Citat:
Ursprungligen postat av
Vresrosen
Efter en incident nyligen, så är jag säker på att öldrickande i tid och otid, är ett kännetecken man ska se på om en varningssignal och gemensam nämnare för dessa tickande bomber till män.
Helt enig. Man kan även se en gemensam nämnare i detta via FUP via vad Irina säger i frågan och som hon antingen tror själv eller blivit itutad. Hon svarar nämligen ganska naivt som en nära anhörig kan göra. Den som dricker säger nämligen gärna att det är väl ingen fara då det bara är "bara" vanlig öl från affären. Typ tagga ner.
Att ständigt gå och sörpla på en 3.5:a under vardagen - eller till och med på arbetstid som NB gör - är en klassiker vid alkoholproblem och en varningssignal. Emellan grovt intag i perioder alternativt en rejäl fylla varje helg så är det vanligt att ljumma på sex-pack.
Däremot om folk dricker "öl från macken" till maten, njuter en varm sommardag, tar en kall efter ett grovt kroppsarbete och inte super skallen av sig så är det givetvis normalt intag.
I FUP kan ses att Irina säger till honom att inte köra bil då han druckit, AB får köra då han druckit på arbetstid, LH hittar öl tidigt på morgonen då han mekar i garaget, han sägs lukta alkohol, macken uppger att han/de oftast handlar öl - och han uppger själv en rattfylla i England.
Med detta som bas samt hårt arbetande, stressad och en uppenbar rövslickare som ler dagarna igenom samt lovar runt och tar på sig saker hela tiden så byggs det givetvis upp inombords. En del reagerar med ångest och depressioner - andra med uppdämd vrede och nånstans ska det ut.
Ofta inom väggarna varav folk utåt sett ser en rejäl karl som ler, är snäll och hjälpsam.
Sen kan det finnas kvinnor som är medvetna om problematiken men som stannar kvar och skyddar, stannar för länge och vädjar. Andra alternativet är kuvade över tid om det finns tendens till förtryck och våld som faktiskt kan ses i FUP både via det IB och AB säger.
Flertal saker kring NB - både via vad som framkommer under rättegång samt förhör innan - har varningsklockor som tickande bomb. Det må vara subtilt för ett otränat öga då det är fragment här och där men sammantaget ses att nåt inte står rätt till. Det subtila kan även ha med att han
är en slipad, mångårig dubbelnatur från hans håll sett. Han är van att tona ner, att fjäska in sig så det blir ambivalent för folk att ta ställning om han skulle brusa upp eller tappa konceptet:
Äsch, jag överdriver väl. Äsch, jag inbillar mig väl.. det var nog bara en engångshändelse..
Citat:
Det kan ta löjliga vändningar till våld, eller bli enorma propotioner av skitsaker. Man får tassa fram på tå med dessa karla-karlar som har som mantra att ingen ska sätta sig på dem.
Citat:
Kvinnor som drabbas av dessa män, i svenska hem har som Irina ingen möjlighet att söka hjälp. Det är ofta för sent, eftersom männen framstår för omgivningen som lika trevliga, och hjälpsamma som Nero.
Kärleken är inte blind men jävligt närsynt.