med ett beslut inom 2 veckor då man redan innan har underinstansernas domslut och redan läst in sig.
Senast redigerad av Moosky 2016-04-19 kl. 13:03.
2016-04-19, 13:03
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Inget snabbgranskas på den myndigheten utan där tar man god tid på sig.Mer än nödvändigt skulle jag vilja säga. Men att handlingen inkommit är offentligt direkt även om man skulle anse att det den är ofullständig.

Jag tror man kommer med ett beslut inom 2 veckor då man redan innan har underinstansernas domslut och redan läst in sig.

Man får hoppas att du har rätt, så att detta fall avslutas innan sommaren.

Det är angeläget att få Nero förflyttad till fängelse, så att proceduren om att få honom hemskickad till Litauen kan påbörjas.
2016-04-19, 13:10
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av rotesau
Det överklagan ur försvarssynpunkt hittills lyckas med, är att neutralisera misstankar mot IB som varit hemma med datorn, och jag menar bara att jag är nyfiken på vad mer talan neutraliserar..
För att bekräfta hur rätt du har ang att babbla på utav helvete, får jag berätta att jag först scrollade friskt i Hurtig´s överklagan
Nu hängde jag inte med? Neutralisera misstankar mot Irina? Eller skrev du fel?
Menar du NB så kan jag inte se nåt som lyckats neutralisera misstankar mot NB - därav mina frågor om vad som åberopas i BHs massiva text?

För övrigt ser jag ingen revolutionerande ny bevisning som ju är vad HD skulle bli intresserade av - mesta delen av texten handlar ju om att diskutera den bevisning som redan finns: gammal skåpmat om att skapa tvivel och alternativa gärningsmän. Hade det varit TR/HovR hade jag förstått detta fokus/sätt att arbeta som dominerar inlagan.
Citat:
Här, är allt en instans för högt upp som du skriver, men jag tror att om åklagaren/polisen ställt upp med utredning på Hurtig´s frågor, börjar vi närma oss det smala men starka fokus som fanns på trippelmördarna.
Jag frågar ju vart utredningen är om djurhår eller hårstrå med rot? Varför har inte BH iscensatt detta och eventuellt haft ny bevisning att komma med.
I nuläget sitter han ju bara och gräver i bevisningen, insinuerar och lägger in andra vinklar* (annan BP). Sistnämnda är inte ens bärande och han skiter med flit i ett av de signifikanta bevisen vid röret: Lisas hårstrå två meter upp på väggen vid avskavt rör och snörbitar med DNA rätt under.

Edit *: Jag menar givetvis Nerijus som det stod. NB har ju kommit med detta förslag...
Senast redigerad av develi 2016-04-19 kl. 13:20.
2016-04-19, 13:11
Medlem
Citat:
Ursprungligen postat av tonny33
Vad hindrade Hurtig från att göra en egen undersökning av håret? Pengar eller ointresse?

Vet ej.
Han verkar dock satsa på att skapa tvivel och förvirring genom att kritisera och peka på möjliga brister istället för att reda ut oklarheter, med risk att döda alla möjligheter till PT för NB.
2016-04-19, 13:22
Medlem
henkesss avatar
Citat:
Ursprungligen postat av develi
Men det är fullständigt ointressant? Det beror givetvis på:

# Att de är flera som hjälps åt är en självklarhet.
# Att de funderar och det tar ev. tid är för att de försöker eliminera skador och inte förstöra bevis.
# Att hon redan från start är i ett skick som är mer skört (framskriden förruttnelse)
# Att hon inte kan dras ut hur som helst - det är brottsutredning och hon ska på obduktion.

Det påminner om hur en skadad ramlat ner för ett stup och hamnat mellan klippblock med eventuella ryggskador och smärtsamma frakturer. Givetvis följer det samma mönster:

Flera personal hjälps åt, försiktigt för att inte ge mer skador (ryggrad/nacke) samt att det redan är skört från början (frakturer som ger smärta) och denna ska sen på operation.

Att han sen - ensam - kan trycka in henne beror givetvis på högt våld och intakt kropp han inte visar minsta hänsyn. Tänkte han sen dra ut henne dagen efter är det under samma principer (slita, dra, våldsam, hänsynslös).

Kan inte ha varit helt lätt att få ut henne från skåpet. Hon satt nog fast rätt rejält när hon väl tryckts in, 24cm bred öppning en aning bredare inuti skåpet. Det låter lite som att trycka in något i en flaska, är lite förvånad att Nerijus lyckades få in henne någorlunda i skåpet. Hon satt dessutom i en "onaturlig vinkel", vilket jäkla krångel. Fanns det verkligen ingen smidigare plats att gömma kroppen på än i det lilla skåpet.
Senast redigerad av henkess 2016-04-19 kl. 13:24.
2016-04-19, 13:24
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
diva59 Allstå, men ursäkta, jag är ingen juridisk expert, MEN Ni som kan juridiken, snälla förklara för oss andra HUR tokig denna inlaga är. På ren svenska, så att alla fattar!

Det är enkelt han fokuserar på det som är minst möjligt för att få prövningstillstånd på.
2016-04-19, 13:27
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Frågan är om den är så tokig.

För att få gehör för ett PT måste det finnas anledningar av betydelse, och då får man antingen samla många små invändningar eller (ibland) nöja sig med någon eller några stora. Hurtig har här valt att samla allt (för mig verkar de vara i ungefär samma dignitet).

Det är svårt att se hur man skulle kunna göra annorlunda om man vill genomföra sitt uppdrag, dvs göra det Nerius önskar. (Nerius önskar bli frikänd "i brist på bevis" - Nerius har uppenbarligen ingen alternativ gärningsperson att peka ut).
Nu får vi se om PT meddelas eller någon annan åtgärd bestäms.
Vad av det som BH kommer med som är relevant i grävandet av befintlig bevisning? Oavsett "många små" eller " någon eller några stora"?

Givetvis är det besvärligt - det är en gedigen utredning och det är tung bevisning - men jag vill veta vad som "inte är så tokigt" i denna överklagan.

Frågan ställs för det ska väl peka med dignitet snarare än spreta och vara massivt. Samt syvende och sist: Fresta HD på den nivå HD kräver.
2016-04-19, 13:29
Medlem
Citat:
Vad hindrade Hurtig från att göra en egen undersökning av håret? Pengar eller ointresse?

Pengar.
2016-04-19, 13:31
Medlem
bradgardsindianens avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Moosky
Det är enkelt han fokuserar på det som är minst möjligt för att få prövningstillstånd på.

Hurtig är inte någon favorit hos mig men måste ändå säga att det väl inte finns så mycket än bevissammanblandning etc att gå på om inte NB själv berättar något som sedan då kan verifieras. Tycker det är lite magstarkt att påstå att någon är typ "dum" för att de gör ungefär vad som går att göra.
Medlem
develis avatar
Citat:
Ursprungligen postat av April62
Pengar.
Risk att det pekar ännu mer mot NB i förväg innan beviljat PT?
Medlem
Mooskys avatar
Citat:
Ursprungligen postat av Bergakungen
Frågan är om den är så tokig.

För att få gehör för ett PT måste det finnas anledningar av betydelse, och då får man antingen samla många små invändningar eller (ibland) nöja sig med någon eller några stora. Hurtig har här valt att samla allt (för mig verkar de vara i ungefär samma dignitet).

Det är svårt att se hur man skulle kunna göra annorlunda om man vill genomföra sitt uppdrag, dvs göra det Nerius önskar. (Nerius önskar bli frikänd "i brist på bevis" - Nerius har uppenbarligen ingen alternativ gärningsperson att peka ut).

Nu får vi se om PT meddelas eller någon annan åtgärd bestäms.

Det beror väl på vem som läser den. För min del är det sällan man fokuserar på de reglerna som gäller. Man anstränger sig inte ens utan kör sitt race som om man befinner sig i en HR.
Är det däremot helt igenom en diktamen från klienten så kan man man ha mer överseende med den biten. Men då får man nästan tala om det på något sätt och inte göra stor affär av precis ingenting.
Senast redigerad av Moosky 2016-04-19 kl. 13:33.
2016-04-19, 13:34
Medlem
Citat:

Får han göra det utan åtminstone åklagarens tillstånd.

Det är bevis som förvaras under polismyndigheten.

Skapa ett konto eller logga in för att kommentera

Du måste vara medlem för att kunna kommentera

Skapa ett konto

Det är enkelt att registrera ett nytt konto

Bli medlem

Logga in

Har du redan ett konto? Logga in här

Logga in